Решение по дело №12760/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 1694
Дата: 9 април 2024 г.
Съдия: Надя Стефанова Бакалова
Дело: 20231110212760
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 септември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1694
гр. С., 09.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 136 СЪСТАВ, в публично заседание на
седми декември през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:НАДЯ СТ. БАКАЛОВА
при участието на секретаря ДАЛИЯ ЦВ. ГЕНЧЕВА
като разгледа докладваното от НАДЯ СТ. БАКАЛОВА Административно
наказателно дело № 20231110212760 по описа за 2023 година
за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл.59 и сл. ЗАНН.
„******” ООД ЕИК:*******, със седалище и адрес на управление:село
********, Община *******, Софийска област, обжалва наказателно
постановление (НП) № 003193/15.06.2023г. издадено от И. Г. Б.- директор на
Регионална дирекция за областите С., Софийска, Кюстендил, Перник и
Благоевград, със седалище гр.С. към Главна дирекция”Контрол на пазара”при
Комисията за защита на потребителите, с което са наложени две
имуществени санкции -всяка в размер на по 1 000/хиляда/ лева, за
административни нарушения –по чл.208, ал.1, във вр.с чл.114, т.2 от Закона за
туризма и по чл.216, ал.1, във вр.с чл.3, ал.2, т.5 от Закона за туризма.
Жалбоподателят моли съда да отмени НП, като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си
представител поддържа жалбата.
Въззиваемата страна, не се представлява, изразява писмено
становище с което оспорва жалбата и поддържа НП.
Съдът, като разгледа всички събрани по делото доказателства,
преценени поотделно и в тяхната съвкупност, и взе под внимание
1
твърденията на жалбоподателя, приема за установено от фактическа и правна
страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения, преклузивен срок по
чл.59,ал.2 ЗАНН, поради което се явява допустима, а разгледана по
същество е неоснователна.
Видно от съдържащия се в административнонаказателната преписка
Констативен протокол за извършена проверка № К-2754636 и от показанията
на свидетелките К. и Ш., служителите на АНО –сред които
актосъставителката И. К. и А. Ш., извършили проверка на обект, стопанисван
от жалбоподателя „******“ООД – бизнес хотел“*********“, находящ се в
град С., ул.“*****“ № 1, отзовавайки се на сигнал-оплакване от лица,
отсядали в хотела.В сигнала от 21.03.2023г., обозначен като подаден от
„Група, посещаваща спа комплекса“се сочи, че цените в хотела, включително
за спа-процедурите се повишават постоянно, но басейнът винаги е със
студена вода, температурата в салона е ниска, а в съблекалните – много
ниска, въпреки, че често идват и деца, хигиената не е на високо ниво.Видно
от удостоверение № РК-19-13484, издадено на 02.07.2021г.от Министерство
на туризма, бизнес хотел“*********“е с категория „четири звезди“.От
посочените данни в писмо изх.№ Р-92-00-198/19.04.2023г.от директора на
дирекция“Концесиониране, наемна и регулаторна дейност на туризма“до
КЗП, се установява, че в Регистъра за Балнеолечебни /медикъл спа/, СПА,
уелнес и таласотерапевтични центрове, част от Националния туристически
регистър, няма вписани данни за сертифициран обект в мястото за
настаняване, стопанисвано от жалбоподателя - бизнес хотел“*********“.В
хода на проверката, извършена на 11.04.2023г., служителите на КЗП,
констатирали, че дружеството –жалбоподател, предоставя туристически
услуги в бизнес – хотела, съгласно удостоверение № РК -19-13484 от
02.07.2021г. за категория“четири звезди“, като не предоставя туристически
услуги, отговарящи на изискванията на определената категория, в нарушение
на чл.114, ал.2 от Закона за туризма.Проверяващите установили разминаване
и несъответствие с поставените към посочената категория „четири звезди“
изисквания, съгл.Наредба за изискванията към категоризираните места за
настаняване и заведения за хранене и развлечения, за реда за определяне на
категория, както и условията и реда за регистриране на стаи за гости и
апартаменти за гости във връзка с Приложение 1 към чл.14, ал.1, т.1, Раздел
2
IV Хотели, категория“четири звезди“, а именно:на рецепцията, или в близост
до нея, липсвало място за обслужване на хора с намалена подвижност, с
височина до 90 см.; в помещение за нощуване, липсвало меню за румсървис и
за минибар на български език, както и на чужд език(били огледани хотелска
стая 818 и апартамент 1009); гостите не се посрещали и изпращали от
портиер-пиколо(такъв имало само-нощна смяна); не бил осигурен сервиз по
стаите(румсървис)-24 часа-предлагал се единствено от 7,30 ч.до 24ч.; не се
предоставяла ютия и дъска за гладене-при поискване; в стая за хора с
намалена подвижност нямало гардероб, без врати, или с плъзгащи се врати;
релсата за закачалки в гардероба била на височина, повече от 120 см., в
санитарния възел липсвал достъпен алармен сигнал, под мивката липсвало
достъпно за инвалидна количка пространство, под мивката.
На следващо място, проверяващите установили, че дружеството-
жалбоподател извършва дейност в несертифициран туристически обект-
уелнес център или СПА център, в нарушение на чл.216, ал.1 от Закона за
туризма, тъй като за обекта - бизнес хотел“*********“не бил наличен издаден
сертификат за уелнес център или СПА-център.Информация за наличие на
уелнес център, се съдържала в рекламна брошура-на рецепцията на български
и чужд език, на вход за центъра-с работно време 7:30ч.-21:00ч.където също
имало брошури, с отбелязани цени, в раздел“хотела предлага следните
удобства“ – на интернет сайт www.vitoshaparkhotel.com.Същевременно
липсвали данни, министърът на туризма да е издавал сертификат, предвиден в
чл.138, ал.1 от ЗТ , а именно – сертификат на прилежащите към места за
настаняване и самостоятелните центрове в курортна и градска среда,
изградени, оборудвани и обзаведени за предоставяни на балнеолечебни, СПА,
уелнес и таласотерапевтични услуги.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
материали, съдържащи се в административнонаказателната преписка, както и
гласните(показанията на свидетелките И. И. К. и А. Т. Ш.) и писмени
доказателства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът
кредитира изцяло.
При така установената фактическа обстановка съдът счита, че
жалбоподателят е извършил визираните в наказателното постановление
нарушения.
3
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, а
АУАН съставен от оправомощено за това лице.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34
от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено също в срок, като е
съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при издаването на
административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН.
Нарушенията са индивидуализирани в степен, позволяваща на
жалбоподателя да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.
Правилно са посочени нарушените материалноправни норми. В случая не са
налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при
реализиране на административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, водещи до порочност на административнонаказателното
производство против него.
По отношение на първото, посочено в НП административно
нарушение – по чл.208, ал.1, във вр.с чл.114, т.2 от Закона за туризма:
Наредба за изискванията към категоризираните места за настаняване и
заведения за хранене и развлечения, за реда за определяне на категория, както
и условията и реда за регистриране на стаи за гости и апартаменти за гости
във връзка с Приложение 1 към чл.14, ал.1, т.1, Раздел IV Хотели,
категория“четири звезди“, съдържа изисквания, както следва: IV.2.21 –на
рецепцията с плот за обслужване да е предвидено място за обслужване на
хора с намалена подвижност, с височина до 90 см-разполага се на рецепцията
или в непосредствена близост до нея; IV.2.18-за хотелската стая-меню за
румсървис и за минибар на български и на чужди езици; IV.3.1 и VIII.2-за
обслужването – гостите се посрещат и се изпращат от портиер-пиколо;
IV.4.5.-сервиз по стаите/румсървис/-24 часа, а т.19-ютия и дъска за гладене,
при поискване; „Забележки по приложение № 1“:т.7“да се обособят
определен брой хотелски стаи в зависимост от мястото за настаняване и
функционално хотелско и санитарно оборудване, уреди и приспособления за
максимално преодоляване на архитектурно-социалните бариери при
обслужване на хора с намалена подвижност, при спазване на изискванията на
наредбата по чл.53, ал.3 от Закона за хората с уврежданията; т.8.Санитарните
възли към достъпните стаи и/или апартаменти в обектите, се оразмеряват при
4
спазване изискванията на наредбата по чл.53, ал.3 от Закона за хората с
увреждания.
Съгласно чл.114, т.2 от Закона за туризма“Лицата, извършващи
хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл.3, ал.2, т.1,
2 и 3 са длъжни да предоставят туристически услуги в туристически обект,
който отговаря на изискванията за определената му категория, съгласно
наредбата по чл.121, ал.5.Неизпълнявайки определените със закон
задължения за предоставяне на туристически услуги в стопанисвания бизнес
хотел, с категория“четири звезди“ по начин, съответстващ на конкретни за
тази категория изисквания, посочени в наредба, жалбоподателят е реализирал
нарушение.
Съгласно чл.208 от Закона за туризма, на хотелиер или ресторантьор,
който в категоризиран туристически обект предоставя туристически услуги,
които не съответстват на изискванията за определената категория, се налага
глоба в размер от 200 до 1000 лв., съответно имуществена санкция в размер
от 1000 до 3000 лв. С предоставяне на туристически услуги, в категоризиран
туристически обект, при констатирани факти, сочещи на извод, че услугите
са несъответни на изискванията на определената категория на обекта/в случая
четири звезди/, следва извод че е реализиран състава на описаното от КЗП
административно нарушение. Категорията на мястото, където се извършват
услугите, е показател за достигнати изисквания за тяхното качество, поради
което задължението по чл.114 т.2 от Закона за туризма е за предоставяне на
услуги – същото действие като описаното в чл.208 от ЗТ, в туристически
обект, който отговаря на изискванията за присъдената му категория, съгласно
наредбата по чл.121 ал.5 от закона. Съответствието на обекта с изискванията
на присъдената му категория, е гаранция за това, че туристическите услуги се
предоставят в изпълнение на задължението по чл.114 т.2 от ЗТ. Фактите,
които определят туристическите услуги като неотговарящи на някои от
изискванията на определената категория по смисъла на чл.208 от ЗТ, се
извеждат от констатациите на проверяващите, описани подробно в протокол,
в АУАН и НП и потвърдени ясно и подробно в изслушаните в съдебна фаза
свидетелски показания, сочещи на изброени несъответствия с Наредба за
изискванията към категоризираните места за настаняване и заведения за
хранене и развлечения, за реда за определяне на категория, както и условията
и реда за регистриране на стаи за гости и апартаменти за гости.
5
Административното нарушение е формално по своя състав и се определя като
нарушение по чл.208 от ЗТ. Правната норма е една и се извлича от
задължаващата разпоредба на чл.114 т.2 от ЗТ и административно
наказателната на чл.208 от същия закон. Разпоредбата на чл.114 т.2 от ЗТ
съдържа предписание на поведението, а в чл.208 от ЗТ се сочи отклонение от
предписаното поведение и предвидената санкция – имуществена за
юридическите лица и едноличните търговци.
От изложеното следва извод, че от страна на дружеството –
жалбоподател е осъществен състава на административно нарушение по
чл.208, ал.1, във вр.с чл.114, т.2 от Закона за туризма.
По отношение на второто административно нарушение, посочено в
обжалваното НП - по чл.216, ал.1, във вр.с чл.3, ал.2, т.5 от Закона за
туризма, настоящият съдебен състав счита същото за доказано по
безспорен начин.
Съгласно чл.216, ал.1 от Закона за туризма“На лице, което извършва
дейност в несертифицирани обекти по чл.3, ал.2, т.5 на видно място в обекта,
се налага имуществена санкция в размер от 1 000 до 5 000 лева.
В чл.3, ал.2, т.5 от Закона за туризма е записано, че самостоятелните и
прилежащите към местата за настаняване СПА центрове и уелнес центрове
са туристически обекти.
От посочените данни в писмо изх.№ Р-92-00-198/19.04.2023г.от
директора на дирекция“Концесиониране, наемна и регулаторна дейност на
туризма“до КЗП, се установява, че в Регистъра за Балнеолечебни /медикъл
спа/, СПА, уелнес и таласотерапевтични центрове, част от Националния
туристически регистър, няма вписани данни за сертифициран обект в мястото
за настаняване, стопанисвано от жалбоподателя - бизнес хотел“*********“,
от което следва извод, че извършването на такъв вид дейност от страна на
жалбоподателя е незаконосъобразно и по този начин се реализира състава на
административното нарушение, за извършването на което е привлечен към
административнонаказателна отговорност.
По изложените съображения, настоящият съдебен състав намира, че
извършването на нарушенията е доказано по безспорен начин,
законосъобразно административно наказващият орган е ангажирал
отговорността на дружеството –жалбоподател и е наложил имуществени
6
санкции в минимално установените в закона размери.Не са налице
маловажни случаи на административни нарушения, обосноваващи
приложението на чл.28 от ЗАНН, предвид установения брой и вид
несъответствия, някои от които, засягащи и правата на хората с увреждания.
С оглед изложеното НП следва да се потвърди като правилно и
законосъобразно.

От страна на АНО са претендирани разноски за юрисконсултско
възнаграждение, поради което и с оглед изхода на делото, на основание
чл.63д от ЗАНН, в полза на КЗП следва да се присъди сума в размер на
100/сто/лева – разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Водим от горното и на осн.чл.63,ал.1 ЗАНН, съдът

РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление (НП) №
003193/15.06.2023г. издадено от И. Г. Б.- директор на Регионална дирекция
за областите С., Софийска, Кюстендил, Перник и Благоевград, със седалище
гр.С. към Главна дирекция”Контрол на пазара”при Комисията за защита на
потребителите, с което на „******” ООД ЕИК:*******, със седалище и
адрес на управление:село ********, Община *******, Софийска област са
наложени две имуществени санкции -всяка в размер на по 1 000/хиляда/
лева, за административни нарушения –по чл.208, ал.1, във вр.с чл.114, т.2 от
Закона за туризма и по чл.216, ал.1, във вр.с чл.3, ал.2, т.5 от Закона за
туризма.
ОСЪЖДА „******” ООД ЕИК:******* да заплати на Комисията за
защита на потребителите сума в размер на 100/сто/лева – разноски за
юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред
Административен съд – С. град, в 14 (четиринадесет) дневен срок, от
7
получаване на съобщение за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
8