№ 619 /24.8.2020г.
гр.
Пазарджик
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, Х състав, в
открито заседание на двадесет и втори юли две хиляди и двадесета година, в
състав:
Председател: Мариана Шотева
Членове: 1. Георги Видев
2. Красимир Лесенски
при секретаря Тодорка Стойнова и при участието
на прокурора Паун Савов, като разгледа касационно административнонаказателно
дело № 624 по описа на съда за 2020 г., докладвано от съдия Видев, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Делото
е образувано по касационна жалба на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор против Решение № 44 от 18.03.2020 г., постановено по нахд №
12/2020 г. по описа на Районен съд – Панагюрище. С обжалваното решение е
отменено Наказателно постановление № НЯСС-242 от 20.12.2019 г. на председателя
на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което за нарушение
на чл. 190а, ал. 2, във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, на
основание чл. 201, ал. 12, във връзка с чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия закон на
община Панагюрище е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лв.
Касаторът – Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор – моли да бъде отменено обжалваното решение и да
бъде потвърдено наказателното постановление. Излага съображения за нарушения на
материалния и процесуалния закон при постановяването му. Не изпраща представител
в проведеното съдебно заседание.
Ответникът
– община
Панагюрище – също не изпраща
представител в проведеното съдебно заседание но оспорва жалбата в писмен
отговор на същата и в постъпило след заседанието писмено становище, подадени от
процесуалния му представител. Моли да бъде оставено в сила решението на
районния съд. Излага съображения за неговата законосъобразност и правилност.
Прокурорът дава
заключение за неоснователност на жалбата. Намира обжалваното решение за
правилно, обосновано и законосъобразно. Предлага съдът да го остави в сила.
Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения
срок от страна в първоинстанционното производство, което е приключило
неблагоприятно за нея.
Районният съд е отменил
наказателното постановление, като е приел, че по делото не е установено
извършването на вмененото на жалбоподателя (и настоящ ответник) административно
нарушение. Съдът е направил извода си въз основа на приложеното по делото
Решение № 594/27.09.2018 г. на Общински съвет – Панагюрище, с което на
основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, във връзка с § 33 от ЗР на ЗИД на ЗВ,
община Панагюрище е прехвърлила безвъзмездно на държавата собствеността на
деветнадесет язовира публична общинска собственост, между които и процесния
язовир „Делипетровец 1“. Първоинстанционният съд е счел, че решението има
транслативен ефект и Държавата е станала собственик на язовира по силата на
закона от момента на приемане на решението. От там е прието, че общината, която
е престанала да бъде собственик на язовира не би могла да носи отговорност за
неизпълнение на задължителни предписания, свързани с него.
Настоящият
касационен състав счита, че първоинстанционното решение, с което е отменено
наказателното постановление, е правилно като краен резултат но по различни
съображения от изложените в него.
Процедурата по
безвъзмездното прехвърляне на собствеността от общината на държавата
представлява сложен фактически състав и транслативният ефект не настъпва
единствено с приемане на решението на общинския съвет. Съгласно чл. 43б от ЗДС
областният управител следва да приеме дарението (каквото по съществото си е
безвъзмездното прехвърляне на собствеността) на имота и да сключи договор. Съдът
не е събрал доказателства за наличието на такива документи, поради което
изводът му, че държавата е станала собственик на язовира е необоснован.
Независимо от
това, според настоящия състав решението на Общински съвет Панагюрище за
безвъзмездно прехвърляне на държавата на собствеността на процесния язовир и на
още осемнадесет общински язовира и последващият акт на кмета на общината
представляват обстоятелства, обосноваващи маловажността на случая.
Действително още
на 27.09.2018 г. Общинският съвет Панагюрище е манифестирал желанието си да се
откаже от собствеността (в полза на държавата) на общинските язовири, като се
възползва от дадената му със Закона за водите възможност. Съответно въз основа
на решението на общинския съвет, на 02.10.2018 г., в съответствие с
разпоредбата на § 33 от ЗР на ЗИД на ЗВ, кметът на общината е внесъл в
Министерството на икономиката мотивирано предложение за промяна на
собствеността на процесния и останалите язовири – публична общинска собственост
на община Панагюрище. Кметът изрично е посочил, че общината не притежава
съответен експерт за поддръжка на язовирните стени и съоръженията към тях, нито
разполага с достатъчно финансов ресурс, необходим за обезпечаване на
поддържането на същите. Задължителното предписание за почистване на язовирната
стена е дадено на общината повече от месец по-късно – на 07.11.2018 г., а
неизпълнението на предписанието е констатирано на 18.06.2019 г.
При това
положение следва да се приеме, че дори и формално временно да е останала
собственик на язовирите (поради забавянето на областния управител да приеме
прехвърлянето на собствеността) общината, възползвайки се от дадената ѝ
от закона възможност, се е отказала от позитивите, носещи ѝ тези имоти,
като ясно е заявила причината за това – недостатъчен фискален и експертен
ресурс за поддържане безопасността на язовирните стени. Затова, независимо, че
впоследствие на общината е издадено предписание, което е влязло в сила и което
не е изпълнено от нея, посочените обстоятелства представляват значителни
смекчаващи обстоятелства, обосноваващи много по-ниската степен на обществена
опасност на извършеното от нея нарушение. Действително, формално е издадено
предписание за извършване на действия по поддържане на язовир на неговия
собственик, което той не е изпълнил и следователно е извършил вмененото му
нарушение. Но предписанието е издадено, след като общината е извършила всички
необходими законови действия, за да прехвърли собствеността на язовира, за да
може да бъде осигурено ефективното поддържане на стената му с ресурсите на
държавата. В случай, че последната беше приела в по-кратки срокове
собствеността, то тя би реализирала ефективно това поддържане и не би било
необходимо да го изисква от общината с ограничения ѝ ресурс. Освен това
по делото не е установено от неизпълнението на предписанието да са настъпили
неблагоприятни последици.
С оглед на
всичко гореизложено безспорно се налага изводът, че са налице значими
смекчаващи обстоятелства, при наличието на които дори минималното предвидено в
закона наказание за извършеното нарушение представлява несправедливо тежка
санкция за извършеното нарушение. Затова, същото е маловажно и след като в
крайна сметка първоинстанционният съд е отменил наказателното постановление е
спазил относимия материален закон. Поради това, като законосъобразно,
първоинстанционното решение следва да бъде оставено в сила.
Предвид
гореизложеното съдът
Р Е Ш И:
Оставя
в сила Решение № 44 от 18.03.2020 г., постановено по нахд № 12/2020 г. по описа
на Районен съд – Панагюрище, с което е отменено Наказателно постановление №
НЯСС-242 от 20.12.2019 г. на председателя на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор, с което за нарушение на чл. 190а, ал. 2, във връзка с чл.
190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, на основание чл. 201, ал. 12, във връзка
с чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия закон на община Панагюрище е наложена
имуществена санкция в размер на 5 000 лв.
Решението
е окончателно.
Председател:/П/
Членове:
1./П/
2./П/