РЕШЕНИЕ
№ 191
гр. Ловеч, 04.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛОВЕЧ, I СЪСТАВ, в публично заседание на
тринадесети юли през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:МАРИЯ Д. ШОЛЕКОВА
при участието на секретаря Преслав В. Петров
като разгледа докладваното от МАРИЯ Д. ШОЛЕКОВА Административно
наказателно дело № 20224310200361 по описа за 2022 година
С наказателно постановление № 751/27.04.2022 година на Г.А.Т. – началник
на отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално тол управление към
Агенция „Пътна инфраструктура” – гр. София, е наложена на С. Т. К., ЕГН:
********** от гр.Н.З., на основание чл. 179, ал.3а от Закона за движението по
пътищата глоба в размер на 1 800/ хиляда и осемстотин/ лева, за това, че на
18.12.2021 г. в 13:32:01 часа в направление излизане от територията на
Република България, на граничен контролно-пропускателен пункт Кулата, е
пристигнало пътно превозно средство с рег. № ** **** **, вид: товарен
автомобил, марка и модел Рено Т, с обща техническа допустима максимална
маса - над 12 тона, брой оси - 5, управлявано от г-н К..
След извършена проверка от страна контролните органи е установено,
че на 03.12.2021 г., в 12:27:23 часа, горепосоченото пътно превозно средство
(ППС) с регистрационен № ** **** **, попада в категорията на пътно
превозно средство, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал.
1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП). Цитираното превозно средство е засечено
на 03.12.2021 г., в 12:27:23 часа, по път I-4, км 40+670, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за посоченото ППС не е заплатена дължимата
пътна такса, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП).
1
Като място на нарушението е посочен път I-4, км 40+670, за който се
събира такса за изминато разстояние - тол такса, съгласно Приложение към т.
1 на Решение № 101 на Министерски съвет от 20 февруари 2020 г. за
приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се събира такса за
изминато разстояние - тол такса.
За извършеното административно нарушение е генериран
доказателствен запис (доклад) от електронната система по чл. 167а, ал.3 от
ЗДвП с номер на нарушението D30830С4А8FА299FЕ053031F160АЕ5FF,
който заедно с приложените към него статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представлява
доказателство за отразените в него обстоятелства относно пътното превозно
средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа и
местонахождението на техническото средство (контролно устройство с
идентификатор № 40251) - част от системата.
Следва да се има предвид, че тол таксите се дължат за всички пътни
превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5
тона и се диференцират в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство и броя на осите, екологичните му характеристики и се
определят за всеки отделен път или пътен участък, като заплащането на
дължимата тол такса се извършва чрез Електронна система за събиране на тол
такси и дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена да
измине определено разстояние между две точки.
Правилно в АУАН № 751/18.12.2021 г. е отбелязано, че процесното
ППС е с обща технически допустима максимална маса над 12 тона и
съответно - при движение по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа е дължима такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Горепосоченото
обстоятелство се потвърждава от приложения към настоящата преписка
доклад от Електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, който установява,
че пътно превозно средство с рег. № ** **** ** е с обща технически
допустима максимална маса над 12 тона и брой оси 5.
За извършеното административно нарушение е съставен АУАН№
751/18.12.2021 г. и е връчен на нарушителя на 18.12.2021 г., което е
2
удостоверено с негов подпис.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен в
присъствието на свидетеля Т. Г. П., с адрес за призоваване: гр. София, ул.
„Веселец" № 84.
На нарушителя е предоставена възможност да направи възражения при
съставяне на акта за установяване на административно нарушение, но такива
не са направени.
Предоставена е и възможност да направи писмени възражения в срока
по чл. 44, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН), но такива не са постъпили.
Следва да бъде изрично посочено, че описаните факти и обстоятелства в
АУАН № 751/18.12.2021 г. се подкрепят изцяло от материалите, съдържащи
се в административнонаказателната преписка и по-конкретно от справка от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата. В тази връзка, наказващият орган счита, че са налице всички
законови предпоставки за ангажиране на административнонаказателна
отговорност, поради виновно неизпълнение на административното
задължение за заплащане на дължими пътни такси.
В хода на извършената служебна проверка на
административнонаказателната преписка, е установено, че за ППС с рег. № **
**** ** не са изпълнени законовите изисквания за преминаване по
републиканската пътна мрежа, свързани със заплащането на дължимите
пътни такси. За процесното пътното превозно средство на посочената дата
03.12.2021 г., в 12:27:23 ч. няма получени тол декларации и маршрутни карти,
и не е получено надлежно плащане в Агенция „Пътна инфраструктура" за
сегмента - ********** на рамката (40251), на която е отчетено нарушението.
Във връзка с гореизложеното изрично следва да се посочи, че съгласно
чл. 10б, ал. 4, изр. първо от Закона за пътищата размерът на дължимата за
плащане тол такса се определя въз основа на реално получени декларирани
тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл. 10, ал. 7, или
чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на
ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по
определен маршрут. Към момента на извършеното административно
нарушение, за процесното ППС не е била заплатена дължимата тол такса,
3
съгласно изискванията на чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП.
Съгласно чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата: „ Тол таксата се заплаща
от собственика или ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни
превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5
тона, извън тези по чл. 10а, ал. 9, като заплащането й дава право на пътното
превозно средство, за което е заплатена, да измине определено разстояние
между две точки ".
С оглед посоченото, от страна на Национално тол управление е
изискано потвърждение от собственика на ППС с рег. № ** **** ** -
дружеството „МК-Т.-М.К." относно самоличността на лицето, управлявало
процесното превозно средство на дата 03.12.2021 г. С писмо с вх. № 53-00-
2047/15.04.2022 г. от управителя на фирма „МК-Т.-М.К." е представен пътен
лист, в който се сочи, че точно г-н С. Т. К. е управлявал ППС с рег. № ** ****
** към датата на извършеното нарушение.
Във връзка с всичко изложено, регистрираното в Електронната система
за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП движение на процесното
ППС правилно и законосъобразно е отчетено като административно
нарушение, въз основа на което е съставен и АУАН № 751/18.12.2021 г.
срещу лицето С. Т. К..
В хода на извършената проверка, на 18.12.2021 г. г-н К. е заплатил
дължимата независимо от съответната административнонаказателна санкция
такса по чл. 10б, ал. 5 от Закона за пътищата в размер на 119,00 (сто и
деветнадесет) лева. Горното се потвърждава от Квитанция за платени пътни
такси в Република България № 21ВG005731X43749273 от 18.12.2021 г.
Съгласно чл. 189е, ал. 3 от ЗДвП нарушителят разполага с възможността
да заплати компенсаторна такса по чл. 10, ал. 2 от ЗП в 14-дневен срок от
връчване на акта, в който случай същият би се освободил от
административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение.
Компенсаторна такса по АУАН№ 751/18.12.2021 г. не е постъпвала по сметка
на АПИ в 14-дневния срок от връчването на акта за установяване на
административно нарушение на нарушителя.
В хода образуваното административнонаказателно производство, като
доказателство е създаден и приложен към настоящата преписка доклад от
Електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, доказващ обстоятелството,
4
че ППС с рег. № ** **** ** е с обща технически допустима максимална маса
над 12 тона и е засечено на 03.12.2021 г., в 12:27:23 часа, по път I -4, км
40+670, като за посоченото ППС е регистрирано тип нарушение - няма
маршрутна карта или бордово устройство.
Приложени са и статични изображения във вид на снимков материал,
удостоверяващи разположението на процесното превозно средство върху
посочения по-горе пътен участък на дата 03.12.2021 г., в 12:27:23 часа.
Следва изрично да се посочи, че съгласно разпоредбата на чл. 189е, ал.
9 от ЗДвП по административната преписка може да се прилага справка от
електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за
пътищата, която има доказателствена сила за отразените в нея обстоятелства,
доколкото не бъде доказано противното. Във връзка с цитираната правна
норма, описаните по-горе и надлежно приложени доказателства се ползват с
доказателствена сила за отразените в тях обстоятелства, тъй като не е
реализирано предвиденото от законодателя обратно доказване и съответно -
„противното не е доказано".
Актът за установяване на административно нарушение е издаден при
спазване на императивните изисквания на чл. 43 от ЗАНН, като не са
допуснати нарушения и нередовности, или каквато и да е неяснота относно
нарушението, които да ограничават правото на защита на нарушителя.
В хода на административнонаказателното производство и при проверка
на административнонаказателната преписка се установи по безспорен и
категоричен начин, факта на извършеното деяние, представляващо
административно нарушение по чл. 179, ал. За от Закона за движението по
пътищата.
За извършеното административно нарушение е предвидено определено
по вид административно наказание - глоба, в абсолютно определен размер,
поради което не се излагат мотиви относно обстоятелствата по чл. 57, ал. 1, т.
8 от ЗАНН.
Недоволен от наказателното постановление останал жалбоподателят С.
Т. К.,, който го обжалва в срок чрез адв.Т., като незаконосъобразно и моли да
бъде отменено.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
5
Представени са писмени бележки.
Ответникът – Агенция „Пътна инфраструктура” гр. София, редовно
призован,се представлява от юриск.К., която моли съда да отхвърли жалбата
и да потвърди НП, като правилно и законосъобразно. Счита, че АУАН и НП
са издадени при спазване на разпоредбите на ЗАНН, както и че от събраните
доказателства по безспорен начин е доказано нарушението, за което е
санкциониран жалбоподателя, а именно, че а именно че на 03.12.2021 г. в
12.27 часа процесното ППС с рег. № ** **** ** е било управлявано в обхвата
на платената пътна мрежа, без за него да е заплатена дължимата ТОЛ такса
според чл. 10, ал.1, т.2 от ЗП. Процесното ППС попада в категорията на ППС-
та, за които се дължи ТОЛ такса, според разпоредбата на чл. 10 б, ал.3 от ЗП,
като заплащането й дава право на ППС да измине съответното разстояние. В
конкретния казус не е налице заплатена такава такса. Съгласно разпоредбата
на чл. 139, ал.7 от ЗДвП водачът на ППС от категорията по чл. 10б, ал.3 от ЗП
е длъжен преди движение на път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа да закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа,
които ще ползва или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние и заплащане на таксата по чл. 10, ал.1, т.2 от ЗП, освен
ако тези задължения са изпълнени от трето лице. На следващо място, водачът
трябва да поддържа бордовото устройство включено по време на пътуването
и да следи индикаторите. Негово задължение е да се увери, че устройството е
включено, заредено и подава коректно ТОЛ декларации. Съгласно общите
условия на ИТС, клиентът се задължава при движение в платената пътна
мрежа да поддържа устройството работещо и да следи да може да подава
данни. Изтъква, че от представената с писмената защита извадка от ТОЛ
PASS за конкретния случай е видно, че за часове устройството не е подавало
ТОЛ декларации. Нарушението е установено в електронната система за
събиране на пътни такси и е приложен доклад и изображения, които съгласно
чл.167а, ал.3 от ЗДвП представляват доказателства за отразените в тях
обстоятелства относно ППС, регистрационен номер, дата, час и място на
движение и местонахождение на техническото средство. Приложена е и
кореспонденция между АПИ и ЕТ - собственик на ППС-то, видно от която
АПИ е изискала информация за самоличността на лицето управлявало ППС-
то на датата на извършване на нарушението. От ЕТ е представен отговор, че
на 03.12.2021 г. ППС- то с рег. № ** **** ** е било управлявано от
6
жалбоподателя С. К., като по преписката е представен и пътен лист, от който
е видно същото. С оглед за това счита, че правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на водача. При връчване на
АУАН същият не е направил възражения, няма постъпили възражения и след
връчването на акта в законовия срок. Също така изтъква, че нарушението е
формално, а не резултатно и липсата или незначителността на вредните
последици, няма как да обуславя по - ниска степен на обществена опасност.
Съгласно разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП за нарушение по този закон не се
прилагат чл. 28 и чл. 58г от ЗАНН. В този смисъл е и съдебната практика, а
именно Решение № 56/ 07.06.2022 г. на РС - Бургас по АНД № 847/2022 г. и
други. Поради изложеното, моли съда да постанови решение, с което да
отхвърли жалбата като неоснователна и потвърди НП, като правилно и
законосъобразно. Претендира юрисконсултско възнаграждение в размер на
100 лева. Моли в случай, че съдът отсъди в полза на ответната страна размера
на разноските, които са претендирани да бъде намален до минимума
предвиден в Наредбата за минималните адвокатски възнаграждения.
От събраните по делото писмени доказателства и от показанията на
свидетелите Л. С. и Т. П., от становищата на страните, съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 18.12.2021 год. бил съставен Акт № 751 за установяване на
административно нарушение от свид. Л. С., в присъствието на свид. Т. П.,
срещу С. Т. К., за това, че на 18.12.2021 г. в 13:32:01 часа в направление
излизане от територията на Република България, на граничен контролно-
пропускателен пункт Кулата, е пристигнало пътно превозно средство с рег. №
** **** **, вид: товарен автомобил, марка и модел Рено Т, с обща техническа
допустима максимална маса - над 12 тона, брой оси - 5. След извършена
проверка е установено, че попада в категорията на ППС, за което е дължима,
но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП), тъй
като на 03.12.2021 г., в 12:27:23 часа на Голец път I-4, отсечка 40+670,
засечено с контролно устройство с идентификатор № 40251/АПИ/.
За нарушението е генериран доказателствен запис в системата по
чл.167а, ал.3 от ЗДвП с номер на нарушението
D30830С4А8FА299FЕ053031F160АЕ5FF. Съгласно чл.10б, ал.1-3от ЗП, тол
таксите се диференцират в зависимост от техническите характеристики на
7
пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на
пътното превозно средство и броя на осите, екологичните му характеристики
и се определят за всеки отделен път или пътен участък, като контролът при
навлизане и излизане на пътно превозно средство по платената пътна мрежа,
отчитането на изминатото разстояние, както и заплащането на тол таксата се
извършват чрез Електронна система за събиране на тол такси и заплащането
дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена да измине
определено разстояние между две точки.
Съгласно чл.10, ал.1,т.2, във връзка с чл.10б, ал.4 от ЗП, ППС с обща
технически допустима максимална над 3,5 тона следва да заплати размер на
дължимата за плащане тол такса, която се определя въз основа на реално
получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в
наредбата по чл.10, ал.7 от ЗП, или чрез закупуването на еднократна
маршрутна карта, която дава право на ползвателя на пътя да измине
предварително заявено от него разстояние по определен маршрут. В
наредбата по чл.10, ал.7 от ЗП се определят и начините за изчисляване и
заплащане на дължимите тол такси.
В подкрепа на изложените обстоятелства са събрани следните
доказателства: Доклад съгласно чл.167а, ал.3 от ЗДвП, заедно с приложените
към него статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения-видеозаписи, представляващи доказателства за
отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата
табела с рег.номер, датата, часа и мястото на движение по участък от пътя,
включен в обхвата на платената пътна мрежа и местонахождението на
техническото средство- част от системата.
Във връзка с гореизложеното е установено, че на 03.12.2021 г., в
12:27:23 часа/час по EEST(Eastern European Summer Time) UTS+2//+3
10:27:23 03.12.2021 на Голец път I-4, отсечка 40+670, засечен с терминално
устройство 40251. Проверката за заплатена такса е установена чрез справка в
електронната система за събиране на пътни такси на 18.12.2021 г., в
направление излизане от територията на Република България, ГКПП Кулата,
С. Т. К., като управлява пътно превозно средство по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по
чл.10, ал.1,т.2 от Закона за пътищата, с което е извършил административно
8
нарушение по смисъла на чл.179,ал.3а от ЗДвП.
По съставения акт, жалбоподателят е вписал, че няма възражения. Въз
основа на АУАН е издадено обжалваното НП.
О така установената по делото фактическа обстановка съдът приема
следното:
Жалбата е депозирана в законния срок и от легитимен субект, поради
което е процесуално допустима.
Съдът намира, че АУАН е съставен от компетентно лице – инспектор Л.
С., а НП също е издадено от компетентно лице, в случая от Г.Т. – началник
отдел „Контрол и правоприлагане“ в НТУ към Агенция „Пътна
инфраструктура”, за което са представени писмени доказателства/л.52-53/.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по
делото доказателства. От показанията на актосъставителят и свидетелите по
акта се установява, че на 18.12.2021 г. в 13:32:01 часа в направление излизане
от територията на Република България, на граничен контролно-пропускателен
пункт Кулата, е пристигнало пътно превозно средство с рег. № ** **** **,
вид: товарен автомобил, марка и модел Рено Т, с обща техническа допустима
максимална маса - над 12 тона, брой оси - 5.
Актосъставителят направил проверка в системата, от която установил, че
процесното ППС попада в категорията на тези за които е дължима, но не е
заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата (ЗП), тъй като на
03.12.2021 г., в 12:27:23 часа на Голец път № I-4, отсечка 40+670, процесното
ППС било засечено с контролно устройство с идентификатор № 40251 (АПИ).
За нарушението бил генериран доказателствен запис в системата по чл. 167а,
ал. 3 от ЗДВП с номер на нарушението
D30830С4А8FА299FЕ053031F160АЕ5FF.
Разпоредбата на чл. 10б, ал. ал. 1-3 от ЗП, регламентира, че тол таксите
се диференцират в зависимост от техническите характеристики на пътя или
пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство и броя на осите, екологичните му характеристики и се
определят за всеки отделен път или пътен участък, като контролът при
навлизане и излизане на пътно превозно средство по платената пътна мрежа,
отчитането на изминатото разстояние, както и заплащането на тол таксата се
9
извършват чрез Електронна система за събиране на тол такси и заплащането й
дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена, да измине
определено разстояние между две точки.
Съгласно, чл. 10, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 10б, ал. 4 от ЗП, ППС с обща
технически допустима максимална над 3,5 тона следва да заплати размер на
дължимата за плащане тол такса, която се определя въз основа на реално
получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в
наредбата по чл. 10, ал. 7 от ЗП, или чрез закупуването на еднократна
маршрутна карта, която дава право на ползвателя на пътя да измине
предварително заявено от него разстояние по определен маршрут. В
наредбата по чл. 10, ал.
7 от ЗП се определят и начините за изчисляване и заплащане на дължимите
тол такси. В подкрепа на изложените обстоятелства са приложените по делото
Доклад съгласно чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП, заедно с приложените към него
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения - видеозаписи, представляващи доказателства за отразените в
тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с
регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по участък от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
техническото средство - част от системата.
Няма спор между страните, че на 03.12.2021 г., в 12:27:23 часа /час по
EEST(Eastern European Summer Time) UTC+2//+3 10:27:23 03.12.2021 г. на
Голец път № I-4, отсечка 40+670, е засечено процесното ППС с терминално
устройство 40251, както и че за тази
отсечка не е била заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата.
Няма спор и че това нарушение е установено при извършената от
актосъставителят проверка на 18.12.2021 г. чрез справка в електронната
система за събиране на пътни такси. В тази насока са показанията на
разпитаните свидетели по делото, в частност тези на актосъставителят от
които се установява, че лично е извършил справка в електронната система за
събиране на пътни такси на управляваното от жалбоподателя на 18.12.2021 г.
ППС и е установил, че на 03.12.2021 г. превозното средство е засечено от
електронна система на посоченото по-горе място без заплатена пътна такса по
чл.10, ал.1, т.2 от ЗП. Установяват се и обстоятелствата около съставянето на
10
АУАН. Съдът кредитира показанията на актосъставителя и свидетелите по
акта в цялост. Кредитира и останалата събрана доказателствена съвкупност.
При така събраните доказателства съдът намира, че и АУАН и НП,
както е посочено и по - горе са издадени от компетентни органи, като в тях
достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които е извършено
нарушението, начина на констатиране на същото и правната му
квалификация, както и кой текст от кой закон е нарушен. Правната
квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава
на административното нарушение. АУАН и НП са съставени в сроковете по
чл.34, ал.1 и ал.3 от ЗАНН.
В хода на административно-наказателното производство не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да са довели до ограничаване
правото на защита на жалбоподателя и които да обуславят отмяна на НП на
процесуално основание.
Съдът счита, че по делото е безспорно доказано, че на 03.12.2021 г., в
12:27:23 Часа /час по EEST(Eastern European Summer Time) UTC+2//+3
10:27:23 на Голец път № I-4, отсечка 40+670, където е било засечено с
терминално устройство 40251 именно жалбоподателят е управлявал
превозното средство, като наказващият орган е извършил дължимата
проверка за това кой е бил водач на превозното средство към датата на
нарушението. Видно от писмените доказателства по делото ППС,
управлявано от жалбоподателя е собственост на ЕТ“ МК-Т.-М.К.. От
приложеното писмо с вх.№ № 53-00-2047/15.04.2022 г. от управителя на
фирма „МК-Т.-М.К.", с което е представен пътен лист, се установява, че
именно С. Т. К. е управлявал ППС с рег. № ** **** ** към датата на
извършеното нарушение, поради което правилно е санкциониран
жалбоподателя, а не на собственика на превозното средство, каквато
възможност законодателя принципно е предвидил. Не се споделят от
настоящия състав възраженията, изложени в писмените бележки, че е
възможно уреда, собственост на АПИ, разположен в близост до пътя да не е
генерирал получен от бордовото устройство сигнал и поради тази причина да
не е отчетено преминаването на МПС през процесната отсечка, тъй като ако
това е така, то терминалното устройство не би регистрирало извършеното
нарушение.
11
Съгласно чл. 139, ал. 7 от ЗДвП водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП е длъжен преди движение по път, включен
в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за
участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и
заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата,
освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице. Горепосочените
разпоредби задължават собствениците, респективно ползвателите на пътни
превозни средства да осигурят заплащането на дължимите пътни такси при
движение на превозните им средства по път, включен в платената пътна
мрежа, като това движение може да се осъществи след изпълнение на
съответните задължения, свързани с установяване размера и заплащане на
пътните такси. Тези задължения са регламентирани в ЗП и в Наредбата за
условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на
база време и на база изминато разстояние /наредбата/, приета на основание
чл. 10, ал. 7 от ЗП.
Разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП предвижда, че за преминаването
по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разстояние, като таксата за изминато разстояние се дължи за
пътни превозни средства по чл. 10б, ал. 3 от ЗП. Съгласно посочената
разпоредба тол таксата се заплаща от собственика или ползвателя на пътното
превозно средство за всички пътни превозни средства с обща технически
допустима максимална маса над 3, 5 тона, извън тези по чл. 10а, ал. 9, като
заплащането и дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена,
да измине определено разстояние между две точки. Алинея 4 от разпоредбата
на чл. 10б от ЗП предвижда, че размерът на дължимата за плащане тол такса
се определя въз основа на реално получени декларирани тол данни,
удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл. 10, ал. 7 или чрез
закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на ползвателя
на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по определен
маршрут. Тол таксата се определя в зависимост от техническите
характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние,
категорията на пътното превозно средство, броя на осите и от екологичните
12
му характеристики и се определя за всеки отделен път или пътен участък.
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията,
предвидена в разпоредбата на чл. 179, ал. 3а от ЗДвП. Според последната
водач, който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б,
ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за
участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е
започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно
категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800
лв.
Тол таксата може да бъде определена посредством бордово устройство,
което предава декларираните тол данни на доставчика на услугата за
електронно събиране на такса за изминато разстояние или чрез
предварително закупуване на еднократна маршрутна карта, даваща право на
ползвателя на пътя, да измине предварително заявено разстояние по
определен маршрут с превозно средство, регистрационния номер, на което се
декларира от собственика или ползвателя на същото.
Съгласно ТР № 1/2007 г. на ВКС преценката за маловажност на случая
по чл. 28 от ЗАНН се прави за законосъобразност и подлежи на съдебен
контрол. Когато съдът констатира, че са налице предпоставките на чл. 28 от
ЗАНН, но същият не е приложен, това е основание за отмяна, поради
издаването на акта в противоречие със закона. В конкретния случай обаче
разпоредбата на чл. 28, ал. 7 от ЗАНН предвижда, че разпоредбите на чл. 28,
ал. 1 до ал. 6 от ЗАНН са неприложими, когато в закон е предвидено друго.
Разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП /Нов - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила
от23.12.2021 г. / изключва приложението на чл. 28 и чл.58 г от ЗАНН за
нарушения по ЗДвП. Съобразявайки това, съдът счита, че деянието не може
да бъде квалифицирано, като маловажен случай на административно
нарушение, поради което обжалваното НП следва да бъде потвърдено.
Съгласно разпоредбата на чл. 63д от ЗАНН в производствата пред
районния и административния съд, както и в касационното производство
страните имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Уредбата
препраща към чл. 143 от АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77
13
и чл. 81 от ГПК, регламентиращи, че съдът дължи произнасяне по възлагане
на разноските, само ако съответната страна е направила искане за
присъждането им. В конкретния случай, с оглед изхода на правния спор,
разноски се дължат в полза на административнонаказващия орган, чийто
представител своевременно е поискал присъждането им. Предвид изхода от
спора и изрично направеното искане, на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН вр.
чл. 37, ал. 1 от ЗПП вр. чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната
помощ, в полза на Агенция "Пътна инфраструктура" следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева. Следва да
бъде оставено без уважение искането на жалбоподателя за присъждане на
направените по делото разноски, като неоснователно.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал.2, т.5 от ЗАНН,
съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №
751/27.04.2022 година на Г.А.Т. – началник на отдел „Контрол и
правоприлагане“ в Национално тол управление към Агенция „Пътна
инфраструктура” – гр. София, с което е наложена на С. Т. К., ЕГН:
********** от гр.Н.З., на основание чл. 179, ал.3а от Закона за движението по
пътищата глоба в размер на 1 800/ хиляда и осемстотин/ лева, за нарушение
на чл.179, ал.3а от Закона за движението по пътищата.
ОСЪЖДА С. Т. К., ЕГН: ********** от гр.Н.З. да заплати на Агенция
„Пътна инфраструктура“ София сумата от 80.00 /осемдесет/ лева
юрисконсултско възнаграждение.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на жалбоподателя за присъждане
на направените по делото разноски, като неоснователно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки
административен съд в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.
14
Съдия при Районен съд – Ловеч: _______________________
15