О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1010/24.04.2023 година, град
Бургас
Административен съд – Бургас,
в закрито заседание на 24.04.2023 г. в състав:
съдия:
Константин Григоров
като разгледа административно дело № 578 по описа на съда за 2023 г.
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е образувано по жалба от Т.Д.К., ЕГН ********** ***, чрез адв. В.А. ***, срещу
решение № 34 на Съвета на Камарата на частните съдебни изпълнители (СКЧСИ),
обективирано в протокол № 248/28.10.2022 г. от заседание на СКЧСИ, според което
„Във връзка с искане от Т.Д.К., постъпило в КЧСИ с вх.№ 5845/25.10.2022 г. – да
се изготви отговор, че СКЧСИ няма компетенции и правомощия да извърши от исканите
г-н К. действия. КЧСИ не разполага с исканата информация. Липсва правно
основание, за да му бъде предоставена такава.”
Жалбоподателят
иска отмяна на решението, като го намира за неправилно и незаконосъобразно,
постановено при липса на мотиви. Евентуално иска същото да бъде обявено за
нищожно. Иска КЧСИ да бъде задължена да извърши проверка на изложените
възражения с оглед получаване на исканата информация и при евентуални
констатирани нарушения да се вземат необходимите мерки за дирене на отговорност
от виновните лица.
Ответникът
по оспорването, в писмен отговор, представен с административната преписка,
изразява становище за недопустимост на жалбата, като излага съображения, че
оспореното решение не представлява индивидуален административен акт по смисъла
на чл.21 от АПК, тъй като КЧСИ не е административен орган. Позовава се на
съдебна практика и представя такава за сведение.
Административен
съд – Бургас, като се запозна с изложеното в жалбата, доводите на ответника и
доказателствата по делото, намира следното от фактическа и правна страна:
С решение №
118/18.07.2019 г. по гр.д. 706/2019 г. на ВКС на ЧСИ Т.Д.К.,*** действие ОС –
Бургас, било наложено дисциплинарно наказание на основание чл.31, ал.1, т.7 от ЗЧСИ, вр. чл.68, ал.1, т.4 от ЗЧСИ – лишаване от правоспособност за срок от 2
години. С решение № 137/22.10.2020 г. по гр.д. № 1246/2020 г. на ВКС на ЧСИ Т.Д.К.
било наложено дисциплинарно наказание на основание чл.31, ал.1, т.7 от ЗЧСИ,
вр. чл.68, ал.1, т.4 от ЗЧСИ – лишаване от правоспособност за срок от 5 години.
Към момента К. изтърпява наложените дисциплинарни наказания.
С искане
вх.№ вх.№
5845/25.10.2022 г. до КЧСИ, Т.Д.К. посочил, че от момента на предаването на
архива до момента на искането не му било известно при движението на делата
какви суми, къде, на кого и на какво основание са превеждани. Тази информация
му била необходима само в обема на сумите, които останали по специалните сметки
и били събрани в резултат на дейността му като ЧСИ. В тези суми имало немалка
част представляващи дължими и неусвоени такси в резултат на извършени
изпълнителни действия. Сочи, че немалка част от сумите му била дължима на
основание чл.78 и чл.80 от ЗЧСИ. Иска обяснение как бил приложен законът и информация
относно обема на прекратените и свършени изпълнителни производства, основанието
за тяхното прекратяване, както и дали са спазени процедурите за това.
Информацията му била необходима за целите на бъдещи действия по защита правата
и интересите му.
С
обжалваното решение СКЧСИ е указал „Във връзка с искане от Т.Д.К., постъпило в
КЧСИ с вх.№ 5845/25.10.2022 г. – да се изготви отговор, че СКЧСИ няма
компетенции и правомощия да извърши исканите от К. действия. КЧСИ не разполага
с исканата информация. Липсва правно основание, за да му бъде предоставена
такава.”
Решението
било съобщено на Т.К. с изх.№ 4198/07.11.2022 г. с копие до Наско Георгиев, ЧСИ
рег.№ 802, район на действие ОС – Бургас.
На
съдебен контрол за законосъобразност пред административните съдилища подлежат
ИАА по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК. Такива, според законовата дефиниция, са изричните волеизявления или изразеното с действие или
бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със
закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и
организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или
задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на
отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт.
Според §1, т.1 от ДР на АПК, Административен
орган е органът, който принадлежи към
системата на изпълнителната власт, както и всеки носител на административни
правомощия, овластен въз основа на закон, включително лицата, осъществяващи
публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги.
Дейността на КЧСИ е уредена в ЗЧСИ, където в чл.3, ал.2 е
посочено, че всички частни съдебни изпълнители членуват в камарата по право, а
според ал.3 – органи на камарата са общото събрание, съветът на камарата,
контролният съвет и дисциплинарната комисия. Съгласно чл.45 от ЗЧСИ, камарата
се представлява от председателя на съвета на камарата, а когато той отсъства –
от заместниците му по старшинство на юридическия стаж. Компетентността на СКЧСИ
е регламентирана в чл.59, ал.1 от закона, като същият има правомощия да
управлява дейността на камарата и да се разпорежда с недвижимите й имоти; да
свиква общото събрание; да изпълнява неговите решения и дава отчет пред него;
да избира
заместник-председателите; да определя щата и административния секретар на
камарата; да ръководи и осъществява дейността за повишаване на професионалната
квалификация на частните съдебни изпълнители и да се грижи за защитата на
професионалните им права; да следи за изпълнението на задълженията на частните
съдебни изпълнители, взема решения за образуване на дисциплинарни производства
и участва в тях чрез свои представители; да дава писмено мнение на министъра на
правосъдието за спазване на изискванията за кантора и за надеждно съхраняване
на архива в нея преди встъпване на частния съдебен изпълнител в длъжност; да
решава всички въпроси, които по закона и устава не са от компетентността на
друг орган.
Анализът
на посочените правни норми, дава основание на съда да приеме, че КЧСИ е
съсловна организация и актовете издавани от нейните органи не представляват ИАА
по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК, тъй като не са постановени от административен
орган, нито от друг орган, овластен по силата на закона с властнически
правомощия и с тях не се създават, изменят и/или прекратяват права и/или
задължения и чието изпълнение е скрепено с мерките на държавна принуда.
Следователно жалбата, по която е образувано настоящото производство е
недопустима, тъй като е насочена срещу акт, който не е ИАА по смисъла на чл.21,
ал.1 от АПК.
Съдът
намира за нужно да отбележи, че Централният регистър на длъжниците към КЧСИ (https://newregistry.bcpea.org)
предоставя възможност за достъп и на корпоративни клиенти до информацията в
него за образувани изпълнителни дела, при сключване на договор с КЧСИ.
Решението на камарата дали да сключи договор или не и при какви условия е
въпрос, който е от гражданскоправен х-р и е извън предмета на административното
правораздаване.
По
изложените съображения и на основание чл.159, ал.1 от АПК, Административен съд
– Бургас, II-ри състав
О П Р Е
Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Т.Д.К., ЕГН ********** ***, срещу
решение № 34 на Съвета на камарата на частните съдебни изпълнители,
обективирано в протокол № 248/28.10.2022 г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.д. № 578/2023 г. на Административен съд – Бургас.
Определението може да бъде обжалвано с частна
жалба пред ВАС в 7 – дневен срок от съобщаването.
Съдия: