Решение по дело №342/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 476
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 2 юли 2021 г.)
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20217150700342
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

 

реш е н И Е

 

№ 476/11.6.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

в името на народа

 

Административен съд – Пазарджик, VIII-и състав, в открито заседание на двадесети май, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

при секретаря Янка Вукева, като разгледа докладваното от съдия Бабаков административно дело № 342, по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 160, ал. 4 от Закона за опазване на околната среда.

Образувано е по жалба на „Ледър Тренд“ ЕООД, ЕИК ********* против Заповед № Д-01- от 02.03.2021г за налагане на принудителна административна мярка издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите-София, с която на основание чл. 160, във връзка с чл. 14 ал.4 и 158, т. 4 от ЗООС  е постановено спиране на производствената дейност на жалбоподателя за първична обработка на сурови кожи осъществявана в производствен цех в Етрополе, чрез пломбиране  на описаните в заповедта производствени барабани.

С жалбата и чрез процесуалния си представител дружеството излага съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед поради издаването й при несъобразяване с изискванията за форма и съдържание /липса на мотиви/ и в противоречие с целта на закона.

В съдебно заседание, дружеството- жалбоподател се представлява от адв. М.- А., която поддържа жалбата и излага допълнителни съображения в подкрепа на релевираните вътре доводи.

Ответникът - Директор на Регионалната инспекция по околната среда и водите – София, чрез процесуалния си представител-пслужител с юридическо образование Н. С. оспорва жалбата.  

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно -правния спор:

С Решение № СО - 95 - ПР/2017 г. на директора на РИОСВ - София е разгледано инвестиционно предложение: „Ремонт на съществуващата инфраструктура и оборудване на предприятие за преработка и обработка на сурови кожи и модернизация на локална пречиствателна станция за отпадъчни води (ЛПСОВ)” в имоти №№192, 192аи УПИ Ш, кв. 15, гр. Етрополе, с възложител „ЛЕДЪР ТРЕНД” ЕООД. С решението е преценено да не се извършва оценка на въздействието върху околната среда, тъй като няма да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове предмет на опазване в защитени зони.

Съгласно краткото описание на инвестиционното предложение третирането на промишлените отпадъчни води, образувани в резултат на обработката на изпирането на кожите, както и от измиване на оборудването ще се осъществи на две фази:

Фаза I - до модернизация на ЛПСОВ (пуск на обекта и работа при намален капацитет) образуваните промишлени отпадъчни води ще се събират в един от утайниците на сега съществуващата ЛПСОВ и ще се предават чрез специализиран транспорт на ВиК ЕООД София;

Фаза II - след модернизация на ЛПСОВ образуваните промишлени отпадъчни води ще се отвеждат до ЛПСОВ за пречистване и ще се заустват в градския канализационен колектор.

При извършена на 26.07.2018 г. от експерти на РИОСВ - София проверка, отразена в Констативен протокол (КП) № УООВП-ЕЧ-07/26.07.2018 г. на предприятие за преработка и обработка на сурови кожи, собственост на „ЛЕДЪР ТРЕНД“ЕООД е констатирано, че пречистването на производствените води се извършва по технологичния режим - механично, химично и биологично стъпало и ЛПСОВ работи и следователно е приключена Фаза I от инвестиционното намерение. Възложителят е преминал във Фаза II, която предвижда преустановяване на транспортирането на отпадъчни води и отвеждането им до ЛПСОВ за пречистване и заустване на промишлените отпадъчни води в градския канализационен колектор.

На дружеството са извършвани проверки, отразени в констативни протоколи (КП), както следва: КП № ККФОС-ГШ- 21/29.10.2019 г., КП № ККФОС-ГШ-33/14.09.2020 г. и КП № ККФОС-ГШ- 42/07.12.2020 г. При тях е установено, че ЛПСОВ не работи в технологичен режим. Съгласно постъпило в РИОСВ - София писмо с вх. № 14227/12.102020 г. от „ВиК“ ЕООД, „ЛЕДЪР ТРЕНД“ ЕООД не зауства отпадъчни води в канализационната мрежа на гр. Етрополе за последващо третиране в ПСОВ - Етрополе. Като причината за прекъсване на отклонението е силно замърсяване на отпадъчните води с концентрации над емисионните ограничения и нефункциониране на ЛПСОВ на територията на дружеството. Отклонението е прекъснато чрез затапване преди заустване към градската канализационна мрежа и за периода от подписване на договор с „ЛЕДЪР ТРЕНД“ ЕООД не е възстановявано и не е извършвано пробовземане за изследване на отпадъчната вода.

На 23.02.2021 г. от експерти на РИОСВ - София е извършена проверка на посочения обект, отразена в КП № ККФОС-ВА-04/23.02.2021 г., при която е установено следното:

Проверени са всички барабани в производствения цех от № 1 до № 7. Барабани с №№ 2,3,4,5,6 и 7 са празни, с наличие на вода, служеща за закисване на същите.

Към момента на проверката е установено, че в производствения цех се извършва производствена дейност, а именно - в Барабан № 1 са заредени 1300 броя кожи, които са на етап смраждане, явяващ се междинен процес между варосване и омекотяване от технологичната схема. По данни на представителя на дружеството кожите в Барабан № 1 са заредени на 19.02.2021 г. (петък). Целият цикъл на издъбване на кожата е за 7 дни.

В барабани „Боя и намасляване“ (№ 2, 3 и 4 барабан - различни от гореописаните) се извършват дейности по боядисване на обработени кожи (шпалтове (долната част на кожата) - издъбени и изцелени кожи). Към момента на проверката два от барабаните са заредени, а третия се изваждат боядисаните вече кожи (шпалтове). Барабан № 1 за боя и намасляване е аварирал и не се използва към момента на проверката.

Наличните сурови кожи на площадката, по данни на оператора, са 47 485 бр., обработените кожи (издъбени) са 1500 и 1300 бр., които са в процес на обработване в Барабан № 1 и 1926 броя шпалтове в барабаните за боядисване и намасляване.

Извършен е оглед на ревизионна шахта на изход производствен цех (зад административен фургон), в която протичат отпадъчни води от производствената дейност. Проверена е събирателна ревизионна шахта до входа на производствената площадка, в която са установени шест броя довеждащи тръби и една изходяща гофрирана тръба. В събирателната шахта постъпват битово-фекалните води от санитарните помещения чрез изградена битова канализация, дъждовни площадкови води, чрез дъждовна канализация и производствени отпадъчни води чрез техническа (производствена) канализация. След събирателна шахта посредством тръбопровод, водите са отведени към ЛПСОВ на дружеството.

При огледа на ЛПСОВ е установено, че ЛПСОВ не работи в технологичен режим, т.е. постъпилите води не се пречистват по технологичната схема на ЛПСОВ. Отпадъчните води от събирателната шахта постъпват във входяща шахта на ЛПСОВ и от там чрез помпа с поплавък и гофриран червен маркуч са отведени във вторични радиални утаители. В първичните утаители и усреднителите няма наличие на производствени води, а само дъждовни води.

За отвеждането на отпадъчните води (смесен поток производствени, битови и дъждовни отпадъчни води) „Ледър Тренд“ ЕООД има сключен договор с „ВиК“ ЕООД - София № 06249/04.07.2018 г. Отпадъчните води след вторичните радиални утаители не са отведени към канализационната система на гр. Етрополе, съгласно договора. Канализационното отклонение на дружеството за включване в канализационната система на гр. Етрополе е прекъснато и отпадъчните води (производствени, битови и дъждовни отпадъчни води) от предприятието за преработка на кожи, стопанисван от ,Ледър Тренд“ ЕООД не постъпват за последващо отвеждане и третиране в ПСОВ Етрополе.

При проверката филтър пресата за обезводняване на утайките и два броя помпи не са монтирани в ЛПСОВ (описвани в констативни протоколи от предходни проверки № ККФОС-ГШ-33/14.09.2020 и ККФОС-ГШ-42/07.12.2020 г.).

При проверката били представени фактури за доставката на вода чрез водопроводно отклонение, стопанисвано от „ВиК“ЕООД,, гр. София за месеците декември № **********/01.01.2021 г. и януари № **********/01.02.2021 г. Във фактурите не е начислявана такса за отвеждането на формираните отпадъчни води от предприятието за обработка на кожи (административна сграда и ЛПСОВ).

При проверката били представени фактури от „Софийска вода“ АД за приемане на отпадъчни води (заустване)  за по 60 м3 всяка.

Във връзка с направените констатации, проверяващите преценили, че „Ледър Тренд“ ЕООД не е уведомило РИОСВ за промяната на обстоятелства, което е предпоставка за извършване на нарушение по чл. 93 ал.7  вр чл. 162 ал.1 от ЗООС.

Сочи се, че за констатирано заустване на отпадъчни води в р. Малък Искър без издадено разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностния воден обект на дружеството е съставен АУАН № 68/11.10.2019 г., във връзка с който е издадено Наказателно постановление № 23/08.04.2020 г. за нарушение на чл. 46, ал. 1, т. 3 от Закона за водите (ЗВ) вр чл. 200, ал. 1, т. 2 от същия закон.

В тази връзка била издадена процесната Заповед № Д-01- от 02.03.2021г за налагане на принудителна административна мярка издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите-София, с която на основание чл. 160, във връзка с чл. 14 ал.4 и 158, т. 4 от ЗООС  е постановено спиране на производствената дейност на жалбоподателя за първична обработка на сурови кожи осъществявана в производствен цех в Етрополе, чрез пломбиране  на описаните в заповедта производствени барабани.

Заповедта е връчена на 04.03.2021 г. По делото са приети като доказателства документите, приобщени към административната преписка.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира следното от правна страна:

Жалбата е подадена срещу подлежащ на обжалване и контрол за законосъобразност индивидуален административен акт — заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 160, ал. 1 от ЗООС, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 164, ал. 4 от ЗООС /жалбата е подадена на 17.03.2021 г. при дата на съобщаване на акта на 04.03.2021г/, от лице с правен интерес от обжалването, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Процесната заповед е издадена на основание чл. 158 т.4 пр.1 от ЗООС- за предотвратяване извършването на административни нарушения по чл. 93 ал.7 от ЗООС както и чл. 46 ал.1 т.3 от ЗООС.

Съгласно разпоредбата на  чл. 93 ал.7 от ЗООС, при промяна на възложителя, на параметрите  на инвестиционното намерение или на някое от обстоятелствата, за които е издадено решение за преценяване на необходимостта на на ОВОС, възложителят или новия възложител уведомява своевременно компетентния орган по околна среда.

В случая се твърди, че възложителя е променил обстоятелствата, при които е издадено решение № СО-95-ПР/2017 г. на директора на РИОСВ София /“решението“/, тъй като отпадните води от произвоствената дейност на предприятието не постъпват за последващо отвеждане и третиране в ПСОВ Етрополе. В този случай обаче ПАМ няма как да бъде издадена за предотвратяване на нарушение на чл. 93 ал.7 от ЗООС, тъй като ако се приеме, че РИОСВ не е била своевременно уведомена за промяната на съответните обстоятелства, нарушението по чл. 93 ал.7 от ЗООС ще се окаже довършено.  Нарушението по чл. 93 ал.7 от ЗООС е формално /на просто извършване/  и е довършено с отрицателния факт на непостъпване /или несвоевременно постъпване/  при компетентния орган- в случая РИОСВ София на изискуемото уведомление за промяна на обстоятелствата при които е издадено решението. В този реда на мисли, в самата заповед се твърди, че „Ледър Тренд“ ЕООД  осъществява ивестиционното си предложение в отклонение на обстоятелствата, при които е издадено решението.  С други думи, няма как да се предотврати извършването на нарушение което се твърди, че вече е извършено. В такъв случай, ПАМ би могла да бъде издадена евентуално за преустановяване на съответното административно нарушение, но такова фактическо и правно основание не е въведено в оспорената ПАМ. 

Относно твърдението, че ПАМ се издава за предотвратяване на нарушение по чл. 46 ал.1 т.3 от ЗВ, следва да се посочи следното: Съгласно визираната разпоредба, разрешителното за ползване на воден обект се издава за заустване на отпадъчни води в повърхностни води. Опасността от извършване на такова нарушение се мотивира от административния орган със съставения АУАН № 68/11.10. 2019 и издадено НП № 23/08.04.2020 г. във връзка със заустване на отпадъчни води в р. Малък Искър без разрешително за ползване на воден обект. Това нарушение обаче е извършено близо година и половина преди издаването на процесната ПАМ и няма как да се свърже с нея. Освен това, липсват данни по делото посоченото НП да е стабилен административен акт, респективно нарушението да е установено по несъмнен и категоричен начин, което обстоятелство, предвид изричното оспорване в жалбата е в тежест на административния орган да бъде доказано. В разрез с изискванията на чл. 59 ал.2 т.4 от АПК  в оспорената заповед липсват  мотиви защо се приема наличие на опасност от извършване на заустване в р. Малък Искър, за да се нлага предотвратяването на такова нарушение. Прекъсването на канализационното отклонение на дружеството за включване в канализационната мрежа на гр. Етрополе не е достатъчно за да се направи извод за опасност от заустване във водния обект р. Малък Искър, още повече, като се има предвид, че това прекъсване е направено при предишния собственик на имота.  Към момента на проверката/23.02.2021/ не се сочи да е извършено  заустване в р. Малък Искър, а в самата ПАМ се твърди, че са налични издадени фактури от „Софийска вода“ АД за заустване на отпадни води от дружеството жалбоподател за предходните на проверката месеци /12.2020 и 01.2021 г./. Предвид издадените от „Софийска вода“ АД фактури следва да се приеме, че дружеството е зауствало отпадни води по силата на договорни правоотношения. Обобщено казано, тезата на административния орган, че ПАМ се налага за предотвратяване на административно нарушение по чл. 46 ал.1 т.3 от ЗВ е немотивирана.

С оглед на изложеното, оспорената заповед следва да се отмени като незаконосъобразна.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Пазарджишкият административен съд

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на на „Ледър Тренд“ ЕООД, ЕИК ********* Заповед № Д-01- от 02.03.2021г за налагане на принудителна административна мярка издадена от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите-София, с която на основание чл. 160, във връзка с чл. 14 ал.4 и 158, т. 4 от ЗООС  е постановено спиране на производствената дейност на жалбоподателя за първична обработка на сурови кожи осъществявана в производствен цех в Етрополе, чрез пломбиране  на описаните в заповедта производствени барабани.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ:/п/