Решение по дело №929/2020 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 260001
Дата: 19 август 2020 г. (в сила от 26 октомври 2020 г.)
Съдия: Емилиян Кирилов Ангелов
Дело: 20203630200929
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

260001/19.8.2020г.19.08.2020 год.    Гр. Шумен

В ИМЕТО НА НАРОДА

Шуменският районен съд, първи състав

На двадесет и първи юли  две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

Председател: Емилиян Ангелов

Секретар: В. С.

 Като разгледа докладваното от районния съдия ВНАД №929 по описа на ШРС за 2020 год., За да се произнесе взе предвид следното:

Настоящото производство е образувано на осн. чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление №47/11.05.2020г. на Директора на РИОСВ Шумен, с което на основание чл.151 ал.2 т.6 вр. чл.19 ал.3 т.15 от  Закона за управление на отпадъците на жалбоподателя Н.Б.И. ***  е наложено административно наказание „глоба” в размер на 3000/три хиляди/ лева.   Жалбоподателят моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление, като незаконосъобразно,  излагайки  доводите си за това в жалбата, като в . съдебно заседание си представлява от процесуален представител -адв.Г. от ШАК  който поддържа депозираната жалба.

Административнонаказващият орган, издал наказателното постановление, призован съгласно императивната разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН,  изпраща процесуален представител в съдебно заседание, който оспорва депозираната жалба и  моли съда да  потвърди изцяло обжалваното наказателно постановление.

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. с чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следното:

ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа страна следното: На 21.02.2020г., била извършена извънредна  проверка от свид.Д.Й. и П.П./старши експерти при РИОСВ Шумен/ във връзка с установени изхвърлени отпадъци на неразрешени  за това места и образувано нерегламентирано сметище в покрайнините на с.Хитрино. В хода на проверката, било установено , че на изхода на с.Хитрино в посока за с.Трем в ляво от пътя има изхвърлени битови отпадъци, представляващи пластмаси, текстил и опаковки, както и било установено, че на голяма площ, в покрайнините западно от селото,.заемаща повече от 1/2 част от бивша кариера има основно строителни отпадъци /камъни, бетон, бордюри/, както и смесени битови отпадъци , за която е и съставен констативен протокол №ДЙ-13/21.02.2020г.. В цитираният протокол, освен направените констатации, на жалбоподателя е дадено предписание за почистване на установените и описани замърсявания с отпадъци. На 10.03.2020г., актосъставителят Д.Й., съставил АУАН№ДЙ-01, в който посочила, че жалбоподателя в качеството му на кмет на Община Хитрино, не е предприел мерки за предотвратяване  изхвърлянето  на отпадъци на неразрешени за това места, създаване на незаконно сметище  и не е организирал почистване на замърсените участъци, с което е нарушил чл.19 ал.3 т.15 от ЗУО. АУАН, бил подписан без възражения от жалбоподателя, като впоследствие в изискуемия в чл.44 от ЗАНН срок е депозирал писмени такива, в които по същество изтъква, че образуваните сметища са резултат от многобройните строителни дейности, които се извършват на територията на Община Хитрино, след железопътната катастрофа от края на 2016г. Очевидно, възраженията не са били взети предвид, тъй като , административнонаказващия орган е издал наказателно постановление №47/11.05.2020г.  с което на основание чл. 151 ал.2 т.6 вр. чл.19 ал.3 т.15 от  Закона за управление на отпадъците на жалбоподателя Н.Б.И. ***  е наложено административно наказание „глоба” в размер на 3000/три хиляди/ лева.

     Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по делото писмени доказателства и от разпита в съдебно заседание на актосъставителя  Д.Й. , свид.П.П., както и от доведените в съдебно заседание от страна на жалбоподателя, служители на Община Хитрино- Г. А. и Н. М. Свидетелите Й. и П. изтъкнаха в съдебно заседание, че по време на извършената извънредна проверка са констатирали две нерагламентирани  сметища, находящи се, съответно на изхода на с.Хитрино в посока с.Трем и на терена а бивша кариера, намираща с в близост до жп гарата, разположена в покрайнините западно от с.Хитрино. Посочените свидетели също така заявиха, че са констатирали наличието на  строителни и битови отпадъци с различен характер. Свид.А. и М., работещи съответно, като младши експерт проекти и екология и старши специалист  по Наредба№1 в Община Хитрино  също посочиха , че на споменатите по горе места е имало строителни и битови отпадъци, но наблегнаха отново на трудностите от всякакво естество, които среща Община Хитрино след железопътния инцидент от декември 2016г.

 Съгласно чл.19 ал.3 т.15 от Закона за управление на отпадъците, кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. В конкретната хипотеза по безспорен начин е установено, че жалбоподателя има качеството си на кмет на Община Хитрино и не е предприел мерки за предотвратяване  изхвърлянето  на строителни и битови отпадъци на неразрешени за това места,/ на изхода на с.Хитрино в посока за с.Трем и на  голяма площ, в покрайнините западно от с.Хитрино заемаща повече от 1/2 част  от бивша кариера/ създадени са незаконни сметища  и не е организирал почистване на замърсените участъци, поради което и съдът приема, че жалбоподателя е осъществил състава на чл.19 ал.3 т.15 от ЗУО , поради което и напълно адекватно е ангажиран с административнонаказателна отговорност на основание чл.151 ал.2 т.6 от Закона за управление на отпадъците, в който е посочено, че се  наказва  с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им;

При извършената служебна проверка съдът установи, че при издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, обуславящи неговата отмяна.  Извършеното от жалбоподателя неизпълнение на административно задължение и  обстоятелствата, при които същото е извършено, са описани достатъчно ясно и конкретно. /

Освен това, настоящия съдебен състав намира, че в процесния случай не може да бъде приложена  разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, доколкото нарушението не може да бъде квалифицирано като “маловажен случай” по смисъла на посочената разпоредба Действително, вследствие на настъпилия железопътен инцидент на 10.12.2016г., на територията на с.Хитрино бяха нанесени значителни материални щети, но също така е ноторен факта, че на Община Хитрино не само от държавата бе оказана значителна финансова помощ, която би трябвало да бъде достатъчна в продължение на повече от три години да извършиш необходимите действия/очевидно и административнонаказващия орган е бил толерантен, тъй като липсват данни, жалбоподателя в този период, да е бил ангажиран с административнонаказателна отговорност по ЗУО/, за да не се допускат изхвърляне на битови и строителни отпадъци на неразрешени за това места, създаването на незаконни сметища, а още повече, както се установи в съдебно заседание Община Хитрино има сключени договори за изхвърляне на битови и строителни отпадъци с дружества, чиито регламентирани сметища се намират в близост до с.Хитрино. .

 

Административно наказващият орган правилно е квалифицирал нарушението, което е било осъществено  и правилно е приложил съответната административно-наказателна разпоредба на Закона заводите , като се е съобразил с разпоредбата на чл. 53 ал.2 от ЗАНН и като е взел предвид, че осъществяването на нарушението е било установено по безспорен начин.

.

 При индивидуализацията на наказанието административно-наказващия орган е съобразил тежестта на извършеното нарушение, неговата обществена опасност, цялостното поведение на жалбоподателя в хода на административнонаказателното производство и е определил  наказанието в   идентичен с минимално предвидения в разпоредбата на чл.151 ал.2 т.6 от Закона за управление на отпадъците , а именно 3000 лева, в съответствие с чл.27 ал.2 от ЗАНН

            Предвид  гореизложеното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е обосновано, правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено, а жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без уважение.

            Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 предл.Първо от ЗАНН, съдът

 

                                                     РЕШИ:

 

            ПОТВЪРЖДАВА изцяло Наказателно постановление №47/11.05.2020г  на Директора на РИОСВ Шумен.

       Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: