Р
Е Ш Е Н И Е
№ 1161
град Пловдив, 19.06.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, Десети състав, в
открито заседание на осми юни през две хиляди двадесет и трета година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО АНГЕЛОВ
при секретаря ПОЛИНА
ЦВЕТКОВА като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 1166 по описа за 2023
година, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 118 от КСО.
Делото е образувано по жалбата на Н.Р.Ч., с ЕГН **********, срещу
Решение № 2153-15-100/13.04.2023 г. на Директора на ТП на НОИ Пловдив, с което
са потвърдени Задължителни предписания № ЗД-1-15-01328249/23.03.2023 г.,
издадени от контролен орган на ТП на НОИ - Пловдив, на основание чл. 108, ал.
1, т. 3 от КСО и чл. 37, ал. 1 от Инструкция № 1 от 03.04.2015 г. за реда и
начина за осъществяване на контролно-ревизионна дейност от органи на
Националния осигурителен институт,
В съдебното заседание – Н.Ч. лично и с пълномощника
си адв. Х. поддържат жалбата. Излагат се съображения, че административния акт е
издаден при превратно тълкуване на закона, като се цели да бъде ограничено
правото на жалбоподателя да получи обезщетение за отглеждане на малко дете.
Ответникът – Директор на ТП на НОИ Пловдив,
чрез процесуалния си представител юрк.В., изразява становище за неоснователност
на жалбата, претендира разноски, представя писмени бележки.
Съдът,
като прецени данните по административната преписка и представените от делото
доказателства, намира жалбата за допустима, а по същество за
неоснователна,поради следното:
В
хода на административното производство е извършена проверка за установяване на
обстоятелството дали Н.Р.Ч. е осъществявал трудова дейност, считано от
15.08.2022 г. като в тази връзка е
издадена Заповед № ЗР-5-15-01314342/28.02.2023 г. на Директора на ТП на
НОИ-Пловдив.
Проверката е завършила с констативен
протокол № КВ-5-15-01327963/23.03.2023 г. на контролен орган при ТП на НОИ Пловдив,
като при анализа на фактите обективирани в протокола са съобразени следните
писмени доказателства:
Регистрационна карта на земеделския
стопанин от "Областна дирекция "Земеделие" Пловдив, справка от
Регистъра на земеделските стопани за дейността на Н.Р.Ч. за стопанската
2021-2022 г., с дата на заверка 15.02.2022 г., анкетна карта за регистрация на
земеделски стопанин от дата 15.02.2022 г., анкетен формуляр №
РЗС-01-1567/04.02.2022 г. за местонахождение на имота, нотариален акт за
покупко - продажба на недвижим имот № 3, том II, рег. № 1254, дело № 185 от
2015 г., писмено обяснение от Н.Р.Ч..
По време на проверката са установени
следните обстоятелства:
Н.Р.Ч. е регистриран като земеделски
стопанин на 15.02.2022 г. по реда на Наредба №3/29.01.1999 г. за създаване и
поддържане на регистър на земеделските стопани.
Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба
№3/29.01.1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани,
областните дирекции „Земеделие" водят регистър на земеделските стопани на
територията на областта. Информация за Ч. се съдържа в регистъра на
земеделските стопани на територията на област Пловдив.
Лицата, задължително осигурени за общо
заболяване й майчинство, инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт,
трудова злополука и професионална болест и безработица по КСО, са посочени в
разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от КСО, а в ал. 3 - тези, задължително осигурени
за инвалидност поради общо заболяване, за старост и смърт, в това число и
регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители - т. 4.
Нормата на чл. 4, ал. 4 от КСО дава
възможност на регистрираните като земеделски стопани по свой избор да се
осигуряват и за общо заболяване и майчинство.
Редът за осигуряване на самоосигуряващите
се лица е регламентиран с Наредбата за обществено осигуряване на
самоосигуряващите се лица и българските граждани на работа в чужбина и морските
лица (НООСЛБГРЧМЛ). Задължението за деклариране на тези обстоятелства е
регламентирано с чл. 1, ал. 2 от НООСЛБГРЧМЛ.
На основание чл. 1, ал. 2 и ал. 3 от
НООСЛБГРЧМЛ, Н. Ч. е декларирал дата на
започване на дейност като земеделски стопанин, считано от 15.08.2022 г. като осигуряването
е за фонд "Общо заболяване и майчинство" и за фонд "Пенсии".
За Н.Р.Ч. са подавани данни на основание
чл.5, ал.4, т.1 от КСО с декларация обр. 1 "Данни за осигуреното
лице" е код за вид осигурен - 13 - за регистрирани земеделски стопани и
тютюнопроизводители за периода от 15.08.2022 г. до 28.02.2023 г.
Административният орган приема, че наличието
само на регистрация като земеделски стопанин не е достатъчно, за да се счита
едно лице за осигурено и да се възползва от произтичащите от това осигурителни
права.
Легалната дефиниция за понятието „осигурено
лице" е дадена в § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО, според която „осигурено
лице" е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи
на задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1, и за което са внесени или
дължими осигурителни вноски. Самоосигуряващите се лица се смятат за осигурени
за времето, през което са внесени дължимите осигурителни вноски по чл. 6, ал. 8
от КСО.
Според § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО
„регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители" са физически
лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за
продажба, и са регистрирани по установения ред.
Съгласно чл. 10 от КСО, осигуряването
възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл.
4 или чл. 4а, ал. 1 от КСО и за който са внесени или дължими осигурителни
вноски и продължава до прекратяването й.
За да издаде процесния административен
акт органът е посочил, че не е налице идентичност между качеството „регистриран
земеделски стопанин" по Наредба №3/29.01.1999 г. за създаване и поддържане
на регистър на земеделските стопани и „осигурено лице" по смисъла КСО.
Видно от представена в хода на административното
производство анкетна карта за стопанската 2021-2022г., Ч. е декларирал място на
дейност - област Пловдив, община Раковски, гр. Раковски, землища, с. Стряма,
общо използвана площ 0,0250 ха, равняваща се на 0,250 дка. Използваната
земеделска земя е лична собственост, в двора на семейната къща, оранжерии,
както следва: цветя - за рязан цвят - 0,0050ха, цветя -луковични растения -
0,0050ха, цветя - саксийни - 0,0050, цветя - оранжерийни - 0,0100 ха. Общо -
0,0250 ха. като за стопанската 2021 г. - 2022 г. Н. Ч. е засял основни /ха/ общо 0,0250ха.
По преписката в административното
производство от ОД "Земеделие" - гр. Пловдив е предоставена
информация, като от същата се установява, че за стопанската 2021 г. - 2022 г. Ч.
е засял следните култури: цветя - за рязан цвят - 0,0050ха, цветя - луковични
растения - 0,0050ха, цветя -саксийни - 0,0050, цветя - оранжерийни - 0,01 00ха.
Общо - 0,0250ха.
Ч. е представил писмено обяснение,
съгласно което предимно той извършва дейността, свързана с цветята които отглежда
и съответната площ, на която се отглеждат цветята е в двора на семейната му
къща. Посочва, че стопанството му е малко към момента, тъй като предвид
пандемичната обстановка бизнесът му е „фалирал", имал е здравословни
проблеми и не е успял да се грижи за материала, който е засадил. Счетоводни
документи относно извършени разходи, както и приходни ордери не представя, тъй
като твърди, че не разполага с такива.
Няма спор по делото, за периода от месец
август 2022 г. до месец януари 2023 г. в "Н.Р.Ч." - земеделски
производител, ЕИК *********, и няма назначени работници и/или служители.
В процеса на проверката от страна Н.Р.Ч.
не са представени счетоводни документи, както разходни, така и приходни ордери
за отглежданата от него селскостопанска продукция.
От събраните по делото
доказателства, съдът приема, че
административният орган е постановил законосъобразен акт.
Спорния по делото въпрос е свързан с
обстоятелството дали жалбоподателя има качеството „осигурено лице“, по смисъла
на § 1, ал. 1 т. 3 от ДР на КСО, във връзка с § 1, ал. 1 т. 5 от ДР на КСО.
С § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО е дадена
легалната дефиниция на понятието „осигурено лице”, съгласно която това е
физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на
задължително осигуряване по чл. 4 и чл. 4а, ал. 1 и за което са внесени или
дължими осигурителни вноски. От съдържанието на цитираната дефиниция следва, че
едно от условията, на които трябва да отговаря лицето, за да се счита за
осигурено, е да извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително
осигуряване по чл. 4 КСО.
Качеството „ осигурено лице“ за фигурата
„регистриран земеделски стопанин" освен формалния и изискуем елемент на
регистрацията по реда регламентиран в Наредба № 3 от 29.01.1999 г. за създаване
и поддържане на регистър на земеделските стопани, изисква извършване на трудова
дейност, в следствие на която се произвежда растителна и/или животинска
продукция, предназначена за продажба.
Жалбоподателят, макар и формално да
осъществява дейност като земеделски производител, следва да произвежда
продукция, предназначена за продажба и при наличието на надлежна регистрация.
Регистрацията като земеделски производител, внасянето на осигурителни вноски са
правни действия, но не изпълват фактическия състав на осигурителното
правоотношение по чл. 10, ал. 1 от КСО, във връзка с чл. 4 от КСО във връзка с
§ 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО. Съгласно § 1, ал. 1, т. 5 от ДР на КСО
„регистрирани земеделски стопани и тютюнопроизводители“ са физическите лица, които
произвеждат растителна и/или животинска продукция, предназначена за продажба, и
са регистрирани по установения ред.
Видно от § 1, ал. 1, т. 5 от ДР КСО
"регистрирани земеделски производители" за нуждите на кодекса са
физическите лица, които произвеждат растителна и/или животинска продукция,
предназначена за продажба, и са регистрирани по установения ред.
По
аргумент от горното, лице, за което не е доказано, че е извършвало трудова
дейност, т.е. което не е произвеждало земеделска продукция, предназначена
именно за продажба, (а не за лична употреба), не може да има качеството
осигурено лице като земеделски производител, независимо, че за него са подавани
данни в НОИ и са внасяни осигурителни вноски.
С оглед изхода на делото следва да се присъди юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лв. съобразно фактическата и правна сложност на
делото, определено на основание чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. чл.
37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащане на
правната помощ.
Така мотивиран, Пловдивският
административен съд, ІІ отделение, Х състав
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Р.Ч.,
с ЕГН **********, срещу Решение № 2153-15-100/13.04.2023 г. на Директора на ТП
на НОИ Пловдив, с което са потвърдени Задължителни предписания №
ЗД-1-15-01328249/23.03.2023 г., издадени от контролен орган на ТП на НОИ -
Пловдив, на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО и чл. 37, ал. 1 от Инструкция
№ 1 от 03.04.2015 г. за реда и начина за осъществяване на контролно-ревизионна
дейност от органи на Националния осигурителен институт.
ОСЪЖДА Н.Р.Ч., с ЕГН **********,*** разноски в размер на 100 лв./сто/ лева.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба, пред
Върховния административен съд на Република България, в 14-дневен срок от
получаването на съобщение за неговото изготвяне с препис за страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: