Определение по дело №203/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 848
Дата: 11 март 2024 г.
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20247240700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 март 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 848

Стара Загора, 11.03.2024 г.

Административният съд - Стара Загора - VIII състав, в закрито заседание в състав:

Съдия:

ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

Като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ административно дело № 20247240700203 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на С.И.Т. ***, подадена чрез пълномощник – адв. М.И. от Адвокатска колегия Стара Загора, против писмо изх. № 20-99-21 от 23.01.2024 г. на ВрИД главен архитект на Община Стара Загора, обективиращо според жалбоподателя отказ за издаване на разрешение за промяна на предназначението на самостоятелен обект в сграда, находящ се в гр. Стара Загора, ул. „******, за който е поискано предназначението на обекта да бъде променено на „Обект с обществено предназначение за траурни услуги и обредна зала“.

В случая, видно от съдържащите се в административната преписка документи:

жалбоподателят се легитимира като собственик на самостоятелен обект в сграда – с идентификатор 68850.503.437.1.21 и административен адрес гр. Стара Загора, ул. „******, с предназначение – за търговска дейност, представляващ по документ за собственост „Магазин за санитарен фаянс и складова база под магазина“, по силата на нотариален акт за дарение (л. 37 – 38);

с договор от 01.04.2023 г. и анекс към него от 01.04.2023 г. имотът е отдаден от жалбоподателя под наем на „Куневи – 2023“ ЕООД за ползване като погребално бюро и ритуална зала (л. 33 – 36);

със заповед № 10-00-2661 от 08.12.2023 г., издадена от кмета на Община Стара Загора, на основание чл. 178, ал. 4 във връзка с ал. 6 от ЗУТ е забранено ползването на строеж „Погребално бюро с ритуална зала“, представляващ обект с идентификатор 68850.503.437.1.21 по кадастралната карта на гр. Стара Загора, УПИ VIII-3016 от кв. 76а по плана на гр. Стара Загора, ул. „******, тъй като няма одобрен проект и издадено разрешение за строеж за преустройство на обекта от „Магазин за санитарен фаянс и складова база под магазина“ в „Погребално бюро с ритуална зала“ (л. 33 – 36);

със заявление вх. № 19-28-124 от 21.12.2023 г. жалбоподателят е поискал от главния архитект на Община Стара Загора да му бъде издадено разрешение за промяна на предназначението на процесния обект при условията на чл. 147а от ЗУТ (без извършване на строителни и монтажни работи) от „Обект за търговска дейност“ в „Обект с обществено предназначение за траурни услуги и обредна зала“ (л. 58);

с писмо изх. № 20-99-515 от 23.12.2023 г. на главния архитект на Община Стара Загора жалбоподателят е уведомен във връзка с подаденото от него заявление вх. № 19-28-124 от 21.12.2023 г., че преустройваният обект не е в хипотезата на чл. 147а от ЗУТ (л. 56);

със заявление вх. № 19-28-3 от 19.01.2024 г. жалбоподателят отново поискал от главния архитект на Община Стара Загора да му бъде издадено разрешение за промяна на предназначението на процесния обект при условията на чл. 147а от ЗУТ (без извършване на строителни и монтажни работи) от „Обект за търговска дейност“ в „Обект с обществено предназначение за траурни услуги и обредна зала“ (л. 55);

с оспореното писмо изх. № 20-99-21 от 23.01.2024 г. на ВрИД главен архитект на Община Стара Загора жалбоподателят е уведомен във връзка с подаденото от него заявление вх. № 19-28-3 от 19.01.2024 г., че съгласно чл. 26, ал. 3, т. 3 от Наредба за устройството и управлението на гробищните паркове и обредните зали в тях на територията на община Стара Загора (приета от Общински съвет с Решение № 524 от 29.09.2016 г.) обредните действия и ритуали могат да се извършват, доколкото не противоречат на националната сигурност, обществения ред, народното здраве и морал, и не засягат правата и свободите на другите граждани, както и че за обекта е издадена заповед № 10-00-2661 от 08.12.2023 г. на кмета на Община Стара Загора за забрана на ползването му на основание чл. 178, ал. 4 във връзка с ал. 6 от ЗУТ (л. 48).

Писмо изх. № 20-99-515 от 23.12.2023 г. на главния архитект на Община Стара Загора е получено от жалбоподателя на 04.01.202024 г. (л. 56-гръб), а оспореното писмо изх. № 20-99-21 от 23.01.2024 г. на ВрИД главен архитект на Община Стара Загора – на 29.01.2024 г. (л. 48-гръб).

След извършена от съда служебна справка се установи, че по жалба на С.И.Т. против заповед № 10-00-2661 от 08.12.2023 г., издадена от кмета на Община Стара Загора на основание чл. 178, ал. 4 във връзка с ал. 6 от ЗУТ, е образувано адм. дело № 110/2024 г. по описа на Административен съд Стара Загора, насрочено за разглеждане на 03.04.2024 г.

Не се установява да е образувано дело по жалба на С.И.Т. против писмо изх. № 20-99-515 от 23.12.2023 г. на главния архитект на Община Стара Загора, а и жалбоподателят не твърди да е обжалвал същото.

При тези данни съдът приема следното:

Подадените от жалбоподателя до главния архитект на Община Стара Загора заявления с вх. № 19-28-124 от 21.12.2023 г. и вх. № 19-28-3 от 19.01.2024 г. са с идентичен предмет – за издаване на разрешение за промяна на предназначението на процесния обект при условията на чл. 147а от ЗУТ (без извършване на строителни и монтажни работи) от „Обект за търговска дейност“ в „Обект с обществено предназначение за траурни услуги и обредна зала“.

По първото заявление – вх. № 19-28-124 от 21.12.2023 г., е формиран изричен отказ за издаване на исканото с него разрешение, обективиран в писмо изх. № 20-99-515 от 23.12.2023 г. на главния архитект на Община Стара Загора. В това писмо, ако и да не е формулирано като изказ, че се отказва издаването на исканото разрешение, изрично е посочено, че „преустройваният обект не е в хипотезата на чл. 147а от ЗУТ“, т. е. налице е негативно за заявителя произнасяне по съществото на заявлението му. Този отказ е съобщен на жалбоподателя на 04.01.202024 г. и при липсата на данни, а и на твърдения, че същият е бил обжалван, следва да се приеме, че 14-дневният срок за обжалваното му съгласно чл. 215, ал. 4 от ЗУТ е изтекъл на 18.01.2024 г. (работен ден – четвъртък), респективно – отказът е влязъл в сила към датата на подаване на второто заявление (вх. № 19-28-3 от 19.01.2024 г.), по което е било издадено оспореното писмо (изх. № 20-99-21 от 23.01.2024 г. на ВрИД главен архитект на Община Стара Загора).

С оспореното писмо – изх. № 20-99-21 от 23.01.2024 г. на ВрИД главен архитект на Община Стара Загора, жалбоподателят е уведомен за предписанието на чл. 26, ал. 3, т. 3 от Наредбата за устройството и управлението на гробищните паркове и обредните зали в тях на територията на община Стара Загора, както и за това, че за процесния обект има издадена заповед на кмета на Община Стара Загора за забрана на ползването му на основание чл. 178, ал. 4 във връзка с ал. 6 от ЗУТ. В същото обаче (за разлика от първото писмо – изх. № 20-99-515 от 23.12.2023 г. на главния архитект на Община Стара Загора), освен че не е формулиран като изказ изричен отказ за издаване на исканото разрешение, не се съдържат и съображения, индициращи негативно за заявителя произнасяне по съществото на заявлението му. Следователно оспореното писмо има уведомителен характер за отразеното в него, но не съставлява годен и подлежащ на обжалване индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, наличието на какъвто по аргумент от разпоредбата на чл. 159, т. 1 от АПК съставлява абсюлютна процесуална предпоставка за надлежното възникване и упражняване на правото на жалба, за която съдът следи служебно.

За пълнота на изложението следва да бъде отбелязано, че с оспореното писмо издалият го административен орган не само че не се е произнесъл по съществото на искането, с което е бил сезиран, но и не е имал такова задължение, тъй като:

по аргумент от разпоредбата на чл. 9, ал. 1 от АПК при условията, посочени в закона, административният орган е длъжен да започне, да проведе и да приключи административното производство с надлежен акт, ако са налице предвидените предпоставки за това;

правото да се иска от административния орган да разгледа по същество отправено до него искане за издаване на административен акт съществува, ако са изпълнени процесуалноправните условия за допустимост на искането по чл. 27, ал. 2, т. 1 – 6 от АПК;

съгласно чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК една от нормативно регламентираните предпоставки за процесуална допустимост на искането за издаване на административен акт е липсата на влязъл в сила административен акт със същия предмет и страни, а в случая е налице пълна идентичност в предмета на подадените от жалбоподателя до главния архитект на Община Стара Загора заявления с вх. № 19-28-124 от 21.12.2023 г. и вх. № 19-28-3 от 19.01.2024 г., като по първото от тях преди подаване на второто има формиран и влязъл в сила изричен отказ на главния архитект на Община Стара Загора, обективиран в писмо изх. № 20-99-515 от 23.12.2023 г.

След като не е налице годен за обжалване административен акт, като процесуална предпоставка за допустимост на образуваното (настоящото) съдебно-административно производство, оспорването се явява процесуално недопустимо и следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

Водим от горните мотиви, съдът на основание чл. 159, т. 1 от АПК

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.И.Т., ЕГН **********,***, против писмо изх. № 20-99-21 от 23.01.2024 г., издадено от ВрИД главен архитект на Община Стара Загора.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 203/2024 г. по описа на Административен съд Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на С.И.Т. ***, ведно с препис от него, пред Върховния административен съд.

Съдия: