Решение по адм. дело №1172/2025 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 8830
Дата: 17 октомври 2025 г.
Съдия: Павлина Стойчева
Дело: 20257040701172
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 юни 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 8830

Бургас, 17.10.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XIII-ти тричленен състав, в съдебно заседание на осемнадесети септември две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА
Членове: ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ
ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

При секретар СИЙКА ХАРДАЛОВА и с участието на прокурора ДАРИН ВЕЛЧЕВ ХРИСТОВ като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА административно дело № 20257040701172 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК, вр. с чл. 191, ал. 2 от АПК.

Съдът е сезиран с протест на прокурор в Районна прокуратура Бургас с искане за отмяна на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в О. Ц., а в условията на алтернативност – да се отмени само разпоредбата на чл.49а от същата. Възразява, че при приемане на Наредбата са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, като се твърди нарушение на срока по чл.26, ал.4 от ЗНА. На самостоятелно основание се протестира чл.49а от Наредбата, като се излагат доводи за противоречие на нормата с нормативен акт от по-висока степен.

В съдебно заседание прокурор от Окръжна прокуратура – Бургас поддържа подадения протест на сочените в него основания.

Ответникът Общински съвет – Царево, чрез председателя г-жа Т.Я. и пълномощник адв. Д., оспорва протеста като неоснователен. Отричат да са били допуснати твърдените нарушения, а по отношение на чл.49а от Наредбата посочват, че приетата нормативна уредба дава предимство на хора с ТЕЛК и живущите по постоянен адрес.

Съобщението за постъпилия протест е обявено по реда на чл.181, вр. чл.188 от АПК. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК правото на оспорване на подзаконов нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. На основание чл.186, ал.2 от АПК прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, а според чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

Разгледан по същество протестът е неоснователен.

С Решение № 343 от 11.04.2025г. по т.4 от дневния ред, прието на заседание от Общински съвет – Царево, проведено на същата дата и обективирано в протокол № 20, е приета Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в О. Ц. (приета с Решение № 148/Протокол №10/08.05.2024г.)

Производството е инициирано с докладна записка от кмета на Община Царево вх.№ 476/07.04.2025г., с която е внесено предложение за разглеждане и приемане на проекта на Наредба за изменение и допълнение на НОАМТЦУ.

Проектът е публикуван в официалната страница на Община Царево на 25.03.2025г., като е определен 14-дневен срок за заинтересованите страни да изразят становища или да направят предложения.

Проверката на съда относно спазването на процесуалните правила за приемане на подзаконовия нормативен акт не установи допуснати съществени нарушения в производството по вземане на решението от Общински съвет Царево, както на специалната законова регламентация, предвидена с нормите на чл. 75 - 79 от АПК, така и на общите правила, съдържащи се в Г. Т. на ЗНА, към които препраща чл. 80 АПК.

Изработването на проекти на нормативни актове и тяхното приемане е предмет на регламентация съобразно текстовете на чл.26 и сл. от ЗНА и тяхното спазване е гаранция за постигане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност. При спазване изискванията на чл.26, ал.2 и ал.3 от ЗНА, преди внасяне на проекта на наредбата за разглеждането му от постоянните комисии и от общинския съвет, същият ведно с мотивите към него е разгласен по предвидения в закона ред – чрез публикуването му на интернет страницата на О. Ц. на 25.03.2025г. Осигурена е възможност на заинтересованите лица да упражнят правото си на участие в производството. Проведени са обществени консултации под формата на писмени предложения, а за постъпилите такива е съставен констативен протокол от 08.04.2025г. Неоснователни са възраженията на протестиращия прокурор за допуснати нарушения на чл.26, ал.4 от ЗНА. Приложението на по-краткия срок за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации, предвиден в тази разпоредба е обусловено от наличието на две кумулативни предпоставки – в изключителни случаи и при посочване на причините за това от съставителя в мотивите. Видно от съдържанието на съобщението към публикувания проект на Наредбата, изложени са мотиви, които макар и оскъдни, не са бланкетни, а е обоснована необходимост от своевременно процедиране, предвид предстоящия летен сезон на 2025г., което налага регулация и разпределение на паркоместата с оглед интересите на местните граждани и гостите на морската община. Предвид това съдът счете, че е удовлетворено изискването на чл.26, ал.4, изр.2 от ЗНА и волята на органа да приложи този срок е обоснова – краткото време, с което разполага за вземането на решение и отчитане на увеличения брой автомобили на територията на общината и засиления трафик през летния сезон.

В условията на алтернативност протестиращият прокурор е оспорил разпоредбата на чл.49а от Наредбата, с искане за нейната отмяна поради материална незаконосъобразност. Поддържа се наличие на противоречие на правилата за платено локално паркиране на МПС, уредени в наредбата, с нормата на чл.99 от ЗДвП. Възразява, че с приетата регламентация се създава „привилегия“ на предварително утвърдена категория граждани и не се осигурява равнопоставеност във възможността за паркиране.

Съдържанието на оспорената разпоредба на чл.49а е следното:

(1) Кметът на общината със своя заповед определя, съгласувано с РУ-Царево, районите/зоните/улиците, в които ще се организират паркинги и паркоместа в строителните граници на населените места - [населено място], [населено място], с, Лозенец и [населено място], както и в землищата на горепосочените селища в непосредствена близост с плажовете.

(2) В районите/зоните/улиците по ал. 1, кметът на общината със заповед може да въвежда режим на платено локално паркиране на МПС по адрес, заявен от собствениците им - физически и юридически лица.

(3) Право на платено паркиране на МПС имат и тези лица, които нямат постоянен или настоящ адрес на територията на О. Ц., ако са собственици на имот, с предназначение за жилищни нужди, попадащ в границите на районите/зоните/улиците, в които ще се организират паркинги и паркоместа.

(4) Правото па платено локално паркиране на МПС важи за до 2 /два/ броя паркоместа, които могат да бъдат заявени от обитателите на едно домакинство. Трето и/или четвърто паркомясто се предоставят при наличие па свободни такива след първоначалното им разпределение по подадените заявления. С предимство се ползват собствениците на МПС, чиито имоти са в непосредствена близост до заявените паркоместа.

(5) За разпределението по ал. 4, кметът на общината със своя заповед назначава комисия като помощен орган с функции по одобряване или отхвърляне на исканията за издаване на разрешения по реда на настоящия член на Наредбата. При нужда комисията извършва класиране.

(6) Комисията по ал. 5 изготвя и публикува обявление, в което указва изискуемите документи за кандидатстване, срока за прием на заявленията, номерата на желаните от тях паркоместа, съгласно Единния регистър на паркоместата в Община Царево (Схеми на съответните улици).

(7) Лицата, желаещи да им бъде издадено разрешение за платено локално паркиране на МПС по чл. 49 „а “ подават заявление, към което прилагат следните документи:

1. Копие от документ за самоличност;

2. Копие от документ за собственост, нотариален акт за учредяване право на ползване или договор за наем за жилище, разположено в сграда, попадаща в зоната на правоимащите. Юридическите лица следва да удостоверят с наличен документ адрес на търговския обект.

3. Нотариално заверено пълномощно (изисква се в случаите, когато заявлението не се подава лично);

4. Други документи, на които се позовава заявителят (8) Комисията разглежда входираните документи, проверява и преценява обстоятелствата и взима мотивирано решение за разпределение на свободните паркоместа, респ. за одобряване, отказ или издаване на разрешение за всяко заявено паркомясто. (9) В случай, че за едно паркомясто има подадено повече от едно заявление, изборът на ползвател се извършва въз основа на по-големия брой точки от сбора на точките по следните критерии: 1.Заявителят притежава постоянна адресна регистрация на територията на Община Царево - 2 т. 2. Заявителят притежава регистрация по настоящ адрес на територията на Община Царево - 1 т.

/Заб. В случай, че постоянния и настоящия адрес на заявителя съвпадат, точки се дават само за постоянния./

3. Заявителят е собственик или ползвател на жилище, което се намира в непосредствена близост до заявеното паркомясто по смисъла на §1 от Допълнителните разпоредби на настоящата наредба - 3 т.

4. Заявителят е наемател на имот или част от него, който се намира в непосредствена близост до заявеното паркомясто по смисъла на §1 от Допълнителните разпоредби па настоящата наредба - I т.

5. Заявителят няма данъчни задължения към бюджета на Община Царево - 1 т.

6. Заявителят е с ТЕЛК, доказващ увреждане над 90% и с определена чужда помощ - 1т.

7. Заявителят е собственик на търговски обект - 1т.

(10) В случай на равен брой точки, за ползвател се определя по-рано подалия заявление заявител и му се издава разрешение.

(11) При липса на достатъчно брой паркоместа пред многофамилни жилищни сгради, се прилагат ал. 9 и ал. 10, като разрешение се издава за най-близките свободни паркоместа на същата или съседна улица, при съгласие от заявителя.

(12) Решенията на Комисията се оформят в протокол и се одобряват от Кмета на Община Царево или упълномощено от него лице.

(13) Разрешенията по предходната алинея се издават от Кмет на община Царево или упълномощено от него лице за следния срок по желание на заявителя:

1. „Абонамент за летен сезон “ от 15 юни до 15 септември включително.

2. „Абонамент за зимен сезон “ от 16 септември до 14 юни включително.

3. „Комбиниран абонамент“ от 15 юни на годината на заявяване до 14 юни включително на следващата година. (14) Заявленията по ал. 7 се подават от 1 февруари до 1 април на съответната година за „Абонамент за летен сезон “ и за „Комбиниран абонамент “ и от 1 август до 1 септември за „Абонамент за зимен сезон" В случай, че посочените дати са неработен ден, за начална или крайна дата се счита първия работен ден, следващ съответната дата. За подаване на заявленията за „Абонамент за летен сезон“ и за „Комбиниран абонамент “ за 2025 г., срокът по изр. 1, не се прилага. (15) По желание на заявилите общината съдейства за снабдяване с типов модел на конус, срещу заплащането на депозит. Конусът е с надпис по ред, определен от кмета на Община Царево, който се поставя върху паркомястото за времето на отсъствие на автомобила. (16) Лицата, получили одобрение, желаещи да се възползват от режима по чл. 49 „а“, заплащат цена в размер съгласно Приложение № 6. (17) На одобрените заявители се издава стикер, който се поставя на видимо място на конуса по ал. 14, като по този начин се удостоверява правото на ползване за конкретното място.

Съгласно чл.99, ал.1 от ЗДвП в населените места собственикът на пътя може да определи райони за зони за платено и безплатно паркиране в определени часове на денонощието, а съгласно ал.3 общинският съвет може да определя такса за паркиране при условията на ал.1, както и условията и реда за плащането й от водачите на специализираното звено на общината или на юридическото лице по чл.14, ал.1, т.5 от Закона за обществените поръчки, на което е предоставено управлението на тези места, включително приема годишния инвестиционен план. Пътищата, улиците, булевардите, площадите, обществените паркинги в селищата и зелените площи за обществено ползване са общинска собственост по смисъла на § 7, ал.1, т.4 от ПЗР на ЗМСМА и от това произтича и правото на общината като собственик да определи зони за паркиране, респ. режим за осъществяването му. Съгласно чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА именно общинският съвет е компетентен да определи начина и формата на управление на общинското имущество като определи конкретните правомощия на кмета на общината. Разпоредбата на чл.23 във вр. с чл.19, ал.1, т. 2 Закона за пътищата, също определя управление на общинските пътища от кметовете на общините, а правомощията им да се регламентират с наредба на общинския съвет. С оглед на това и в съответствие с чл.99, ал.1 от ЗДвП именно общинският съвет е компетентен да определи начина на използване на публичната общинска собственост. В случая Общински съвет Царево е приел, че в рамките на районите / зоните / улиците, в които ще се организират паркинги и паркоместа в строителните граници на населените места - [населено място], [населено място], [населено място] и [населено място], както и в землищата на горепосочените селища в непосредствена близост с плажовете, кметът на общината със заповед може да въвежда режим на платено локално паркиране на МПС по адрес, заявен от собствениците им - физически и юридически лица. В рамките на оперативната самостоятелност на Общински съвет Царево е да определи освен кръга от лицата и условията, при които да бъде предоставено правото на локално паркиране, в случая касателно граждани с постоянна адресна регистрация или настоящ адрес на територията на общината, както и за тези без адрес, но притежаващи имот за жилищни нужди, който попада в зоната за платено паркиране. Разписаните в Глава III условия не противоречат на акт от по-висока степен и не съдържат дискриминационни норми.

Неоснователни са и доводите за неравноправно третиране на субекти в/извън съответната платена локална зона за паркиране, предвидени с Наредбата за изменение, респ. създаване на привилегия за местните лица с адресна регистрация или собственици на имот, пред приходящите, каквито съображения са изложени в протестиращия прокурор. Видно от мотивите на Решение № 7039/25.06.2025г. постановено по адм. дело № 2108/2025г. по описа на ВАС, правото за избор на адреса е лично субективно право на гражданите, като регистрацията по постоянен или настоящ адрес не е обективен признак, качество извън личността, което да бъде дискриминационен признак, респ. обект на дискриминация. В случая, собственикът на публичната общинска собственост е упражнил правото си да управлява и организира ползването на собствеността си (райони, зони и улици), като липсва правна уредба, която да създава изискване за осигуряване на право на паркиране, нито такова право е създадено с нормативен акт. Правото на водач на моторно превозно средство винаги да може да паркира ППС когато, където и за колкото време поиска, не е гарантирано по никакъв начин от законодателя, като това става по правила и на места, посочени в ЗДвП или в общински наредби, както и с решения на общинския съвет. Това право не може да бъде защитавано като обект на дискриминация по смисъла на Закона за защита от дискриминация - чл.4, тъй като не носи такова съдържание. В тази насока са и Решение № 9045 от 24.07.2015г. на по адм. д. № 11689/2014г., Решение № 5703 от 10.05.2024г. по адм. д. № 7501/2023г. на ВАС. Не могат да се приемат за основателни и аргументите на протестиращия прокурор, че режим "Платено локално паркиране на МПС", респ. разписаните в ал.13 абонаменти (летен, зимен и комбиниран) и върху конкретен участък от пътя (индивидуално определено паркомясто) би могъл да се процедира единствено след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, като въз основа на резултатите от тях да се сключи последващ договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице, от една страна, а от друга - от гражданина, спечелил търга/конкурса. Разпоредбите на ЗОС не са относими, тъй като чл.99, ал.1-3 от ЗДвП изрично предоставя правомощия на Общински съвет да приема разпоредби относно паркирането - безплатно и платено, което, макар и на пръв поглед подобно на отдаването под наем на паркоместа, представлява различно правоотношение.

На основание изложените мотиви протестът следва да се отхвърли като неоснователен, поради което и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Бургаският административен съд, ХІІІ състав,

РЕШИ:

ОТХВЪРЛЯ протест на прокурор в Районна прокуратура Бургас с искане за отмяна на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Царево.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните.

Решението да се разгласи по реда на чл.194 от АПК при неподаване на протест или ако той е отхвърлен.

Председател:
Членове: