Решение по дело №29/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 март 2023 г. (в сила от 27 март 2023 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20237250700029
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

41                                27.03.2023 г.                             гр. Търговище

 

                   В  ИМЕТО  НА  НАРОДА                            

 

Административен  съд - Търговище                                               пети състав                          

На двадесет и първи март                                                              2023 година

В открито  заседание в следния състав:

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Иванка Иванова

Секретар: Ст. И.

Като разгледа докладваното от  председателя

Адм. дело № 29 по описа за 2023 година

За да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 40, ал. 2 от ЗДОИ.

Делото е образувано по жалбата на Н.Е.Ю. ЕГН ********** ***, чрез а.. М.М. ***, с адрес: гр. **********************************, **********против Мълчалив отказ за предоставяне на информация на кмета на община Опака по заявление от 18.01.2023 г. за предоставяне на достъп до обществена информация.

Жалбоподателят е посочил, че на 18.01.2023 г. е поискал обществена информация като копие на хартиен носител или по ел. път, чрез изпращане на ел.адрес на посочения в заявлението ел.адрес, а именно: Информация за дейността на община Опака – начислени суми за възнаграждения на кмета на община Опака, на зам.- кметовете, на секретаря на общината, на председателя на ОбС – Опака и неговите заместници, общо и по месеци за всяко лице, за периода м.ноември 2019 г. до м.декември 2022 г. Информацията да бъде систематизирана за всеки месец за периода и да включва Справка за всяко едно от посочените лица, с конкретизирани имена и длъжност. В отделна справка за всяко едно от посочените лица да се представи също така и информация относно начислените суми извън индивидуалната месечна работна заплата, като бонуси, допълнителни възнаграждения и други с подобен характер. Според оспорващия до момента на подаване на жалбата не му е предоставена исканата информация, като няма и изричен акт – мотивирано решение за отказ от предоставянето и.

В съдебно заседание по делото, жалбоподателят, редовно призован не се явява и не се представлява. От процесуалния му представител – а.. М.М. *** е получена молба за даване на делото в нейно отсъствие поради служебна ангажираност, с изразено становище за отмяна на оспорения адм. акт и присъждането на направените разноски по делото.

Ответникът по жалбата – кметът на община Опака, редовно призован, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срок от надлежна страна, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 2 от АПК, а разгледана по същество, последната е основателна при следните съображения:

От фактическа страна съдът приема за установено, че жалбоподателят е подал заявление за достъп до обществена информация на вх. № 94-01-2/ 18.01.2023 г. до община Опака (стр. 18 от делото), с което поискал предоставянето на следната информация: „Информация за дейността на община Опака – начислени суми за възнаграждения на кмета на община Опака, на зам.- кметовете, на секретаря на общината, на председателя на ОбС – Опака и неговите заместници, общо и по месеци за всяко лице, за периода м.ноември 2019 г. до м.декември 2022 г. Информацията да бъде систематизирана за всеки месец за периода и да включва Справка за всяко едно от посочените лица, с конкретизирани имена и длъжност. В отделна справка за всяко едно от посочените лица да се представи също така и информация относно начислените суми извън индивидуалната месечна работна заплата, като бонуси, допълнителни възнаграждения и други с подобен характер.“

Относно съдържанието на подаденото заявление за предоставяне на обществена информация съдът приема, че същото отговаря на всички необходими реквизити съгласно чл. 25, ал.1 от ЗДОИ. Съдът счита, че е налице описание на исканата информация. Това е така, защото по реда на ЗДОИ може да се иска достъп до информация, както и до документи. Понятието „обществена информация” съгласно трайната практика на ВАС се възприема като сведение, знание за някого или нещо, свързано с обществения, свързано с обществения живот в страната, респективно за дейността на задължените по чл. 3 от ЗДОИ субекти. В случая заявлението за достъп, така както е формулирано, съдържа описание на исканата информация – факти и сведения, за които заявителя проявява интерес и иска да научи. Заявлението е за представяне на служебна информация, за която не е налице ограничението по чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ. Исканата информацията може за бъде отнесена и към служебна по смисъла на чл. 11 от ЗДОИ, касаеща дейността на адм. орган и неговата администрация.

Съдът приема, че мълчалив отказ по заявление за достъп до обществена информация, като форма на административен акт е недопустим. Задълженият и сезиран с такова искане орган е длъжен да се произнесе изрично по него. Той не е и не може да бъде обвързан с определен резултат при произнасянето - положителен или отрицателен за заявителя, но във всички случаи е необходимо да има изрично произнасяне по искането. Само така, при евентуално последващо реализиране на административен или съдебен контрол, ще може да се прецени дали предоставената оперативна самостоятелност на органа е упражнена правилно и законосъобразно. В този смисъл е и трайната съдебна практика Решение № 14009/ 07.11.2012 г. на ВАС по АД № 15708/ 2011 г. на пето отд.; Определение № 8744/18.06.2012 г. на ВАС по АД № 6944/ 2012 г. пето отд. и Определение № 11454/ 30.09.2014 г. на ВАС по АД № 12077/ 2014 г. на пето отд. и др.

Съгласно чл. 3, ал. 1 ЗДОИ законът се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България. След като органът разполага с исканата информация, защото я е създал или има задължения да я съхранява, то няма как тя да не се предостави на заявителя.

Поради изложеното постановения Мълчалив отказ на кмета на община Опака по заявление за достъп до обществена информация вх. № 94-01-2/ 18.01.2023 г. следва да бъде отменен. Преписката следва да бъде върната на кмета на община Опака за ново произнасяне по предоставяне на достъп до обществена информация по заявлението на жалбоподателя съобразно изискванията на чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ, както и при съобразяване на задължителните указания по тълкуване и прилагане на закона, дадени в мотивите на настоящия съдебен акт.

По претенцията за разноски: Съгласно чл. 143, ал. 1 АПК, когато съдът отмени обжалвания адм. акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. По настоящото дело жалбата е уважена изцяло, поради което и жалбоподателят има право на присъждане на направените от него разноски в пълен размер. Във връзка с направената от него претенция за разноски е налице разписка за внесена държавна такса от 10 лева и е депозиран договор за правна защита и съдействие с приложено банково бордеро за извършено плащане по договора. По делото не е направено от ответната страна възражение за прекомерност на претендирания адвокатски хонорар, а съдът не може служебно да преценява размера на претендираното и подлежащо на присъждане адвокатско възнаграждение. Ето защо учреждението, към което принадлежи ответния административен орган, следва да бъде осъдено да заплати на жалбоподателя сумата от 1010 лева, представляващи присъдени съдебни разноски.

 

Воден от горното и на основание чл. 172 във вр. с чл. 173 от АПК във вр. с чл. 40, ал.1 от ЗДОИ, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Мълчалив отказ за предоставяне на информация на кмета на община Опака по заявление вх. № *******от 18.01.2023 г. за предоставяне на достъп до обществена информация по жалбата на Н.Е.Ю. ЕГН ********** ***, чрез а.. М.М. ***, с адрес: гр. **********************************, кантора 21.

ВРЪЩА адм. преписка като правно действие на кмета на община Опака за ново разглеждане и произнасяне по направеното искане от Н.Е.Ю. ЕГН ********** *** за предоставяне на обществена информация в 14-дневен срок от получаване на преписката при съобразяване с дадените в мотивите на настоящото решение указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА община Опака да заплати на Н.Е.Ю. ЕГН ********** *** направените по делото разноски в размер на 1010 лв. съставляващи внесена държавна такса и а.. възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО е окончателно  и не подлежи на обжалване съгласно чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.

 

                                                   

ПРЕДСЕДАТЕЛ: