Решение по дело №98/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 ноември 2020 г. (в сила от 23 ноември 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20207210700098
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 93

гр. Силистра, 23 ноември 2020 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на единадесети ноември  през две хиляди и двадесета година в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова

                                                        ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                   Елена Чернева

при секретаря Анета Тодорова, при участието на представителя на Окръжна прокуратура Стефка Ганчева като разгледа докладваното от съдия Чернева КАНД № 98 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Д.Ю.Т. с ЕГН **********, действащ чрез адв. М.С. ***, против Решение № 260005 от 20. 08. 2020 г. на Районен съд гр. Тутракан, постановено по АНД № 145 / 2020 г., потвърждаващо  електронен фиш (ЕФ) серия К № 3657546, издаден от ОД на МВР  гр. Силистра, с който за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДП, установено с автоматизирано техническо средство или система, на касатора е наложена глоба в размер на 400. 00 лева на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение поради противоречието му с материалния закон и допуснати процесуални нарушения -  отменителни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. По конкретно излага доводи, че липсвала снимка на разположението на уреда към протокола съгласно изискването на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532 от 2015 г. за условията и реда за ползване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, което препятствало да се установи точното място, на което е поставено мобилното АТСС, а оттам да се прецени истинността на протокола.  Поддържа, че приложената снимка не е годно доказателство, от което може да се направи индивидуализация на автомобила, с който е извършено нарушението. Позовавайки се на обстоятелството, че в представеното удостоверение за одобрен тип е посочено, че срокът на валидност на мобилната система е до 24. 02. 2020 г. счита, че мобилното техническо средство, с което е извършено заснемането, не отговаря на изискванията на чл. 43 от Закона за измерванията. По изложените съображения моли за  отмяна на съдебното решение и на потвърдения с него електронен фиш, както и за присъждане на разноските, направени пред двете съдебни инстанции.

Ответната страна ОДМВР гр. Силистра не е депозирала становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура-Силистра дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е правилно и следва да бъде потвърдено.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата, обсъди направените в нея оплаквания и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

С обжалваното решение е потвърден електронен фиш, издаден за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който на касатора, на основание чл.189, ал. 4, във вр. с чл.182, ал.1, т. 4 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

За да постанови това решение, въззивният съд е установил, че на 30. 05. 2020 г. в 10:59 часа по ул. „Черно море“ в с. Нова Черна, обл. Силистра, в посока гр. Силистра – гр. Русе, с автоматизирано техническо средство е била засечена скорост на движение на лек автомобил „Форд Фокус” с рег. № РР 5020 АТ от 92 км/ч, при наличие на ограничение на скоростта от 50 км/ч в населеното място. Превишението на скоростта е установено с автоматизирано техническо средство TFR1-М с № 593. При направена справка в АИС на КАТ е установено, че собственик на автомобила е Д.Ю.Т.. След като е била приспадната възможната грешка на АТСС, посочена от производителя в ръководството за експлоатация и е било прието, че скоростта на движение на автомобила е 89 км/ч, е издаден оспорения електронен фиш.

За да потвърди оспореното решение съдът е приел, че техническото средство, с което е констатирано нарушението, е от одобрен тип и надлежно е преминало през метрологичен контрол. Съдът не е констатирал формално нарушение в производството по налагане на санкция чрез електронен фиш, за нарушение установено с техническо средство, тъй като са спазени изискванията на чл. 189 ал. 4 и сл. от ЗДвП и чл. 39, ал. 4 от ЗАНН и е използван одобрения от Министъра на вътрешните работи образец на ЕФ. Съдът е счел, че обжалваният електронен фиш е законосъобразен и по същество. Коментирал е, че в него е описано точно извършеното от жалбоподателя административно нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Направено е позоваване на промяната в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДП, регламентираща условията за издаване на ЕФ за извършено нарушение на правилата за движение. Коментирана е и отмяната на чл.7 от Наредба № 8121з-532 от 12. 05. 2015 г. Съдът е приел, че превишението от 39 км/ч е безспорно установено чрез заснемане с автоматизирано техническо средство от одобрен тип – мобилна система за видеоконтрол, тип "TFR1-M" с № 593, за която от представения протокол № 1-43-19 / 17. 07. 2019 г. е установено, че е преминала последващата проверка на изправността, като  към датата на нейното използване за установяване на процесното нарушение, не е бил изтекъл едногодишния срок преди последващата проверка. Изложените доводи в касационната жалба са подробно коментирани и намерени за неоснователни.  По тези съображения съдът е потвърдил изцяло електронния фиш, като правилен и законосъобразен.

Така постановеното решение е правилно. Първоинстанционният съд е формирал изводите си въз основа на цялостно изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил всички обстоятелства по делото, както и наведените от страните доводи и възражения. Не са били нарушени процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства. При постановяване на обжалваното решение правилно е приложен материалния закон.

Доводите на касатора за незаконосъобразност на електронния фиш, аргументирани с твърдението, че не е спазено изискването на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., а именно да е направена снимка на разположението на АТС, не могат да бъдат споделени, тъй като в конкретния случай  изобщо не е било необходимо изготвянето на снимка на разположението на уреда. Действително разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. изисква изготвянето на снимка на разположението на уреда, но това изискване касае само единия подвид мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, а именно тези, които са временно разположени на участък от пътя. По делото не е било спорно, а и се установява от приложения по делото Протокол за използване на автоматизирано техническо средство, че процесното нарушение е установено с мобилна система за видеоконтрол TFR-1M № 593, която е била прикрепена към превозно средство (служебен автомобил с рег. № СС 4300 АК), а не е била временно разположена на пътя.

Неоснователен е и доводът, че мобилното техническо средство, с което е извършено заснемането, не отговаря на изискванията на чл. 43 от Закона за измерванията. В основата на това твърдение стои смесването на две отделни понятия, каквито са срокът на валидност на одобряването на типа средства за измерване (чл. 30 ЗИ) и извършването на последваща проверка на средствата за измерване в употреба (чл. 43 от ЗИ). Действително според представеното Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 (л. 27 от въззивното производство), издадено от Българския институт по метрология, относно мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M, срокът на валидност на одобрения тип е до 24. 02. 2020 г. Съгласно разпоредбата на чл. 30, ал. 5 от ЗИ обаче когато срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип. В тази връзка, след като средството за измерване, с което е извършено заснемането на нарушението - тип "TFR1-M" с № 593, е било от одобрен тип и е в употреба, то на основание чл. 30, ал. 3 от ЗИ не е имало пречки за неговото използване. Съгласно т. 29 от  Списъка за определяне на периодичността на последващи проверки на средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол, приет със Заповед № А-441 на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор от 13.10.2011 г., обн., ДВ, бр. бр. 85 от 1.11.2011 г., в сила от 1.11.2011 г., периодичността на проверките при радарните скоростомери е една година.  Видно от приложения протокол № 1-43-19 / 17.07.2019 г мобилната система за видеоконтрол, с която е заснето нарушението, е преминала последваща проверка на изправността в рамките на около 10 месеца преди нарушението, което означава, че към датата на нарушението е отговаряла на условията на чл. 43 от ЗИ. В този смисъл при доказани годност и изправност на техническата система, няма основание да се приеме, че някои от отразените в електронния фиш параметри са неверни.

Не може да бъде споделено твърдението, че приложената снимка не е годно доказателство, от което може да се направи индивидуализация на автомобила, с който е извършено нарушението. От приложената снимка № 13186, TFR1-M № 593 се установяват  без затруднение датата, координатите на мястото, peгистрационния номер на автомобила и обстоятелствата, при които е извършено заснемането, като същата е годно доказателствено средство съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП, поради което правилно е била ценена като такова от районния съд.  

В заключение на изложеното настоящата инстанция намира, че обжалваното решение на ТРС е валидно и допустимо. Същото е постановено в съответствие с установените факти по делото и със закона, поради което следва да се остави в сила.

Водим от горното, Силистренският административен съд на основание чл. 221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260005 от 20. 08. 2020 г. на Районен съд гр. Тутракан, постановено по АНД № 145 / 2020 г.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

                                              Председател:

 

 

                                                     Членове: 1.

 

 

  2.