Решение по дело №55/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 63
Дата: 18 април 2019 г. (в сила от 13 юли 2020 г.)
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20197270700055
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                               

                                             №.......

                                            гр. Шумен, 18.04.2019г.

 

Административен съд – гр. Шумен, в публично заседание на втори април две хиляди и деветнадесета година, в следния състав:

 

                                      Административен съдия: Кремена Борисова

 

при участието на секретаря В. Русева, като разгледа докладваното от председателя АД № 55 по описа за 2019 година на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на реда на чл. 145 от АПК във вр. с чл. 12, ал. 3 от Закона за стоковите борси и тържищата /ЗСБТ/.

Образувано е по жалба на „Роял-Комерс“ ЕООД, гр. Шумен, ЕИК *********, представлявано от управителя Х.Е.Б. действащ чрез пълномощника си и процесуален представител адвокат Б.Б.от Шуменска адвокатска колегия, против Решение на Държавната комисия по стокови борси и тържища – гр. София по Протокол № 52 от 19.12.2018г., с което на основание чл. 8, ал. 1, т. 7, във вр. с чл. 21в от ЗСБТ не заличава вписването в Регистъра на самостоятелните обекти на самостоятелен обект на „Роял-Комерс“ ЕООД с рег. № РСО-963, вписан с Протоколно решение № 39/19.09.2018г.

В жалбата се релевират доводи за нищожност на оспорения административен акт поради постановяването му от некомпетентен орган. Инвокират се и твърдения за допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и по-специално на чл. 59, ал. 2, т. 3 и 4 от АПК, чл. 6, ал. 2 и ал. 5 от АПК, чл. 5 от АПК, във вр. с чл. 19 от Конституцията на Република България. Излагат се и доводи за постановяването на обжалвания акт в противоречие с материалноправни разпоредби, в частност с текста на чл. 3б, т. 1 от ЗСБТ, както и несъответствие с целта на закона. С оглед на така изложените съображения се отправя искане за прогласяване нищожността на атакувания индивидуален административен акт, а в условията на алтернативност, за отмяна изцяло на обжалваното решение и за изпращане на преписката на Комисията със задължителни указания за прилагане на закона във връзка със заличаване на дружеството от регистъра на самостоятелните обекти. Претендира се присъждането и на направените деловодни разноски. В съдебно заседание за жалбоподателя се явява представляващия дружеството Христо Бочев, заедно с от адвокат Борисов.  

Ответникът, Държавна комисия по стоковите борси и тържищата, гр. София, в съдебно заседание се представлява от старши юрисконсулт Х.А., която оспорва предявената жалба. Становището за законосъобразност на административния акт е доразвито в представените писмени бележки.

Шуменският административен съд, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

Дружеството – жалбоподател „Роял-Комерс“ ЕООД извършва търговска дейност в стопанисвания от него обект за продажба на храни и нехранителни стоки, находящ се в гр. Шумен, ул. ”Калиакра” № 2. При извършена проверка от служители на ДКСБТ на 31.08.2018г. в обекта е установено с Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № 05109/31.08.2018г., че юридическото лице извършва търговски сделки на едро с налични хранителни стоки от обекта си, който не е регистриран като стоково тържище, пазар на производителите или вписан самостоятелен обект за търговия на едно по смисъла на Закона за стоковите борси и тържищата. Контролните органи са приели, че обектът не попада в изключенията на чл. 3б, т. 1, 2 и от ЗСБТ, като в хода на проверката не е представен документ, издаден от компетентните за това органи, удостоверяващ, че обектът е „комплексен“ и попада в изключенията на чл. 3б, т. 1 от ЗСБТ.

По повод тези констатации впоследствие било издадено и Наказателно постановление № 05109 от 27.09.2018г. на Председателя на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата – гр. София, с което на „Роял-Комерс“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от Х.Е.Б. е наложена „имуществена санкция” в размер на по 500 /петстотин/ лева на основание чл. 65,  ал. 2 от Закон за стоковите борси и тържищата /ЗСБТ/ за нарушение по  чл. 3б от ЗСБТ.

Наказателното постановление е атакувано пред състав на Районен съд – гр. Шумен, който отменил правораздавателния акт с решение № 575/04.12.2018г. на Шуменския районен съд, постановено по ВНАХД № 2833/2018г. Решението на Районен съд – Шумен е оставено в сила с Решение на Административен съд – Шумен от 22.03.2019г., постановено по КАНД № 33/2019г. по описа на съда.

На 03.09.2018г. „Роял-Комерс“ ЕООД е депозирал Заявление за първоначално вписване или за промяна вписани данни по чл. 8б от НВСРДКСБТ, за извършване на дейност в самостоятелен обект за търговия на едно с храни/ цветя, с адрес на самостоятелния обект гр. Шумен, ул. „Калиакра“ № 2.

С Протоколно решение № 39/19.09.2018г. на Комисията по стоковите борси и тържищата търговският обект на „Роял-Комерс“ ЕООД е вписан в Регистъра на самостоятелните обекти, с рег. № РСО-963. Комисията е констатирала, че обектът не попада в изключенията на 3б, т. 1 от ЗСБТ.

С Уведомление с вх. № ДКСБТ-3385/03.12.2018г. от „Роял-Комерс“ ЕООД управителят Х.Б.е поискал заличаване на вписването в регистъра на самостоятелните обекти на самостоятелен обект, с адрес гр. Шумен, ул. „Калиакра“ № 2, с рег. № РСО – 963, вписан с Протоколно решение № 39/19.09.2018г. Бочев е посочил, че към месец август и септември, както и към датата на входиране на уведомлението, „Роял-Комерс“ ЕООД не следва да бъде вписано като самостоятелен обект, тъй като дейността на обекта в гр. Шумен попада в изключението на чл. 3б, т. 1 от ЗСБТ.   

По повод представеното уведомление от 03.12.2018г. Комисията по стоковите борси и тържищата по Протокол № 52 от 19.12.2018г. е взела решение, с което на основание чл. 8, ал. 1, т. 7, във вр. с чл. 21в от ЗСБТ не заличава вписването в Регистъра на самостоятелните обекти на самостоятелен обект на „Роял-Комерс“ ЕООД с рег. № РСО-963, вписан с Протоколно решение № 39/19.09.2018г. Отказът за заличаване е мотивиран с факта, че към депозираното уведомление не е представен документ, издаден от компетентен орган, удостоверяващ, че обектът е „комплексен“ и попада в изключенията на чл. 3б, т. 1 от ЗСБТ.

Копие от така постановения акт е било връчено на дружеството на 21.01.2019г., което го е оспорило пред Административен съд – Шумен с депозираната на 04.02.2019г. жалба.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Подадената жалба е процесуално допустима като подадена от лице адресат на акта в законоустановения срок за оспорване. Разгледана по същество жалбата е основателна, като съображенията за това са следните:

Обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган при спазване на изискванията на чл. 12, ал. 1 и ал. 2 от ЗСБТ и в предвидената от закона форма. В тази връзка, настоящият съдебен състав не споделя твърденията на жалбоподателя за нищожност на административния акт. От приетото като доказателство решение, оформено в Протокол № 52/19.08.2018г. е видно, че обжалваният акт е приет на редовно открито заседание на ДКСБТ, заседаваща като колегиален орган, съобразно изискванията на чл. 12, ал. 1 от ЗСБТ и чл. 9, ал. 3 и чл. 10, ал. 1 и 2 от Правилника за устройството и дейността на ДКСБТ и нейната администрация. Настоящият съдебен състав констатира по текста на приложеното извлечение, неоспорено от жалбоподателя, че процесното решение е взето на заседание, в което са участвали председател, двама членове на ДКСБТ и двама служителиД.Д., главен секретар и Р.ЧV, главен експерт, водещ протокола. Протоколът е подписан от председателя, В.И., което е в съответствие с разпоредбите на чл. 13, т. 2 от ЗСБТ и чл. 6, ал. 2 , чл. 10, ал. 2 и чл. 13, ал. 2 и 3 от Правилника за устройството и дейността на ДКСБТ и нейната администрация. От тук следва изводът на съда, че при произнасяне на процесното решение е спазена и регламентираната в закона процедура и не са осъществени съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспореният административен акт обаче е постановен в нарушение на материалния закон.

Спорът в случая се свежда до това дали обектът на жалбоподателя представлява „комплексен обект“ по смисъла § 2, т. 12 от ДР на ЗСБТ, съответно попада ли той в изключенията на чл. 3б, т. 1 от ЗСБТ, в какъвто смисъл са твърденията на инициатора на настоящото производство. Именно с констатации в противен смисъл административният орган е обосновал своето решаващо становище, възприемайки тезата, че от страна на юридическото лице не са представени документи, издадени от компетентни за това органи /без обаче да са конкретизирани те в констативно-съобразителната част на решението/, удостоверяващи, че обектът е „комплексен“ и спрямо него приложения следва да намери законовата регулация, визирана в цитираната по-горе разпоредба от ЗСБТ.

Съгласно разпоредбата на чл. 3б от ЗСБТ не се допуска извършването на търговски сделки на едро с налични храни и цветя на места, различни от тези по чл. 3, ал. 1, чл. 3а, ал. 1 и чл. 3в, с изключение на търговия: 1. в търговски обект, представляващ магазин или вериги от магазини за самообслужване за продажба на едро и дребно на храни и нехранителни стоки, където търговията се извършва от името и за сметка на едно лице и сградите и съоръженията представляват комплексен обект; 2. при директни доставки от и за преработвателно предприятие и 3. при продажби на собствена продукция от мястото на производството. Нормата на чл. 3 от ЗСБТ съдържа легална дефиниция за „стоковото тържище“ - място за търговия на едро с налични храни и цветя. Според  чл. 3а от ЗСБТ „пазарът на производителите“ е място и инфраструктура за търговия на едро с налични храни и цветя, където стоката от земеделски производители може да се манипулира, окачествява, етикетира и партидизира за по-нататъшна продажба на вътрешния пазар или за износ, а според чл. 3в от ЗСБТ „самостоятелен обект“ е място, което е обособено като склад за търговия на едро с налични храни и цветя, различно от това по чл. 3 и 3а, където търговията с храни се извършва от името и за сметка на лице, регистрирано по чл. 12 от Закона за храните, а търговията с цветя - от името и за сметка на търговеца.

 

Легална дефиниция на понятието „комплексен обект” е дадена в нормата на § 2 т.12 от ДР на ЗСБТ, съобразно която „комплексен обект“ е обектът, предназначен за осъществяване на една или повече дейности, заедно с необходимите спомагателни, обслужващи дейности, като дейностите се осъществяват в самостоятелно обособени подобекти в една или повече сгради и съоръжения. Абсолютно по идентичен начин е възпроизведено съдържанието на легалната дефиниция за „комплексен обект“ и в § 3, т. 3 от ДР на Наредба№4 от 21.05.2001год. за обхвата и съдържанието на инвестицонните проекти, изд. от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Следва да се отбележи, че съдът не споделя тезата на административния орган, че  това обстоятелство дали обектът следва да се квалифицира като „комплексен“ подлежи на доказване само с писмено доказателство, каквото съставлява удостоверение, издадено от компетентен държавен орган - Общината или ДНСК. Видно от представеното писмо №37-00-016/19.02.2019год. във връзка с отправено запитване от председателя на ДКСБТ, след влизането в сила на ЗОАРАКСД /17.06.2003г./ община Шумен не извършва регистрация на търговски обекти. Освен това, в ЗУТ са подробно регламентирани правомощията на ДНСК или на техните регионални дирекции по осъществяване контрол по законосъобразността на изпълнението и ползването на строежите от първа до трета категория, осъществяване контрол по законосъобразността на издадените строителни книжа за всички категории строежи, както и действията на общинските администрации и на участниците в инвестиционния процес за спазването на разпоредбите по устройство на територията за всички категории обекти. Липсва обаче законова разпоредба, регламентираща правомощия на ДНСК, респективно на регионалните `и дирекции да издават удостоверения за определянето на даден обект като комплексен такъв по смисъла на § 2 т.12 от ДР на ЗСБТ. Досежно комплексните обекти не е предвиден и специален регистрационен режим, какъвто е предвиден за стоковите тържища, пазари на производителите и самостоятелните обекти по смисъла на ЗСБТ, за да могат да функционират като такива. При това положение спорният въпрос относно характера на обекта на търговеца следва да бъде прокоментиран в светлината на наличните писмени и гласни доказателства.

Безспорно установено се явява обстоятелството, в частност от приложената скица на поземления имот № 7004/12.08.2010г., удостоверяваща, че в собствения на дружеството „Роял-Комерс“ ЕООД ПИ с идентификатор 83510.670.174, находящ се в гр. Шумен на ул. „Калиакра“ са разположени три сгради - складова база със ЗП 552кв.м., сграда за търговия със ЗП 8кв.м. и сграда за търговия със ЗП 13кв.м. В хода на съдебното производство се установи, че обектът на жалбоподателя представлява магазин за самообслужване с обособени основна сграда за осъществяване на търговия на едро и дребно с храни /в случая търговия с алкохолни напитки/ и нехранителни стоки, складова дейност и паркинг, в който търговията се извършва от името и за сметка само на едно лице /дружеството/ - в този смисъл са и показанията на разпитаните свидетели П.З., Р.Й.и С.И., които сочат, че са купували от магазина съответните продукти на дребно в режим на самообслужване. По делото са приложени и касови бележки и фактури за осъществени продажби, от което се установява, че в търговския обект са били извършвани продажби на едро и дребно. В потвърждение на горното е и представеното в хода на производството пред настоящата съдебна инстанция удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни /на заведение за обществено хранене № 2816/06.01.2012г. на Областната дирекция по безопасност на храните - гр.Шумен/, удостоверяващо наличието на регистриран на дружеството „Р.К.“ ЕООД със седалище и адрес на управление ***, на обект със странична локална и ограничена дейност, с преобладаваща търговия на дребно с храни от животински и неживотински произход с административен адрес гр. Шумен ул. „Калиакра“ № 2. При това положение настоящият съдебен състав приема, че доколкото обектът на жалбоподателя представлява магазин за самообслужване с обособени основна сграда за осъществяване на търговия на едро и дребно  с храни и нехранителни стоки, складова дейност и паркинг, в който търговията се извършва от името и за сметка само на едно лице /дружеството/ и сградите и съоръженията представляват комплексен обект, то този обект попада в изключенията на чл. 3б, т. 1 от ЗСБТ и в случая са били налице основанията за заличаване на вписване в регистъра на самостоятелните обекти на СО, с адрес гр. Шумен, ул. „Калиакра“ № 2, с рег. РСО – 963, вписан с протоколно решение № 39/19.09.2018г.

По изложените мотиви жалбата е основателна, а оспореният административен акт е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен, а преписката да се изпрати на компетентния орган за ново произнасяне при спазване на дадените от съда указания в настоящото решение.

 Водим от горното съдът

 

 

                                        Р     Е     Ш     И   :

 

 

ОТМЕНЯ Решение на Държавната комисия по стокови борси и тържища – гр. София по Протокол № 52 от 19.12.2018г., с което на основание чл. 8, ал. 1, т. 7, във вр. с чл. 21в от ЗСБТ не заличава вписването в Регистъра на самостоятелните обекти на самостоятелен обект на „Роял-Комерс“ ЕООД, ЕИК *********, с рег. № РСО-963, вписан с Протоколно решение № 39/19.09.2018г.

ИЗПРАЩА преписката на Държавната комисия по стокови борси и тържища за ново произнасяне, в 14 - дневен срок от получаването , в съответствие със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Държавната комисия по стокови борси и тържища да заплати на „Роял-Комерс“ ЕООД, ЕИК *********, сумата от 650 лева представляващи сума за платена държавна такта и платено адвокатско възнаграждение.   

Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Върховния административен съд.

 

 

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: