Решение по дело №17/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 април 2023 г. (в сила от 28 април 2023 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20237210700017
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е    №26

гр.Силистра, 28.04.2023 година

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

           Административният съд гр.Силистра,в публично заседание на дванадесети април през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ: Павлина Георгиева-Железова

                                                                                                            Маргарита Славова

при секретаря Анета Тодорова, с участието на прокурор при ОП-Силистра С.Р., като разгледа докладваното от съдия Славова КАНД №17 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           С Решение №288/23.12.2022г.,постановено по АНД №402/2022г., Силистренският районен съд е потвърдил Наказателно постановление №22-1099-000701/14.06. 2022г. на началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр.Силистра, с което на В.Р.Д. ***, за нарушение на чл.140 ал.1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), на основание чл.175 ал.3 пр.1 ЗДвП, в условията на нормативна кумулация,са наложени административни наказания по вид „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца и „глоба“ от 200 лева.

 Производството е образувано по касационна жалба на В.Р.Д., представляван в съдебно заседание от упълномощен адв.Тр.С. ***, с искане за отмяна на решението на СРС и след решаване на административнонаказателния спор по същество от касационната инстанция,за отмяна и на първоначално оспореното наказателното постановление.С жалбата се твърди,че санкционираното деяние - управление на двуколесен електрически скутер без регистрация, не било законоустановено, а базирано на разпоредби от инструкции, наредби, стандарти и други актове от нормативния порядък,които не били съобразени от нарушителя. В този контекст се поддържа, че когато извършеното не попадало в хипотезите на чл.30 и чл.31 ЗАНН,то следвало да бъде нормирано със закон,както и да е обявено за наказуемо с нормативен акт от същия ранг, какъвто настоящият случай не бил. Възразява се още,че релевираният технически параметър,с фактическото обвинение от АУАН:„точка на седене отстояща около 600 мм“, бил неясно формулиран,от една страна, а от друга - не се съдържал такъв нито в чл.140 ЗДвП, нито в приложимата Наредба №I-45/24.03.2000г. за регистриране,отчет,спиране от движение и пускане в движение,временно отнемане,прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета,теглени от тях,и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Загл.изм.ДВ,бр.105/ 02г.,посл.изм.ДВ,бр.110/20г.)-занапред само Наредба №I-45/2000г., издадена по законовата делегация от чл.140 ал.2 и чл.142 ЗДвП, видно от §8 ПЗР от същата.Ето защо се поддържа,че при неясно фактическо обвинение, предявено на касатора с АУАН,е било недопустимо издаването на процесния пред районния съд юрисдикционен акт и се настоява за неговата отмяна.

             Ответникът по касация - Началник група „Моторни превозни средства, водачи и административно-наказателна дейност“ в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр.Силистра, чрез упълномощен представител гл.юрисконсулт В.А. (л.16), в писмено становище по делото (л.15),оспорва жалбата,като излага аргументи в подкрепа на решаващите изводи на РС гр.Силистра. Моли за оставяне без уважение на касационното оспорване и за присъждане на съдебни разноски.

           Представителят на Окръжна прокуратура счита, че обжалваното решение е законосъобразно. Дава заключение за потвърждаване на въззивния съдебен акт.             

           Производството е по реда на Глава ХІІ (чл.208 и сл.) АПК,врчл.63в ЗАНН.  Силистренският административен съд,след обсъждане на жалбата и писменото становище на ответника,доказателствата по делото и заключението на Прокурора, прие следното: Касационното основание, което е заявено и поддържано пред настоящата инстанция, се свежда до твърдения за неправилно приложение на закона. Липсата на яснота относно обективните признаци от състава на процесното деяние по чл.140 ал. 1 ЗДвП - управляваният от касатора електрически скутер подлежал ли е на регистрация като МПС,съгласно Наредба №I-45/00г. или попада в изключенията от §6 т.11 ДР ЗДвП,предвид техническите му характеристики и тяхната конкретизация в подзаконови по своя източник нормативни разпоредби, следвало да оневини касатора. В този контекст същият настоява,че съгласно чл.6 ЗАНН,административното нарушение следва да е обявено за наказуемо със закон и установено по своите белези в акт от същия ранг.Процесното не покривало тези базови, дефинитивни изисквания, което се свързвало с извод за липса на нарушение, а щом това било така, нямало и нормативна основа за ангажиране на отговорността на касатора.Горните оплаквания детерминират предмета на касационния контрол,който следва да се развие на техния терен и в параметрите, зададени с чл.218 ал.2 от АПК.

            С напълно идентични доводи е било оспорено процесното пред СРС наказателно постановление и съдът им е дал законосъобразен отговор, излагайки ясни и обосновани мотиви. Съгласно чл.172а ал.2 АПК нормативната роля на мотивите не е „да доказват“,а да проявят механизма на формиране на решаващата воля на съда. В този контекст следва да се отбележи, че е съответно на закона приетото за установено обстоятелство - управление на електрически скутер без регистрация по ул.“*************“ в с. Б. от касатора, а не твърденията на последния,че „моторчето е на К. []“ (л.8 АНД/СРС) и след като не е моторно, а електрическо превозно средство,попадало в изключенията от §6 т.11 ДР ЗДвП и,следователно не подлежало на регистрация.СРС е извел верен извод, че санкционираният касатор е извършил нарушение щом е управлявал нерегистриран електрически скутер,въпреки възраженията му, че същият не бил МПС,за каквото само се отнасяла регламентацията от чл.140 ЗДвП и приложимата Наредба №I-45/2000г.

Съдът е провел законосъобразно въззивното производство, при съблюдаване на принципите от чл.13 и чл.14 НПК.Изслушал е в съдебно заседание актосъставителя св.Г.К. и св.Т.К. (присъствал при установяване на нарушението), чиито показания е обсъдил ведно с писмените доказателства,вкл. приетото без възражения от страните заключение по назначената Съдебна автотехническа експертиза, която процесуална дейност, е гарантирала верността на фактическите му изводи. Приел е от фактическа страна, че на 01.05.2022г. в 14:09 часа в село Б., по улица „*************“, в посока към гр.Силистра, касаторът е управлявал двуколесен електрически скутер с отстояща точка на седене около 600 мм без установен номер на рама и номер на двигател:SJ60V50H1500W002453,който не е регистриран по надлежния ред и, съответно без регистрационни табели,поставени на определеното за това място.След извършена служебна проверка от полицейските органи било установено,че превозното средство никога не е било регистрирано, поради което, при условията на чл.36 ЗАНН, е бил съставен АУАН. Спор по горната фактическа обстановка няма. Спорът е за правото в сегмента - подлежало ли е на регистриране въпросното електрическо превозно средство или е изключено от кръга на МПС, попадащи в регулацията от чл.140 ал.1 ЗДвП.

За изясняване на главния факт в процеса пред него, районният съд е допуснал извършването на автотехническа експертиза, чието заключение е прието в съдебно заседание, с участие на жалбоподателя и, без възражения от страните, поради което и правилно кредитирано от съда. Съгласно същото, въпросното превозно средство е с електрически двигател с мощност 1500 вата, а референтната точка на стоене е 660 милиметра и може да развие скорост от 45 километра в час.При това положение, съответно на закона, съдът е приел, че същото не попада в дефинираните с §6 т.18б ДР ЗДвП „индивидуални електрически превозни средства“,което автоматично го извежда извън изключенията от §6 т.11 ДР ЗДвР за „моторно превозно средство“, по аргумент за противното от тази дефиниция (рer argumentum a contrario). Следователно, попадайки в обсега на нормативно определените като моторни превозни средства, без значение от вида и начина на работа на техния двигател (с вътрешно горене, задвижван с гориво; електрически или друг), процесното пътно превозно средство е подлежало на задължително регистриране по реда на чл.140 ал.1 ЗДвП и съгласно регулацията от Наредба №I-45/2000г.След като това не е било направено, а електрическият мотор се е движил по път отворен за обществено ползване и без поставени регистрационни табели на определените за това места,то е нарушен чл.140 ЗДвП, а деянието е съставомерно по чл.175 ал.3 ЗДвП, както правилно е установил съдът. 

 В този контекст преценени, неоснователни са оплакванията на касатора,че съдът неправилно се бил произнесъл по главното му оплакване,че извършеното не било нормирано със закон като административна простъпка, а установените посредством специалните знания на вещото лице по САТЕ параметри на електрическия скутер, също не били определени със закон, а се намирали в нормативни и административни разпоредби от много по-ниска степен, което, в съвкупност, препятствало формирането на извод за наличие изобщо на административно нарушение. Последното, по хипотеза (арг.чл.6 ЗАНН), е законоустановено, както по своите обективни и субективни белези, така и с оглед неговата наказуемост.Релевирайки същите доводи пред настоящия състав, при законосъобразното им отклоняване от въззивнната инстанция,касаторът очаква нов прочит на закона,за какъвто няма основание.Въпросите за вината и вида и размера на наказанието,са свързани с приложението на материалния закон, за което настоящият съд следи и служебно, по аргумент от чл.218 ал.2 АПК.При преценка на законосъобразността на конкретно индивидуализираните наказания,предвидени в условията на нормативно установена кумулация,в параметрите от чл.175 ал.3 ЗДвП,районният съд е приложил правилно закона. Обосновано е приел отсъствие на предпоставки за преценка на случая като маловажен. Съображенията му по този въпрос се възприемат изцяло от касационния състав предвид високата значимост и степен на защитеност на охраняваните обществени интереси с нормираната задължителна регистрация на всички превозни средства, движещи се по пътищата, отворени за обществено ползване.

         При този изход на процеса, основателно е искането на ответника по касация за съдебни разноски,каквито съгласно чл.63д  ал.4-ал.5 ЗАНН, се присъждат по реда на АПК,което в контекста на чл.143 ал.1,вр. с §1 т.6 ДР АПК означава, че същите следва да бъдат възложени в полза на бюджета на органа,който е разпоредител с бюджет и в чиято структура е АНО,издал процесния пред СРС юрисдикционен акт.Такъв, по аргумент от чл.37 ал.2 ЗМВР, е Областната дирекция на МВР гр.Силистра. Според чл.143 ал.3 АПК,във връзка с чл.63д ал.5 ЗАНН, юрисконсултското възнаграждение се определя съгласно чл.37 от Закона за правната помощ,регламентиращ размера му с Наредбата за заплащането на правната помощ (Обн.ДВ,бр.5/06г.,посл.изм.ДВ,бр. 74/21г.),чиито чл.27е е определил относителни граници на възнаграждението от 80 до 150 лева.В случая, предвид фактическата и правна сложност на касационното производство, същото следва да бъде определено в размер на 80 лева. 

 Обобщавайки изложеното и, след извършената проверка по чл.218 ал.2 АПК, настоящият състав намира,че обжалваното решение на СРС е валидно и допустимо. Същото е постановено в съответствие с установените факти по делото и със закона. Ето защо, следва да бъде оставено в сила, воден от което и на основание чл.221 ал.2 пр.1 АПК,във връзка с чл.63в ЗАНН, Административният съд гр.Силистра

               

                                                        Р Е Ш И:

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение №288/23.12.2022г., постановено по АНД №402/ 2022г. по описа на Силистренския районен съд.

 

ОСЪЖДА В.Р.Д., с ЕГН:**********,***, да заплати на Областна дирекция на МВР гр.Силистра, с административен адрес: гр.Силистра, бул.“Македония №144 и ЕИК:*********, сумата от 80.00 (Осемдесет) лева - съдебни разноски.

 

Решението е окончателно.

                           

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                                                                           2.