Решение по дело №1113/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 37
Дата: 1 февруари 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20227150701113
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р е ш е н и е

№ 37 / 1.2.2023г.

гр. Пазарджик

в името на народа

 

Административен съд Пазарджик, V състав, в открито заседание на четвърти януари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                 Председател: Георги Видев

 

при секретаря Радослава Цоневска, като разгледа докладваното от съдия Видев административно дело № 1113 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на И.И.П. *** против Заповед № 312з-3937/10.11.2022 г., издадена от директора на ОД на МВР – Пазарджик, с която на жалбоподателя в качеството му на държавен служител в МВР е наложено дисциплинарното наказание „порицание“ за срок от 6 месеца.

Жалбоподателят прави искане за отмяна на обжалваната заповед, като незаконосъобразна. Съображенията от жалбата се поддържат от процесуалния му представител в проведеното съдебно заседание. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът по оспорването – директора на ОД на МВР – Пазарджик оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведеното съдебно заседание. Сочи доводи за нейната законосъобразност и правилност. На свой ред претендира разноски.

Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок от лице засегнато от разпореденото с нея, а именно: служител в МВР, на когото е наложено дисциплинарно наказание.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна:

Обжалваната заповед е заключителният акт от проведено дисциплинарно производство, започнало на 30.09.2022 г. със Заповед № 312з-3369/30.09.2022 г. Производството е открито и проведено по повод, констатирано дисциплинарно нарушение от жалбоподателя, извършено на 19.07.2022 г. и изразяващо се в следното: Жалбоподателят е направил тематична справка в АИС БДС по критерий – три имена на министъра на вътрешните работи към съответния момент – Б. Р., като след визуализиране на личните данни на Р. справката е продължена с избор на роднински връзки на лица с фамилии Р. – Ц.и М. – Р.. След извършване на множество проверки и представяне на писмени сведения от страна на жалбоподателя, на 26.10.2022 г. е изготвена и входирана Обобщена справка рег. № 312р-26643/26.10.2022 г. относно разследваното дисциплинарно нарушение, адресирана до ответника в качеството му на наказващ орган.

Извършването от жалбоподателя на дисциплинарното нарушение е безспорно установено по делото. Фактът на деянието не се отрича от него. Той не отрича и че причините за извършените справки не са свързани със служебните му задължения, а са от личен характер. Твърди, че причината е била необходимостта от снабдяване с телефонния номер на министъра с оглед евентуалното оказване на  съдействие бащата на жалбоподателя да бъде лекуван в МВР болница. Дори и житейски обяснима, тази причина не би могла да обоснове нарушаване на правилата за извършване на справки от специалния служебен регистър и неправомерното използване на лични данни от регистъра. Още повече, че жалбоподателят е извършил и справки за роднини на Б. Р., която справки очевидно по никакъв начин не са свързани и не биха могли да спомогнат за лечението на баща му.

Правните основания за издаването на обжалваната заповед са чл. 12, ал. 2 от Инструкция № 8121з-1280 от 7.10.2021 г. за реда за обработване на лични данни в Министерството на вътрешните работи, чл. 22, ал. 2, чл. 194, ал. 2, т. 1 предл. 1 и 2 и т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 3, чл. 200, ал. 1, т. 11, предл. 2 и т. 15 и чл. 204, т. 3 от ЗМВР.

Тези разпоредби предвиждат следното:

Инструкция № 8121з-1280 от 7.10.2021 г. за реда за обработване на лични данни в Министерството на вътрешните работи

Чл. 12. (1) Извършването на справки с лични данни, съдържащи се в информационен фонд, се осъществява по реда на нормативен акт, правен акт на ЕС, международен договор, по който Република България е страна, и организационно-технологичните правила на информационния фонд.

(2) Извършването на справки по ал. 1 се извършва при спазване на принципа "необходимост да знае".

Закон за Министерството на вътрешните работи

Чл. 22. (2) Забранява се предоставянето на информация на държавни органи, организации, юридически лица и граждани от служители на МВР извън посочения от закона ред.

Чл. 194. (2) Дисциплинарните нарушения са:

1. неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители;

2. неизпълнение на служебните задължения;

Чл. 197. (1) Дисциплинарните наказания са:

3. порицание;

Чл. 200. (1) Дисциплинарно наказание "порицание" се налага за:

11. (доп. – ДВ, бр. 60 от 2020 г.) неизпълнение на служебни задължения или на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители;

15. (нова – ДВ, бр. 60 от 2020 г.) неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове

Чл. 204. Наказанията се налагат със заповеди от:

3. (изм. – ДВ, бр. 14 от 2015 г.) ръководителите на структурите по чл. 37 – за всички наказания по чл. 197 за служителите на младши изпълнителски длъжности, за стажантите за постъпване на младши изпълнителски длъжности, а за служителите от висши ръководни, ръководни и изпълнителски длъжности – наказанията по чл. 197, ал. 1, т. 1 – 3;

При прегледа на посочените разпоредби става ясно, че обжалваната заповед е издадена както в съответствие с посочените в нея фактически така и при спазване на правните основания за издаването ѝ. От разпоредбите безспорно следва, че извършването на справки от регистри с лични данни е строго ограничено единствено до служебната дейност на служителите в МВР и в никакъв случай не трябва да излиза извън необходимото за тази служебна дейност. В настоящия случай жалбоподателят е направил справки, които по никакъв начин не са свързани със служебната му дейност, следователно извършването им безспорно представлява нарушение на закона за МВР и на цитираната инструкция на министъра на вътрешните работи. Тоест налице е нарушение едновременно на законови задължения и на подзаконов акт, издаден от министъра на вътрешните работи. Поради това правилно жалбоподателят е санкциониран със съответното предвидено за такива случаи наказание – „порицание“ при това в минималния предвиден от закона срок от 6 месеца.

Неоснователни в тази връзка са възраженията на жалбоподателя за неотносимост в случая на принципа „необходимо е да се знае“ и за липса на нарушение, след като информацията от справките не е предадена от жалбоподателя на други лица. Принципът „необходимо е да се знае“ именно сочи, че извършвайки справка с лични данни полицейският служител следва да се въздържа да узнава лични данни извън непосредствено необходимите за работата му. Следователно жалбоподателят в пълна степен е нарушил този принцип. Твърдението, че жалбоподателят не е разпространил с никого другиго информацията, добита от направените справки и това го оневинява е невярно, тъй като самият жалбоподател сочи, че е споделил телефонният номер на министъра с Алексей Йолов, като последния е констатирал съвпадение с номера, с който е разполагал дотогава. Но дори и за момент да се приеме, че някое от посочените в заповедта правни основания за издаването ѝ е неточно, то несъмнено в пълна степен са налице фактическите основания за издаването ѝ, което е напълно достатъчно за нейната законосъобразност.

Неоснователни са и останалите възраженията на жалбоподателя.

Спазен е двумесечният срок по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР за налагане на дисциплинарното наказание, който тече от откриване на нарушението, като се има предвид тази разпоредба и разпоредбата на чл. 196, които предвиждат следното:

Чл. 195. (1) Дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му.

Чл. 196. (1) Дисциплинарното нарушение се смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното наказание, е установил извършеното нарушение и самоличността на извършителя.

(2) Дисциплинарното нарушение е установено, когато материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган.

В случая е безспорно, че компетентния дисциплинарнонаказващ орган е именно ответникът –  директорът на ОД на МВР – Пазарджик, съгласно чл. 204, т. 3 от ЗМВР.

Обстоятелството, че е провеждана проверка по случая и е изготвен доклад предоставен на 02.08.2022 г. на министъра на вътрешните работи (с оглед евентуалното налагане на наказанието „уволнение“) и той (наред с ответника) е компетентен да налага дисциплинарното наказание „порицание“ не обосновава неспазване на двумесечният срок от откриване на нарушението. Това е така, тъй като ответникът (наред с министъра) е овластен по силата на самия закон да наложи процесното дисциплинарно наказание. Ако се приеме, че министърът, който е „открил“ нарушението на 02.08.2022 г., за да спази срока е следвало самият той да наложи наказанието най-късно до 02.08.2022 г. то това би обезсмислило овластяването като дисциплинарнонаказващ орган на директора на ОД на МВР. Напротив, законът е предвидил компетентност, както на единия, така и на другия орган и всеки един от тях има правомощието да наложи дисциплинарното наказание в двумесечен срок от откриване от самия орган на нарушението.

Не е налице нарушение на разпоредбата на чл. 206, ал. 1 от ЗМВР във връзка с  приемане на писмените обяснения на жалбоподателя. Той е поканен да даде и е дал такива, като законът не сочи кой орган или служител следва да отправи поканата. Следователно, след като дисциплинарната комисия е отправила поканата, това не представлява нарушение на административнопроизводствените правила.

Неоснователно е и възражението за липса на мотиви в обжалваната заповед досежно наложеното наказание. Независимо, че дисциплинарното наказание за този вид нарушение е предвидено в закона и то е наложено за минималния предвиден в закона срок, ответникът е изложил доводи за тежестта на нарушението, вредните последици от него, както и за качествата на жалбоподателя като служител в МВР. Безспорно тези доводи представляват обосновка на наложеното дисциплинарно наказание.

Предвид гореизложеното, обжалваната заповед е издадена в съответствие с относимите материалноправни разпоредби, от компетентен административен орган, при спазване на административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона, за да бъде наложено справедливо наказание за извършеното от жалбоподателя дисциплинарно нарушение. Затова обжалваната заповед е законосъобразна, а жалбата срещу нея е неоснователна.

С оглед изхода на делото е основателно искането на жалбоподателя за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение, които следва да бъдат в минималния, предвиден от закона размер от 100 лв.

Предвид гореизложеното съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отхвърля жалбата на И.И.П. *** против Заповед № 312з-3937/10.11.2022 г., издадена от директора на ОД на МВР – Пазарджик, с която на П. в качеството му на държавен служител в МВР е наложено дисциплинарното наказание „порицание“ за срок от 6 месеца.

Осъжда И.И.П. *** да заплати на Областна дирекция на МВР – Пазарджик разноски по делото в размер на 100 лв. (сто лева).

Решението не подлежи на обжалване. 

                                                                                             

Съдия: /п/