Разпореждане по дело №240/2021 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 януари 2022 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20217210700240
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 11

гр. Силистра, 05 януари 2022 г.

 

Административен съд – Силистра, в закрито заседание на пети януари през две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

СЪДИЯ: Елена Чернева

разгледа адм. дело № 240 по описа на съда за 2021 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Постъпила е жалба от Фондация „Гринберг“ гр.Пловдив, представлявана от управителя Г.И.Й., чрез упълномощен представител адв. И.Г. от АК-Пазарджик, срещу Наредбата за издаване на карти за паркиране на превозни средства, управлявани от или превозващи лица с трайни увреждания в Община Ситово, приета с Решение № 112 по Протокол № 14/ 18. 12. 2018 г. от заседание на Общинския съвет-Ситово.  Наредбата е оспорена изцяло с главен довод за допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила при приемането ѝ, мотивиран с пряко неизпълнение на императивната норма на чл. 8, т. 4 от отменения, но действал към правнозначимия период (арг. чл. 192а АПК) Закон за интеграция на хората с увреждания (отм. ДВ, бр.105/18.12.2018 г., в сила от 01. 01. 2019 г.)

Твърди се, че задължителното становище на Агенцията за хората с увреждания (АХУ) при изготвяне на проекта на процесния нормативен акт, свързан с хората с увреждания, съгласно посочената по-горе правна разпоредба, нито е искано, нито е получавано от последната, което пряко било накърнило принципа от чл. 26 ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА), за съгласуваност. Релевирано е и оплакване, че в конкретния случай не е спазен 30-дневният срок по чл. 26, ал. 4 от ЗНА за предложения и становища по проекта на наредбата, като в случая срокът е бил 13 дни.

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК – оспорва се подзаконов нормативен акт, издаден от Общински съвет - Ситово. Жалбата е подадена съгласно правилото от чл.152 ал.1 АПК и е постъпила в съда чрез Общ.С-Ситово, но без представена административна преписка, което затруднява даването на конкретни указания на ответния орган.  Ето защо същият следва да бъде задължен да представи пълната преписка по издаването на оспорения акт, като му се укаже, че  носи доказателствената тежест за установяване наличието на условията за приемане на оспорената Наредба и че са спазени изискванията на Глава V, Раздел III от АПК, както и императивните разпоредби на Закона за нормативните актове (ЗНА) и Указ № 833/74г. за неговото прилагане.

 На основание чл.188, във връзка с чл.181 ал. 1 и ал. 2 АПК следва да се предприемат действия за оповестяване на обявлението относно оспорването на нормативния акт по съдебен ред, включително и чрез обнародването на обявлението в „Държавен вестник”.

Значителна част от аргументите в жалбата са свързани с нейната допустимост, с акцент върху правния интерес на оспорващата фондация, мотивиран с правото ѝ като „Организация на хора с увреждания“ по смисъла на § 1, т. 12 от ДР на ЗХУ да поема застъпническа роля от името на хора с увреждания. Посоченият мотив е свързан по-скоро с наличието на процесуална легитимация у оспорващата фондация, която в случая не е доказана. Разпоредбата на § 1, т. 12 от ДР на ЗХУ не създава универсална и безусловна процесуална легитимация на организациите на хора с увреждания във връзка с осъществяването на застъпническа роля. Тази застъпническа роля винаги е свързана с индивидуалните потребности на конкретно лице с увреждане, съгласно разпоредбите на раздел V от Глава втора на ЗХУ. Съгласно чл. 65, ал. 1 от ЗХУ всеки човек с увреждане, който изпитва сериозни затруднения да упражнява самостоятелно правата си при извършване на конкретни правни действия, има право на подкрепено вземане на решение, което се определя по реда на закон, чрез предоставяне на мерки за подкрепа. Този закон е Законът за социалните услуги (ЗСУ), който в чл. 15, т. 2 предвижда, че застъпничеството е вид социална услуга. Легалната дефиниция за застъпничество е дадена в § 1, т. 7 от ДР на ЗСУ  - това е дейност за подкрепа на лицето да защити и да отстоява своите права и потребности в рамките на налични правни и административни процедури. След като застъпничеството по съществото си представлява социална услуга, то доставчикът ѝ, за да удостовери наличието на процесуална легитимация за воденето на настоящото производство, следва да представи заверени фотокопия от документи, удостоверяващи създаването на социалната услуга „застъпничество“,  издаването на лиценз за предоставянето на тази социална услуга (чл. 57, ал. 1 ЗСУ),  информирането на кмета на съответната общината, на чиято територия ще се предоставя услугата, относно направения анализ на нуждите от услугата, дейностите, които ще се предоставят, обхвата на потребителите и срока за предоставяне на услугата, както и сключването на конкретни договори с лица от Община Ситово, които са ползватели на социалната услуга. Посочените изисквания се явяват определящи за активната легитимация на жалбоподателя по делото, поради което се налага събирането на доказателства относно спазването им.

Във връзка с изричната регламентация, съдържаща се в чл. 189, ал. 1 от АПК, като страни в производството следва да се призоват оспорващият и органът, издал подзаконовия нормативен акт. Като контролираща страна в производството на основание чл.192 АПК следва да се конституира прокурор от Окръжна прокуратура - Силистра. Доколкото с жалбата се твърди, че застъпническата роля от името на хората с увреждания означавала и процесуално представителство пред съд по аргумент от чл. 26, ал. 2 ГПК, във вр. с чл. 144 АПК, в процеса следва да бъде конституирана и Агенцията за хората с увреждания, като легитимната представителна организация на адресатите на оспорената наредба, съгласно изричното предписание на чл. 26 ал. 4 ГПК. Последното следва от чл.196 АПК за субсидиарно прилагане на разпоредбите за оспорване на индивидуалните административни актове, като не попадащо в изключенията от същата.

Във връзка с гореизложеното и на осн. чл. 196 във вр. с чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1 и чл. 163 АПК съдът

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И:

 

 ВНАСЯ постъпилата жалба за разглеждане в открито съдебно заседание на 09. 03. 2022 г. от 10. 30 часа, за която дата да се призоват следните страни:

Жалбоподател: Фондация “Гринберг“, с адрес на управление: гр. Пловдив, ул.“Райко Даскалов“ № 53, ет. 1, офис 1, с посочен съдебен адрес:***, офис 1, чрез адвокат И.Г.Й. от ПзАК;

Ответник: Общински съвет - Ситово

Заинтересована страна: Агенция за хората с увреждания, с административен адрес: гр. София, ул. “Софроний Врачански“ № 104-106 и чрез Регионално представителство в Североизточен район: гр.Варна, ж.к."Чайка", бл. 191, партер офис № 2;

Контролираща страна: Прокурор от Окръжна прокуратура гр.Силистра, с административен адрес: гр.Силистра, ул.“Илия Блъсков“ №7.

 

ДА СЕ ОБНАРОДВА в „Държавен вестник” ОБЯВЛЕНИЕ, че Наредбата за издаване на карти за паркиране на превозни средства, управлявани от или превозващи лица с трайни увреждания в Община Ситово, приета с Решение № 112 по Протокол № 14/ 18. 12. 2018 г. от заседание на Общинския съвет-Ситово, е оспорена от Фондация „Гринберг“ гр.Пловдив, като по жалбата е образувано административно дело № 240 по описа на Административен съд Силистра за 2021г., насрочено за 09.03.2022г. от 10.30 часа.

Копие от ОБЯВЛЕНИЕТО да се постави и на определеното за това място в АС-Силистра и да се публикува в Интернет страницата на ВАС.

 

ЗАДЪЛЖАВА ОТВЕТНИКА по жалбата в срок не по-късно от седмица преди датата на съдебното заседание да представи заверени фотокопия от: удостоверен препис на пълния текст на оспорената Наредба; документи, удостоверяващи спазването на реда по чл. 26 - чл. 28 ЗНА по отношение на изготвянето на проекта на наредбата, неговото оповестяване и обсъждане със заинтересованите граждани и организации, вкл. на АХУ; становищата на постоянните комисии при Общ.С-Ситово по внесения за обсъждане и приемане проект на процесната Наредба, вкл. пълният Протокол № 14/ 18. 12. 2018 г. от заседанието на Общинския съвет-Ситово; всички останали документи (например Докладна записка на вносителя, мотиви и др.), намиращи се в досието на оспорения акт (арг. чл. 23 Указ № 883/24. 04. 1974 г. за прилагане на ЗНА).

 

ЗАДЪЛЖАВА ДРУЖЕСТВОТО ЖАЛБОПОДАТЕЛ в срок не по-късно от седмица преди датата на съдебното заседание да представи: заверени фотокопия от документи, удостоверяващи създаването на социалната услуга „застъпничество“,  издаването на лиценз за предоставянето на тази социална услуга (чл. 57, ал. 1 ЗСУ),  информирането на кмета на съответната общината, на чиято територия ще се предоставя услугата, относно направения анализ на нуждите от услугата, дейностите, които ще се предоставят, обхвата на потребителите и срока за предоставяне на услугата, както и сключването на конкретни договори с лица от Община Ситово, които са ползватели на социалната услуга.

 

Преписи от настоящото разпореждане да се връчат на страните по реда на чл. 138 АПК, като ответният административен орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването (чл.163 ал. 2 АПК).

           

                                                               СЪДИЯ: