№ 401
гр. Велико Търново, 09.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XV СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети септември през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:ДИМИТЪР КРЪСТЕВ
при участието на секретаря ТАНЯ К. МАРГАРИТОВА
като разгледа докладваното от ДИМИТЪР КРЪСТЕВ Административно
наказателно дело № 20244110200403 по описа за 2024 година
Образувано е по жалба от ***, ЕИК *********, седалище и адрес на
управление гр.*** представлявано от Д. С. Н. и Й. М. М., чрез пълномощника
адв. Х. К. - САК против наказателно постановление №754437-
F750792/07.02.2024г., издадено от Началник на отдел "Оперативни дейности" -
Велико Търново, Дирекция "Оперативни дейности" в ГД "Фискален контрол" в
Централно управление на Национална агенция за приходите, с което за
неизпълнение на задължения във връзка с дейността на дружеството по чл.25,
ал.1, т.1 от Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане
чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията
към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин, във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал.
4 , т. 4 от ЗДДС, са наложени четири имуществени санкции на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС, както следва:
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 08.10.2023г., в
02:08ч чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
368,96 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 08.10.2023г„ в
03:48ч.чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
1
20,00 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 28.10.2023г„ в
02:43ч чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
21,14 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 11.11.2023г„ в
01:57ч.чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
12,58 лв.
В жалбата се твърди недоказаност на нарушенията, предвид
неустановяване елемент от обективната страна - извършени продажби и
наличието на процесуално нарушение състоящо се в липса на описание на
нарушението и обстоятелствата, при които то е извършено. Отправя се искане
за отмяна на обжалваното наказателно постановление, алтернативно за
прилагане на чл.28 от ЗАНН. Заема становище, че общия размер на
наложените имуществени санкции не съответства на принципа за
съразмерност.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява – представлява се от
пълномощника – адв. Х. К.. Искането е за отмяна на наказателното
постановление. Поддържа доводите изложени в жалбата. Претендират се
разноски.
Въззиваемата страна се представлява от старши ю.к. С.. Същата счита
НП за правилно и законосъобразно. Оспорва възраженията на жалбоподателя.
Претендират се разноски.
Съдът, след като обсъди приобщените по делото доказателства, намери
за установено от фактическа и правна страна следното:
Административно наказателното производство е започнало със
съставянето на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН)
cep. AN № F750792 от 08.01.2024г., съставен от Х. Д. на длъжност *** по
приходите при ЦУ на НАП в присъствието на свидетеля Д. Д.. АУАН е връчен
на жалбоподателя, чрез представляващото го лице – Д. С. Н.. В АУАН не е
вписано възражение. Подадено е писмено възражение. С възражението се
прави искане за прекратяване на административно наказателното
производство, алтернативно за прилагане на чл. 28 от ЗАНН или минимална
санкция. Въз основа на АУАН е издадено обжалваното НП. В НП е описано, че
2
при извършена проверка на 11.11.2023г., в 00:59ч., в търговски обект по
смисъла на параграф 1, т. 41 от ДР на ЗДДС- *** находящ се в гр. ***,
стопанисван и експлоатиран от *** с ЕИК *********, е установено, че не за
всяко плащане с банкова, дебитна или кредитна карта чрез наличното в обекта
ПОС-терминално устройство се издава фискална касова бележка от наличното
и работещо в обекта фискално устройство. В хода на извършените контролни
действия е установено, че в обекта има регистрирано, монтирано и въведено в
експлоатация фискално устройство модел Datées FP-700 с индивидуален
номер DT788355 и индивидуален номер на фискална памет 02788355. В
обекта има монтирано и работещо 1 /един/ брой ПОС-терминално устройство,
свързано към банка ДСК. С цел установяване реда и начина на регистриране
на продажбите, заплатени от клиенти с карти чрез наличното в обекта ПОС-
терминално устройство в обекта, от проверяващия екип са изискани
допълнително документи- разпечатка на банково извлечение за периода от
01.08.2023г. до 11.11.2023г. включително, която е предоставена в офиса на
ГДФК Плевен на 05.12.2023г. Действията са документирани с протокол обр.
Кд 73 cep. АА № 1882985/05.12.2023г. След извършен репрезентативен анализ
на предоставените документи и направени справки в информационните
масиви на НАП-„Данни от документи за продажба от ФУ с FDRID: 4525051 за
периода от 01.08.2023г. до 11.11.2023г. включително", се установило следното:
-на 08.10.2023г., в 02:08ч., има извършено плащане с карта чрез наличното в
обекта ПОС- терминално устройство в размер на 368,96 лв., но за
извършеното плащане няма издадена фискална касова бележка от фискалното
устройство в обекта, видно от направена справка в информационните масиви
на НАП, от която е установено, че няма издадена фискална касова бележка на
стойност 368,96 лв., с което е нарушило разпоредбите на чл. 25, ал. 1, т. 1 от
Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват
продажби чрез електронен магазин, във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 4 , т. 4 от
Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС);
-на 08.10.2023г., в 03:48ч., има извършено плащане с карта чрез наличното в
обекта ПОС- терминално устройство в размер на 20,00 лв., но за извършеното
плащане няма издадена фискална касова бележка от фискалното устройство в
обекта, видно от направена справка в информационните масиви на НАП, от
3
която е установено, че няма издадена фискална касова бележка на стойност
20,00 лв., с което е нарушило разпоредбите на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба №
Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват
продажби чрез електронен магазин, във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 4 , т. 4 от
Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС);
-на 28.10.2023г., в 02:43ч., има извършено плащане с карта чрез наличното в
обекта ПОС- терминално устройство в размер на 21,14 лв., но за извършеното
плащане няма издадена фискална касова бележка от фискалното устройство в
обекта, видно от направена справка в информационните масиви на НАП, от
която е установено, че няма издадена фискална касова бележка на стойност
21,14 лв., с което е нарушило разпоредбите на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба №
Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват
продажби чрез електронен магазин, във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 4 , т. 4 от
Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС);
-на 11.11.2023г., в 01:57ч., има извършено плащане с карта чрез наличното в
обекта ПОС- терминално устройство в размер на 12,58 лв., но за извършеното
плащане няма издадена фискална касова бележка от фискалното устройство в
обекта, видно от направена справка в информационните масиви на НАП, от
която е установено, че няма издадена фискална касова бележка на стойност
12,58 лв., с което е нарушило разпоредбите на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба №
Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват
продажби чрез електронен магазин, във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 4 , т. 4 от
Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС
Прието е, че търговецът *** с ЕИК ********* не е изпълнил
задължението си да издава фискална касова бележка от фискалното
устройство в обекта за всяка извършена продажба на лицата, заплатили с
банкова, дебитна или кредитна карта чрез наличното в обекта ПОС-
терминално устройство, с което е нарушил разпоредбите на чл. 25, ал. 1 от
4
Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ, във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 4 , т. 4 от
ЗДДС.
За установените факти и обстоятелства са съставени протокол за
извършена проверка в обект обр. Кд 184 cep. АА № 0106617/11.11.2023г.,
протокол обр. Кд 73 cep. АА № 1882985/05.12.2023г., протокол серия АА №
1882987/14.12.2023 г. ведно с приложени документи и протокол обр. Кд 73
сер. АА № 1882991/21.12.2023г., съставени на основание чл. 110, ал. 4, във
връзка с чл. 50, ал. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. (ДОПК).
При така описаната фактическа обстановка, наказващият орган е приел,
че са налице нарушения на чл. 25, ал. 1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на
МФ и са наложени, както следва:
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 08.10.2023г., в
02:08ч чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
368,96 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 08.10.2023г„ в
03:48ч.чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
20,00 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 28.10.2023г„ в
02:43ч чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
21,14 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 11.11.2023г„ в
01:57ч.чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
12,58 лв.
За същото нарушение на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-18/2006 г. за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в
търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин,
във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 4 т. 4 от Закона за данък върху добавената
стойност (ЗДДС) е издадено Наказателно постановление № 719113-
F715429/17.08.2023г.„ влязло в сила на 05.09.2023 г. с което задълженото лице
е било санкционирано.
АУАН и НП са издадени от оправомощени за това лица, в рамките на
законоустановените срокове.
5
Съдът счита, че административно наказателното производство е
протекло без съществено нарушение на процесуалните правила. Фактическата
обстановка приета за установена в обстоятелствената, част на обжалваното
наказателно постановление се потвърждава от събраните в рамките на
съдебното следствие писмени доказателства. Съдът не споделя становището
на процесуалния представител на жалбоподателя за липса на ясно описание на
нарушението и обстоятелствата при които то е извършено. В обжалваното
НП, наказващият орган е направил надлежно описание на констатираните 4
броя адм.нарушения/неизпълнения на задължения във връзка с дейността на
дружеството/, като за всяко от тях са посочени съставомерните елементи от
обективна страна. Съдът не споделя и становището на пълномощника на
жалбоподателя за недоказаност на нарушението от фактическа страна. Твърди
се, че установените плащания не доказват наличието на доставка на стока или
услуга, съответно задължение за издаване на фискален касов бон. Съгласно
чл.118, ал.4 от ЗДДС фискалният и системният бон са хартиени документи,
регистриращи продажба/доставка на стока или услуга в търговски обект, по
която се плаща в брой, с чек, с ваучер, с банкова кредитна или дебитна карта
или с други заместващи парите платежни средства, издадени от въведено в
експлоатация фискално устройство от одобрен тип или от одобрена
интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност. В
този смисъл независимо какъв вид търговска операция – продажба или
доставка на стока или услуга след като е било налице плащане – в случая чрез
ПОС терминално устройство е налице задължение за издаване на фискален
касов бон. В конкретния случай е налице извършени входящи плащания, чрез
наличното ПОС терминално устройство в проверения обект, което говори за
наличието на продажби. По административнонаказателното производство са
приложени справки от информационната система на НАП и разпечатки от
фискалната памет на действащото в обекта фискално устройство, както и
банково извлечение за направените плащания, чрез ПОС устройство, като е
извършен анализ и съпоставка на данните, които са материализирани в
приложение 1 към Протокол обр. Кд 73 сер.АА №1882991/21.12.2023г./л.74 от
делото/. Анализът на приложените писмени доказателства безспорно
установява, твърдените в обстоятелствената част на обжалваното наказателно
постановление факти и обстоятелства. Правилен е направеният от наказващия
орган извод за наличие на продажби, за които не е издаден фискален бон, тъй
6
като по безспорен начин е установена насрещната престация – извършване на
плащания чрез ПОС терминал обслужващ обекта стопанисван от
жалбоподателя. Възражението на жалбоподателя, чрез пълномощника му, че
не се доказват самите продажби е неоснователно, тъй като тъкмо в това се
състои нарушението – липса на дължимото по закон документиране на
извършените продажби, посредством издаване на фискален касов бон.
Правилно наказващият орган е определил приложимия материален закон, като
е приел, че е налице нарушение на чл. 25, ал. 1, т.1 от Наредба Н18/13.12.2006
на МФ. Посочената норма въвежда задължение независимо от
документирането с първичен счетоводен документ задължително се издава
фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка
продажба на лицата по чл. 3, ал. 1 – за всяко плащане с изключение на
случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по
платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен
превод или пощенски паричен превод по чл. 3, ал. 1. В настоящия казус е
налице констатирана разлика между реално направените плащания чрез
работещото в обекта ПОС терминално устройство и продажбите,
документирани с издаването на фискален касов бон. Нормата на чл.25, ал.1,т.1
от Наредба Н-18 от 13.12.2006 год. е част от установения ред за регистрация и
отчетност, които са задължителни за лицата, използващи фискални
устройства. Има за цел създаване на условия за съпоставимост на паричните
потоци и наличност с документираните със съответното фискално устройство
суми от продажби. При неизпълнение на задължението за издаване на
фискален бон, се получава наличие на разлика между реално постъпилите и
документираните средства, което от своя страна не позволява проследяването
на паричния поток в търговския обект и представлява нарушение на правилата
за регистрация и отчетност. Предвид обстоятелството, че жалбоподателят е
ЮЛ, то неговата отговорност е обективна и безвиновна, поради което
изследване на субективната страна на деянията не е необходимо. Не е налице
предпоставка за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, тъй като случаят не се отличава
с по-ниска степен на обществена опасност. По делото не са налице
доказателства за наличие на обстоятелства, които да обосновават по-ниска
степен на обществена опасност на извършените деяния от нормалната за този
вид нарушения. Конкретните нарушения по своя характер са формални, като
евентуалният вредоносния резултат не е елемент от състава на нарушението.
7
Правилно наказващият орган е определил санкционната разпоредба – чл. 185,
ал. 4 от ЗДДС (в редакцията му към датата на нарушенията), като е наложил
имуществени санкции, които като размер са съответни на предвиденото по
закон (имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци,
в размер от 1000 до 4000 лв.). Налице е квалифициращия признак повторност
по смисъла на &1т.35 от допълнителните разпоредби на ЗДДС. Повторно е
нарушението, извършено в едногодишен срок от влизането в сила на
наказателно постановление, с което лицето е било наказано за същото по вид
нарушение. В случая четирите нарушения са извършени в едногодишния срок.
За същото нарушение на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-18/2006 г. за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в
търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин,
във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 4 т. 4 от Закона за данък върху добавената
стойност (ЗДДС) е издадено Наказателно постановление № 719113-
F715429/17.08.2023г.„ влязло в сила на 05.09.2023 г./лист 129-131 от делото/.
За всяко от нарушенията е наложена предвидената в закона минимална
имуществена санкция от 1000 лева, което е най-благоприятно за нарушителя.
Съдът приема, че наложените имуществени санкции по своя размер са
съразмерни с тежестта на нарушенията, като техният общ размер е без
значение, тъй като става въпрос за 4 броя отделни административни
нарушения, за всяко от които е наложено и отделно наказание. По ЗАНН е
недопустимо групиране на наложени адм.наказания или определяне на такива
под законоустановения минимум.
По изложените мотиви съдът приема, че обжалваното наказателно
постановление е законосъобразно и правилно и следва да бъде потвърдено
изцяло.
С оглед искането на юрк.С. за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение, съдът определя такова съгл.чл.63д ал.5вр.ал.4 от ЗАНН
вр.чл.37 от ЗПП вр.чл.27е от Наредбата за заплащане на правната помощ в
размер от 120 лева/като съобрази проведените две съд.заседания, характера на
делото и липса на възражение за прекомерност./.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
8
РЕШИ:
Потвърждава Наказателно постановление №754437-
F750792/07.02.2024г. на Началник на Отдел "Оперативни дейности" - Велико
Търново, Дирекция „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ при ЦУ
НАП, с което на ***, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.***
представлявано от Д. С. Н. и Й. М. М., за неизпълнение на задължения във
връзка с дейността на дружеството по чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18 от 13
декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин, във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 4 , т. 4 от ЗДДС, са
наложени четири имуществени санкции, както следва:
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 08.10.2023г., в
02:08ч чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
368,96 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 08.10.2023г„ в
03:48ч.чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
20,00 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 28.10.2023г„ в
02:43ч чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
21,14 лв;
имуществена санкция в размер на 1000 лв. (хиляда лева), на основание
чл.185, ал.4 от ЗДДС - за извършено плащане с карта на 11.11.2023г„ в
01:57ч.чрез наличното в обекта ПОС- терминално устройство в размер на
12,58 лв.
ОСЪЖДА ***, ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр.***
представлявано от Д. С. Н. и Й. М. М., да заплати на Национална агенция за
приходите - ЦУ на НАП, сумата от 100.00 лв./сто и двадесет/ лева разноски
по делото за процесуално представителство.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд
В.Търново в 14 дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.
9
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
10