Определение по дело №204/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 юли 2021 г. (в сила от 4 август 2021 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20217060700204
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 март 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

263

гр. Велико Търново, 13.07.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд – Велико Търново, в закрито съдебно заседание на тринадесети юли две хиляди двадесет и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ

ЧЛЕНОВЕ:

 ДИАНКА ДАБКОВА

 КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. дело 204/2021 г. по описа на Административен съд – Велико Търново, за да се произнесе, съобрази следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

 

Образувано е по жалба на *** И. Я., пълномощник на Фондация „Върховенство на закона“ гр. София, ЕИК *********, представлявана от Ю.П.Н., срещу разпоредбите на чл. 5, ал. 1-3 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с Решение № 77 по Протокол № 10 от заседание на Общински съвет гр. Лясковец, проведено на 23.03.2020 г., с искане за отмяната им като незаконосъобразни. В жалбата са изложени доводи за материална незаконосъобразност на оспорените разпоредби от Наредбата, като се твърди, че същите повтарят изцяло текста на чл. 8, ал. 8, ал. 9 и ал. 10 от Закона за общинската собственост в противоречие с изискването на чл. 8 от Закона за нормативните актове, според което наредбите, издавани от общинските съвети, следва да регламентират само обществени отношения от местно значение, за които в правния мир няма регулация. Правният интерес от оспорването на посочения текст на наредбата на ОбС-Лясковец е обоснован с целите, които преследва фондацията, вписани в учредителния й акт: "съдебно оспорване с цел отмяна на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт". Направено е позоваване и на Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. на ОСК на ВАС, според което съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени.

Ответникът – Общински съвет-Лясковец в представено писмено становище и в съдебно заседание чрез процесуалния си представител заема становище за недопустимост на жалбата, алтернативно – за нейната неоснователност.

Делото е отложено в открито заседание на 28.05.2021 г. за 17.09.2021 г. от 9,30 часа, като на жалбоподателя е указано в месечен срок да представи доказателства за наличието на правен интерес за оспорване на посочените в жалбата разпоредби от Наредбата на Общински съвет – Лясковец. В указания от съда срок от жалбоподателя не са постъпили доказателства.

Съдът намира, че подадената жалба е недопустима по следните съображения:

Съгласно чл. 186 АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Така установената процесуална легитимация при съдебна защита на правата от страна на гражданите и юридическите лица срещу актове на изпълнителната власт е максимално отворена, но не и безгранична. За да се обоснове наличието й, е необходимо доказването на пряк, личен и непосредствен интерес от оспорването. В този смисъл интересът от оспорване не би могъл да произтича единствено от съдържанието на вписаните цели на фондацията в учредителния й акт, тъй като е недопустимо правото на жалба срещу подзаконов нормативен акт да възникне въз основа на поставена от частен субект цел за граждански контрол и без наличие на пълномощие или мандат да бъдат защитавани правата и законните интереси на засегнатите граждани. Приемането на обратната теза би довело до превръщане на обжалването от контрол за законосъобразност върху подзаконовия нормативен акт в надзор за законност – функция, която съгласно чл. 127 от Конституцията на Република България е предоставена на Прокуратурата, а не на гражданите и юридическите лица (в този смисъл са мотивите на Решение № 5/17.04.2007 г. по к. д. № 11/2006 г. на Конституционния съд, Определение № 13751 от 14.11.2017 г. на ВАС по адм. д. № 9953/2017 г., Определение № 7702 от 19.06.2017 г. на ВАС по адм. д. № 3297/2017 г., и Определение № 1025 от 24.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 303/2018 г.).

От предмета на оспорената наредба е видно, че е акт с местно значение. В текста й изрично е посочено, че с нея се определя редът за управление, придобиване и разпореждане с имущество, собственост на Община Лясковец и се определят конкретните правомощия на кмета на общината и кметовете на кметства. Фондацията-жалбоподател, която е със седалище и адрес на управление в гр. София, нито е сред адресатите на подзаконовия нормативен акт, нито твърди, че има интереси на територията на Община Лясковец, свързани с предмета на регулиране от наредбата, така че евентуално да е засегната от приемането на стратегия за управление на общинската собственост, план за действие на общинските концесии и програма за управление и разпореждане с имотите – общинска собственост. При липсата на такива твърдения, не може да се счете, че жалбоподателят доказва пряк, личен и непосредствен интерес от оспорването на конкретните разпоредби от наредбата.

Интересът от оспорването не би могъл да се извлече и от съдържанието на цитираното от жалбоподателя Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. на ОСК на ВАС. Същото касае съсловните организации и ЮЛНЦ, образувани в резултат на сдружаване на физически или юридически лица с цел представителство и защита на общи интереси на членовете. Фондацията няма членска маса, респ. няма общи права, свободи или законни интереси на членуващите лица, които да бъдат засегнати от оспорената разпоредба на наредбата и да обуславят наличието на правен интерес за воденето на настоящото производство.

С оглед установените обстоятелства и доколкото жалбоподателят не установява пряк и непосредствен личен интерес от търсената съдебна защита настоящото производство подлежи на прекратяване. В този смисъл е константната съдебна практика по напълно идентични казуси със същия жалбоподател – напр. Определение № 7044 от 10.06.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5991/2021 г., Определение № 6876 от 8.06.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5410/2021 г., Определение № 6623 от 2.06.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5683/2021 г., Определение № 6381 от 27.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5202/2021 г., Определение № 6428 от 28.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5469/2021 г. и мн. др.

 

С оглед горните мотиви и на основание чл. 186, ал. 1 от АПК и чл. 159, т. 4 вр. чл. 196 от АПК, Великотърновският административен съд

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Фондация „Върховенство на закона“ гр. София, ЕИК *********, представлявана от Ю.П.Н., срещу разпоредбите на чл. 5, ал. 1-3 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с Решение № 77 по Протокол № 10 от заседание на Общински съвет гр. Лясковец, проведено на 23.03.2020 г.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 204/2021 г. по описа на Административен съд – Велико Търново.

 

ЗАЛИЧАВА датата за съдебно заседание 17.09.2021 г. – 09,30 часа.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване или протест пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

                                                                           ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

                                                                                           2.