№ 359
гр. Благоевград, 11.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на тридесети май през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Калинка К. Иванова
при участието на секретаря Вергиния Р. Костадинова Качулска
като разгледа докладваното от Калинка К. Иванова Административно
наказателно дело № 20221210200411 по описа за 2022 година
Делото е образувано с жалба от представител на дружество "*** ЕООД, ЕИК *** със
седалище и адрес на управление област Благоевград, община Петрич, гр. Петрич, ул. “****,
представлявано от управителя *** против наказателно постановление № 42-0000528 от
24.02.2022 г., издадено от Директора на РД „Автомобилна администрация“ *, с което е
наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000.00 лв. за
нарушение на чл. 91в, т. 2 от Закона за автомобилните превози. Искането е за отмяна на
наказателното постановление като незаконосъобразно поради допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване на правото на защита. В
съдебното производство дружеството се представява от процесуален представител, който
поддържа жалбата и искане за отмяна на наказателното постановление и присъждане на
съдебни разноски за процесуално представителство.
По делото са събрани писмени доказателства - приложените към преписката писмени
документи - писмо рег.№ 52-00-56-1284/24.03.2022 г. на РДАА - *, известие за доставяне, акт
за установяване на административно нарушение № 317408 от 09.02.2022 г., ЧМР № 800411,
констативен протокол за извършена комплексна проверка № 08-00-08- 9/14.02.2022 г. на
РДАА - *, заповед № РД-12-433/09.02.2022 г. на РДАА - *, длъжностна характеристика,
известие рег.№ 08-00-08-9/28.01.2022 г. на РДАА - *, заповед № 589/31.01.2020 г. на ИААА,
заповед № РД-08- 30/24.02.2020 г. на МТИТС, копие на пощенски плик. Като свидетели са
разпитани инспектори от РД "Автомобилна администрация" * Й. ЦВ. П. и К. ИВ. М., които
потвърждават извършването на проверката и установените факти на нарушението, свързано
с липса на поискана от контролните органи информация за транспортната дейност на
дружеството.
1
Анализ на доказателствата по делото дава основание на съда да прецени, че са установени
следните съществени за делото факти:
Дружество "*** ЕООД с ЕИК *** представлявано от ***, е превозвач, който извършва
международен превоз на товари с Лиценз на ЕО № 19709, валиден до 19.08.2028г. На
09.02.2022 г. около 15:30 часа в гр.Благоевград, бул. „Св.Димитър Солунски“ №77А в
сградата на областен отдел "Автомобилна администрация" Благоевград е извършена
тематична проверка от инспектори Й.П. и К.М. от РД "Автомобилна администрация" * на
изискани документи и дигитална информация от превозвача "*** ЕООД. За извършване на
проверката превозвачът е бил уведомен предварително с известие рег. № 08-00-08-
9/28.01.2022г. Известието е получено от пълномощник на управителя на дружеството - ***.
В известието е посочено, че на основание чл. 91, ал.3 от Закон за автомобилните превози и
чл. 12, ал.4 от Наредба № Н- 14/27.08.2009г. на МТ на 09.02.2022г. от 10.30ч. ще бъде
извършена комплексна проверка на извършваната транспортна дейност на дружеството и е
необходимо на контролните органи да бъдат представени редица документи, свързани с
превозната дейност - трудови договори на водачите и назначеното професионално
компетентно лице, графиците на работа и почивка, книга за инструкциите на водачите,
превозни документи, включващи товарителници, пътни листа, тахографски листове,
дигитална информация от тахографи и карти на водачите за период от една година преди
датата на връчване на известието за проверката. На 09.02.2021г. за насрочената проверка се е
явила ***, извършена е проверка на дейността на дружеството за периода от 10.02.2021г. до
09.01.2022г. и е установено, че не се представя информация от дигиталните тахографи, с
който са оборудвани двата товарни автомобила, ползвани от дружеството - товарен
автомобил „Рено Т“ с рег. № Е ** МР от категория N 3 и товарен автомобил „МАН ТГА“ с
рег. № Е *** МА от категория N 3. За установените нарушения са съставени актове за
административни нарушения. Предмет на разглеждане в това съдебно производство е акт за
установяване на административно нарушение № 317408/09.02.2022г., съставен от инспектор
Й.П. със свидетел К.М. за това, че превозвачът не предоставя за проверка информацията,
извлечена от паметта на дигиталния тахограф, с който е оборудвано МПС „РЕНО Т“ с per. №
Е **МР, категория N 3, за периода от 10.02.2021 г. до 09.01.2022 г., като по този начин е
допуснато нарушение на чл. 91в, т. 2, предл.1 от Закон за автомобилните превози. Въз
основа на акта е издадено наказателно постановление № 42-0000528 от 24.02.2022 г. от
Директора на РД „Автомобилна администрация“ *, с което на основание чл. 104, ал.7 от
Закон за автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 2000.00 лв. на "*** ЕООД с ЕИК *** представлявано от *** за
нарушение на чл. 91в, т. 2 от Закона за автомобилните превози.
В жалбата и в съдебното производство са направени възражения за нарушаване на правото
на защита поради неяснота на фактите на нарушението, правната квалификация на деянието
и основанието за налагане на санкцията, както и за неправилно приложение на закона.
Като свидетели са разпитани инспектори от РД "Автомобилна администрация" * ** и Й.П.,
които потвърждават извършената проверка, установената липса на информация от
2
дигиталния тахограф на товарния автомобил с рег. № Е ** МР в нарушение на чл. 91в, т.2 от
Закон за автомобилните превози и спазената процедура по съставяне и връчване на акта.
Анализът на установените по делото факти дава основание на съда да приеме, че жалбата е
допустима, по съществото си основателна. Съгласно разпоредбата на чл. 91в, т.1 и т.2 от
Закона за автомобилните превози превозвачите са длъжни да съхраняват най-малко една
година след тяхното приключване и да предоставят за проверка от контролните органи
тахографските листове от аналогови тахографи и информацията, извлечена от паметта на
дигиталния тахограф и от картата на водача. Разпоредбата на чл. 104, ал.7 от Закон за
автомобилните превози предвижда наказание на превозвач, който не съхранява
тахографските листа, разпечатките и извлечените данни от дигиталния тахограф или картата
на водача за период 365 дни или отказват да ги предоставят за проверка от контролните
органи, като е определен размер на имуществената санкция 2000 лв. Превозвачът е наказан
на това основание с предвиденото в закона наказание за това, че не е представил за проверка
в областен отдел „Автомобилна администрация“ Благоевград информация, извлечена от
извлечена от дигиталния тахограф, с който е оборудван товарния автомобил „Рено Т“ с рег.
№ Е ** МР за периода от 10.02.2021г. до 09.01.2022г., изискуема с известие рег. № 08-00-08-
9/28.01.2022г. Съдът счита, че така формулирано административното обвинение е неясно и
препятства възможността за защита. Задължението на превозвача е да пази информация за
извършените превози една година след тяхното приключване и да я представи за проверка.
За извършената на 09.02.2022г. проверка от контролните органи превозвачът е бил
уведомен, че е необходимо да представи информацията за период от една година назад от
датата на връчване на известието за извършената проверка. Следователно за да бъде
определен периода на проверката е съществено да се установи кога е връчено известие №
08-00-08-9/1/28.01.2022г. Такава информация не е представена на съда – датата на връчване
на известието не е описана в него, не е представена писмена разписка за връчване и датата
на известяване не е описана по друг начин, поради което съдът приема този факт за
недоказан и счита, че периода на проверката – от 10.02.2021г. до 09.01.2022г. е избран
произволно – той не съответства нито на законовото изискване за проверка на
информацията, съставена 365 дни преди датата на проверката, нито на поставеното пред
превозвача с известието изискване за представяне на информация, касаеща период от година
преди датата на известяване. Поради това съдът приема, че е допусната неяснота относно
обстоятелствата по обвинението, която препятства защитата и не може да бъде отстранена
от съда в процеса по контрол за законосъобразност на атакуваното наказателно
постановление.
Съдът намира основателно и възражението на жалбоподателя, че липсва яснота кога е
връчено известието за извършване на проверката и дали е спазен предвидения в л. 12, ал.5
от Наредба Н -12/27.08.2009г. на МТ седемдневен срок, който е предвиден в полза на
проверяваното лице и цели да му бъде дадена възможност да се подготви за извършване на
проверката.
Обобщавайки съдът преценява, че атакуваното наказателно постановление е
3
незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а на жалбоподателя да бъдат присъдени
съдебни разноски за процесуално представителство в поискания размер от 360 лв., който
съответства на действителната сложност на делото и съответства на изискванията на чл. 18,
ал. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения. Предвид това и на основание чл. 63, ал.2, т.1 от ЗАНН, съдът
Предвид изложените мотиви и на основание чл. 63, ал.2, т.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 42-0000528 от 24.02.2022 г., издадено от Директора
на РД „Автомобилна администрация“ *, с което на основание чл. 104, ал.7 от Закон за
автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена санкция” в
размер на 2000.00 лв. на "*** ЕООД, ЕИК *** със седалище и адрес на управление област
Благоевград, община Петрич, гр. Петрич, ул. “****, представлявано от управителя ***.
ОСЪЖДА РД „Автомобилна администрация“ * да плати на жалбоподателя *** ЕООД
съдебни разноски в размер на 360.00 лв. за процесуално представителство пред РС
Благоевград.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Благоевград в 14
дневен срок от съобщаване на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
4