Решение по дело №196/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 януари 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700196
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 205

 

гр. Сливен, 12. 01. 2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на  двадесет и втори декември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

             

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА

                                            ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                    ИГЛИКА  ЖЕКОВА

 

При участието на секретаря ГАЛЯ ГЕОРГИЕВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА касационно административнонаказателно дело № 196 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по касационна жалба от Д.Л.Д. ***, подадена против Решение № 238 от 28.10.2021 г., постановено по АНД № 459 / 2021 г. по описа на Районен съд – Сливен, с което е потвърдено като законосъобразно Наказателно постановление /НП/ № 20-0804-002257 от 08.07.2020 г. на Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР– Сливен, в частта, с която на Д.Л.Д., за нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 2 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ и на основание чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 100 лева.

В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е неправилно, необосновано и постановено в противоречие на материалния и процесуалния закон. Изложени са съображения, че: е санкциониран за това, че е управлявал спряно от движение МПС; в НП е описано, че към датата на проверката - 28.06.2020 г., при извършена справка се установило, че МПС е спряно от движение, като не е посочено въз основа на какъв акт това е станало и защо АНО приема това обстоятелство; твърдяното нарушение, описано по този начин, лишава наказаното лице от възможността да се защити; превозното средство се спира от движение до сключване на застраховка „Гражданска отговорност“, като видно от доказателствата, такава застраховка е била налична към момента на съставянето на АУАН, поради което и издаденото по-късно НП се явява материално незаконосъобразно и подлежи на отмяна, тъй като не са били налице материалноправните предпоставки за издаването му. Моли решението на Районния съд да бъде отменено с произнасяне по същество с решение, с което да бъде отменено обжалваното НП. Претендира присъждане на направените разноски пред двете инстанции.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, се представлява от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Ответникът по касационната жалба – Областна дирекция на МВР- Сливен, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. В представено писмено становище чрез упълномощен процесуален представител оспорва касационната жалба като неоснователна, излага съображения в подкрепа на твърденията си за правилност на обжалваното съдебно решение и моли да бъде оставено в сила, прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е подадена в предвидения в чл. 211, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да потвърди процесното НП като законосъобразно, Районният съд, след като е обсъдил и преценил събраните по делото доказателства, е приел за установено извършването на нарушението, за което е ангажирана отговорността на жалбоподателя; изложил е съображения за неоснователност на наведените от жалбоподателя доводи; приел е, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Изводите на Районния съд са правилни. Съобразени са със събраните по делото доказателства и с приложимото право. Възраженията на жалбоподателя са неоснователни. 

Видно от установената по делото фактическа обстановка, на 28.06.2020 г. служители на ОД на МВР – Сливен изпълнявали патрулно-постова дейност на у. „Ш. с.“, г. С. Около 01.50 часа, полицейските служители спрели за проверка лек автомобил марка „Ауди“ А6 с рег. номер ********, който се движел в посока към б. „Т.“. Констатирали, че автомобилът се управлява от жалбоподателя Д., като при проверка с РСОД и след справка в ОДЧ установили, че към датата и часа на проверката автомобилът е бил спрян от движение. За констатираното нарушение, на Д. е съставен АУАН Серия GА №  221258 от 28.06.2020 г., в който е посочено, че е нарушен чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП. В АУАН възражения не са вписани. Възражения не са подадени и в посочения в АУАН 3-дневен срок. Въз основа на съставения АУАН, на 08.07.2020 г. е издадено процесното НП, в което е възпроизведено съдържанието на акта. От наказващия орган е прието, че водачът виновно е нарушил чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП, за което на основание чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1 от ЗДвП, му е наложено административно наказание глоба в размер на 100 лева.

Към доказателствата по делото пред първата съдебна инстанция са приобщени: справка за нарушител/ водач; Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ЗППАМ/ № 20-1670-000169 от 01.06.2020 г., издадена от Началника на РУ Сливен към ОД на МВР – Сливен; разпечатка от интернет страницата на Гаранционния фонд; копие от застраховка „Гражданска отговорност на автомобилистите“ и контролен талон към същата; копие от документ за заплатена премия; 2 броя справки от АИС – КАТ за МПС „Ауди“ А6 с рег. № ********; заявление за пускане в движение на МПС с № 200804012238 от 06.07.2020 г.

Пред първоинстанционния съд са изслушани свидетелите Ц. Г. – а. и Ж. А. – с. при с. на АУАН, чиито показания съдът е кредитирал в тяхната цялост, след преценка, че са безпротиворечиви помежду си.

Видно от доказателствата по делото, със ЗППАМ № 20-1670-000169 от 01.06.2020 г., издадена от Началника на РУ Сливен към ОД на МВР – Сливен,  на жалбоподателя Д. е наложена ПАМ по чл. 171, т. 2, б.“в“ от ЗДвП– временно спиране от движение на МПС „Ауди“ А6 с рег. № ******** до сключване на застраховка гражданска отговорност. В ЗППАМ е посочено, че е отнето Свидетелството за регистрация на МПС част втора с № *********. Допуснато е предварително изпълнение на заповедта, считано от 02.20 часа на 01.06.2020 г.

Съгласно разпоредбата на чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП, на водача на пътно превозно средство е забранено да управлява пътно превозно средство, спряно от движение. На основание чл. 177, ал. 1, т. 4, пр. 1 от ЗДвП, на лице, което управлява моторно превозно средство, спряно от движение, без разрешение на службата за контрол на Министерството на вътрешните работи, се налага глоба в размер от 100 до 300 лева.

Относно наведените в жалбата оплаквания, че тъй като ЗППАМ № 20-1670-000169 от 01.06.2020 г. не е била връчена на Д. към датата на съставяне на процесния АУАН, допуснатото предварително изпълнение на заповедта било породило своето действие след връчването й на жалбоподателя на 13.04.2021 г., то същите са неоснователни поради следното:  Съгласно чл. 172, ал. 6 от ЗДвП, подадената жалба не спира изпълнението на приложената административна мярка. Следователно, законът разпорежда предварително изпълнение на административен акт, издаден по реда на чл. 171, т. 2 от ЗДвП, по който ред е издадена ЗППАМ № 20-1670-000169 от 01.06.2020 г. на Началника на РУ МВР – Сливен, което води до извод, че адресатът на заповедта следва да зачита установеното с нея правно положение, независимо дали същата е влязла в сила. Срокът на действие на тази принудителна административна мярка е ограничен до предоставяне на сключена валидна застраховка. Видно от приобщените по делото писмени доказателства, свидетелството за регистрация на МПС /СРМПС/ част втора с № ********* е иззето и към 28.06.2020 г. не е било върнато на Д.. Касаторът е бил длъжен и е могъл да узнае, че процесният автомобил е спрян от движение, тъй като налагането на процесната ПАМ е извършено чрез отнемане на СРМПС на жалбоподателя. Невръчването на ЗППАМ не е основание за освобождаване от административнонаказателна отговорност. Правилно е наложено административното наказание на основание чл. 177, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, като същото е в минимално предвидения от закона размер.

Касационната инстанция не споделя наведените в жалбата възражения относно момента на пускане в движение на спряното МПС. С Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. на Министъра на вътрешните работи /Наредбата/ се определят условията и реда за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, собственост на български физически и юридически лица, както и реда за служебно предоставяне и за предоставяне срещу заплащане на данни за регистрирани пътни превозни средства. Съгласно чл. 40, ал. 1, т. 1 във връзка с ал. 2 от Наредбата, превозните средства се спират от движение временно при условията и по реда на чл. 171, т. 2 ЗДвП, като се изземва част втора на свидетелството за регистрация и се поставя знак "Спрян от движение". Редът за връщане на свидетелството за регистрация на моторното превозно средство на собственика на превозното средство е разписан в чл. 44, ал. 1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., според който за пускане в движение на превозно средство собственикът представя документ за самоличност и подава заявление, което се попълва служебно и се подписва от него. Именно по този ред на 06.07.2020 г., след подадено от Д. заявление № 200804012238 от 06.07.2020 г., свидетелството за регистрация част втора с № ********* му е върнато. Касационната инстанция споделя извода на Районния съд, че към момента на установяване на нарушението на чл. 5, ал. 3, т. 2 от ЗДвП, МПС рег. № ******** е било спряно от движение.

По изложените съображения, Районният съд правилно е потвърдил  наказателното постановление в обжалваната му част, издавайки валидно, допустимо и в съответствие с материалния закон решение, при чието постановяване не са допуснати посочените в касационната жалба нарушения, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН, претенцията на ответника по касационната жалба за присъждане на юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважена и касационният жалбоподател следва да бъде осъден да заплати на ОД на МВР – Сливен, защитавана от юрисконсулт, юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, определено по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 238 от 28.10.2021 г., постановено по АНД № 459 / 2021 г. по описа на Районен съд – Сливен.

ОСЪЖДА Д.Л.Д. с ЕГН: **********, с адрес: ***, да заплати на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Сливен, сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: