Решение по дело №376/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 33
Дата: 22 февруари 2022 г. (в сила от 17 октомври 2022 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20217110700376
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

                          33                                   22.02.2022г.                                  град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на четиринадесети февруари                                         две хиляди двадесет и втора година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                           Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

с участието на секретаря Светла Кърлова

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 376 по описа на съда за 2021г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството по делото е по реда на чл.64, ал.3 от ЗУСЕСИФ /Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, обн. ДВ, бр.101/22.12.2015г., изм. и доп./.

ОБЩИНА КЮСТЕНДИЛ чрез кмета с адрес: гр.Кюстендил, пл.“Велбъжд“ №1 обжалва решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане №BG05M9OP001-2.040-0018/24 от 04.11.2021г., издадено от Ц.С.като р.н.У.н. ОП „Р.н.ч.р.“ 2014 – 2020 и главен директор на ГД „Европейски фондове, международни програми и проекти“ в МТСП, с което е определен по ИП №3 общ размер на неверефицираните разходи 22 755.54лв. Релевира основанието за оспорване по чл.146, т.4 от АПК във вр. с чл.64, ал.4 от ЗУСЕСИФ. Противоречието с материалния закон по отделните точки от решението се свързва, както следва:

-по отменената т.2.1 от решението – твърди се, че естеството на работа на длъжността „ръководител/диспечер“ се характеризира със съвместяване на функции и задачи, характерни за повече от една длъжност, като бенефициера е спазил указанията в т.17 от Приложение №1 „Методически указания“ към заповед №РД01-931/27.12.2010г. на  министъра на труда и социалната политика. Длъжността е класифицирана само с един код. Начинът на класификация съответства с проектното предложение /раздел 8. План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията), дейност „Създаване на Център за патронажна грижа“, секция „Начин на изпълнение“/ и Условията за кандидатстване по процедурата /Раздел 11 „Дейности, допустими за финансиране/. Отделно от това, в длъжностната характеристика за длъжността за вменени освен ръководни функции и функции на диспечер, свързани с разпределяне на районите на мобилните екипи и съгласуване на месечните графици на служителите.

-по отменените т.2.2 и т.2.3 – твърди се, че органът не е обсъдил всички относими доказателства, включително проектното предложение, въз основа на което е сключен договора за БФП с оглед на приетото, че услугата е стартирана от датата на сключване на първия договор с потребител на социална услуга. Дейностите са разписани в проекта по раздел 8. План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията), дейност„Създаване на Център за патронажна грижа“, секция „Начин на изпълнение“, съгласно които екипът се назначава и разходите за него са предвидени от датата на разкриване на услугата. Центърът е открит от 24.09.2019г. на основание чл.36, ал.5 от ППЗСП със заповед №РД-00-1026/24.09.2019г. на кмета на общината, с която заповед е утвърдена численост на персонала от 18 щатни бройки. В този смисъл жалбоподателят твърди, че направените разходи са пряко обвързани с изпълнението на одобрените дейности и са предварително заложени в бюджета на проекта, поради което са в обхвата по чл.57, ал.1, т.2 от ЗУСЕСИФ.

-по отменената т.2.4 – поради погрешна преценка на база преки допустими разходи за персонал, в които не са включени разходите по т.2.1, 2.2. и 2.3 от отмененото решение.

Жалбоподателят моли за отмяна на решението. Претендира деловодни разноски, включително юрисконсултско възнаграждение.

В с.з. пълномощникът на жалбоподателя поддържа жалбата.

В писмен отговор на л.2-6 от делото и в с.з. пълномощникът на ответния орган оспорва жалбата като неоснователна. Твърди, че общината не е доказала допустимостта на разходите. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата, становищата на страните и събраните доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

            Със заповед №РД-03-2/01.12.2020г. на министъра на труда и социалната политика, на основание чл.25, ал.4 от ЗА, чл.9, ал.5, изр.2 от ЗУСЕСИФ, чл.4, т.7 и чл.29, ал.1 от УП на МТСП е определен Цветан Иванов Спасов /тогава заместник главен директор на ГД „Европейски фондове, международни програми и проекти“/ считано от 01.12.2020г. да изпълнява функциите на ръководител на УО по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 /ОП РЧР/, съфинансирана от ЕСФ в пълния обхват от функции по чл.125 от Регламент 1303/2013г. /вж. л.13/.

            Със заповед №РД01-1083/17.12.2018г. на Зорница Русимова /към посочената дата на длъжност заместник-министър и с функциите на ръководител на УО на ОП РЧР/ на основание чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ в съответствие с чл.125, §3 от Регламент /ЕО/ 1303/2013г. и във вр. с чл.2, т.2 на МПС №162/05.07.2016г., по раздел I от заповедта е утвърдена документацията за провеждане на процедура чрез директно предоставяне на БФП BG05M9ОР001-2.040 „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 2“. Документацията включва Условия за кандидатстване, административен договор за предоставяне на БФП и документи за информация /между които е Методология за регламентирани на възнагражденията по ОП РЧР/. С раздел II от заповедта е открита процедурата за предоставяне на БПФ. Последващите изменения на заповедта със заповеди №№РД01-117/13.02.2019г. и РД01-188/15.03.2019г. касаят част от приложенията в Условията за кандидатстване и документите за информация /вж. л.15-17/.

            Утвърдените от органа Условия за кандидатстване по процедурата са приложени на л.18-38 от делото. Дефинираната обща цел на процедурата е подобряване качеството на живот и възможностите за социално включване на хората с увреждания и възрастните хора, чрез осигуряване на мрежа от услуги в домашна среда и израждане на подходящ /материален и кадрови/ капацитет за предоставянето им. Специфичната цел на операцията е да се изгради модел за патронажни грижи на възрастни хора и лица с увреждания, вкл. с хронични заболявания и трайни увреждания с цел осигуряване на почасови мобилни интегрирани здравно-социални услуги в техните домове. Процедурата „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания“ се реализира в два компонента. По компонент 1 конкретен бенефициент е МЗ и по него ще бъде разработена програма/методика за предоставяне на патронажната грижа, стандарти за качество на услугата, както и програма за обучение на медицинските специалисти и специалистите в областта на социалните услуги, предоставящи патронажната грижа. По компонент 2 ще се реализира настоящата процедура, като конкретни бенефициенти са всички общини в страната, които ще предоставят патронажна грижа за лица от целевите групи. В т.11 „Дейности, допустими за финансиране“ са включени дейностите по: предоставяне на почасови мобилни интегрирани здравно-социални услуги за нуждаещите се лица; предоставяне на психологическа подкрепа, консултиране; обучение и супервизия на персонала; ремонти, обзавеждане и оборудване на подходящи помещения, включително закупуване на транспортни средства за извършване на мобилна работа, при аргументирана необходимост. Посочено е, че в рамките на всеки проект задължително се изпълнява дейността за информация и комуникация, като конкретния бенефициент не трябва да описва в проектното предложение посочените дейности, както и дейностите за организация и управление, наред с преките дейности по проекта, а с подписването на формуляра за кандидатстване се задължава да ги изпълнява /т.11.7 от Формуляра за кандидатстване/. Предвидено е във всяко проектно предложение да има екип за управление на услугата, в това число координатор/диспечер на услугата, който е различен от екипа за организация и управление на проекта. В т.12.3 „Допустими разходи“ е посочено, че бюджетът на процедурата е разработен в два варианта в зависимост от начина на предлагане на услугата като услуга от общ икономически интерес /УОИИ/. Планирането на бюджета по вариант I е задължително в случаите, когато общата стойност на БФП е под 97 791.50лв. /по малка или равна на 50 000 евро/ и кандидатът/партньорът/ите възложи услугата на общинско предприятие, на второстепенен разпоредител с бюджет или на звено/дирекция в самата общинска администрация. В този случай разходите се планират в следните раздели:

            *бюджетен раздел I. Преки разходи за персонал, б.р.1.1. „Разходи за трудови възнаграждения по реда на КТ, възнаграждения по реда на ЗДСл и възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД на лицата, пряко ангажирани с изпълнението на преките дейности. Тук се включват брутните трудови възнаграждения и осигурителните вноски, начислени за сметка на работодателя върху договореното възнаграждение, както и доплащания, съгласно националното законодателство. Планирането и отчитането на разходите за възнагражденията следва да бъде съобразено с Методологията за регламентиране на възнагражденията по ОП РЧР с посочени граници за почасово заплащане. Методологията е приложена на л.1450-1454 от делото.

            *бюджетен раздел III. Единна ставка, б.р.5/5.1. Единна ставка – тези разходи са в размер на 40% от допустимите преки разходи за персонала по проекта /бюджетен ред 1.1./ - прилага са вариант за опростено отчитане, като единната ставка е в размер на 40 на сто от допустимите преки разходи за персонал за покриване на останалите допустими разходи за проекта. Тук се включват всички разходи, свързани с изпълнението на дейностите по проекта – разходи за командировки, за материали и консумативи, за обучение и супервизия на персонала, за оборудване и обзавеждане, вкл. закупуване на транспортно средство, разходи за нематериални активи, за наем, СМР, режийни разходи и разходи за поддръжка на помещенията, разходи за информация и комуникация, за организация и управление и други разходи, свързани и необходими за изпълнението на проектните дейности.

            Утвърденото от органа Ръководство за бенефицента за изпълнение и управление на проект по процедурата е приложено на л.39-91. В раздел VI.“Техническо и финансово изпълнение и отчитане“ е записано, че реализираните дейности по изпълнение на проекта и извършените разходи ще бъдат признати като допустими, единствено ако бенефициента/партньора са представили достатъчно документални доказателства за тях. По т.1 от раздела в 13 точки са посочени документите, свързани с отчитане на дейности, които следва да бъдат представени на УО в искането за плащане при проекти с бюджети, планирани по вариант I, а при отчитане на разходите по бюджетен раздел III. Единна ставка, б.р.5/5.1 за вариант I на бюджета не е дължимо представянето на документи, като разходите се посочват като обща стойност на един ред. В т.3 от раздела, подобно на записването в Условията за кандидатстване по процедурата, се съдържа правилото, че в проектните предложения дейностите за информация и комуникация не се описват, но с подписването на формуляра за кандидатстване бенефициентите се задължават да ги изпълняват /т.11.7 от формуляра/.

            Одобреното проектното предложение на община Кюстендил е приложено на л.104-113 от делото. Наименованието на проекта е „Патронажна грижа в община Кюстендил“ със срок на изпълнение от 17 месеца по компонент 2 от процедурата. Проектът предвижда създаване на „Център за патронажна грижа“ /ЦПГ/ към Комплекс за социални услуги – Кюстендил, който ще предоставя почасови мобилни интегрирани здравно-социални услуги за нуждаещите се лица с увреждания и възрастни хора в техните домове. Интегрираните здравно-социални услуги ще се предоставят от медицински специалисти, кинезитерапевт/рехабилитатор, психолог и социални медиатори. Датата на стартиране на проекта е 09.05.2019г., а датата на неговото приключване – 09.10.2020г. Проектът има рег.№BG05М9ОР001-2.040-0018-С01. Бюджетът на проекта се състои от т.I.“Разходи за персонал“ в общ размер от 321 767.54лв., включващ посочените елементи в Ръководството на бенефициента и от т.III.“Единна ставка“ за вариант I в общ размер от 128 707.02лв. В т.8.“План за изпълнение/Дейности по проекта (информацията)“ са посочени две основни дейности на проекта: „Създаване на „Център за патронажна грижа“ /ЦПГ/“ и „Закупуване на транспортни средства за извършване на мобилната работа“. По първата дейност в частта „Описание“ е записано, че ще се предоставят два вида услуги: предоставяне на почасови мобилни интегрирани здравно-социални услуги на нуждаещите се лица с увреждания и възрастни хора във всички населени мести на територията на общината и предоставяне на психологическа подкрепа и консултиране. В частта „Начин на изпълнение“ за дейността е записано, че ще бъдат наети специалисти по разработена и утвърдена от кмета на общината процедура за избор на персонал на ЦПГ, като между тях ще има ръководител/диспечер, който ръководи центъра, отговаря за организацията на дейностите, изготвя правилници, процедури и друга документация и извършва ежедневен контрол върху всички дейности, осъществявани в центъра, периодични проверки на документацията, отразяваща работата и др. Персоналът ще бъде нает за 12 месеца и ще осъществи приема на документи за потребители, ще извърши социална оценка в домовете на потребителите и ще предоставя мобилните социално-здравни услуги в домовете на потребителите на територията на цялата страна. Персоналът се състои от 8 щ.бр. медицински специалисти, 7 щ.бр. социални медиатори, 1 щ.бр. психолог, 1 щ.бр. кинезитерапевт/рехабилитатор и 1 щ.бр. ръководител/диспечер. Отделно от персонала на ЦПГ, предвиденият екип за управление и изпълнение на проекта се състои от ръководител на проекта, счетоводител и координатор.

            Сключеният между МТСП и община Кюстендил административен договор за предоставяне на БПФ по процедурата от ОП РЧР от 09.05.2019г. е приложен на л.92-102 от делото. Страните са договорили предоставяне на БПФ в максимален размер до 450 474.56лв. за изпълнение на проекта с посочените в него две основни дейности. Изпълнението е дължимо съгласно одобреното проектно предложение, Условията за кандидатстване по процедурата, Ръководството на бенефициента за изпълнение и управление на проекти по ОП РЧР по процедурата и клаузите на договора с приложенията към него. В чл.3.6 и чл.3.7 от договора е уговорено исканията за верифициране на разходи и плащания да се представят на УО в съответствие с чл.3.34 и чл.3.35 от договора, като УО извършва междинни и окончателни плащания въз основа на искане от бенефициента, като предоставянето на БФП се извършва под формата на действително извършени и верифицирани разходи и след представяне на първични разходооправдателни документи. Чл.3.11 от договора задължава общината към исканията за междинно/окончателно плащане в ИСУН 2020 да представи междинен/окончателен доклад в съответствие с чл.3.34 от договора при условията на чл.60-64 от ЗУСЕСИФ. Допълнително, към техническите доклади следва да се представя Таблица „Микроданни с участници /ЕСФ“, която е част от Ръководство на бенефициента за изпълнение и управление на проекти по процедурата /вж. чл.3.16/. В чл.3.21 страните са договорили при изпълнение на дейностите по договора спазването от бенефициента на посочените по-горе нормативни правила, Наредба №Н-13/22.05.2018г. на МФ и указанията на МФ за третиране на ДДС. В чл.3.34 и чл.3.35 от договора е регламентирано съдържанието на докладите по междинно/окончателно искане за плащане, които се изготвят в ИСУН 2020. Съгласно чл.3.65 „Допустими разходи“ от договора, за да бъдат признати разходите за допустими следва да отговарят на изискванията в Условията за кандидатстване по процедурата. Съгласно чл.3.76 от договора размерът на БФП по договора е дължим до размера на верифицираните допустими разходи по чл.3.65, като извършените недопустими разходи не подлежат на възстановяване.

            В изпълнение на проекта и договора за БФП, общината е предявила пред УО на ОП РЧР искане за плащане /ИП/ №3 от ИСУН 2020 с отчетен период 09.05.2019г. – 31.12.2019г. на стойност 108 262.64лв. С решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане №BG05М9ОР001-2.040-0018/6 от 17.07.2020г. ръководителят на УО на ОП РЧР е определил общ размер на верифицираните разходи по постъпилото ИП от 85 507.10лв. и общ размер на неверифицираните разходи от 22 755.54лв. С решение №237/27.10.2020г. по адм.д.№314/2020г. по описа на КАС, съдът е отхвърлил оспорването на общината срещу решението в частта за отказа за верификация на посочената сума, но с решение №3185/10.03.2021г. по адм.д.№12793/2020г. по описа на ВАС, решението на КАС е отменено, като е отменено решението на органа в оспорената част и делото във вид на преписка е върнато на органа за ново процедиране по ИП, съгласно указанията в съдебния акт. Решението на ВАС е окончателно.

            Процесното решение за верификация  на постъпило искане за междинно плащане №BG05M9OP001-2.040-0018/24 от 04.11.2021г. е издадено в изпълнение на указанията на ВАС в отменителното съдебно решение. С него отново е определен общ размер на неверифицираните разходи от 22 755.54лв., както следва:

            т.1.1. - 778.05лв. по б.п. 1.1. Разходи за трудови възнаграждения по реда на КТ, възнаграждения, определени по реда на ЗДСл и възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД на лицата, пряко ангажирани с изпълнението на преките дейности, съобразно мотивите по буква А от решението,

            т.1.2. - 15 475.91лв. по б.п. 1.1 Разходи за трудови възнаграждения по реда на КТ, възнаграждения, определени по реда на ЗДСл и възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД на лицата, пряко ангажирани с изпълнението на преките дейности, съобразно мотивите по буква Б и В от решението и

            т.1.3 – 6 501.58лв. по б.п. 5.1. Единна ставка, съобразно мотивите по буква Г от решението.

            Мотивите по буква А от решението съдържат като правно основание нормите на чл.57, ал.1, т.2 във вр. с чл.59, ал.2, т.1 и т.4 от СУСЕСИФ във вр. с раздел 12.3 „Допустими разходи“, т.I Разходи за персонал /по конкретно т.1.1./ от Условията за кандидатстване и раздел III от Методологията за регламентиране на възнагражденията по ОП РЧР 2014 – 2020, т.к. са предявени разходи за лицето Д. М – ръководител/диспечер, които не отговарят на разпоредбите на Методологията. Органът е извършил ново изчисление на дължимите разходи при спазване на раздел III, 1.1 от  Методологията - чрез прилагане на информация от НСИ, икономическа дейност „Държавно управление“ за тримесечието, обхващащо април, май и юни на 2019г. със среден размер на възнаграждението от 1 400лв., който разход е счетен за допустим с дължимите осигуровки за сметка на работодателя. Извършената корекция по отношение възнагражденията на М са както следва:

            -за м.09.2019г. – бенефициентът е отчел разходи на стойност 501.98лв., като УО на база посочените по-горе мотиви е изчислил размер на допустимите разходи на стойност 439.25лв. Разликата между предявената и верифицирана сума представлява размера на недопустимия разход на обща стойност 62.73лв.;

            -за м.10.2019г. – бенефициентът е отчел разходи на стойност 1 907.52лв., като УО на база посочените по-горе мотиви е изчислил размер на допустимите разходи на стойност 1 669.08лв. Разликата между предявената и верифицирана сума представлява размера на недопустимия разход на обща стойност 238.44лв.;

            -за м.11.2019г. и м.12.2019г. изчисленията на органа са идентични с тези за м.10.2019г.

            За да стигне до този извод, УО е анализирал правилата в НКПД и т.7, т.9 и т.17 от Приложение №1 „Методически указания“ към заповед №РД01-931/27.12.2010г. на министъра на труда и социалната политика, с която е утвърдена НКПД-2011. УО не е могъл да определи по какъв начин позицията „диспечер“ е релевантна на позициите - Ръководители на социални услуги на територията на община Кюстендил, които бенефициентът е представил, с оглед доказване на обичайно възнаграждение за идентична длъжност. УО е имал предвид изискана информация с кореспонденция в ИСУН №BG05М9ОР001-2.040-0018-С01-М028/23.06.2020г. относно механизма на формиране на възнаграждението на М, като с насрещна кореспонденция №BG05М9ОР001-2.040-0018-С01-М029/29.06.2020г. общината е изпратила незаверена „Справка за средно брутно възнаграждение на ръководители на социални услуги“. Според УО липсват доказателства, че осъществяваните от лицето дейности попадат в кръга на трудовите задължения на ръководител на социални услуги, включително не е представена информация от счетоводните отчети от последните години.

Мотивите по букви Б и В от решението съдържат като правно основание нормата на чл.57, ал.1, т.3 във вр. с Условията за кандидатстване по процедурата. По буква Б УО не е верифицирал предявените разходи за длъжностите „медицински специалист“ и „социален медиатор“ за времето от сключване на трудовите договори до 22.10.2019г., когато стартира обучението на назначените лица, а по б.В – за длъжностите „психолог“ и „кинезитерапевт“ за времето до 29.10.2019г., през които периоди не е налично реално предоставяне на услугата. УО е посочил, че с оглед кореспонденцията по ИСУН 2020, видно от представените отчетни документи, през м.10.2019г. са обслужени 2-ма потребители /на 30-ти и 31-ви октомври/, а в същото време предявеното искане е за заплащане по трудово правоотношение на целия персонал за м.10.2019г. в зависимост от датата на сключване на договорите. Представената от бенефициента информация за заетост на персонала, която се състои в запознанства с екипа за организация и управление на проекта и документация, срещи и разяснителни кампания УО е приел, че не е обект на дейностите на лицата, разписани в договора за БФП, като такива задължения отсъстват в Условията за кандидатстване по процедурата. Записаните в длъжностните характеристики задължения в раздел „Контакти“, според УО са в разрез с Условията за кандидатстване. Такива дейности не са възложени и във формуляра за кандидатстване. Поради изложеното УО е приел разходите за недопустими, който извод се базира на отговора на бенефициента в кореспонденцията от 29.06.2030г. на основание чл.63 от ЗУСЕСИФ. УО е посочил, че дейностите в проектното предложение раздел 8, дейност 1 по прием на документи от потребители, извършване на социална оценка в домовете на потребителите, изготвяне на цялостната документация по разработване и внедряване на социалната услуга, на рехабилитационни програми, посещения в различни институции, имащи отношение към услугата, вкл. запознаване с нормативната уредба и др., наречени „подготвителни дейности“, не са представени на вниманието на УО като обяснения по представената възможност  с кореспонденцията от 23.06.2020г., като информацията е представена към друго искане за плащане, по което има отделно произнасяне с административен акт с кореспонденция №№BG05М9ОР001-2.040-0018-С01-М059/01.12.2020г., към която дата вече е било издадено първоначалното решение за отказ за верификация на разходите и е налично решението на КАС.

            Мотивите по буква Г от решението съдържат като правно основание нормата на чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ. УО верифицира разходи по б.п. Единна ставка в размер на 40% от допустимите преки разходи за персонал, съгласно чл.55, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във вр. с чл.6, ал.1 от ПМС №189/28.07.2016г. и чл.68б, §1 от Регламент 1303/2013. Предявени от общината са преки разходи за персонал на стойност 77 330.46лв. и разходи в раздел III.5.1 Единна ставка за вариант I на стойност 30 932.18лв. След преизчисляване във връзка с мотивите по букви А, Б и В от решението, органът е определил допустими разходи за персонал в размер на 61 076.50лв. и разходи по Единна ставка в размер на 24 430.60лв. На база на изложеното, УО е счел, че размерът на недопустимите разходи в раздел III.5.1 е 6 501.58лв.

            Оспореното решение е връчено на адресата по ИСУН 2020 на 04.11.2020г., а жалбата е подадена по пощата на 17.11.2020г.

            Кореспонденцията от 23.06.2020г. и 26.06.2020г. по ИСУН 2020 е приложена на л.137-152 от делото. Съдържа искането от УО за представяне на документи, отговора на общината с приложени към него „Отчет за изпълнените дейности през месец октомври 2019г. от служителите на ЦПГ“ и „Справка за средно брутно възнаграждение на ръководителите на социалните услуги на територията на община Кюстендил“.

            Документацията към ИП №3 е приложена на л.153-507, към съпроводителното писмо на л.521 /стр.524-1448/ и л.1562. Налице са счетоводни документи за изплатени трудови възнаграждения за м.10.2019г. - м.12.2019г., главна книга, ведомости, дневни отчети от „Общинска Банка“ АД – гр.Кюстендил, трудови догори, длъжностни характеристики на персонала, изготвени и утвърдени от М вътрешноорганизационни документи на ЦПГ, заявления за ползване на социалната услуга от потребителите, изготвени индивидуални оценки от служителите на ЦПГ и попълнени карти за участие със съответните документи за здравословно и социално състояние на потребителите.

            Обяснителната записка на л.134-136 от ръководителя на проекта С.Я.е във връзка с искане от УО за предоставяне на допълнителна документация за извършените дейности по окончателно ИП, към което отново са представени документите към отговора от 26.06.2020г. поради липсата на верификация на средствата по процесното решение. Видно от справката от ИСУН 2020 на л.127, общината е подала искане за окончателно плащане на 26.11.2020г., като УО е постановил Решение за верификация по искането на 15.12.2020г.

            Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе писмени доказателствени средства.

С оглед така установената фактическа обстановка, жалбата е допустима като подадена от представител на надлежен правен субект с право на обжалване по чл.147, ал.1 от АПК във вр. с чл.64, ал.4 от ЗУСЕСИФ, пред компетентния за разглеждането й съд в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество, при условията на чл.168, ал.1 от АПК, съдът намира жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

            По компетентността на органа:

            Нормата на чл.64, ал.3 от ЗУСЕСИФ възлага в компетентност издаването на отказ за верификация на разходите, включени в искане за плащане, за които не е потвърдена допустимост, на ръководителя на УО на съответната програма. Видно от Условията за кандидатстване по процедура чрез директно предоставяне на БФП BG05М9ОР001-2.040 „Патронажна грижа за възрастни хора и лица с увреждания – Компонент 2“ и Ръководство на бенефициента за изпълнение и управление на проект по процедурата, издадени по реда на чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ, програмата е ОП РЧР 2014 – 2020, чиито УО е МТСП чрез ГД „Европейски фондове, международни програми и проекти“ с ръководител министъра на труда и социалната политика. В случая по делото, с приетата заповед №РД-03-2/01.12.2020г. на министъра на труда и социалната политика е осъществена законовата делегация по чл.9, ал.5, изр.2 от ЗУСЕСИФ, като правомощията на ръководител на УО на ОП РЧР, считано от 01.12.2020г. са възложени за изпълнение от издателя на оспореното решение Цветан Иванов Спасов. Към момента на делегацията Спасов е заместник главен директор на ГД „Европейски фондове, международни програми и проекти“, като към датата на издаване на оспореното решение /04.11.2021г./ е главен директор на посочената ГД. Делегацията е съобразена и с нормата на чл.29, ал.1, т.1 от УП на МТСП /обн. ДВ, бр.91/17.11.2009г., изм. и доп/, съгласно която посочената ГД изпълнява функциите на УО на ОП РЧР. Изложеното обосновава извод за материална, персонална и времева компетентност на издателя на оспорения акт.

По формата на акта:

            Специалните правила на чл.60-64 от ЗУСЕСИФ не съдържат уредба за формата на акта, поради което по реда на чл.2, ал.1 от АПК приложение намират общите изисквания за писмена форма на индивидуалните административни актове по чл.59, ал.2 от АПК. Видът на оспореното решение съдържа предвидените в общите правила на АПК реквизити. Посочени са имената и длъжността на издателя, неговият адресат, фактически и правни основания за издаване и ясно формирано волеизявление на органа. Налице е пълно съответствие между фактическите обстоятелства и разпоредения отказ за верификация на средствата. Обемът на произнасяне е съобразен с частта по ИП №3, останала висяща след отменителното решение на ВАС и връщане на преписката за ново произнасяне от органа. Органът е изпълнил задължителните указания в решението на ВАС, като е формирал надлежни мотиви за отказа по всеки вид разход, съобразявайки посочения от съда обем на изследване на доказателствените източници за фактите.

По процедурата:

Процедурата по издаване на решението е стартирала с подаване на ИП №3 през м.06.2020г. УО се е възползвал от възможността по чл.63, ал.1 от ЗУСЕСИФ да изиска разяснения и представяне на документи за допустимост на разходите, като е дал подходящ срок за тяхното представяне. Бенефициентът е депозирал документите, които са взети предвид от органа.

Спазени са общите правила по чл.35 и чл.36 от АПК, т.к. органът е изяснил относимите към ИП фактически обстоятелства, основани на съдържанието на искането, неговите приложения и допълнително постъпилите данни.

            По материалния закон:

            Правилото на чл.55, ал.1, т.1 от ЗУСЕСИФ налага възстановяване на действително направени и платени допустими разходи. Допустими са разходите, установени в приложимото за програмния период право на ЕС, разпоредбите на СУСЕСИФ, актовете за неговото прилагане и други относими норми на българското законодателство /вж. чл.56, ал.1 от ЗУСЕСИФ/.  Нормата на чл.57, ал.1 от СУСЕСИФ определя в кумулативен порядък условията за допустимост на разходите, като по т.2 са включените в документите по чл.26, ал.1 и в одобрения проект категории разходи, по т.3 – разходите за реално доставени продукти, извършени услуги и строителни работи, а по т.4 - законосъобразно извършените такива, съгласно правото на ЕС и българското законодателство. Нормата на чл.58, ал.2 от ЗУСЕСИФ допълва нормативната установеност на допустимите разходи с правилата на ПМС №189/28.04.2016г. за определяне на национални правила за допустимост на разходите по програмите, съфинансирани от ЕСИФ за програмен период 2014 – 2020 /обн. ДВ, бр.61/05.08.2016г., изм. и доп./. В тежест на бенефициера е да докаже допустимостта на разходите, т.к. производството е инициирано по негово искане. По-надолу съдът борави с термина „бенефициер“ по см. на чл.2, т.10 от Регламент 1303/2013г.

            По отделни точки от решението изводите на съда са следните:

            По т.1.1. за сумата 778.05лв. неверифицирани разходи по б.п.1.1. „Разходи за трудови възнаграждения по реда на КТ, възнаграждения, определени по реда на ЗДСл и възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД на лицата, пряко ангажирани с изпълнението на преките дейности“

            Органът е отказал верификация поради отсъствие на условието по чл.57, ал.1, т.2 от ЗУСЕСИФ – разходите да са включени в документите по чл.26, ал.1 и в одобрения проект категории разходи, като е направена препратка към изискванията на раздел III от Методологията за регламентиране на възнагражденията по ОП РЧР 2014 – 2020. Конкретно органът е коментирал предявените разходи за Д. М на длъжност „ръководител/диспечер“ въз основа на уговорено в трудовия договор възнаграждение за длъжността. Според органа, липсва основание по НКПД за отнасяне на позицията „диспечер“ към позицията „ръководител на социални услуги“ и няма доказателства, че осъществяваните дейности попадат в кръга на трудовите задължения за ръководител на социални услуги.

            Условията за кандидатстване по процедурата и Ръководството за бенефициента за изпълнение и управление на проект по процедурата имат характер на актове по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ. Методологията за регламентиране на възнагражденията по ОП РЧР 2014 – 2020 е приложима съгласно указанието в т.12.3. „Допустими разходи“ от Условията за кандидатстване. В раздел I. „Разходи за персонал“, т.1.“Преки  разходи за персонал за вариант I“, т.1.1 /едноименна с посоченото б.п. по т.1.1 от оспореното решение/ от Условията за кандидатстване този вид разходи включва разходите за трудово възнаграждение по реда на КТ на лицата, пряко ангажирани с изпълнението на преките дейности по проекта. Такава пряка дейност по см. на т.8.“План за изпълнение/Дейности по проекта“ от одобрения проект и административния договор за предоставяне на БФП е „Създаване на ЦПГ“, като в „Начин на изпълнение“ е заложено да има нает специалист „ръководител/диспечер“ с възложени отговорности да ръководи центъра, да отговаря за организацията на дейностите, да изготвя правилници, процедури и друга документация и извършва ежедневен контрол върху дейностите в центъра, периодична проверка на документацията за работата и др. Конкретните ръководни, контролни и организационни дейности са включени във връчената на М длъжностна характеристика за длъжността /вж. л.176-178/, като в частта административни преки задължения по т.4 има задължение за разпределяне районите на мобилните екипи и съгласуване на месечните графици на служителите. Следователно, възложените по длъжностна характеристика трудови задължения на М съответстват на длъжността по трудов договор №3/24.09.2019г. /вж. л.175/. Посоченият код на длъжността по трудов договор 13447003 е съобразен с НКПД -2011, утвърдена със заповед №РД01-931/27.12.2010г. на министъра на труда и социалната политика и Методологическите бележки – Приложение 1 към НКПД. Код 13447003 е за професия „Управител, социални услуги в общността“, която съответства на вида услуга по административния договор и одобрения проект. В случая се касае за съвместяване на функции и задачи, характерни за две длъжности /„ръкодител“ и „диспечер“ на социална услуга/, като приоритет по длъжностна характеристика е даден на ръководната длъжност, която има най-голям обем от функции и задачи, изискващи по-голям относителен дял от времето, необходимо за тяхното изпълнение по см. на Правилата за класифициране от Методологичните бележки към НКПД. Ръководните функциите са възложени с длъжностната характеристика и с приложената на л.849 от делото заповед №РД-00-1099/04.10.2019г. на кмета на общината. Тези функции, освен възложени са и реално осъществени. Като ръководител на ЦПГ М е изготвила множеството актове - Вътрешни правила за осигуряване на пожарна безопасност, Етичен кодекс за правилата за поведение на служителите, Процедура за подаване на жалби и сигнали, Процедура за недопускане на двойно финансиране на дейностите, Процедура за действие на персонала при ескалиране на агресия на потребител, Процедура за вътрешен мониторинг и контрол, Програми за инструктажи на работното място, Програма за превенция на насилието, Правилник за вътрешния трудов ред, Методология за дейността на ЦПГ и издадени заповеди през м.10.2019г., всички находящи се на л.749-851 и л.912-997 от делото. Видно от счетоводните документи, М е осъществила функциите за процесния период м.09.2019г. - м.12.2019г. в пълен обем. Съвместяването на двете длъжности е правно допустимо по см. на чл.66, ал.2 и ал.4 от КТ с оглед необходимостта от формиране на екип за управление на услугата, в това число координатор/диспечер на услугите. Ръководителят/диспечер на ЦПГ е пряко ангажиран с изпълнение на преките дейности по проекта поради което планирането и отчитането на разходите за възнагражденията му по б.п.1.1 от бюджета на проекта следва да е съобразено с Методологията за регламентиране на възнагражденията по ОП РЧР. Съгласно справката към писмото от 26.06.2020г., трудовото възнаграждение за М е определено като средноаритметична сума от възнагражденията на ръководителите на социални услуги в общината. Справката, макар и в незаверен вид, представлява приложение към изходящ от бенефициера документ, поради което данните в нея се ползват с нужната доказателствена стойност. Този начин на определяне на трудовото възнаграждение на Моравски съответства на т.1 от Раздел III на Методологията, т.к. взема предвид възнагражденията на идентични позиции в щата на общината. Няма основание за определяне на възнаграждението по данни от НСИ по см. на т.1.1, раздел III на Методологията, както е процедирал УО в оспореното решение. В случая по делото се установи, че осъществените от М трудови задължения съответстват на трудовите задължения на ръководител на социалната услуга. При произнасянето УО е следвало да цени всички налични към момента на издаване на оспореното решение доказателства по преписката, а не само първоначалните такива към искането за плащане от м.06.2020г., предвид развилото се във времето административно производство и издаденото от УО решение за верификация по искане за окончателно плащане, което прави неприложим реда по чл.64, ал.1 от ЗУСЕСИФ. Разходът е допустим, т.к. е изпълнено условието по чл.57, ал.1, т.2 от ЗУСЕСИФ.

По т.1.2. за сумата 15 475.91лв. неверифицирани разходи по б.п. 1.1 „Разходи за трудови възнаграждения по реда на КТ, възнаграждения, определени по реда на ЗДСл и възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД на лицата, пряко ангажирани с изпълнението на преките дейности“

Органът е отказал верификация поради отсъствие на условието по чл.57, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ във връзка с Условията за кандидатстване. УО е приел, че през периодите от назначаване на лицата на длъжностите „медицински специалист“, „социален медиатор“, „психолог“ и „кинезитерапевт“ до стартиране на обучението за първи две длъжности /т.е. до 22.10.2019г./ и до 29.10.2019г. за третата и четвъртата длъжност, не е налично реално предоставяне на услугата, като ИП касае заплащане на трудово възнаграждение за целия персонал за м.10.2019г.

Представеният от бенефициера отчет за изпълнените дейности през м.10.2019г. от служителите на ЦПГ на л.144-151 от делото включва дейности по информация и комуникация, по организация и управление на проекта, които не са преки дейности съгласно т.11 от Условията за кандидатстване. Тяхното извършване формира непреки разходи, които се включват в бюджета на проекта по см. на т.12.2 от Указанията, но в раздел III.Единна ставка, а не в раздел I, т.1.1.Разходи за персонал, поради което не могат да се верифицират като разходи за трудови възнаграждения за персонала.

В случая обаче има допълнително представени от общината доказателства за разходи за подготвителни действия на персонала, свързани с разкриване на социалната услуга, извършени през м.10.2019г. във вид на прием на документи на потребители, срещи с тях и изготвяне на социални оценки на потребителите. Доказателство за това са заявленията за ползване на услугата на л.226-308, обобщения протокол за потребности №1/31.10.2019г. и обобщените форми за предоставяне на интегрирана услуга за м.10.2019г. на л.222 и л.311-313. Видно от тези документи, налице е изпълнение на услугата не само на 30-ти и 31-ви октомври 2019г., но през целия м.10.2019г., за което свидетелства и формата за отчитане явяването на работа на персонала в ЦПГ за м.10.2019г. на л.224 от делото. Следователно, налице е елемента по чл.57, ал.1, т.2 от ЗУСЕСИФ, т.к. доказателствата установяват реално предоставени услуги от персонала в ЦПГ. Услугите касаят изпълнение на пряка дейност по одобрения проект, предварително заложена в одобрения бюджет, поради което разходите са допустими. Касае се за преки разходи, свързани с изпълнение на дейности, пряко свързани с изпълнението на договора по см. на чл.35, ал.1, т.1 от ПМС №189/28.07.2016г. във връзка с дефиницията за „преки разходи“ по §1, т.7 от ДР на ПМС №189/2016г. Твърдението на УО, че доказателствата за извършване на социалната услуга за м.10.2019г. не са представени при подаване на ИП, а по-късно, не освобождава органа от задължението да обсъди тези доказателства наред с останалите документи, т.к. постановеното решение за верификация на искане за окончателно плащане от 15.12.2020г. е пречка за включване на разхода в следващо искане за плащане по арг. от чл.64, ал.1 от ЗУСЕСИФ.

По т.1.3 за сумата 6 501.58лв. неверифицирани разходи по б.п. 5.1. Единна ставка.

            Изводът на УО за отказ за верификация е резултат от изчисленията на ставката на база признатите за верифицирани разходи спрямо неверефицираните такива в оспореното решение. Неправилните изводи на органа за недопустимост на разходите по т.1.1 и т.1.2 води до неправилност на изчисленията при прилагане на Единната ставка. Налице е условието по чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ, т.к. разходите по т.1.1 и т.1.2 от решението са извършени законосъобразно съгласно приложимото право на ЕС и българското законодателство. Прилагането на Единна ставка произтича от регламентацията по чл.55, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ и чл.68б, §1 от Регламент /ЕС/ 1303/2013г. Ставката е в размер на 40%  от допустимите преки разходи за персонал и служи за покриване на останалите допустими разходи по проекта. При установената от съда необходимост от верификация на разходите по т.1.1 и т.1.2 от решението, тези разходи следва да се вземат предвид при изчисляване на подлежащите на верификация суми по б.п. 5.1 Единна ставка.

        Изложеното налага отмяна на оспореното решение и изпращане на административната преписка по реда на чл.173, ал.2 от АПК на органа за ново произнасяне. Органът следва да извърши нова преценка на основанията за допустимост на процесните разходите по ИП №3 на бенефициера, съобразявайки мотивите на съда в настоящето решение относно приложението на материалния закон.

            На основание чл.143, ал.1 от АПК и чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК МТСП дължи заплащане на общината на деловодни разноски в размер на 282.04лв., включващи 182.04лв. ДТ за водене на делото и 100лв. юрисконсултско възнаграждение по чл.25, ал.1 от Наредба за заплащането на правната помощ. Разноските са доказани и реално сторени.

            Поради изхода от спора ответникът няма право на деловодни разноски.

            Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане №BG05M9OP001-2.040-0018/24 от 04.11.2021г., издадено от Ц.С.като р.н.У.н. ОП „Р.н.ч.р.“ 2014 – 2020 и главен директор на ГД „Европейски фондове, международни програми и проекти“ в МТСП, с което на община Кюстендил е определен по ИП №3 общ размер на неверифицираните разходи: 22 755.54лв. /двадесет и две хиляди седемстотин петдесет и пет лева и петдесет и четири стотинки/, както следва:

            1.1. 778.05лв. /седемстотин седемдесет и осем лева и пет стотинки/ по б.п. 1.1. Разходи за трудови възнаграждения по реда на КТ, възнаграждения, определени по реда на ЗДСл и възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД на лицата, пряко ангажирани с изпълнението на преките дейности, съобразно мотивите по буква А от решението,

            1.2. 15 475.91лв. /петнадесет хиляди четиристотин седемдесет и пет лева и деветдесет и една стотинки/ по б.п. 1.1 Разходи за трудови възнаграждения по реда на КТ, възнаграждения, определени по реда на ЗДСл и възнаграждения, произтичащи от договори за услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД на лицата, пряко ангажирани с изпълнението на преките дейности, съобразно мотивите по буква Б и В от решението и

            1.3. 6 501.58лв. /шест хиляди петстотин и един лева и петдесет и осем стотинки/ по б.п. 5.1. Единна ставка, съобразно мотивите по буква Г от решението.

ИЗПРАЩА преписката на ръководителя на УО на ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014 – 2020 и главен директор на ГД „Европейски фондове, международни програми и проекти“ в МТСП за постановяване на нов административен акт по процесните разходи в ИП №3 от ИСУН 2020 с отчетен период 09.05.2019г. – 31.12.2019г. при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.

ОСЪЖДА МИНИСТЕРСТВО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА да заплати на ОБЩИНА КЮСТЕНДИЛ деловодни разноски в размер на 282.04лв. /двеста осемдесет и два лева и четири стотинки/.

            Решението подлежи на касационно обжалване от страните пред ВАС в 14-дневен срок получаване на съобщенията за изготвянето му.

            Решението да се съобщи на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: