Решение по дело №15/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 117
Дата: 23 март 2022 г. (в сила от 23 март 2022 г.)
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20227080700015
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 януари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№117

 

гр. Враца   23.03.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, административно-наказателен състав, в публично заседание на 22.02.2022 г. /двадесет и втори февруари, две хиляди двадесет и втора година/, в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: миглена раденкова

                                  ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

         КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела МОНОВА и с участието на прокурора  Веселин ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВ КАН дело № 15 по описа на АдмС – Враца за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 от ЗАНН.

Образувано е по КАСАЦИОННА ЖАЛБА на „Т.т.- В.“ ЕООД – ***, с ЕИК ***, представлявано от * В. К. Х. – Н., чрез пълномощник – адв. К.К. ***, против Решение № 91 от 11.11.2021 г. на Районен съд – Враца, постановено по АНД № 860 по описа на съда за 2021 г., с което е потвърдено НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ /НП/ № 11-01-113/13.08.2021 г., издадено от Директора на АДФИ-София.

С цитираното НП на касатора „Т.т.- В.“ ЕООД за нарушение на чл.13 ал.3 т.5 вр. чл.2 ал.2 т.7 от Закон за финансово управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/ и на основание чл.32 ал.2 вр. чл.35 ал.1  от Закон за държавната финансова инспекция /ЗДФИ/  е наложена административна санкция - „имуществена санкция“ в размер на 500 /петстотин/ лева.

В касационната жалба са релевирани доводи за недопустимост, неправилност, незаконосъобразност и необоснованост на съдебното решение поради противоречие с процесуални и материални разпоредби. Твърди се, че нито в НП, нито в акта е посочената датата на извършеното нарушение, което е нарушение на чл.42 ал.1 т.3 и чл.57 ал.1 т.5 пр.2-ро от ЗАНН. Сочи се, че не са събрани доказателства, че „Т.т.- В.“ ЕООД е ЮЛ по смисъла на чл.61 от ТЗ и не попада в хипотезата по чл.2 ал.2 т.7 от ЗФУКС., че не са посочени нарушени разпоредби на „Системи за финансово управление и контрол…“ въведени през м.декември на 2008г. Твърди се, че описанието на изпълнителното деяние не кореспондира с това на чл.13 ал.3 от ЗФУКПС, че разпоредбата на чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС е неприложима за случая, че дружеството не попада в обхвата на ДФИ. Сочи се, че не е уточнено по чл.32 от ЗДФИ, коя от трите хипотези по т.1 е нарушена, оспорва компетентността на органите на АДФИ да издават НП и се твърди, че случая е маловажен. Иска се отмяна на решението на първата съдебна инстанция, както и по същество отмяна на обжалваното наказателно постановление. Претендират се разноски.

В съдебно заседание касаторът поддържа жалбата, чрез друг процесуален представител – адв. Л.В. от ***,  по съображенията изложени в нея и допълнително развити доводи. Твърди се, че търговското дружество не подлежи на инспекционна дейност по ЗДФИ и не е сред изрично посочените организации, на които могат да бъдат налагани имуществени санкции по реда на чл.32 ал.1, ал.2 и чл.35 от ЗДФИ.

Ответникът – АДФИ гр. София, чрез процесуалния представител ** Р.М., в депозирано писмено становище оспорва касационната жалба като неоснователна и развива доводи за правилност на съдебния акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Участващият по делото прокурор от ОП – Враца дава заключение за допустимост, но неоснователност на жалбата. Моли за оставяне на решението в сила.

Административен съд - Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Враца е НП № 11-01-113/13.08.2021 г., издадено от Директора на АДФИ-София, с което на касатора „Т.т.- В.“ ЕООД за нарушение на чл.13 ал.3 т.5 вр. чл.2 ал.2 т.7 от ЗФУКПС и на основание чл.32 ал.2 вр. чл.35 ал.1  ЗДФИ  е наложена „имуществена санкция“ в размер на 500 лева, за това, че на 01.09.2019г. в ***, като организация в публичния сектор по чл.2 ал.2 т.7 от ЗФУКПС и търговско дружество по чл.61 от ТЗ, е сключило Допълнително споразумение към Договор № 2017-ОП-07/20.12.2017г. за доставка на нетна активна електрическа енергия за нуждите на дружеството, с което е поето финансово задължение за заплащане на доставената ел.енергия, без преди подписване на споразумението да е упражнен предварителен контрол за законосъобразност, разписан във въведените през м.декември 2008г. Системи за финансово управление и контрол.Въз основа на подписаното Допълнително споразумение, за което няма попълнен контролен лист или друг документ, удостоверяващ извършен предварителен контрол за законосъобразност преди поемане на задължението, в периода от 01.02.2019г. до 31.12.2019г. в дружеството е доставена и платена електрическа енергия на стойност 139 178.22 лв. без ДДС.

При осъществен контрол за законосъобразност на НП въз основа на представените доказателства, районният съд е приел, че при реализиране на административно-наказателната отговорност не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила по ЗАНН, което да доведе до опорочаване на производството по налагане на административно наказание.Изложил е мотиви за доказаност на нарушението, описано в НП и е потвърдил издаденото НП като законосъобразно. Решението е правилно.

Решаващият състав е формирал своите изводи по фактите в процесуално законосъобразно съдебно производство, основано в проведено в пълнота и относимо към спора съдебно следствие, в което са събрани всички необходими за изясняване на обективната истина доказателства. Съдебното решение е съобразено с материалния закон и процесуалните правила. При постановяването му, съдът подробно е изследвал фактическата обстановка, като изложените от него мотиви за законосъобразност на НП, се споделят от касационната съдебна инстанция, която на основание чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към тях.

Следва да се отбележи, че направените възражения пред касационната инстанция са били предмет на въззивното производство и по тях решаващият съд е изложил мотиви, които се споделят от касационния състав. В оспореното решение правилно и обосновано е прието, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, които да са довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице и да са го лишили от възможността адекватно да я организира.

При анализа на доказателствата по делото се налага извода, че описаното в НП и в АУАН нарушение е допуснато да бъде извършено от търговското дружество, чиято отговорност е ангажирана. Нарушението е квалифицирано правилно, а размера на наказанието „имуществена санкция“ е определен съобразно регламентирания минимален размер за този вид нарушение.

Неоснователно е възражението на касатора, че не е посочената датата на извършеното нарушение. Същата е посочена много ясно и в АУАН и в НП, а именно 01.09.2019г. и няма нарушение на чл.42 ал.1 т.3 и чл.57 ал.1 т.5 пр.2-ро от ЗАНН. Касатора „Т.т.- В.“ ЕООД е ЮЛ по смисъла на чл.61 от ТЗ и попада в хипотезата по чл.2 ал.2 т.7 от ЗФУКС. От Договора за възлагане на управление № 23/28.09.2018г. е видно, че правата на едноличен собственик и на Общо събрание на дружеството се упражняват от Общински Съвет Враца и няма съмнения, че капитала е 100 % собственост на Община Враца. Посочени са нарушени разпоредби на „Системи за финансово управление и контрол…“ въведени през м.декември на 2008г., а именно т.5 „Предварителен контрол“ от Инструкцията за поемане на финансов ангажимент при осъществяване на търговска дейност в дружеството, които са към въведените Вътрешни правила за въвеждане на Системи за финансово управление и контрол. Описанието на изпълнителното деяние кореспондира с това на чл.13 ал.3 от ЗФУКПС и разпоредбата на чл.13 ал.3 т.5 от ЗФУКПС е приложима за случая. Дружеството  попада в обхвата на ДФИ. Търговското дружество подлежи на инспекционна дейност по ЗДФИ и на него могат да бъдат налагани имуществени санкции по реда на чл.32 ал.1, ал.2 и чл.35 от ЗДФИ. Действително не е уточнено по чл.32 от ЗДФИ, коя от трите хипотези по т.1 на ал.1 е нарушена, но това не е съществено нарушение. Органите на АДФИ са компетентни да издават НП. Случая не е маловажен, тъй като извършеното деяние е застрашило обществените отношения, предмет на защита, с достатъчна интензивност, за да се приеме, че същото е административно нарушение, подлежащо на санкциониране. Засегнати са важни обществени отношения, касаещи финансовата дисциплина при разходване на публични средства, поради което санкционираното лице не следва да бъде освободено от административно-наказателна отговорност. В случая правилно и законосъобразно е становището на въззивния съд, че не са налице пред-поставките за приложение на чл. 28 от ЗАНН,

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК служебна проверка, касационната инстанция не констатира пороци, извън сочените в касационната жалба, водещи до недопустимост или нищожност на обжалваното решение. Същото е постановено от законен състав, в рамките на заявения спор, при правилно прилагане на материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила. Касационната жалба е неоснователна и следва да се остави без уважение.

Предвид направеното искане от страна на процесуалния представител на административно-наказващия орган АДФИ за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съдът съобрази, че съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 от ЗАНН, в съдебните производства по обжалване на наказателни постановления страните имат право на разноски по реда на АПК. Според нормата на чл. 143, ал. 3 от АПК, когато съдът отхвърли оспорването, както е в процесния случай, тези разноски следва да се възложат в тежест на подателя на жалбата. Относно размера на разноските разпоредбата на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН предвижда, че в полза на юридически лица, които са били защитавани от юрисконсулт, се присъжда възнаграждение в определен от съда размер, който не може да надхвърля максималния размер за съответния вид дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ /ЗПП/. На основание чл. 37, ал. 1 от ЗПП съдът определя юрисконсултско възнаграждение на административно-наказващия орган  в размер на 100 /сто/ лв.

Воден от горното, на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, във връзка с чл. 63д ал.4 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 91 от 11.11.2021 г. на Районен съд – Враца постановено по АНД № 860 по описа на съда за 2021 г., с което е потвърдено НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11-01-113/13.08.2021 г., издадено от Директора на АДФИ-София.

ОСЪЖДА „Т.т.- В.“ ЕООД – ***, с ЕИК ***, ДА ЗАПЛАТИ на АДФИ-София разноските по делото пред настоящата инстанция – сумата от 100 лв. /сто лева/ за процесуално представителство.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:   

 

 

         ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                        

        2.