Решение по дело №1452/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 февруари 2021 г. (в сила от 1 юни 2021 г.)
Съдия: Светлана Кирилова Димова
Дело: 20202230201452
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

                                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   260 069

 

гр. Сливен, 15.02.2021  г.

 

В  И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

СЛИВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, наказателно отделение, ІІІ-ти наказателен състав, в публично заседание на  втори февруари през 2021 година, в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА ДИМОВА

 

при секретаря Виктория Мустакова, като разгледа докладваното от председателя АНД № 1452 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

           Производството е по повод от жалба на Д.Л.Ш. , против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, издаден от ОД на МВР-гр. Сливен, с което на жалбоподателя на основание чл. 189 ал. 4 вр. чл. 182 ал.1 т. 5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 400 /четиристотин/ лева за нарушение на чл. 21 ал. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателят, редовно призован, не се явява лично.

В съдебно заседание органът, издал обжалваното наказателно постановление не изпраща свой представител.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 19.08.2020 г. в 10:45 ч., по път I-6 км 363+500 в района на Община Твърдица с посока  от гр. София за гр. Бургас при въведено ограничение на скоростта от 60 км/ч, с пътен знак В-26 за движение  извън населено място

било установено управление на  МПС марка „ Ситроен Ц 4 Пикасо“,вид лек автомобил регистрационен номер КН **** ВТ . Установено е нарушение на скоростта допустима в конкретния участък, а именно управление със скорост от 109 км.ч.,установена  и заснета с автоматизирано техническо средство № TFR1-M 584, което е превишение с 49 км.ч. над допустимата скорост/доколкото измервателния уред дава отклонение в диапазона от 3 километра/.

 Въз основа на горната констатация на собственика на МПС – жалбоподател в настоящото производство  е съставен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство. Същия е издаден от ОД на МВР-гр. Сливен,като на жалбоподателя на основание чл. 189 ал. 4 вр. чл. 182 ал.1 т. 5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 400 лева за нарушение на чл. 21 ал. 1 от ЗДвП.

          Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в тяхната съвкупност и поотделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът направи следните фактически и правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима- подадена в законоустановения срок от лице имащо правен интерес от обжалването и разгледана по същество е неоснователна поради следните  съображения:

При издаването на обжалвания  електронния фиш не са допуснати твърдените в жалбата до РС-Сливен нарушения. Изискванията относно издаването на  електронен фиш са залегнали в ЗДП и Наредба  № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.Съгласно посочената нормативна база електронния фиш следва да съдържа точно посочени реквизити , а именно   – териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на МПС, собственика на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Всички тези задължителни реквизити се съдържат в обжалвания фиш, поради което, съдът прие, че при издаването му не са допуснати процесуални нарушения, а факта ,че  липсва подпис на длъжностно лице  и дата на издаване на електронния фиш, не следва да отчита като допуснато нарушение, доколкото закона не поставя такова изискване като задължителен реквизит.

От представените от АНО и приобщени от съда писмени доказателства, става ясно, че са спазени и условията  и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, въведени с Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Използваното автоматизирано техническо средство ТFR1 М № 584 е одобрено по реда на  Закона за измерванията, видно от приложения по делото  протокол  от проверка на мобилна система за видеоконтрол. От така посочения протокол/л.14 от делото/ се установява по безспорен начин годността на техническото средство, чрез което е измерено превишението на скоростта, както и възможността на това средство автоматично да фиксира допуснати нарушения за скорост при предварително зададени параметри.

Мястото за контрол е било обозначено с пътен знак указващ ограничение на скоростта от 60 км. в участък от пътя извън населено място.

 За установеното нарушение е изготвен и протокол за използването на процесното мобилно автоматизирано техническо средство, съобразно изискването на чл. 10, ал. 1 от Наредба  № 8121з-532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.Видно от същия констатираното нарушение е било извършено в указания в протокола период на проверката, а  протокола е оформен съобразно изискванията на Приложение № 1 към Наредбата.

Съдът дава вяра на писмените доказателства приложени към делото като относими към предмета на доказване и приобщени по съответния процесуален ред.

От събраните по делото доказателства се установи по несъмнен начин, че състава на административното-нарушение по чл. 21 ал.2 в вр. ал. 1  от ЗДвП, е осъществен от обективната страна.Съгласно чл. 189 ал.4 изр. І от ЗДвП при нарушение установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер определен за съответното нарушение.

  Съдът следва да отбележи, че не споделя направеното в жалбата възражение за допуснато процесуално нарушение изразяващо се в издаване на електронен фиш, вместо АУАН,поради следните съображения:

  Съгласно чл. 189 ал. 4 от Закона за движението по пътищата (в редакцията към момента на издаване на ЕФ) "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.". От граматическото и функционално тълкуване на чл. 189 ал. 4 от ЗДвП става ясно, че езиковият смисъл на нормата е различен от твърдяние от жалбоподателя.  Внимателния прочит на разпоредбата и в частност поставените препинателни знаци и запетаята след словосъчетанието "техническо средство или система" и предшестваща израза "в отсъствието на контролен орган и нарушител се издава електронен фиш за налагане..." водят до извода, че в отсъствието на контролен орган и нарушител се извършва не установяването на нарушението, а издаването на електронния фиш. Следователно, вложеният от законодателя смисъл в тази норма  касае процедура по издаване на санкционен акт, провеждането на която се извършва в отсъствието на контролен орган и нарушител и предпоставка за която е фактът на простото установяване и заснемане на нарушение с техническо средство или система. Законодателят не е поставил изискване към вида на техническото средство или системата, нито към местата, на които такова може да бъде стационирано с цел експлоатация. В подкрепа на този извод е и съждението, че присъствието на контролен орган при заснемане на нарушението с техническо средство или система по никакъв начин не би могло да опорочи установяването на административното деяние.В подкрепа на извода на съда за неоснователност на посоченото по -горе възражение е и съждението ,че ако се приеме за вярно твърдението на жалбоподателя се стига до житейски и правен  абсурд, доколкото   нарушението може да бъде заснето и установено в отсъствието на контролен орган, но  няма как същото да се установи и в отсъствието на нарушител, който се явява водач на МПС и като такъв присъства  в момента на извършване,съответно заснемане на нарушението

    От представените и приобщени по делото доказателства се установява по несъмнен начин мястото на което е установено нарушението като същото е посочено коректно в   издадения електронен фиш.  От приложените веществени доказателствени средства – снимки и разпечатки от паметта на техническото средство, както и от изготвяния от полицейските служители протокол също се установява точното място, на което е извършено нарушението, както и посоката на движение на МПС и номера му.

    Действително по делото липсва доказателства за собствеността на МПС , но това обстоятелство   не се оспорва  в жалбата против електронния фиш, а в хода на съдебното дирене не са ангажирани доказателства за противното. 

           Съдът не споделя и възраженията на жалбоподателя основано на разбор на разпоредбата на параграф 6, т. 65 от ДР на ЗДП/посочен в жалбата като параграф 1/ и  твърдението му ,че контрола с АТСС се осъществява в отсъствието на компетентните органи и изключва санкционирането с ел. фиш.  В §6, т.65 от ДР на ЗДвП законодателят е предвидил, че автоматизираните технически средства и системи и уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно ЗДвП, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, от Министъра на вътрешните работи е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата се прави разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като в чл. 3 от същата е предвидено, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. В следствие анализа на посочените нормативни разпоредби се налага изводът, че към датата, посочена в електронния фиш и към днешна дата нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. В конкретния случай се касае за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство - TFR1-M 584.  От представените по делото писмени доказателства - протокол от проверка и протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система/л.14 от делото/, се установява, че използваното автоматизирано техническо средство TFR1-M 584 е одобрено по реда на Закона за измерванията и преминало проверка по надлежния ред.

    Видно от фотоснимката и разпечатката от системата действителната измерена скорост на движение на МПС е била 109 км/ч, като контролният орган е  приспаднал   допустимата грешка, която при измерване на скоростта в обхват 20-100 км/ч е в границите на 3 км/ч.

     Наложената с електронния фиш санкция е определена в законоустановения размер по чл. 182, ал. 1 т. 5 от ЗДП  и съответства на степента и характера на нарушението.  

     Предвид горепосоченото, съдът намира, че обжалвания електронен фиш следва да бъде потвърден поради липса на допуснати съществени нарушения и доказаност на извършеното нарушение. 

           Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

                                              Р            Е    Ш     И       :

 

            ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба, серия К № 3942546  от 19..08.2020 г., издаден от ОД на МВР-гр. Сливен, с който на жалбоподателя Д.Л.Ш. с ЕГН ********** с постоянен адрес:***, на основание чл. 189 ал. 4 вр. чл. 182 ал.2 т. 5 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 400 /четиристотин / лева за нарушение на чл. 21 ал. 2 в вр. ал.1  от ЗДвП като ПРАВИЛЕН и ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр. Сливен в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: