Определение по дело №1282/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1096
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 20 ноември 2020 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20207180701282
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№1096

 

гр. Пловдив, 10 юли 2020 год.

                                                   

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, Първо отделение, ХVІІІ състав в закрито заседание на десети юли през две хиляди и двадесета година  в състав:  

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

         разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело № 1282 по описа за 2020г. и взе предвид следното:

„Бакалски органик“ ООД, ЕИК *********, обжалва Уведомление за решение за съответствие № ********** от 11.05.2020г., издадено от „Институт за контрол на биологични продукти“ АД, ЕИК *********. 

Поискана е отмяна на акта като незаконосъобразен.

Настоящият състав намира жалбата за недопустима като подадена срещу акт, който не притежава характеристиките на ИАА по смисъла на чл.21 от АПК.  

„Институт за контрол на биологични продукти“ АД не е административен орган и с издаването на процесното решение не е упражнил властнически функции. Отношенията между жалбоподателя и „Институт за контрол на биологични продукти“ АД са породени от сключения между тях договор, имат облигационен характер и с оглед на това не подлежат на оспорване по реда на АПК.

Съгласно договор за контрол и сертификация с код BG-62333 от 12.04.2019 г. за контрол и сертификация на биологично производство, преработка, означаване и търговия с биологични продукти е възникнало облигационно правоотношение между „Институт за контрол на биологични продукти“ АД в качеството си на контролен орган  и „Бакалски органик“ ООД, в качеството си на клиент по договора. В изпълнение на този договор и на основание Регламент (ЕО) 834/2007 и ЕО 889/2008 е наложил на жалбоподателя мярка 5.1 съгласно т.1.2 от Приложение № 3 от Наредба № 5/3.09.2018г. за частична липса на документация за срок от 10 дни и е наложена мярка 6.1, съгласно Приложение № 3 от Наредба № 5/03.09.2018г. за временна забрана за продажба на биологични продукти за срок до 30 дни или до получаване на резултатите от лабораторните анализи.

        Административният акт е едностранно, властническо изявление на административния орган. Правните последици настъпват от едностранната воля на органа, изразена директно по силата на правната норма, докато при договора следва да е налице съвпадение на две насрещни волеизявления. Органът няма властта с едностранно волеизявление да принуди жалбоподателя да стане страна в правоотношението по договора за контрол и сертификация на биологичното производство. Жалбоподателят става страна само по силата на собствената си воля, обективирала преценката му за задоволяване чрез договора на определени негови интереси. С подписването на договора за осъществяване от страна на „Институт за контрол на биологични продукти“ АД контрол и сертификация на биологичното производставо, преработка, означаване и търговия с биологични продукти контролният орган придобива качеството на страна по договор. От този момент в отношенията си с жалбоподателя са контрагенти, поради това актовете, които се издават във връзка с изпълнението на договора, не са индивидуални или общи административни актове, по отношение на които административният съд има право да осъществява контрол за законосъобразност, а са становище на страна по договор, несъгласието с което може да бъде разрешено само по общия исков ред. В настоящия случай се касае за спор относно изпълнението на условията на сделката, фактическите и правни действия на страните нямат публичноправен, а облигационен характер.

При това положение се налага изводът, че липсва предмет на оспорване, след като няма издаден индивидуален административен акт. Наличието на годен за обжалване административен акт е положителна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата от категорията на абсолютните, за чието съществуване съдът следи служебно. Липсата й обосновава извод за недопустимост. В този смисъл е и практиката на ВАС по идентичен казус – определение № 1814 от 04.02.2020 г. по адм.дело № 945/2020 г. на ВАС.

По изложените съображения и с оглед разпоредбата на чл. 159, т. 1 от АПК, следва да се констатира, че жалбата е недопустима, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено.

Ето защо Съдът,

 

                                      О П Р Е Д Е Л И:

 

         ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Бакалски органик“ ООД, ЕИК *********, против Уведомление за решение за съответствие № ********** от 11.05.2020г., издадено от „Институт за контрол на биологични продукти“ АД, ЕИК *********. 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1282 по описа на Административен съд, гр. Пловдив за 2020г., XVIII състав.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

 

                                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/