реш е н И Е
№ 476/11.6.2021г.
гр.
Пазарджик
в името на народа
Административен съд – Пазарджик, VIII-и състав, в открито
заседание на двадесети май, две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТОМИР
БАБАКОВ
при секретаря Янка Вукева,
като разгледа докладваното от съдия Бабаков
административно дело № 342, по описа на съда за
2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 160, ал. 4 от Закона за опазване на околната
среда.
Образувано е по жалба на „Ледър Тренд“ ЕООД, ЕИК *********
против Заповед № Д-01- от 02.03.2021г за налагане на
принудителна административна мярка издадена от Директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите-София, с която на основание чл. 160, във връзка с чл. 14 ал.4 и 158, т. 4 от ЗООС е постановено
спиране на производствената дейност на жалбоподателя за първична обработка на сурови
кожи осъществявана в производствен цех в Етрополе, чрез пломбиране на описаните в
заповедта производствени барабани.
С жалбата и чрез процесуалния си представител
дружеството излага съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед
поради издаването й при несъобразяване с изискванията за форма и съдържание
/липса на мотиви/ и в противоречие с целта на закона.
В съдебно заседание, дружеството- жалбоподател се
представлява от адв. М.- А., която поддържа жалбата и излага допълнителни
съображения в подкрепа на релевираните вътре доводи.
Ответникът - Директор на Регионалната инспекция по
околната среда и водите – София, чрез процесуалния си представител-пслужител с юридическо образование Н. С.
оспорва жалбата.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по
делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна
по административно -правния спор:
С Решение № СО - 95 - ПР/2017 г. на
директора на РИОСВ - София е разгледано инвестиционно предложение: „Ремонт на
съществуващата инфраструктура и оборудване на предприятие за преработка и
обработка на сурови кожи и модернизация на локална пречиствателна станция за
отпадъчни води (ЛПСОВ)” в имоти №№192, 192аи УПИ Ш, кв. 15, гр. Етрополе, с
възложител „ЛЕДЪР ТРЕНД” ЕООД. С решението е преценено да не се извършва оценка
на въздействието върху околната среда, тъй като няма да окаже значително
отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания
на видове предмет на опазване в защитени зони.
Съгласно краткото описание на
инвестиционното предложение третирането на промишлените отпадъчни води,
образувани в резултат на обработката на изпирането на кожите, както и от
измиване на оборудването ще се осъществи на две фази:
Фаза I - до модернизация на ЛПСОВ (пуск на обекта и
работа при намален капацитет) образуваните промишлени отпадъчни води ще се
събират в един от утайниците на сега съществуващата ЛПСОВ и ще се предават чрез
специализиран транспорт
на ВиК ЕООД София;
Фаза II - след модернизация на ЛПСОВ образуваните
промишлени отпадъчни води ще се отвеждат до ЛПСОВ за пречистване и ще се
заустват в градския канализационен колектор.
При извършена на 26.07.2018 г. от експерти на РИОСВ -
София проверка, отразена в Констативен протокол (КП) № УООВП-ЕЧ-07/26.07.2018
г. на предприятие за преработка и обработка на сурови кожи, собственост на
„ЛЕДЪР ТРЕНД“ЕООД е констатирано, че пречистването на производствените води се
извършва по технологичния режим - механично, химично и биологично стъпало и
ЛПСОВ работи и следователно е приключена Фаза I от инвестиционното намерение.
Възложителят е преминал във Фаза II, която предвижда преустановяване на
транспортирането на отпадъчни води и отвеждането им до ЛПСОВ за пречистване и
заустване на промишлените отпадъчни води в градския канализационен колектор.
На дружеството са извършвани проверки, отразени в
констативни протоколи (КП), както следва: КП № ККФОС-ГШ- 21/29.10.2019 г., КП №
ККФОС-ГШ-33/14.09.2020 г. и КП № ККФОС-ГШ- 42/07.12.2020 г. При тях е установено,
че ЛПСОВ не работи в технологичен режим. Съгласно постъпило в РИОСВ - София писмо с вх. №
14227/12.102020 г. от „ВиК“ ЕООД, „ЛЕДЪР ТРЕНД“ ЕООД не зауства отпадъчни води
в канализационната мрежа на гр. Етрополе за последващо третиране в ПСОВ - Етрополе.
Като причината за прекъсване на отклонението е силно замърсяване на отпадъчните
води с концентрации над емисионните ограничения и нефункциониране на ЛПСОВ на
територията на дружеството. Отклонението е прекъснато чрез затапване преди
заустване към градската канализационна мрежа и за периода от подписване на
договор с „ЛЕДЪР ТРЕНД“ ЕООД не е възстановявано и не е извършвано пробовземане
за изследване на отпадъчната вода.
На 23.02.2021 г. от експерти на РИОСВ - София е
извършена проверка на посочения обект, отразена в КП № ККФОС-ВА-04/23.02.2021
г., при която е установено следното:
Проверени са всички барабани в производствения цех от
№ 1 до № 7. Барабани с №№ 2,3,4,5,6 и 7 са празни, с наличие на вода, служеща
за закисване на същите.
Към момента на проверката е установено, че в
производствения цех се извършва производствена дейност, а именно - в Барабан №
1 са заредени 1300 броя кожи, които са на етап смраждане, явяващ се междинен
процес между варосване и омекотяване от технологичната схема. По данни на представителя
на дружеството кожите в Барабан № 1 са заредени на 19.02.2021 г. (петък).
Целият цикъл на издъбване на кожата е за 7 дни.
В барабани „Боя и намасляване“ (№ 2, 3 и 4 барабан -
различни от гореописаните) се извършват дейности по боядисване на обработени
кожи (шпалтове (долната част на кожата) - издъбени и изцелени кожи). Към
момента на проверката два от барабаните са заредени, а третия се изваждат
боядисаните вече кожи (шпалтове). Барабан № 1 за боя и намасляване е аварирал и
не се използва към момента на проверката.
Наличните сурови кожи на площадката, по данни на
оператора, са 47 485 бр., обработените кожи (издъбени) са 1500 и 1300 бр.,
които са в процес на обработване в Барабан № 1 и 1926 броя шпалтове в
барабаните за боядисване и намасляване.
Извършен е оглед на ревизионна шахта на изход
производствен цех (зад административен фургон), в
която протичат
отпадъчни води от производствената дейност. Проверена е събирателна ревизионна
шахта до входа на производствената площадка, в която са установени шест броя
довеждащи тръби и една изходяща гофрирана тръба. В събирателната шахта
постъпват битово-фекалните води от санитарните помещения чрез изградена битова
канализация, дъждовни площадкови води, чрез дъждовна канализация и
производствени отпадъчни води чрез техническа (производствена) канализация.
След събирателна шахта посредством тръбопровод, водите са отведени към ЛПСОВ на
дружеството.
При огледа на ЛПСОВ е установено, че ЛПСОВ не работи в
технологичен режим, т.е. постъпилите води не се пречистват по технологичната
схема на ЛПСОВ. Отпадъчните води от събирателната шахта постъпват във входяща
шахта на ЛПСОВ и от там чрез помпа с поплавък и гофриран червен маркуч са
отведени във вторични радиални утаители. В първичните утаители и усреднителите
няма наличие на производствени води, а само дъждовни води.
За отвеждането на отпадъчните води (смесен поток
производствени, битови и дъждовни отпадъчни води) „Ледър Тренд“ ЕООД има
сключен договор с „ВиК“ ЕООД - София № 06249/04.07.2018 г. Отпадъчните води
след вторичните радиални утаители не са отведени към канализационната система
на гр. Етрополе, съгласно договора. Канализационното отклонение на дружеството
за включване в канализационната система на гр. Етрополе е прекъснато и
отпадъчните води (производствени, битови и дъждовни отпадъчни води) от
предприятието за преработка на кожи, стопанисван от ,Ледър Тренд“ ЕООД не
постъпват за последващо отвеждане и третиране в ПСОВ Етрополе.
При проверката филтър пресата за обезводняване на
утайките и два броя помпи не са монтирани в ЛПСОВ (описвани в констативни
протоколи от предходни проверки № ККФОС-ГШ-33/14.09.2020 и
ККФОС-ГШ-42/07.12.2020 г.).
При проверката били представени фактури за доставката
на вода чрез водопроводно отклонение, стопанисвано от „ВиК“ЕООД,, гр. София за
месеците декември № **********/01.01.2021 г. и януари № **********/01.02.2021
г. Във фактурите не е начислявана такса за отвеждането на формираните отпадъчни
води от предприятието за обработка на кожи (административна сграда и ЛПСОВ).
При проверката били представени фактури от „Софийска
вода“ АД за приемане на отпадъчни води (заустване) за по 60 м3 всяка.
Във връзка с направените констатации, проверяващите
преценили, че „Ледър Тренд“ ЕООД не е уведомило РИОСВ за промяната на
обстоятелства, което е предпоставка за извършване на нарушение по чл. 93 ал.7 вр чл. 162 ал.1 от ЗООС.
Сочи се, че за констатирано заустване на отпадъчни води в р. Малък Искър без издадено
разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в
повърхностния воден обект на дружеството е съставен АУАН № 68/11.10.2019 г.,
във връзка с който е издадено Наказателно постановление № 23/08.04.2020 г. за нарушение на чл. 46, ал. 1, т. 3 от Закона за водите
(ЗВ) вр чл. 200, ал. 1, т. 2 от същия закон.
В тази връзка била издадена процесната Заповед № Д-01- от 02.03.2021г за налагане на принудителна
административна мярка издадена от Директора на Регионална инспекция по околната
среда и водите-София, с която на основание чл. 160, във
връзка с чл. 14 ал.4 и 158, т. 4 от ЗООС е постановено
спиране на производствената дейност на жалбоподателя за първична обработка на сурови
кожи осъществявана в производствен цех в Етрополе, чрез пломбиране на описаните в
заповедта производствени барабани.
Заповедта е връчена на 04.03.2021 г. По делото са
приети като доказателства документите, приобщени към административната
преписка.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства
във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на
страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения
административен акт на основание чл. 168, ал. 1
във връзка с чл. 146 от АПК,
намира следното от правна страна:
Жалбата е подадена срещу подлежащ на обжалване и
контрол за законосъобразност индивидуален административен акт — заповед за
прилагане на принудителна административна мярка по чл. 160, ал. 1 от ЗООС, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 164, ал. 4 от ЗООС /жалбата е подадена на 17.03.2021 г. при
дата на съобщаване на акта на 04.03.2021г/, от лице с правен интерес от
обжалването, поради което се явява допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Процесната заповед е издадена на основание чл. 158 т.4 пр.1
от ЗООС- за предотвратяване извършването на административни нарушения по чл. 93
ал.7 от ЗООС както и чл. 46 ал.1 т.3 от ЗООС.
Съгласно разпоредбата на
чл. 93 ал.7 от ЗООС, при промяна на възложителя, на параметрите на инвестиционното намерение или на някое от
обстоятелствата, за които е издадено решение за преценяване на необходимостта
на на ОВОС, възложителят или новия възложител уведомява своевременно
компетентния орган по околна среда.
В случая се твърди, че възложителя е променил
обстоятелствата, при които е издадено решение № СО-95-ПР/2017 г. на директора
на РИОСВ София /“решението“/, тъй като отпадните води от произвоствената
дейност на предприятието не постъпват за последващо отвеждане и третиране в
ПСОВ Етрополе. В този случай обаче ПАМ няма как да бъде издадена за предотвратяване
на нарушение на чл. 93 ал.7 от ЗООС, тъй като ако се приеме, че РИОСВ не е била
своевременно уведомена за промяната на съответните обстоятелства, нарушението
по чл. 93 ал.7 от ЗООС ще се окаже довършено.
Нарушението по чл. 93 ал.7 от ЗООС е формално /на просто извършване/ и е довършено с отрицателния факт на
непостъпване /или несвоевременно постъпване/
при компетентния орган- в случая РИОСВ София на изискуемото уведомление
за промяна на обстоятелствата при които е издадено решението. В този реда на
мисли, в самата заповед се твърди, че „Ледър Тренд“ ЕООД осъществява
ивестиционното си предложение в отклонение на обстоятелствата, при които е
издадено решението. С други думи, няма
как да се предотврати извършването на нарушение което се твърди, че вече е
извършено. В такъв случай, ПАМ би могла да бъде издадена евентуално за
преустановяване на съответното административно нарушение, но такова фактическо
и правно основание не е въведено в оспорената ПАМ.
Относно твърдението, че ПАМ се издава за предотвратяване
на нарушение по чл. 46 ал.1 т.3 от ЗВ, следва да се посочи следното: Съгласно
визираната разпоредба, разрешителното за ползване на воден обект се издава за
заустване на отпадъчни води в повърхностни води. Опасността от извършване на такова
нарушение се мотивира от административния орган със съставения АУАН № 68/11.10.
2019 и издадено НП № 23/08.04.2020 г. във връзка със заустване на отпадъчни
води в р. Малък Искър без разрешително за ползване на воден обект. Това
нарушение обаче е извършено близо година и половина преди издаването на
процесната ПАМ и няма как да се свърже с нея. Освен това, липсват данни по
делото посоченото НП да е стабилен административен акт, респективно нарушението
да е установено по несъмнен и категоричен начин, което обстоятелство, предвид
изричното оспорване в жалбата е в тежест на административния орган да бъде
доказано. В разрез с изискванията на чл. 59 ал.2 т.4 от АПК в оспорената заповед липсват мотиви защо се приема наличие на опасност от
извършване на заустване в р. Малък Искър, за да се нлага предотвратяването на
такова нарушение. Прекъсването на канализационното отклонение на дружеството за
включване в канализационната мрежа на гр. Етрополе не е достатъчно за да се
направи извод за опасност от заустване във водния обект р. Малък Искър, още
повече, като се има предвид, че това прекъсване е направено при предишния
собственик на имота. Към момента на
проверката/23.02.2021/ не се сочи да е извършено заустване в р. Малък Искър, а в самата ПАМ се
твърди, че са налични издадени фактури от „Софийска вода“ АД за заустване на
отпадни води от дружеството жалбоподател за предходните на проверката месеци
/12.2020 и 01.2021 г./. Предвид издадените от „Софийска вода“ АД фактури следва
да се приеме, че дружеството е зауствало отпадни води по силата на договорни
правоотношения. Обобщено казано, тезата на административния орган, че ПАМ се
налага за предотвратяване на административно нарушение по чл. 46 ал.1 т.3 от ЗВ
е немотивирана.
С оглед на изложеното, оспорената заповед следва да се
отмени като незаконосъобразна.
Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Пазарджишкият административен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на на „Ледър Тренд“ ЕООД, ЕИК ********* Заповед № Д-01- от 02.03.2021г за налагане на принудителна
административна мярка издадена от Директора на Регионална инспекция по околната
среда и водите-София, с която на основание чл. 160, във
връзка с чл. 14 ал.4 и 158, т. 4 от ЗООС е постановено
спиране на производствената дейност на жалбоподателя за първична обработка на сурови
кожи осъществявана в производствен цех в Етрополе, чрез пломбиране на описаните в
заповедта производствени барабани.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:/п/