Решение по дело №10212/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 ноември 2023 г.
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20237060710212
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юли 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 236

гр. Велико Търново, 02.11.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 


Административен съд – Велико Търново, в публично съдебно заседание на двадесети октомври две хиляди
двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ДИАНА КОСТОВА

ЕВТИМ БАНЕВ

 

При участието на секретаря М.Н.и прокурора от ВТОП Весела Кърчева разгледа докладваното от съдия Калчев касационно НАХД № 10212/2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните нарушения и наказания.

Наблюдаващият прокурор във Великотърновската районна прокуратура предлага да се възобнови административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила наказателно постановление № 21-0260-000400 от 23.11.2021 година, издадено от началника на РУ Елена при ОДМВР – Велико Търново. В предложението се сочи, че във ВТРП–ТО Елена е образувана прокурорска преписка № 8412/2021 г. срещу Г.Д.Г. за това, че на 17.11.2021 година в град Златарица е управлявал МПС – лек автомобил Опел Корса с номер на рама W0L000073S6027187 в срока на изтърпяване на принудителна административна мярка /ЗППАМ № 21-0260-000067/14.09.2021 г./, за временно отнемане на свидетелството за правоуправление на МПС, което представлява престъпление по чл. 343в, ал. 3 вр. ал. 1 от НК. Прокурорът сочи, че заедно с проведеното досъдебно производство по тази преписка се е развило и административнонаказателното производство, завършило с процесното наказателно постановление. В хода на разследването са събрани доказателства, като с постановление от 27.10.2022 г. Г. е бил привлечен като обвиняем. В случая административнонаказателното производство било проведено в нарушение на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН, като административнонаказващият орган не е имал правомощие да издава наказателното постановление. В същото време наличието на завършило с НП административнонаказателно производство е пречка за реализирането на наказателната отговорност на Г.. Предлага се на основание чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН производството да се възобнови, да се отмени наказателното постановление и административнонаказателното производство да се прекрати.

В съдебно заседание явилият се прокурор от ВТРП моли да бъде уважено направеното предложение.

Ответникът – началникът на Районно управление Елена не взема становище по предложението.

Ответникът Г.Д.Г. се явява лично. Не взема становище по предложението.

Прокурорът във ВТОП дава заключение за основателност на предложението и моли да бъде уважено.

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна и правна страна следното:

Предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е процесуално допустимо, като направено от оправомощен за това орган, съобразно чл. 72, ал. 1, т. 1, предложение второ от същия закон. В случая се касае до искане за възобновяване на основание чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН вр. с чл. 73, ал. 4 от с. з.

По същество предложението на наблюдаващият прокурор е основателно.

По фактите няма спор, като те правилно и пълно са описани в предложението на наблюдаващия прокурор и не следва да се възпроизвеждат повторно. Според разпоредбата на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН "Административнонаказателното производство подлежи на възобновяване, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.". Нормата на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН по същество изисква по отношение на деянието, за което вече е ангажирана административнонаказателна отговорност на конкретно лице, впоследствие да се установят признаците на предвидено в НК престъпление, за което са налице достатъчно убедителни данни за тъждественост между субекта на нарушението и на претендираното престъпление.
Видно от влязлото в сила наказателно постановление № 21-0260-000400 от 23.11.2021 г., с него е постановено налагането на глоба от 300 лв. на Г.Д.Г. на основание чл. 177, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за извършено нарушение по чл. 150а, ал. 1 от същия закон – управлява МПС след като е лишен от това право по съдебен или административен ред.
От обстоятелствената част на НП се установява, че наказанието е наложено за това, че на 17.11.2021 г. в 15:35 ч. в гр. Златарица на улица Завоя до номер 99 в посока към улица Професор Васил Златарски, Г.Д.Г. управлява лек автомобил Опел Корса с номер на рама W0L000073S6027187 с основен цвят черен, като при извършена проверка на масивите на МВР се установило, че водачът е неправоспособен.

Съответно, видно от обстоятелствената част на постановлението за привличане на обвиняем от 27.10.2022 г., на Г.Д.Г. е повдигнато обвинение за това, че на 17.11.2021 година в град Златарица е управлявал МПС – лек автомобил Опел Корса с номер на рама W0L000073S6027187 в срока на изтърпяване на принудителна административна мярка /ЗППАМ № 21-0260-000067/14.09.2021 г./, за временно отнемане на свидетелството за правоуправление на МПС – престъпление по чл. 343в, ал. 3 вр. ал. 1 от НК.

При съпоставката на обстоятелствените части на постановлението на прокурора и на влязлото в сила наказателно постановление № 21-0260-000400 от 23.11.2021 г., се констатира, че е налице тъждественост на описаните факти и обстоятелствата, проявлението на които би довело до наличие на престъпен състав, респ. е довело до налагане на административно наказание.

Видно от мотивите на ТР № 3/22.12.2015 г. на ОСНК на ВКС по ТД № 3/2015 г., в т. 3, 1 от тях изрично е посочено че "В аспекта на правилото ne bis in idem, отговорът на въпроса дали е допустимо деецът да носи отделно наказателна и административнонаказателна отговорност за деяние, с което се нарушават едновременно наказателна и административнонаказателна норма, логически се предпоставя от застъпеното в практиката на ЕСПЧ становище за понятието "idem" - че сама по себе си разликата в защитения обект не предотвратява действието на принципа. Отправна точка при определянето на тъждеството на деянието е акцентът върху фактите на инкриминираното поведение. Преценката дали се касае до същото деяние се основава само на фактическото му съдържание, без оглед на неговата квалификация(31) и на класификацията му като "престъпление" или "административно нарушение". Щом деянието е едно и също, провеждането на две отделни самостоятелни производства - наказателно и административнонаказателно с наказателен характер по смисъла на Конвенцията - съставлява нарушение на чл. 4, § 1 от Протокол № 7, независимо от обстоятелството, че са засегнати различни обекти на защита. ".

В конкретният случай е налице деяние като фактическо проявление на съзнателна и волева дейност, което е довело до ангажиране на административнонаказателна отговорност по визираното наказателно постановление, но би покрило и признаците на наказателен състав по чл. 343в, ал. 3 вр. ал. 1 от НК. Следва да се посочи, че не е в компетентността на настоящата инстанция да се произнесе по въпроса дали в действителност е извършено престъпление, който въпрос може да бъде решен единствено в рамките на наказателното производство.

В заключение по изложените мотиви настоящият състав на съда приема, че двете наказателни процедури касаят едно и също по фактическия си състав деяние, поради което са налице предпоставките на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН за възобновяване на административнонаказателното производство. При идентичност на фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна отговорност на едно и също лице, приоритет има наказателната му отговорност по аргумент от разпоредбата на чл. 33, ал. 2 от ЗАНН. Последиците от неспазването на това правило може и следва да бъдат отстранени чрез възобновяване на административнонаказателното производство по реда на чл. 72, ал. 1 от ЗАНН, при което да се отмени издаденото по него НП. При тези обстоятелства, по изложените мотиви, административният съд счита, че предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е основателно и следва да бъде уважено.

Водим от горното и на основание чл. 73, ал. 4, т. 2 съдът

 

Р Е Ш И :

 

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 21-0260-000400 от 23.11.2021 година, издадено от началника на РУ Елена при ОДМВР – Велико Търново, с което на Г.Д.Г., ЕГН **********, е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. на основание чл. 177, ал. 1, т. 1 от ЗДвП за извършено нарушение по чл. 150а, ал. 1 от същия закон и ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство образувано със съставянето на АУАН № GA456429/17.11.2021 г.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

                                                                                        2.