Решение по дело №247/2022 на Районен съд - Балчик

Номер на акта: 5
Дата: 9 февруари 2023 г.
Съдия: Даниела Йорданова Игнатова
Дело: 20223210200247
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 5
гр. Балчик, 09.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БАЛЧИК в публично заседание на осемнадесети
януари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ДАНИЕЛА Й. ИГНАТОВА
при участието на секретаря ИЛИЯНА Н. НЕЙКОВА
като разгледа докладваното от ДАНИЕЛА Й. ИГНАТОВА Административно
наказателно дело № 20223210200247 по описа за 2022 година
Производството е образувано по предявена жалба от В. М. Б. с
ЕГН********** от гр. С, обл. П, ул.“Г Б“№** , срещу Електронен Фиш за
налагане на глоба за нарушение ,установено от електронна система за
събиране на пътни такси по чл.10,ал.1 от Закона за пътищата
№*******,издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с правно основание
в разпоредбата на чл.59 и сл. от ЗАНН.
По същество жалбоподателя, не оспорва вмененото нарушение.
Позовава се на нарушения на чл.34 от ЗАНН, както и че ЕФ не съдържа
реквизити относно дата на издаване ,лице, което го е издало, неговата
компетентност, както и че нарушението е погасено по давност.
Редовно призован, жалбоподателя, не се явява в съдебно заседание, не
се представлява.
Органа, издал процесният ЕФ - Агенция „Пътна инфраструктура“,
редовно призована, не се представлява в с.з. Депозирано е писмено
становище относно жалбата и издаденият ЕФ. Моли съдът, издаденият ЕФ да
бъде потвърден изцяло като законосъобразен.
Съдът след преценка на събраните писмени доказателства, прие за
установена следната фактическа обстановка :
На 01.09.2020г., в 12,55ч., по главен път 1-9 ,на км.61+000 с посока
Намаляващ километър ,включен в обхвата на платена пътна мрежа се движил
л.а. “С“ с рег.№РВ****ТХ,собственост на В. М. Б. от гр. С, с обща техническа
допустима максимална маса 2276,брой оси-2,категория ППС:ЕВРО 5,когато
1
преминавайки покрай ел. система за събиране на пътни такси –устройство
№10432,по чл.10,ал.1 от ЗП, намираща се на път №1-9 км 61+000 ,където бил
заснет.
Електронната система за събиране на пътни такси по чл.167а,ал.3 от
ЗДвП е регистрирала автомобила е създала доклад с приложени към него
статични изображения, т.к.по ел.път е отчела, че за превозното средство няма
заплатена винетна такса по чл.10,ал.1 от ЗП, според категорията на ППС.
В последствие бил установен собственика на автомобила, като на
осн.чл.179,ал.3,във вр.с чл.187а,ал.1 от ЗДвП на Б. бил издаден процесия ЕФ.
Независимо от налагането на това административно наказание, с
фиша е указано на жалбоподателя, че дължи и заплащане на съответната
такса по чл. 10а, ал. 2 от ЗДвП съобразно категорията на
притежаваното/ползваното от него ППС в размер на 10, 00 лева.
С електронния фиш била предоставена възможност на
санкционираното лице да се освободи от административно наказателна
отговорност, като заплати компенсаторна такса. От доказателствата по
делото се установява по безспорен начин, че в съответния 14-дневен срок не
е постъпило компенсаторно плащане по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа приобщените по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства, от
които с най-съществено значение са: справка от електронната система на
Агенция "Пътна инфраструктура" относно нарушител и разпечатка за
нарушения, съдържаща доказателствени записи на нарушението и снимков
материал, информация относно собственост на МПС, заповед №РД-11-
4/23.01.2020г. ,с която Председателя на УС на АПИ утвърждава образеца
на ЕФ, както и протокол №24400/20от 16.01.2020г.от заседание на УС на
АПИ относно разглеждане на доклад относно утвърждаване на образец на
ЕФ съгл.чл.189ж,ал.1 от ЗДвП.
При така установената фактическа обстановка съдът приема от
правна страна следното:
Съгласно разпоредбата на чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на пътни
превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се
извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата. Ал.6 на цитираната норма задължава водачите на пътни
превозни средства преди движение по път, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, да заплатят таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в
случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното превозно
средство, освен когато таксата е заплатена от трето лице.
С измененията на Закона за пътищата /ДВ, бр. 105/2018 г. / е
предвиден нов начин на заплащане на такси за преминаване по платената
пътна мрежа, при която се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства - винетни такси за пътни
2
превозни средства и такси на база време и на база изминато разстояние.
С разпоредбата на чл. 10, ал. 1, т. 1 от ЗП е въведена такса за ползване
на платената пътна мрежа - винетна такса за пътни превозни средства по чл.
10а, ал. 7 (пътни превозни средства с обща технически допустима максимална
маса до или равна на 3, 5 тона), като заплащането на винетната такса дава
право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок платената
пътна мрежа. Винетната такса се заплаща от собственика или ползвателя на
пътното превозно средство, след правилно деклариране на регистрационния
му номер, категорията на пътното превозно средство и периода на валидност
и важи само за пътното превозно средство, чийто регистрационен номер
правилно е бил деклариран от собственика или ползвателя му /чл. 10а, ал. 3 от
ЗП/.
От събраните по делото доказателства по безспорен начин се
установява допуснато нарушение по чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, който задължава
собственикът да не допуска движението на пътно превозно средство по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно
средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера
и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП според категорията на
пътното превозно средство.
Не се спори по делото, а и от писмените доказателства приети по
делото се установява, че процесният автомобил е собственост към процесната
дата на Б. и е с максимална допустима маса от 2276кг. Следователно
автомобилът попада в категорията пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7,
т. 1 от ЗП и по силата на посочената норма за него е следвало да бъде
заплатена винетна такса за движението му по платената пътна мрежа.
Съгласно чл. 167а, ал. 3 ЗДвП електронната система за събиране на
пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко
установено нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3в ЗДвП, към които автоматично се
прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения - видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към
тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични
изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях
обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с
регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по участък от път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на
техническото средство - част от системата.
Предвид приложените по делото доклад от електронната система за
събиране на пътни такси и записи на статични изображения на процесния
автомобил, съдът приема за безспорно установено, че на посочените в ЕФ
дата и час същият се е движел, в община Б, на път 1-9 км ,61+000, с посока
намаляващ километър.
Видно от общодостъпния Списък на републиканските пътища в РБ, за
които се събира такса за ползване на пътната инфраструктура (публикуван и в
3
интернет страницата на Народното събрание), посоченият път е включен в
този списък, издаден въз основа на Решение № 959 от 31.12.2018 г. на МС,
публикуван в брой 3 от 08.01.2019 г. в ДВ и за автомобила е следвало да е
налична заплатена винетна такса.
От приобщените по делото писмени доказателства няма такива от
които да е видно, че жалбоподателката е заплатила винетна такса.
В чл. 6, ал. 2 от Наредбата за условията, реда и правилата за
изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните
категории пътни превозни средства на база време и на база изминато
разстояние, е предвидено, че електронната винетка съдържа уникален
идентификационен номер, данни за регистрационния номер на превозното
средство, държавата, в която е регистрирано, неговата категория, датата на
заплащане на таксата и периода на валидност. Доколкото според чл. 10а, ал. 3
от ЗП винетната такса се заплаща от собственика на превозното средство, а
надлежно заплатена такава в случая не е налице, съдът намира, че правилно
наказващият орган е констатирал нарушение на разпоредбата на чл. 139, ал. 5
и ал. 6, във вр. с чл. 102, ал. 2 от ЗДП от страна на жалбоподателката, в
качеството й на собственик на МПС.
Санкционната разпоредба е приложена правилно , като наказанието е
наложено на основание чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, предвиждащ специална
санкция за водач, който управлява МПС по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10,
ал. 1, т. 1 от ЗП, а именно глоба в размер на 300,00 лева.
Административно наказателната отговорност законосъобразно е
насочена към жалбоподателката.
По силата на чл. 187а, ал. 1 от ЗДвП при установяване на нарушения
по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на нарушителя се счита, че пътното
превозното средство е управлявано от собственика му, освен ако бъде
установено, че пътното превозно средство е управлявано от трето лице, а
подобни данни не са налични по делото.
По делото са налице категорични доказателства, че именно
въззивният жалбоподател Б. е собственик към процесната дата на процесното
МПС, а такива доказващи предоставяне на МПС на друго лице не са
представени от жалбоподателя. Ето защо, съдът намира, че нарушението е
установено от електронната система за контрол по чл. 167а, ал. 1 ЗДвП чрез
годен доклад по отношение на собствен на жалбоподателя автомобил и след
като не е установено подаване на декларация по чл. 187а, ал. 4 ЗДвП от страна
на собственика, то същият следва да бъде приет за нарушител.
Спазени са и процесуалните изисквания при издаването на
електронния фиш. Електронният фиш, предмет на настоящото производство,
е издаден от компетентен орган, съобразно разпоредбата на чл. 10, ал. 10 от
ЗП, установяваща, че Агенция "Пътна инфраструктура" осъществява
правомощията на държавата във връзка със събирането на пътните такси,
4
както и дейността по практическото прилагане, въвеждането,
функционирането и контрола на системата за събиране на пътните такси.
Легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР
на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно-информационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически
средства. От това произтича, че електронният фиш е своеобразен
властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява
едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му
действие (съгласно чл. 189, ал. 11 ЗДвП ), не и по форма, съдържание,
реквизити и процедура по издаване. Следователно изискванията за форма,
съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, подробно
регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния
фиш.
Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за
задължителни само посочените в чл. 189ж, ал. 1, изр. 2 ЗДвП реквизити.
Обжалваният ЕФ е издаден в съответствие с разпоредбата на чл. 189ж ЗДвП,
предоставяща възможност при нарушение по чл. 179, ал. 3 от ЗДП,
установено и заснето от електронната система по чл. 167а ал. 3 да се издаде
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение.
Същият съдържа изискуемите от чл. 189ж ЗДвП реквизити, а именно
- мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на пътното превозно средство, собственика или
вписания ползвател, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
възможността за заплащане на таксата по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата,
размера на глобата, срока и начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от управителния съвет
на Агенция "Пътна инфраструктура".
В този смисъл наведените от жалбоподателката доводи за
незаконосъобразност на издаденият ЕФ, са неоснователни .
Неоснователни са доводите й относно давност относно наказателно
преследване, като неправилно според нея е изтекъл давностният за това
срок.
ЗАНН не съдържа разпоредби относно давността за наказателно
преследване, прилагат се общите такива ,заложени в НК ,в разпоредбите на
чл.80 и чл.81 от НК.В случая приложимата разпоредба е тази по
чл.81,ал.3,във вр.с чл.80,ал.1,т.5 от НК, а именно четири и половина години
.Този срок към датата на постановяване на настоящото Решение не е
изтекъл.
Съдът намира, че в случая не би могла да намери приложение
5
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не са установени обстоятелства,
които отличават извършените нарушения от типичните от съответния вид, с
оглед явна незначителност на обществената опасност на нарушението, респ.
липсата на такава.
Нещо повече, за конкретното нарушение, за което е ангажирана
отговорността на жалбоподателя, в ЗДвП в настоящата си редакция - чл. 189з.
(Нов - ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г.) предвижда, че за
нарушенията по този закон не се прилагат чл. 28 и 58 г от Закона за
административните нарушения и наказания. Поради, което и прилагането на
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН е забранена от самия закон.
С оглед гореизложеното, съдът счита, че процесният електронен фиш
следва да бъде потвърден.
По делото не са направени искания за присъждане на разноски,
поради което и съдът не дължи произнасяне по този въпрос.
Предвид горното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, съдът,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен Фиш за налагане на глоба за нарушение
,установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10,ал.1
от Закона за пътищата №*******,издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“ ,с който на В. М. Б. с ЕГН********** от гр. С, обл. П, ул.
“Г Б“№**,на осн.чл.179,ал.3,във вр. с чл.187а,ал.1 от ЗДвП е наложено
административно наказание „Глоба“ в размер на 300,00/триста/лева, за
административно нарушение по чл.139,ал.5 и 6 ,във вр.с чл.102,ал.2 от ЗДвП,
като законосъобразен.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
Съд гр. Добрич в 14-дневен срок от получаването му от страните, на
основанията ,предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс и по реда на
глава дванадесета от Административно -процесуалния кодекс.
Съдия при Районен съд – Балчик:_______________________
6