Решение по дело №1161/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1566
Дата: 25 ноември 2022 г.
Съдия: Кремена Сайкова Данаилова Колева
Дело: 20227050701161
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 май 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

  Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

№…………

 

 

гр. Варна,25.11.2022  г.

 

 

   В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – гр. Варна, ХХIХ състав в публично заседание на първи ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

СЪДИЯ:     Кремена Данаилова

при секретаря  Ангелина Георгиева като разгледа докладваното от съдия Кремена Данаилова административно дело №1161/2022 г. по описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда чл.156, ал.1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/, чл.107, ал.1 и чл.144 от ДОПК, вр.чл.4, ал.1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Предмет на настоящото производство е жалба от Д.П.К. ЕГН **********, чрез адв. Н.С. срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 от ДОПК /АУЗД/ № МД-АУ-7159-1/05.09.2019 г. издаден от ст. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ /ДМД/ в Община Варна, потвърден с писмо рег. № МД-Т22001025ВН_001ВН/28.01.2022 г. издадено от директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, с който са определени задължения за данъци върху недвижими имоти и такса битови отпадъци за 2014 г. и 2015 г. в размер на 85,40 лева – главница, 42,41 лева – лихва, общо 127,81 лева. 

Жалбоподателката сочи, че част от задълженията й за данък недвижими имоти /ДНИ/ и такса битови отпадъци /ТБО/ са погасени по давност и след направено възражение, следва определените задължения да бъдат отменени, като погасени по давност. АУЗД не е връчен по реда на чл.32 от ДОПК, а в изпълнителното производство след изтичане на давността за предявяване и събиране на вземането. Установено е и чрез съдебно – счетоводна експертиза /ССЕ/ приета по делото, че част от задълженията са погасени. Отправено е искане за отмяна на оспорения АУЗД и присъждане на сторените разноски.

Ответник – Директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, чрез юрисконсулт Х. оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Изтъква, че давността е прекъсната на основание чл.172, ал.2 от ДОПК на 05.09.2019 г. с издаване на процесния АУЗД. Чрез ССЕ по делото е установено, че дължимите задължения са в размера определен с АУЗД, относно вземанията по чл.162, ал.1 от ДОПК. В случай, че се приеме от съда че АУЗД не е надлежно връчен, то следва на основание чл.32, ал.6 от ДОПК да се отчете, че поканата за доброволно изпълнение е надлежно връчена, като към нея на основание чл.428, ал.2 от ГПК се прилага копие на подлежащия за изпълнение акт. Отправено е искане за отхвърляне на жалбата и присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.

Административен съд – гр. Варна намира за установено следното:

С АУЗД № МД-АУ-7159-1/05.09.2019 г. издаден от ст. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ /ДМД/ в Община Варна са определени ДНИ и ТБО по подадена декларация по чл. 14 от ЗМДТ №**********/22.07.2015 г. относно недвижими имоти с партиден № 6808311159001, с адрес: гр. Варна, ***представляващи земя, сграда – жилище и паркомясто /гараж/, в гр. Варна, ул. Студентска № 21, ап.49.

Определени са ДНИ за 2014 г. и 2015 г. в размер на 83,96 лева, внесена сума 67,40 лева, дължима сума 16,56 лева - главница, дължима лихва 8,51, общо 25,07 лева.

Определени са ТБО за 2014 г. и 2015 г. в размер на 68,84 лева – главница, 33,90 лева – лихва, общо 102,74 лева.

Съгласно н.а. № 114, т.LХХХV, дело № 2156/2008 г., вх. рег. № 27313/23.09.2008 г. вписан в СВ – Варна, Красимир Владимиров Коев и Д.П.К. са придобили жилище – ап.49, с площ 92,45 кв.м, вх.Б, в гр. Варна, ул. Студентска, №21, както и 1/53 ид. ч. от правото на собственост върху УПИ № ІІ-1500 с площ 1116 кв. м, кв.18, по плана на 23 м.р. в гр. Варна и паркомясто №2, представляващо 1/17 ид. ч. от подземен гараж с площ 478,65 кв. м, предназначен на 17 автомобила, разположен в сутерена на жилищната сграда.

От ответника са представени доказателства относно извършване на услугите относно ТБО в процесния имот – л.36-143.  

По делото е приета съдебно – счетоводна експертиза, която не е оспорена от страните и съдът я възприема като обективно и компетентно дадена. Установяванията на същата ще бъдат обсъдени в мотивите на решението.

Предвид установеното от фактическа страна и при извършената проверка за законосъобразност на административния акт, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, разгледаната по същество е неоснователна.

Не са налице доказателства, че жалбоподателката не е намерена на адреса за кореспонденция, след най-малко две посещения през 7 дни, и тези обстоятелствата да са удостоверени с протокол за всяко посещение на адреса за кореспонденция, каквито са изискванията на чл.32, ал.1 и ал.2 от ДОПК. Изпращане на писмо с обратна разписка, върнало се с отбелязване, че пратката не е потърсена не може да замести посочените задължения, поради което въпреки че е поставено съобщение на таблото в Община Варна, не е налице редовно връчван  АУЗД по реда на чл. 32, ал.6 от ДОПК. Не са налице доказателства, че АУЗД е връчен по-рано от 19.01.2022 г., поради което законосъобразно директор на дирекция „Местни данъци“ е приел жалбата по административен ред от 27.01.2022 г за допустима. В срока по чл.155, ал.1 от ДОПК, с писмо рег. № МД-Т22001025ВН_001ВН/28.01.2022 г. се е произнесъл директорът на дирекция „Местни данъци“ в Община Варна. Писмото е съобщено на жалбоподателката на 14.02.2022 г. Жалбата по съдебен ред е подадена на 24.02.2022 г. от надлежна страна в срока по чл. 156, ал.1 от ДОПК, след изчерпване на задължителното административно обжалване, поради което е допустима. За пълнота на изложението съдът отбелязва, че поради непосочване в писмо рег. № МД-Т22001025ВН_001ВН/28.01.2022 г.  издадено от директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна пред кой орган и в какъв срок подлежи на обжалване на основание чл.140, ал.1 от АПК, вр. §2 от ДР на ДОПК срокът за оспорване се е удължил на два месеца, но в случая жалбоподателката е спазила предвидения срок по чл.156, ал.1 от ДОПК за оспорване.

Задълженията за данък върху недвижими имоти и ТБО представляват публични общински вземания, което е регламентирано с чл.162, ал.2, т.1 и т.3 от ДОПК. Съгласно разпоредбата на чл.166, ал.1 от ДОПК установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон.

В случая размера на данъка е определен въз основа на подадена декларация за недвижими имоти – земя, сграда и паркомясто /гараж/. Съгласно чл. 107, ал. 1 от ДОПК размерът на данъка, когато се установява въз основа на подадена от задълженото лице декларация, се установява от орган по приходите, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок /чл.107, ал.3 от ДОПК/. Следователно компетентен да издаде акт за установяване на задължения по декларация в хипотезата на чл. 107, ал. 1 и 3 от ДОПК е орган по приходите. Правомощията на органа по приходите са установени в чл. 12, ал. 1 ДОПК. Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, а съгласно алинея 3 в производствата по алинея 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на орган по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчните задължения - на публични изпълнители. В чл. 4, ал. 4 от ЗМДТ е посочено, че служителите по алинея 3 се определят със заповед на кмета. Съгласно чл. 9б от ЗМДТ установяването, обезпечаването и събирането на местни такси се извършва по реда на чл. 4, ал. 1-5 от ЗМДТ.

Процесният АУЗД е издаден от К.С.Д.– ст. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ Община Варна, с оглед установяване, че за процесните имоти, декларирани с Декларации по чл. 14 от ЗМДТ не са внесени дължимите ДНИ и ТБО.

Със Заповед № 2888/15.07.2019 г. издадена от зам. - кмет на Община Варна, на основание издадена заповед за заместване № К-045/12.07.2019 г., е определил на основание чл. 44 ал. 1 т. 2 ЗМСМА вр. чл. 4 ал. 3 и 4 ЗМДТ длъжностните лица от общинската администрация с права и задължения на органите по приходите, които да извършват установяването, събирането и контрола на местните данъци и такса битови отпадъци, като  в т.5 е посочено, че това са старшии инспектор „Контролно-ревизионни дейности“. Съгласно чл.9б и чл. 4 ал. 4 от ЗМДТ, оспореният по делото АУЗД е издаден от компетентен административен орган.

АУЗД предмет на спора е издаден в изискуемата писмена форма, посочено е че се издава на основание чл.107, ал.3 от ДОПК вр. чл.4, ал.1 от ЗМДТ. В съдържанието на АУЗД са посочени размера на задълженията, данъчни периоди и недвижимите имоти, за които се отнасят, както и техният адресат. С оглед установеното АУЗД е издаден при спазване на процесуалните правила.

Няма спор, че жалбоподателката е собственик на имотите към периодите, за които са определени задълженията 01.01.2014 г. - 31.03.2015 г., поради което законосъобразно в съответствие с чл. 11, ал.1 от ЗМДТ с АУЗД е определено, че тя е задължено лице за ДНИ и ТБО.

 На основание чл.19, ал.1 от ЗМДТ - данъкът се определя върху данъчната оценка на недвижимите имоти по чл. 10, ал. 1 към 1 януари на годината, за която се дължи, и се съобщава на лицата до 1 март на същата година.

Чрез ССЕ отговор 1, приложение №1, 2 и 3 е установено, че за 2014 г. размера на ДНИ е  67,43 лева и ТБО е 55,21 лева; за 2015 г. /до 31.03.2015 г./ размера на ДНИ е 16,85 лева и ТБО 13,77 лева. Следва, че задълженията са определени в съответствие с чл.19, ал.1 от ЗМДТ по отношение на ДНИ и чл. 66, ал.1, т.4 от ЗМДТ действала към 2014 г. и 2015 г. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 53 от 2012 г., в сила от 13.07.2012 г.)  по отношение на ТБО, както и лихвите относно посочените задължения, в съответствие с направените плащания. Също така съобразено е, че жилището е основно за жалбоподателката и е спазена нормата на чл.25, ал.1 от ЗМДТ, като дължимия данък само за жилището е намален с 50 на сто /видно от Приложение 2 към ССЕ, за 2014 г. при данъчна оценка за жилището  45254,80 лв. и данък 2 промила е определен дължим данък 45,25 лева и за 2015 г. при данъчна оценка за жилището 45027,42 лева и данък 2 промила е определен данък 45,03 лева/.

С декларация по чл.14, ал.1 от ЗМДТ жалбоподателката е декларирала имотите, относно които съгласно чл.4, ал.3 от ЗМДТ е изчислена данъчната основа и дължимия ДНИ и ТБО за процесните периоди. Задълженията за ДНИ и ТБО са  публичните задължения, съгласно чл.162, ал.2, т.1 и т.3 от ДОПК. За 2014 г. давността по чл.171, ал.1 от ДОПК е започнала да тече на 01.01.2015 г. и е била до 01.01.2020 г., за задълженията за 2015 г., давността е започнала да тече на  01.01.2016 г. и е била до 2021 г. АУЗД е издаден на 07.09.2019 г. в предвидения давностен срок, с който е прекъсната давността – чл. 172, ал.2 от ДОПК. Към момента не е изтекла и абсолютната давност от 10 години, предвидена с чл.171, ал.2 от ДОПК. С оглед установеното законосъобразно е определен размер на задълженията с АУЗД и е неоснователен доводът, че задълженията са погасени по давност.

В случай, че жалбоподателката има претенции, че преведени суми от съдия изпълнител в полза на Община Варна са отнесени за други задължения, а не за настоящите, следва да се проведе производство за прихващане или възстановяване предвидено с чл.128 – 132 от ДОПК, като в настоящото производство такова прихващане или възстановяване е недопустимо да се извърши по арг. на чл.129, ал.7 от ДОПК, с която норма е предвидено самостоятелно обжалване на акта за прихващане или възстановяване. 

Съгласно приложимата към 2014 г. – 2015 г. редакция на чл. 62 от ЗМДТ (Доп. - ДВ, бр. 153 от 1998 г.) - Таксата се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места.  Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване.  

С процесния АУЗД е определена ТБО относно трите компонента. От представените доказателства се установява, че дейностите за процесните периоди са извършени и имотите попадат в зоната на извършването им. Установено е извършване на:

сметосъбиране и сметоизвозване – представени са предавателни протоколи за събиране и транспортиране на битови отпадъци в район „Приморски“ до депо за обезвреждане;

обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения – отчет за количеството приети отпадъци в регионално депо за неопасни отпадъци в с. Въглен, протоколи за реално приети количества отпадъци в депо за неопасни отпадъци с. Въглен;

чистота на териториите за обществено ползване – представени са приемо – предавателни протоколи за почистване на уличните платна, площадите, парковете и други територии за обществено ползване.

Съгласно чл. 66, ал.1, т.4 от ЗМДТ действала към 2014 г. и 2015 г. (Изм. и доп. - ДВ, бр. 53 от 2012 г., в сила от 13.07.2012 г.)  Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за: почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.

От представените доказателства се установява, че са извършени дейностите по трите компонента поради което ТБО е определена за всяка от  процесните години в съответствие с приложимите Наредби на Общински съвет – Варна за определяне на местни данъци и такси на територията на Община Варна.

От изложеното следва, че оспорения АУЗД е законосъобразен, поради което следва да се отхвърли жалбата.   

Относно разноските:

Предвид изхода на спора искането на жалбоподателката за присъждане на сторени разноски и възнаграждение за адвокат е неоснователно по арг. на противното на чл.161, ал.1 от ДОПК.  

Материалния интерес по спора е в размер на 127,81 лева. Минималното възнаграждение за адвокат спрямо материалния интерес по спора, определено на основание чл.8, ал.1, т. 1 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. /изм. и доп., бр. 68 от 31.07.2020 г., в редакцията действала към 01.11.2022 г. – датата на приключване на съдебното дирене/ е в размер на 300 лева. От ответника е направено искане за присъждане на възнаграждение за юрисконсулт. С оглед отхвърляне на жалбата, дължимото възнаграждение за юрисконсулт, съобразно чл.161, ал.1 от ДОПК е в размер на 300 лева. Следва жалбоподателката да бъде осъдена да заплати в полза на Община Варна сумата от 300 лева.

На основание чл. 160, ал.7 от ДОПК решението е окончателно.

Водим от горното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата от Д.П.К. ЕГН ********** срещу Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал.3 от ДОПК № МД-АУ-7159-1/05.09.2019 г. издаден от ст. инспектор „КРД“ в Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, потвърден с писмо рег. № МД-Т22001025ВН_001ВН/28.01.2022 г. издадено от директор на Дирекция „Местни данъци“ в Община Варна, с който са определени задължения за данъци върху недвижими имоти и такса битови отпадъци за 2014 г. и 2015 г. в размер на 85,40 лева – главница, 42,41 лева – лихва, общо 127,81 лева. 

ОСЪЖДА Д.П.К. ЕГН ********** *** сумата от 300 /триста/ лева, представляваща възнаграждение за юрисконсулт. 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

СЪДИЯ: