Решение по дело №1207/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 122
Дата: 21 февруари 2022 г. (в сила от 21 февруари 2022 г.)
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20217150701207
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

 РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

                   122/21.2.2022г.

 

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК,  II състав в открито съдебно заседание на двадесет и първи януари през две хиляди двадесет и втората година в състав:

 

СЪДИЯ        :    ГЕОРГИ ПЕТРОВ

СЕКПЕТАР :    АНТОАНЕТА МЕТАНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Петров адм. дело  №1207 по описа на съда за 2021год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

I. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Десета от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

 

2. Образувано е по Жалба на И.М.П., ЕГН: **********,***, с посочен съдебен адрес:***, адв. А. П. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1006-000307 от 06.07.201г., на Началник Група към Областна дирекция на МВР, Пазарджик, Сектор „Пътна полиция“ с която спрямо П.,  на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водача до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца.

Жалбоподателят, счита оспорения акт за необоснован, постановен в противоречие с материалния закон, при допуснати съществени нарушение на процесуалните правила и в нарушение на целите по чл. 22 от ЗАНН. Счита се, че в случая е нарушен принципа на съразмерност, установен в чл. 6 от АПК.

Възразява се, че при извършената проверка на 05.07.2021 г., поради решението на контролния орган да предприеме сваляне на контролните табели на процесното моторно превозно средство,  П. е пропуснал срока от 45 минути, в който е следвало да се яви в „МБАЛ Пазарджик“, АД и да даде кръв за медицинско изследване, въпреки, че не е отказвал и е искал да стори това. Счита се, че доколкото свалянето на регистрационните табели на автомобила е отнело около 40 минути, П. не е виновен за пропускането на срока да се яви в лечебното заведение за даване на кръв за изследване.

Възразява се също така, че в оспорената заповед не са изложени мотиви, относно срока на действие на принудителната административна мярка.

Счита се, че в случая прилагането на принудителна административна мярка, не само не би постигнало нито една от целите на административната принуда, но и ограничава правата на жалбоподателя в по-голяма степен от необходимото.

Иска се оспорената заповед да бъде отменена.

 

3. Началник Група към Областна дирекция на МВР, Пазарджик, Сектор „Пътна полиция“ не взема конкретно становище по жалбата.

 

ІІ. За допустимостта:

 

4. Процесната заповед е връчена на нейният адресат на 21.09.2021 г. Жалбата срещу ѝ е регистрирана в деловодството на съда на 04.11.2021 г. При това положение следва да се приеме, че същата е подадена в рамките на установения за това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес от оспорването, поради което се явява ДОПУСТИМА.

 

III. За фактите:

 

5. Според описаните в обстоятелствената част на процесната заповед факти и обстоятелства, при извършена проверка на 05.07.2021 г., около 21:05 часа, в гр. Пазарджик, на ул. “Александър Стамболийски“, пред автомивка „Елит“ е установено, че И.М.П. управлява лек автомобил „Деу Ланус“ с peг. № РА0048ВК, собственост на Б. А. П., като е във видимо нетрезво състояние (с дъх на алкохол и залитащ). П. е отказал да му бъде извършена проверка с техническо средство Алкотест Дрегер 7510 ARDM с фабричен номер 0193 в 21:20 часа. На водача е издаден Талон за изследване № 0059709, който е подписан и получен от него. П. е заявил, че желае да даде кръв за химичен анализ в МБАЛ гр. Пазарджик и е отказал изследване с доказателствен анализатор. На П. са били връчени седем броя стикери номер А033987.

Талон за изследване № 0059709 е връчен на П. на 05.07.2021 г. в 22:00 часа. В талона е отбелязано, че П. отказва да бъде извършена проба с техническо средство и избира да бъде изследван за употреба на алкохол с техническо средство и медицинско и химическо или химико-токсикологично изследване. В талона е посочено, че П. *** АД за изследване в рамките на 45 минути от връчване на талона.

 

6. От административния орган е прието, че П. е извършил нарушение, изразяващо се в отказ да бъде извършена проверка с техническо средства за установяване на употреба на алкохол в кръвта и не е изпълнил предписание за изследване с доказателствен анализатор и за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрация на алкохол в кръвта.

Деянието е квалифицирано, като нарушение на чл. 174, ал. 3, предл. първо от Закона за движението по пътищата.

Съставен е бил Акт за установяване на административно нарушение серия GA № 397806 от  05.07.2021 г. Акта е връчен на неговия адресат, без направени забележки или възражения.

 

7. Приобщена по делото е Заповед № 312з-1602 от 10.06.2021 г., на Директора на ОД на МВР, Пазарджик, с която служители на конкретно изброени длъжности, включително и Началник група в Сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция на МВР, Пазарджик, са оправомощени да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки, по реда на чл. 171, т.1, т. 2, т. 2а, т.4, т. 5б.“а“, т. 6 и т.7 от ЗДвП.

Приложена е и Заповед № 8121з-48 от 16.01.2015 г. на Министъра на вътрешните работи, с която са определени органите, на които са предоставени правомощия да осъществяват контролни функции по ЗДвП.

Представена е справка за нарушител/водач И.П., според която от 13.12.1966г., когато е придобил правоспособност за управление на МПС до момента спрямо него е съставено е наказателно постановление и са издадени два електронни фиша.

 

IV. За правото:

 

8. Според приложимата към момента на издаване на процесната заповед, редакция на чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП(ДВ, бр. 77 от 26.09.2017 г.), за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач,  който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

 

9. Фактическият състав, очертан в цитираната норма, с проявлението на който се поражда правомощие за административния орган да наложи ПАМ „временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство“, включва отказ на водача управляващ МПС, откаже  бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване. Правомощието на контролния орган да изисква определено поведение от проверявания водач и задължението на последния да изпълнява разпорежданията на контролния орган са установени в чл. 103 от ЗДвП, според който,  при подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания.

 

10. Противоправното деяние на водача се констатира с АУАН, съставен от съответното материално компетентно длъжностно лице, който съобразно разпоредбата на чл. 189, ал.2 от ЗДвП има отнапред придадена материална доказателствена сила относно обективираните в него фактически констатации. В случая, несъмнено от данните описани в приложения по делото акт за установяване на административно нарушение е, че на 05.07.2021 г., около 21:05 часа, в гр. Пазарджик, на ул. “Александър Стамболийски“, пред автомивка „Елит“,  И.М.П. е управлявал лек автомобил, като при извършената проверка от контролните органи е отказал да  бъде извършена проба с техническо средства за установяване на употреба на алкохол в кръвта и не е изпълнил предписание за изследване с доказателствен анализатор и за медицинско изследване и вземане на биологични проби за химическо лабораторно изследване за установяване на концентрация на алкохол в кръвта. Доказателства за нещо различно от приетото за установено от административния орган не се заявиха и не се представиха по делото. Заявените в обстоятелствената част на жалбата факти и обстоятелства, свързани с демонтиране на регистрационните табели на автомобила и последвалото от това прекомерно забавяне на П.,***, АД останаха само твърдения, които не са данни за които не се съдържат в приобщените по делото доказателства.

 

11. Неоснователно е възражението на жалбоподателя и за това, че в случая липсват изложени от административния орган мотиви, относно срока на приложение на административната принуда. Според чл. 171, т.1, б. „б“, от ЗДвП, временното отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водача, се прилага до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца. Очевидно, крайният момент е ясно определен в закона – принудителната мярка ще прекрати своето действие в момента в който, окончателно се разреши въпроса за отговорността на водача или в момента в който изтекат 18 месеца от нейното постановяване, ако въпроса за отговорността на водача, все още не е окончателно разрешен. При това положение, административния орган, който прилага мярката, не може да постанови нещо различно от указаното в законовия текст, както това е сторено в настоящия казус.

Неоснователно е възражението, че в случая наложената мярка не е съответна на принципа за съразмерност и на целите, установени в чл. 22 от ЗАНН според който, за предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях могат да се прилагат принудителни административни мерки.

Очевидно, въпросните мерки са една от проявните форми на властническата гаранция за точно осъществяване на надлежно, нормативно установено, материално правило за поведение, било като изключат предпоставките, то да бъде нарушено, било като преустановят, деянията предприети в нарушение на същото или пък изключат предпоставките за настъпване на вредни последици от противоправното деяние или респективно имат за последица, отстраняване на вече настъпили вредни последици от такова деяние. Явно е също така, че тези мерки, по правното си естество не съставляват административни наказания, макар и да са форма на административна принуда. В случая, принудителната административна марка е наложена именно за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от противоправното поведение на Панчев, несъмнено застрашаващо живота и здравето на останалите участници в движението.

 

12. С оглед изложеното до тук и описаните факти и обстоятелства в предходния раздел на решението, Съдът счита, че процесната заповед е постановена от административен орган, снабден с необходимите за това правомощия, като властническото волеизявление е обективирано в изискваната от закона форма. Материалния закон е точно приложен, като са спазени съответните административно производствени правила. Спазена е типичната цел, която закона преследва, посредством постановяването на принудителни мерки от категорията на процесната такава. Ето защо, Съдът

 

Р    Е    Ш    И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на И.М.П., ЕГН: **********,***, с посочен съдебен адрес:***, адв. А. П. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1006-000307 от 06.07.201г., на Началник Група към Областна дирекция на МВР, Пазарджик, Сектор „Пътна полиция“ с която спрямо П.,  на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е наложена принудителна административна мярка – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водача до решаване.

 

Решението не подлежи на обжалване и протест и е окончателно.

           

 

Административен съдия : /п/