Решение по дело №3074/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 329
Дата: 23 февруари 2022 г. (в сила от 23 февруари 2022 г.)
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20217180703074
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

 

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№ 329/23.02.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на двадесет и шести януари през две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                                                                                                                                                                                                                                               Председател :  Здравка Диева

Членове : Величка Георгиева

Светлана Методиева

 

при секретаря В.П. и с участието на прокурор П.Петров, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 3074/2021г., взе предвид следното:

Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63в ЗАНН.

АМ2 Ауто ЕООД, гр.Пазарджик, ул.Братя Консулови № 56А, представлявано от законен представител Д.С. с пълномощник адв.К.У., обжалва Решение № 1621/06.10.2021г., постановено по АНД № 4130 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш серия Г № 0025656 за наложена на търговското дружество имуществена санкция в размер на 2000 лв. за нарушение на чл.483 ал.1 т.1 от Кодекса за застраховането /КЗ/, на основание чл.638 ал.4 вр. чл.638 ал.1 т.2 вр. с чл.461 т.1 КЗ.

Касаторът поддържа, че решението е постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Счита, че е налице съществено процесуално нарушение във вр. с наложената имуществена санкция с електронния фиш, тъй като не е посочена приложимата норма на чл.647 ал.3 КЗ. В случая предвид чл.647 ал.3 изр.1-во КЗ за формата на електронния фиш е приложима разпоредбата на чл.189 ал.4 изр.2-ро ЗДв.П. Твърди, че управлението на превозно средство без сключена застраховка Гражданска отговорност не представлява нарушение на изискването на чл.483 ал.1 т.1 КЗ, тъй като разписаното изискване е за сключване на такъв договор от собственика, като нарушаването му е съставомерно по чл.638 ал.1 КЗ. Заявено е, че когато се управлява МПС, за което няма валидна застраховка, съставомерно е поведението именно на водача на превозното средство, за което няма валидно сключен договор за застраховка Гражданска отговорност /ГО/ - чл.638 ал.3 КЗ. Вписването в електронния фиш на разпоредба, нарушението на която води до проявлението и на друг административно-наказателен състав и посочването в електронния фиш едновременно на два административно-наказателни състава е израз на формална незаконосъобразност на същия и е основание за отмяната му /Решение № 127 от 2020г. по КАНД № 10088 за 2020г. на АС-В.Търново/. С арг. от текста на чл.638 ал.1 т.2 КЗ се твърди несъответствие между описаното в електронния фиш нарушение и фактическия състав на нарушението, за което е предвидено санкциониране посредством електронен фиш – установено управление на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за Гражданска отговорност. В тази вр. е заявено, че в случая дружеството-жалбоподател е санкционирано само за липса на валидно действащ договор, без да е посочено установеното посредством АТСС управление на автомобил без задължителната застраховка. С оглед нормата на чл.647 ал.3 КЗ е посочено, че с препратката към чл.189 ал.4 ЗДв.П следва да се налага глоба, а не имуществена санкция, като имуществената санкция не е идентична с глобата – Т.Р.№ 3/2014г. на ВАС. Ведно с това се поддържа, че в електронния фиш е следвало да бъдат посочени правилата и реда, установени в чл.638 ал.4 вр. с чл.647 ал.3 КЗ. Поискана е отмяна на решението с отмяна на електронния фиш.

Ответникът ОД МВР-Пловдив не изразява становище по жалбата и не е процесуално представен пред АС – Пловдив.

Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Петров счита касационната жалба за неоснователна.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 от АПК, от страна по делото, за която решението е неблагоприятно и е процесуално допустима.

По същество е неоснователна.

1. Според съдържанието на електронният фиш : на 10.01.2021г. в 10:45ч., в гр.Пловдив, ул.Пазарджишко шосе 4-ти км /Общински приют за безстопанствени кучета/, посока гр.Пловдив, ЮЛ, собственик на МПС, регистрирано в РБългария, не е спряно от движение, не е сключило договор за застраховка ГО. Управлението е установено с CORDON M2. С МПС Ягуар ХЖ, вид лек автомобил с регистрационен номер РА ***** КН е установено нарушение на Кодекса за застраховането /КЗ/, заснето с автоматизирано техническо средство/система № MD1196. В електронния фиш е посочен собственик, на когото е регистрирано МПС – АМ2 Ауто ЕООД и  законния представител – Д.А. С.. Нарушението е квалифицирано по чл.483 ал.1 т.1 КЗ и имуществена санкция в размер на 2000лв. е наложена на основание чл.638 ал.4 вр. с ал.1 т.2 вр. чл.461 т.1 КЗ.

            Преписката съдържа : снимков материал без номер, в който са отразени : техническото средство - CORDON M2, MD1196; дата и час – 10.01.2021г., 10:45ч.; измерена скорост – 95 при ограничение 50; рег. № РА 6461 КН; координати – N 42.152927, Е 24.690533; локация – ул.Пазарджишко шосе, 4-ти км, Пловдив; Протокол № 10-С-ИСИС от 21.02.2020г. от проверка на видео-радарна система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения с вградено разпознаване на рег.номера и комуникации тип CORDON M2 - първоначална проверка със заключение за съответствие и писмено уведомление от БИМ до Председателя на ДАМТН по отношение видео-радарната система, на основание чл.34 от Закона за измерванията; Протокол чл.10 ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата от 10.01.2021г., в който са отразени : АТСС - CORDON M2, № MD1196 ; място на контрол – ул.Пазарджишко шосе 4-ти км /Общински приют за безстопанствени кучета/; общинска пътна мрежа; общо ограничение на скоростта – 50 км/ч; режим на измерване – стационарен; посока на задействане – в двете посоки; номер на служебен автомобил СВ**** КВ; начало на работа 08.00ч. и край на работа 20.00ч.; номер на първо и последно статично изображение : отсъстват данни; брой установени нарушения – 254; длъжностно лице – И.Д.; снимка на техническото устройство; справка за собственост на МПС; проверка за сключена застраховка Гражданска отговорност – справка от Гаранционен фонд /последната застраховка е с крайна дата 14.11.2020г./.

            Посочените в електронния фиш факти са приети от ПРС за установени от приложените доказателства в адм.нак.преписка и съдът е посочил, че е налице пълно съвпадение между посочения в електронния фиш автомобил и този, който се забелязва на статичното изображение, което съгл. чл.16 ал.3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство за обстоятелствата, свързани с упражнения с АТСС видеоконтрол. Според РС-Пловдив е надлежно съставен и попълнен протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. Посочено е, че нормата, създаваща задължение за собственика на МПС да сключва задължителна застраховка ГО е чл.483 ал.1 т.1 вр. с чл.461 т.1 КЗ, а правното основание за издаване на електронен фиш при констатирано управление на МПС с АТСС без сключена застраховка ГО е чл.638 ал.4 КЗ, съответно – санкцията за собственика е по чл.638 ал.1 т.2 КЗ, към която препраща чл.638 ал.4 КЗ. Съдът е отбелязал, че за съставомерност на деянието по чл.638 ал.1 т.2 КЗ е ирелевантно дали МПС е било в движение или не, тъй като за неговото извършване е достатъчно да не е сключена застраховка ГО, независимо дали МПС е било управлявано по пътищата, отворени за обществено ползване или е било в покой, щом то не е спряно от движение по предвидения в закона ред. Според ПРС препратката от чл.638 ал.4 към  ал.1 КЗ е само за размера на санкцията, но не и за елементите на фактическия състав, които са самостоятелни, като според чл.638 ал.4 КЗ изпълнителното деяние се състои в действие – предприето управление на МПС, за което не е изпълнено задължението за сключване на задължителна застраховка ГО. Възражението в жалбата за нарушаване принципа ne bis in idem е отхвърлено аргументирано с мотиви, изцяло споделими от касационния съдебен състав – същите са във вр. с твърдение, основано на електронен фиш от същата дата, но с разлика по отношение място и време на осъществяване на идентично административно нарушение.

            2. Съгласно чл.483 ал.1 т.1 КЗ - “Договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите е длъжно да сключи всяко лице, което: 1. притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение; това изискване не забранява и всяко друго лице, различно от собственика на моторното превозно средство, да сключи застрахователния договор;“ /. Според чл.638 ал.1 т.2 и ал.4 КЗ - “На лице по чл. 483, ал. 1, т. 1, което не изпълни задължението си да сключи задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се налага: 2. имуществена санкция от 2000 лв. – за юридическо лице или едноличен търговец.; Когато с автоматизирано техническо средство или система е установено управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, на собственика на моторното превозно средство се налага глобата или имуществената санкция по ал. 1.“ / и чл.647 ал.3 КЗ - “Когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата. Електронният фиш се изпраща на собственика на моторното превозно средство с препоръчано писмо с обратна разписка. Собственикът е длъжен в 14-дневен срок от получаването му да заплати глобата или имуществената санкция по чл. 638, ал. 4 и 6. Член 189, ал. 5 от Закона за движение по пътищата не се прилага.“. Според посочените норми е допустимо издаване на електронен фиш за нарушение на КЗ при установено и заснето управление на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите.

В електронния фиш е отразено, че управлението е установено с CORDON M2 и ЮЛ не е сключило договор за застраховка ГО. Непосочването на чл.647 ал.3 пр.1-во КЗ в електронния фиш не представлява съществено процесуално нарушение. Нормата на чл.647 ал.3 пр.1-во КЗ препраща към ЗДв.П по отношение условията и реда, по които се издава електронен фиш в конкретната хипотеза на КЗ. В случая електронният фиш е издаден при установено управление на конкретно посоченото МПС с АТСС - CORDON M2, № MD1196. Правилно е възприето от ПРС коректно посочена нарушената норма – чл.483 ал.1 т.1 КЗ., вкл. санкционната – чл.638 ал.4 вр. с чл.638 ал.1 КЗ, предвиждаща фиксиран размер на административната санкция. Санкционираното лице е ясно индивидуализирано посредством посочване фирмата на търговския субект, ЕИК, седалище и адрес на управление, като отразяването в електронния фиш на законния представител касае пълнотата на индивидуализацията на санкционираното ЮЛ, тъй като законните представители са част от индивидуализацията на търговците. КЗ препраща към условията и реда за издаване на електронен фиш, предвидени в ЗДв.П, при което в случая адресат на наложената имуществена санкция е юридическото лице като собственик на МПС и се отбелязва, че КЗ е специален спрямо ЗДв.П, поради което не е приложима нормата на чл.188 ал.2 ЗДв.П. Заявените възражения в касационната жалба не се приемат за основателни.

Дефиницията за електронен фиш се съдържа в §1 т.1 ДР ЗАНН, респект. § 6 т.63 ДР ЗДв.П. Според чл.189 ал.4 ЗДв.П в действаща редакция към момента на извършване на нарушението /ДВ бр. 54 от 05.07.2017 г./: „При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение…..”.По отношение реквизити и изисквания за форма на ел.фиш е приложимо Т.Р.№ 1 от 2014г. За ел.фиш не е предвидено съдържанието по чл.57 ЗАНН, което обективно произтича от различно установените производства, като е въведено и задължение по см. на чл.189 ал.8 ЗДв.П /доп., бр. 19 от 2015г./. Според чл.165 ал.3 ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./ : Условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи - Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. По см. на § 6 т. 65 ДР ЗДв.П /нова - ДВ, бр. 19 от 2015г./: „Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В тази вр., съгл. чл. 2 от цитираната наредба - Стационарните и мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение. Приложеният снимков материал се цени – чл.189 ал.15 ЗДв.П, тъй като не е оспорен. Същият е доказателство за управление на автомобила на отразените място /локация/, дата и час.

Използването на мобилната АТСС на съответното място за контрол се удостоверява с протокол /приложение към  чл. 10 ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., в сила от 16.01.2018г./, съставен от обслужващия полицейски служител, в който следва да бъдат посочени точното място за контрол и посоката, в която е осъществяван, въведения за контролирания участък скоростен режим, режима на измерване, идентификация на служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на работната смяна и номерата на първия и последния запис. Протоколът по чл.10 ал.1 от наредбата е документът, предвиден да удостовери всяко използване на мобилно АТСС с отразяване на данни за същото и мястото му на позициониране, за да има обвръзка между предвидената с наредбата информация /съдържание на протокола/ и снимковия материал. В тази насока е нормата на чл.647 ал.3 КЗ. Протоколът не е оспорен.

В конкретния случай може да бъде прието, че не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при съставяне на електронния фиш, въведени с Наредба № 8121з-523/12.05.2015г. Географските координати в снимковия материал не са оспорени, поради което не е внесено съмнение за мястото, на което е извършено нарушението, респект. където е заснето. Действително, в Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или системи по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 09.03.2020г., не са отразени номер на първо статично изображение и номер на последно статично изображение, което не отрича данните в представената снимка към електронния фиш, която е датирана, вкл. в която е отразен номера на средството за измерване - CORDON M2, № MD1196. В реда на изложеното – протоколът съдържа данни за начало на работа 08.00ч. и край на работа 20.00ч., в който период е осъществено заснемането – 10:45ч. Тоест, единствено отсъствието на номера на първо и последно статично изображение в конкретиката на фактите – не разколебава и не опровергава доказателствената сила както на протокола, така и на снимковия материал. Преценката за същественост на отсъстващи реквизити от протокола следва да се основава на съпоставка с всички останали попълнени реквизити, както и с останалите писмени доказателства от преписката. Отсъстват възражения за достоверност на данните или за повреда с конкретни недостатъци при сваляне на статичните изображения, които да бъдат проверени. Местоположението на МПС е еднозначно описано и е място на извършване на нарушението. Справката за собственост на МПС не е оспорена.

Мотивиран така и на основание чл.221 ал.2 от АПК, Административен съд-Пловдив, XXIV състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Оставя в сила Решение № 1621/06.10.2021г., постановено по АНД № 4130 по описа за 2021г. на Районен съд – Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                                                            Председател :

 

 

        Членове :