Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 2355 Година 2020, 17.12. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, VІІ състав
на 02.12.2020 година
в публичното заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
при
секретаря СЪБИНА СТОЙКОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 2499 по описа за 2020 година
и като обсъди :
Производство пред първа инстанция.
Постъпила е жалба от Сдружение „Тетранокс“ със седалище в гр. Пловдив
срещу мълчалив отказ на Директор на общинска детска градина „Кокиче“ в село
Арчар, обл.Видин за предоставяне на обществена информация по негово заявление
с вх.№71 от 15.09.2020г..
С жалбата се излагат основания за незаконосъобразност на оспорвания
мълчалив отказ, търси отмяната му и изпращане преписката за произнасяне на
органа с изричен писмен акт. Претендират се и присъждане на разноски по
делото.
Ответникът – Директор на общинска детска градина „Кокиче“ счита жалбата за неоснователна и настоява за отхвърлянето и.
Пловдивският
Административен Съд – Второ отделение, седми състав, след като прецени
поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено
следното.
Не е спорно между страните, че сдружението е входирало чрез лицензиран
пощенски оператор искането си на 15.09.2020г. до Директора на детската градина
за предоставяне на обществена информация, съобразно заявлението.
Не е спорно също така, че и до момента няма произнасяне с изричен писмен
акт по него от страна на компетентни за това длъжностни лица от състава на
детската градина.
При това положение и във връзка с преценката по чл.57 АПК, то определено е
бил формиран мълчалив отказ, който е бил оспорен в срока по чл.149 ал.2 АПК от
жалбоподателя.
По същество на спора следва да се посочи, че по приложението на ЗДОИ
константна е практиката на съдилищата, че мълчаливи откази са недопустими,
разбира се, ако исканата информация, попада в приложното поле на ЗДОИ.
Досежно
последната преценка следва да се посочи, че съобразно законовата
дефиниция задължени субекти по смисъла на чл.3 ал.1 ЗДОИ са и държавните органи,
техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България.
В тази връзка директорът на общинската детска градина е задължен субект по
смисъла на чл.3
ал.2, т.1 ЗДОИ. Целодневна детска градина
"Кокиче" е
публичноправна организация по смисъла на чл.
3, ал. 2, т. 1 във вр. с § 1,
т. 4, б. "б" ЗДОИ, тъй като първо, е юридическо лице и
второ, създадена е с исканата от закона специална цел - да задоволи
обществените интереси като обезпечи конституционното право на образование. И
трето, по делото е безспорно, че детската градина е общинска, като средствата
за издръжката и се осигуряват от общинския бюджет.
Безспорно
е също така, че исканата информация по т.т.1-3,5-8 е служебна по смисъла на чл.11 ЗДОИ, тъй като е
създадена по повод на дейността на органа – директорът на детската градина
организира, контролира и отговаря за цялостната дейност на детската градина,
съставя бюджета и отговаря за законосъобразното, целесъобразно и икономично
разпореждане с бюджетни средства, а самата детска градина е работодател на
служителите в нея, там те са назначени по щат и им се плащат трудови
възнаграждения.
По
отношение искането по т.4 обаче следва да се посочи, че случая търсената от
сдружението информация касае диагнозите на деца със специални образователни
потребности и/или с хронични заболявания, приети с предимство в детската
градина през учебните от 2010/2011 до 2019/2020 години и поради това не
съставлява обществена информация по смисъла на чл.2 ал.1 от ЗДОИ. Диагнозите на
децата съдържат лични данни и касаят конкретни деца, поради което е налице
забраната за предоставянето им по реда на ЗДОИ по аргумент от чл.2 ал. 5 от същият закон.
Съгласно легалното определение в § 1, т.2 от ДР на ЗДОИ "лични
данни" са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което се
идентифицира пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или
повече специфични признаци, свързани с неговата физическа, физиологична,
генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна или социална
идентичност. С предоставянето на информацията по т.3 от заявлението и конкретизиране
на броя на приетите деца в детската градина със СОП и/или хронични
заболявания, чрез предоставяне на диагнозите им, същите лесно могат да бъдат
идентифицирани по някои от посочените в § 1, т. 2 от ДР на ЗДОИ белези, а безспорно
е, че диагнозите съдържат и имената на децата.След като търсената информация
попада в обхвата на § 1, т.2 от ДР на ЗДОИ и представлява лични
данни на децата в детската градина, не се формира и мълчалив отказ за
предоставяне на обществена информация, тъй като за задължения субект не е
възникнало задължение за отговор – положителен или отрицателен, предвид
изричната забрана в чл.2 ал.5 ЗДОИ/така изрично Определение №17618 от
20.12.2019г. на ВАС по адм. д. №13916/19г., V о./.
Следва
да се отбележи факта, че по въпроса по т.4 освен това Наредба №1 от
23.01.2009г. е била отменена с ДВ, бр. 100 от 15.12.2017 г., поради което
търсената информация съгласно тази Наредба няма как да е била създадена от
задължения субект след посочения момент на отмяна.
Или в
тази връзка производството по жалбата, в тази част, като недопустимо следва да
се прекрати(след като информацията не е обществена, то няма как да се
формира отказ, вкл. и мълчалив, по нейното предоставяне по реда на ЗДОИ).
В
останалата част е налице формиран мълчалив отказ, а
ответният орган не е следвало да „мълчи“,
очаквайки, че заявителят ще си направи сам необходимите справки/независимо
как същите са достъпни/, или ще прецени, че обемът на информацията и голям, а
детската градина няма ресурс, като е следвало да го уведоми на основание чл.30
ЗДОИ, че удължава законовия срок за предоставянето и.
Това бездействие е формирало мълчалив
отказ, който се явява незаконосъобразен, поради което и подлежи на отмяна.
Ответникът следва да се задължи да се
произнесе с изричен писмен акт по направеното искане от страна на сдружението,
като се съобрази с мотивите на настоящото съдебно решение.
По разноските.
Тъй
като на съда е служебно известно, че сдружението към настоящия момент е
входирало и са на производство в Административен съд – Пловдив общо 30 негови
жалби срещу мълчаливи откази на директори на детски градини на територията на
цялата страна(основно в малки градчета и села), то в пълна степен споделя
мотивите, изразени в Решение №14629 от 31.10.2019г. на ВАС по адм. д. №3257/2018г., V о., според което недобросъвестното
упражняване на права може да има много последици, вкл. лишаване на една
такава страна от разноски, имащи за цел – неоправданото нейно обогатяване за
сметка на ответника.
Консеквентно
това обосновава и извода на настоящия състав – за оставяне без уважение
искането на страната за присъждане разноски в частта, с която съдът се
произнася по същество на жалбата и.
Ето
защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ІІ отд., VІІ състав :
Р
Е Ш
И
ОТМЕНЯ мълчалив отказ на Директор на общинска детска градина „Кокиче“ в село
Арчар, обл.Видин за предоставяне на обществена информация по заявление с вх.№71 от 15.09.2020г. на Сдружение „Тетранокс“ със
седалище в гр.Пловдив,
като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
ИЗПРАЩА
заявлението на сдружението от 15.09.2020г. по т.1,2,3,5,6,7 и 8 – на Директор
на общинска детска градина „Кокиче“ в село Арчар, обл.Видин за постановяване
на изричен писмен акт, съобразно мотивите на настоящото съдебно решение, в 14
– дневен срок от уведомяване за влизане в сила на съдебното решение.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение „Тетранокс“ със
седалище в гр.Пловдив
срещу
мълчалив отказ
на Директор на общинска детска градина „Кокиче“ в село
Арчар, обл.Видин за предоставяне на обществена информация по заявление с вх.№71 от 15.09.2020г. по т.4,
като ПРЕКРАТЯВА производството по делото в тази му част.
ОСТАВЯ
БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Сдружение
„Тетранокс“ със седалище в гр. Пловдив за присъждане разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване само в частта, с която се оставя жалбата без разглеждане
и се прекратява съдебното производство(с характер на определение) – в 7-дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му пред ВАС на РБ, като в останалата част
решението е окончателно.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :