Решение по дело №708/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 април 2023 г.
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700708
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

                          Р   Е   Ш   Е   Н   И  Е                                

       

                 130             21.04.2023г.      град Стара Загора

 

 

 

             В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и втори март през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

                                           

                    

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар  Пенка Маринова                                                                                    

и с участието на прокурор                                                                            като разгледа докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 708 по описа за 2022г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                         

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс/ във връзка с чл. 24е, ал. 3 от Закона за акцизите и данъчните складове /ЗАДС/.

 

Образувано е по жалба на „БРИКЕЛ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Гълъбово, представлявано от Изпълнителния директор Я.П. П., против Решение № РТД 3000-1543/ 32-218526 от 09.07.2021г., издадено от Директора на Териториална дирекция Тракийска на Агенция „Митници“, с което решение, на основание чл. 24е, ал. 1, т.4, б. „а“ във вр. с чл.24а, ал.3, т.т 8-11 и чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" във вр. с чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС, е прекратено действието на Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, по съображения за издаването му при неспазване на императивните законови изисквания за съдържание на  административния акт и в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят поддържа, че в нарушение на изискването по чл.59, ал.2, т.4 от АПК, не е конкретизирано материално-правното основание за упражненото административно правомощие. Твърди, че необосновано, неправилно и незаконосъобразно в обжалвания акт е прието, че е налице законово регламентирано основание за постановеното прекратяване на действието на удостоверение за освободен от акциз краен потребител. По съображения, основани на спецификата на производствения процес в предприятието на „БРИКЕЛ“ ЕАД, се обосновава, че топлинната енергия, произведена от горивната инсталация на площадка „Електропроизводство“, се използва за производство на електроенергия и на пара, последната необходима за процеса на обогатяване на въглища при производството на брикети и ОЕГ на площадка „Брикетопроизводство“ (Брикетна фабрика). Сочи, че технологична пара не е предназначена за директна реализация като топлина на територията на страната, за износ или за друга държава - членка на ЕС, нито за отопление, а чрез нея единствено се обезпечава енергийно и се реализира технологичния процес на производство на нови крайни продукти – ОЕГ и брикети, като основната цел на технологичния процес по обогатяване на въглища е подобряване на качествените им показатели, с цел оптималното им изгаряне при употребата им за гориво. С оглед на което счита, че доколкото от една страна предназначението на доставяните и използваните в производственото предприятие въглища, в т.ч образуваната вследствие на тяхното изгаряне наситена пара (топлина), не се използват за други нужди, различни от тези, които директно се свързват с производствения цикъл, а от друга страна тъй като използваните от „БРИКЕЛ“ ЕАД енергийни продукти за производството на топлинна енергия за обогатяване на въглища не притежават характеристиките нито на гориво за отопление, нито на моторно гориво, не е налице възприетото материалноправно основание по чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" във вр. с чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС за упражненото административно правомощие. Твърди, че тъй като по отношение на дружеството приетите от митническите органи като неизпълнени изисквания по чл.24а, ал.3, т.т. 8,9,10 и 11 от ЗАДС, са неприложими, липсва и хипотезата на чл. 24е, ал. 1, т.4, б. „а“ от ЗАДС. С подробно изложени съображения за фактическата, правна и доказателствена необоснованост на разпореденото прекратяване на действието на издаденото на „БРИКЕЛ“ ЕАД Удостоверение за освободен от акциз краен потребител, е направено искане обжалваното Решение № РТД 3000-1543/ 32-218526/ 09.07.2021г. на Директора на ТД Тракийска, да бъде отменено, като незаконосъобразно.

 

Ответникът по жалбата - Директор на Териториална дирекция Митница Пловдив, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като недоказана и неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваното решение, като издадено при спазване на административно-производствените правила и в съответствие с приложимите материалноправни норми от ЗАДС, е правилно и законосъобразно.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

Не е спорно по делото, че „БРИКЕЛ“ ЕАД, към датата на издаване на обжалваното решение, притежава Удостоверение за освободен от акциз краен потребител (УОАКП) № BG003000E0198/ 20.11.2017г., издадено от Началника на Митница Пловдив, за енергийни продукти по чл.24, ал.2, т.3 от ЗАДС (използвани при производство на електрическа енергия, от лица, получили лиценз за производство на електрическа енергия, издаден по реда на Закона за енергетиката) и за енергийни продукти по чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС (използвани за цели, различни от моторно гориво или гориво за отопление) - за производство на пара /топлинна енергия/ за технологични процеси /подсушаване на сурови въглища/ на площадка „Брикетопроизводство“. Съгласно УОАКП, енергийните продукти, които може да се използват от „БРИКЕЛ“ ЕАД като ОАКП, са: 1. въглища с кодове по КН 27021000, 27022000, 27011100, 27011210, 27011900; 2.тежко гориво с кодове по КН 27101962 и 27101964; 3. други масла, различни от смазочните с код по КН 27101999 и 4. масла и други продукти, в които ароматните съставки преобладават - сурови - леки с код по КН 27079999.

В изпълнение на разпоредено с писмо рег.№ 32-186049/ 26.06.2019г. на ЦМУ на Агенция „Митници“ за извършване на проверки на освободени от акциз крайни потребители за спазването на условията, определени в издадените удостоверения, на 27.01.2021г. е извършена проверка на регистрираното лице „БРИКЕЛ“ ЕАД. Констатациите от извършената в обекта на „БРИКЕЛ“ ЕАД проверка по спазването на условията по издаденото Удостоверение за освободен от акциз краен потребител, са обективирани в Протокол № 177 от 27.01.2021г. /л. 102 и сл. по адм. дело № 432/ 2021г./. В протокола са описани етапите на технологичния процес по производство на топлинна и електрическа енергия в ТЕЦ Брикел. Посочено е, че производственото предприятие на “БРИКЕЛ” ЕАД обединява при дейността си две обособени и същевременно свързани помежду си производства, които представляват, от една страна комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, а от друга страна - обогатяване на постъпващите в предприятието сурови въглища чрез подсушаване, от които се получават въглища - обогатено енергийно гориво (ОЕГ), а чрез подсушаване и пресоване се получават въглищни брикети. Двете производства са разположени на две производствени площадки - на площадка „Електропроизводство” (ТЕЦ) се произвежда електрическа и топлинна енергия, а на площадка “Брикетопроизводство” - Брикетна фабрика, се подсушават въглища и се произвеждат брикети и ОЕГ. Произведената от горивната инсталация топлинна енергия се използва за производство на електроенергия, пара за сушене на въглища за производство на брикети и ОЕГ, и гореща вода за топлоснабдителната мрежа на гр. Гълъбово. Част от произведената пара след преминаване през турбините, произвеждащи електрическа енергия, се подава при определени параметри чрез промишлени пароотбори към площадка „Брикетопроизводство” за сушене на сурови въглища, за топлофикационни цели към град Гълъбово и за собствени нужди. Пароотборите са оборудвани със самостоятелни отделни измервателни прибори за разход, температура и налягане. При проверката на място в обекта на ОАКП и при преглед на подаваните от дружеството акцизни и рекапитулативни декларации, митническите органи са приели за установено, че от нормативно определените 30% от общото количество на използваните енергийни продукти (въглища и мазут) за комбинираното производство на топлинна и електрическа енергия, за които дружеството следва да начисли и заплати акциз, „БРИКЕЛ“ ЕАД използва приблизително 87 % от 30-те % за обезпечаване на процеса по подсушаване на сурови въглища за производство на брикети и обогатено енергийно гориво /ОЕГ/. За останалите 13% от 30-те % дружеството начислява и заплаща акциз. При процеса на сушене на суровите въглищата с код по КН 27021000 се променя тяхната калоричност и се получава енергиен продукт с код по КН 27022000. Една част от вече изсушените въглища с код по КН 27022000 се използва от „БРИКЕЛ” ЕАД за нуждите му като освободен от акциз краен потребител, а останалата част са предназначени за продажба на други юридически лица. По съображения, основани на изменението на чл. 4, т. 37 от ЗАДС (ДВ бр.97/ 2017г., в сила от 01.01.2018г.), е прието, че използваните от дружеството енергийни продукти, посочени в Удостоверение BG003000E0198, попадат в приложното поле на чл. 4, т. 37 от ЗАДС, тъй като участват в процес, свързан с отделянето на топлина, а според чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС се освобождават от акциз енергийните продукти, които се използват за цели, различни от моторно гориво или гориво за отопление. Констатациите за използването на въглища и мазут като енергийни продукти за отопление по смисъла на чл. 4, т. 37 от ЗАДС, водели до извода, че същите не попадат в хипотезата на чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС, поради обстоятелството, че при изгарянето на тези продукти като гориво за котлоагрегатите на ТЕЦ се отделя топлина, която служи за получаването на технологична пара, използвана чрез преносна среда, както в технологични процеси - сушене на сурови въглища в „Брикетопроизводство“, така и за собствени нужди на предприятието и за топлоснабдяване в гр. Гълъбово. Сочи се в Протокол за извършена проверка № 177 от 27.01.2021г., че предвид обстоятелството, че удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198 е издадено и на основание чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС, за „БРИКЕЛ” ЕАД за използването на енергийни продукти (мазут и въглища), са приложими новите разпоредби на чл. 24а, ал. 3, т.т. 8-11 от ЗАДС (ДВ, бр. 96 от 2019г., в сила от 01.01.2020г.). Посочените норми регламентират следните задължения за ОАКП: 1. Да използва автоматизирани системи за отчетност, които позволяват извършването в реално време на контрол на количествата енергийни продукти, които ще се получават и използват в обекта, както и на суровините, материалите, произведените или складираните стоки; 2. самостоятелно и за своя сметка да осигурява интернет достъп на митническите органи до автоматизираните системи за отчетност по чл. 24а, ал. 3, т. 8 от ЗАДС, когато ще се получават и използват в обекта енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20 и 3. да използват средства за измерване и контрол, отговарящи на изискванията на ЗАДС, Закона за измерванията и нормативните актове по прилагането им, на количествата енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20 на местата, на които ще се получават в обекта; на количествата енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20 на местата, в които постъпват в съответната производствена инсталация в обекта и/или се влагат в производствения процес и на количествата произведени стоки на местата, на които стоките се извеждат от обекта. Съгласно §38, ал.2 към Закон за изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020г. /ДВ, бр. 84/2020г./,  срокът за привеждане дейността на лицата, получили удостоверения по чл.24б, ал.6 от ЗАДС, в съответствие с изискванията на чл.24а, ал.3, т.8-11 от същия закон, е бил удължен до 31.12.2020г. При проверката е установено, че дружеството използва автоматизирана система за отчетност - счетоводен софтуер Ажур L, като е констатирано, че от представените справки от АЖУР L не може да се извърши проследяемост колко въглища с код по КН 27021000 са използвани за производството на въглища с код по КН 27022000 за целите на контрола в реално време. Прието е, че водената от „БРИКЕЛ“ ЕАД отчетност не позволява разграничение на дейностите, касаещи регистрациите на дружеството като освободен от акциз краен потребител и тези по чл.57а, ал.1 от ЗАДС. Съответно в изпълнение на чл.24а, ал.3, т.9 от ЗАДС, към момента на проверката, „БРИКЕЛ” ЕАД, в качеството си на освободен от акциз краен потребител, не е предоставило самостоятелно и за своя сметка интернет достъп на митническите органи до автоматизираните системи за отчетност в случаите по чл.24, ал.2, т.4, когато ще се получават и използват в обекта енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20.

В заключение е направен извод, че „БРИКЕЛ” ЕАД, в качеството си на ОАКП, не е изпълнило изискванията на чл.24а, ал.3, т.8 и т.9 от ЗАДС, съотв. не е привело дейността си съгласно изискванията на чл.24а, ал.3, т.10 и т.11, и Глава шеста, Раздел IX, чл.46а и чл.46б от Наредба №Н-1/2014г. за специфичните изисквания и контрола, осъществяван от митническите органи върху средствата за измерване и контрол на акцизни стоки и Наредба №Н-7/2016 год. за определяне на ред, начин и формат за изпращане на данните от средствата за измерване и контрол по чл.103а, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове.

Във връзка с констатациите от извършената проверка, обективирани в Протокол № 177 от 27.01.2021г., в ТД Тракийска са постъпили писмени обяснения вх. №32-38056/03.02.2021г. от Изпълнителния директор на „БРИКЕЛ“ ЕАД. Сочи се, че въпреки новата редакция на чл.4, т.37 от ЗАДС /в сила от 01.01.2018г./, използваните от дружеството енергийни продукти за производство на топлинна енергия за обогатяване на въглища, не притежават характеристиките нито на гориво за отопление, нито на моторно гориво. Поддържа се, че доколкото  дружеството получава леко котелно гориво /мазут/ с код по КН 27079999, приетите от митническите органи като неизпълнение изисквани по чл.24а, ал.3, т.т. 8,9,10 и 11 от ЗАДС, се явяват неприложими.

С писмо peг. № 32-75933/ 08.03.2021г. на Началник отдел „Акцизни дейности“ в ТД Тракийска, „БРИКЕЛ” ЕАД е уведомено по реда на чл. 26, ал. 1 от АПК, че е започнало производство за прекратяване действието на УОАКП № BG003000E0198 съгласно разпоредбите на чл. 24е, ал. 1, т. 4, буква „г“ и чл. 24е, ал. 1, т. 4, буква „а“ от ЗАДС. На основание чл.34, ал.3 от АПК, в законоустановения седемдневен срок, в ТД Тракийска е постъпило възражение с вх. №32-88683/17.03.2021г. от „БРИКЕЛ“ ЕАД.

 

 С Решение № РТД3000-1543/32-218526 от 09.07.2021г. на Директора на Териториална дирекция Тракийска на Агенция „Митници“, на основание чл. 24е, ал. 1, т.4, б. „а“ във вр. с чл.24а, ал.3, т.т 8-11 и чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" във вр. с чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС, е прекратено действието на Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД.  От фактическа страна обжалваният акт се основава на констатациите от извършената на 27.01.2021г. проверка в обекта на „БРИКЕЛ“ ЕАД, като мотивната част на решението възпроизвежда фактическите и правните изводи, обективирани в Протокол за извършена проверка № 177 от 27.01.2021г. Въз основа на сочените като установени факти и обстоятелства относно технологичните процеси в предприятието, решаващият административен орган е приел, че 30% от общото количество на използваните енергийни продукти (въглища и мазут) при комбинираното производство на топлинна и електрическа енергия, се явяват енергийни продукти за отопление по см. на чл. 4, т.37 от ЗАДС, участващи в процес, свързан с отделянето на топлина. С оглед на което е направен извод, че не е налице основанието за освобождаване от облагане с акциз по чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС. В подкрепа на този извод се сочи промяната на относимата нормативна уредба – чл. 4, т. 37 от ЗАДС /в сила от 01.01.2018г./ и промяната в тълкуването на понятието „енергиен продукт за отопление“, обусловена от съобразяването с  т.56 от Решение на Съда на Европейския съюз по дело С-240/ 01, където е възприета позиция, че „под използвани като гориво за отопление“ в чл.2, параграф 2 от Директива 92/81/ ЕИО на Съвета от 19 октомври 1992г. следва да се разбират всички случаи, при които енергийните продукти се изгарят и произведената топлинна енергия, отделена при този процес, се използва за затопляне, независимо от крайната цел на това затопляне, включително трансформирането или разрушаването на субстанцията, поглъщаща топлинната енергия по време на химичен или индустриален процес“. Според решаващият административен орган е налице ясно изразена законодателна  воля, че за да се възприеме един продукт за „енергиен продукт за отопление“, не е необходимо той се използва единствено и само за отопление на помещения. Използването на енергийните продукти за отопление включвало и всички случаи, при които продуктите се изгарят и получената топлина се използва независимо от крайното й предназначение. По съображения, че всички решения на СЕС съгласно чл.288 от ДФЕС и чл.633 от ГПК са задължителни за всички съдилища и учреждения в РБългария и с оглед позицията на СЕС как следва да се разбира понятието „използвани като гориво за отопление“ по см. на чл.2, § 2 от Директива 92/81/ ЕИО на Съвета от 19 октомври 1992г., е прието, че компетентният административен орган, в условията на обвързана компетентност, е длъжен да прекрати действието на издаденото на „БРИКЕЛ“ ЕАД Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г., в хипотезата на чл.24е, ал.1, т.4, б. „г“ от ЗАДС /лицето престане да отговаря на условията за освобождаване от облагане с акциз по чл.24, ал.2, т.1 – т.5 от ЗАДС/, тъй като се явява установено и доказано по безспорен начин, че дружеството използва енергийни продукти – въглища и мазут, като енергийни продукти за отопление, които не попадат в условията на чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС. Прието е и че установените от проверяващия екип като неизпълнени от ОАКП изисквания по чл.24а, ал.3, т.т. 8-11 от ЗАДС, са потвърдени от дружеството в т. 2 от подаденото възражение, поради което не е необходимо събирането на никакви допълнителни доказателства.   

   

По жалба на „БРИКЕЛ“ ЕАД, с Решение № 367 от 14.10.2021г., постановено по адм. дело № 432/ 2021г. по описа на Административен съд – Стара Загора, Решение № РТД3000-1543/32-218526/ 09.07.2021г. на Директора на ТД Тракийска на Агенция „Митници“, е обявено за нищожно. За да постанови този резултат съдът е приел, че Решение №РТД3000-1543/32-218526/09.07.2021г., с което е прекратено действието на освободен от акциз краен потребител №BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД, дублира предходно издаденото такова Решение №РТД3000-1846/32-220778/ 30.07.2020г. на Директора на ТД Тракийска на Агенция „Митници“, поради което, макар и с различно правно основание, с оглед на предмета /обекта и съдържанието на разпоредените правни последици/ и субектите, спрямо които актът поражда права и задължения, се явява постановено в недопустимо административно производство, при липсата на правомощие на административния орган за повторно разглеждане и произнасяне по въпрос със същия предмет и страни, по аргумент от чл.27, ал.2 от АПК.

С Решение № 8861 от 12.10.2022г., постановено по адм. дело № 870/ 2022г. по описа на Върховен административен съд, решението на АС – Стара Загора е отменено, като делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда. За да постанови този резултат ВАС е установил, че по адм. дело № 8431/21г. на ВАС, Директорът на ТД Митница Пловдив, на основание чл. 156, ал. 1 от АПК, е оттеглил изцяло Решение №РТД3000-1846/32-220778/30.07.2020г., с което е прекратено действието на освободен от акциз краен потребител №BG003000E0198/20.11.2017 г. на "БРИКЕЛ" ЕАД. С влязло в сила Определение № 12400/ 06.12.2021г. на ВАС по адм. дело № 8431/21г., е обезсилено решение № 184 от 12.05.2021г. на АС – Стара Загора, постановено по адм. дело № 475/2020г., с което е отхвърлена жалбата на дружеството срещу Решение № РТД - 3000 – 1846/32-220778/ 30.07.2020г. на директора на ТД Тракийска при Агенция Митници, като недопустимо и е прекратено производството по делото. Прието е, че Определение № 12400/06.12.2021г. на ВАС по адм. дело № 8431/21г., се явява нов факт по см. на чл. 142, ал. 1 АПК, настъпил след издаване на оспорения акт и решението на АС – Стара Загора, който с обратна сила променя правното значение на фактите, въз основа на които органът е взел решението си. Оттегленият административен акт се счита за неиздаден, а правните му последици за ненастъпили. Чрез влязлото в сила определение е установена липсата на визиран в хипотезата на правната норма юридически факт – прекратено действието на освободен от акциз краен потребител №BG003000E0198/20.11.2017г. на „БРИКЕЛ" ЕАД, като съдът  е длъжен да съобрази настъпилата с обратна сила промяна и да постанови решение съобразно с нея.

 По делото са приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспореното Решение № РТД3000-1543/32-218526/09.07.2021г. на Директора на ТД Тракийска на Агенция „Митници“.

 

 При новото разглеждане на делото е допусната, назначена и изпълнена  съдебно-техническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано. Съгласно заключението, основните енергийни продукти, използвани от ТЕЦ на „БРИКЕЛ“ ЕАД за осъществяване на производствената им дейност, са: лигнитни въглища, дори на прах, но неагломерирани /сурови лигнитни въглища/, доставяни от „Мини Марица – Изток“ ЕАД; лигнити агломерирани /брикети от лигнитни въглища/ - обогатено енергийно гориво (ОЕГ) и биомаса. Суровите лигнитни въглища и брикетируемите лигнитни въглища (ОЕГ) представляват горивната база на ТЕЦ. В заключението на СТЕ подробно са описани всички етапи на технологичните процеси по обогатяване на лигнитни въглища и производство на обогатено енергийно гориво и промишлени брикети, като технологичната последователност на процесите при производството на ОЕГ е представено и чрез схема. Посочено е, че процесът на обогатяване включва предварителна подготовка на суровата въглищна маса и същинско обогатяване чрез повишаване температурата на въглищата до 200 градуса, в резултат на което настъпват физико-химични промени, водещи до повишаване калоричността на горивото и по този начин се произвежда нов продукт – обогатено енергийно гориво (ОЕГ). От посочените в Удостоверение за освободен от акциз краен потребител №BG003000E0198/20.11.2017г. енергийни продукти, „БРИКЕЛ“ ЕАД получава следните горива с код по КН: сурови лигнитни въглища, дори на прах, неагломерирани – с код по КН 27021000; лигнити, агломерирани, обогатени лигнитни въглища – с код по КН 27022000; мазут - с код по КН 27079999 и други видове въглища – с код по КН  27011900. Посочените горива се използват за осъществяване на производствената дейност на Брикетна фабрика за производство на ОЕГ. След 2020г. не се използват енергийни продукти с кодове по КН 27101962 и 27101964 /тежко гориво/ и 27101999 /други масла, различни от смазочните/.  Технологичните процеси по обогатяване на лигнитни въглища и производството на ОЕГ в Брикетна фабрика, не могат да се осъществяват без произведената от изгарянето на енергийни продукти технологична парапарозахранването на площадка „Брикетопроизводство“ се извършва от площадка „Електропроизводство“ посредством 4 паропровода, като отработената пара след сушилните барабани се връща обратно. Според заключението на експертизата обогатяването на суровите лигнитни въглища е невъзможно без топлинната им обработка и без използването на топлината, отделена от изгарянето на въглищата за производство на топлинна енергия в ТЕЦ, като енергийните продукти и получената в резултат на изгарянето им технологична пара, отвеждана от специално предназначения пароотбор в Брикетна фабрика, са използвани само за нови крайни енергийни продукти – производство на ОЕГ. Няма някакви изменения в технологичната схема или каквито и да е било други изменения в производствения процес по обогатяване на лигнитни въглища и производството на ОЕГ и брикети, настъпили след 01.01.2018г., в сравнение с технологията и производствения процес преди тази дата. Посочено е в заключението, че пароотборите за производствени нужди за производство на ОЕГ в Брикетна фабрика и за топлофикацията на гр. Гълъбово, са отделни, като топлофикацията на гр. Гълъбово се осъществява от топлоносител гореща вода. Съответно парата, която се използва за обогатяване на въглищата на площадка „Брикетопроизводство“ е с температура 230˚С и налягане 5-7 атм., като технологичната линия за производство на ОЕГ не се използва като отоплителна инсталация – поради високата температура и налягането на отделяната топлина /технологична пара/, същата не може да бъде предназначена и използвана за отопление на хора, животни, растения или помещения, като при пробив в затворено помещение може да се получи взривоопасна среда, като високата температура задушава и изгаря всякакви живи организми.  Отоплението на административни, битови и производствени помещения на територията на Брикетна фабрика се осъществява с електроуреди и конвектори на ел. енергия. Заключението на вещото лице е, че произвежданата и подавана пара на площадката на „Брикетопроизводство“ е със специална производствена цел -  производство на обогатено енергийно гориво ОЕГ,  като тази пара, която се отвежда от пароотборите на ТЕЦ към площадката на „Брикетопроизводство“ нито е предназначена, нито може да бъде директно реализирана като топлина за отопление на територията на страната, за износ или за друга държава – членка на ЕС, нито се използва като вид моторно гориво, като единственото й предназначение е за енергийното обезпечаване и реализиране на технологичния процес по производство на нови крайни енергийни продукти - ОЕГ. Енергийни продукти с код по КН 2710 12 до КН 2710 20 дружеството не е получавало и не получава.

 

По делото е назначена и изпълнена и съдебно-техническа (компютърна) експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано. Съгласно заключението, в „БРИКЕЛ“ ЕАД е внедрена и използвана автоматизирана система за отчетност, като считано от 12.03.2021г. се използва софтуер TaxStoreGen – 2022.13.5 (програма, разработена от „Унисофт“ ЕООД, съдържаща няколко модула в съответствие с изискванията и нормите на ЗАДС и ППЗАДС), а считано от 14.02.2019г. е внедрена и функционираща и друга система за отчетност – софтуерен продукт NSYS Акцизен данъчен склад версия 1.1.68.4. И двете системи за отчетност осигуряват отдалечен интернет достъп на митнически органи, съотв. на Агенция „Митници“. В „БРИКЕЛ“ ЕАД е осигурена непрекъсваемост на интернет свързаността (24/7) посредством два независими интернет доставчика, като ако поради някакви технически причини се прекъсне връзката с основния доставчик, автоматично се превключва към резервния доставчик за достъп до интернет. Според изпълнилото експертизата вещо лице, няма данни, нито причини, към датата на извършената от митническите органи проверка /27.01.2021г./ да не е бил осигурен, респ. да не и бил възможен интернет достъп на митническите органи до функциониращата автоматизирана система за отчетност.    

 

   Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка по законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

  

   Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност съгласно чл. 24е, ал. 3 от ЗАДС, е процесуално допустимо.

        

Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

Оспореното Решение № РТД3000-1543/32-218526/09.07.2021г., с което на основание чл. 24е, ал. 1, т.4, б. „а“ във вр. с чл.24а, ал.3, т.т 8-11 и чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" във вр. с чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС, е прекратено действието на Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД, е издадено от материално и териториално компетентния орган по см. на чл. 24е, ал. 2 от ЗАДС - Директор на Териториална дирекция Тракийска на Агенция „Митници“. Решението е постановено в предвидената от закона форма и съдържа всички изискуеми по чл.59, ал.2 от АПК реквизити, при посочване на правните основания за упражненото административно правомощие и възприетите като релевантни факти и обстоятелства.     

 

            Съдебният контрол за материална законосъобразност на обжалвания административен акт обхваща преценката налице ли са установените от административния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в посочената като правно основание за неговото издаване правна норма, съответно -  дали се следват разпоредените с акта правни последици.

В случая издаването на оспореното Решение № РТД3000-1543/32-218526/ 09.07.2021г. на Директора на ТД Тракийска на Агенция „Митници“ и упражненото административно правомощие по чл. 24е, ал. 1, т.4 (за прекратяване по инициатива на органа на действието на УОАКП), се основа на две нормативно регламентирани хипотези. Първата – по чл. 24е, ал.1, т.4, б „а“ от ЗАДС, която разпоредба регламентира прекратяване действието на УОАКП когато освободеният от акциз краен потребител престане да отговаря на изискванията на чл. 24а, ал. 3 и 7, като от фактическа страна наличието на това материалноправно основание е обосновано с неизпълнение от страна на „БРИКЕЛ“ ЕАД като ОАКП на изискванията по чл.24а, ал.3, т.т 8-11. Второто посочено основание за разпореденото прекратяване на действието на УОАКП № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД, е в хипотезата на чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" от ЗАДС (когато лицето престане да отговаря на условията за освобождаване от облагане с акциз по чл. 22, ал. 2 или чл. 24, ал. 2, т. 1 – 5), като от фактическа страна съществуването на това основание е обосновано със съображения, че „БРИКЕЛ“ ЕАД използва продуктите въглища и мазут като енергийни продукти за отопление, поради което не отговаря на условията по чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС.

 

 По отношение наличието на основанието чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" във вр. с чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС за прекратяване действието на Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г.:  

 

 От доказателствата по делото, в т.ч от Протокол № 177 от извършената на 27.01.2021г. проверка от страна на митническите органи /л. 102 и сл. по адм. дело № 432/ 2021г./ и от заключението на изпълнената СТЕ, по несъмнен начин се установява, че „БРИКЕЛ“ ЕАД е титуляр на издадени от КЕВР лицензия за дейността „производство на електрическа и топлинна енергия“ и за дейността „пренос на топлинна енергия“. Към датата на издаване на оспореното решение „БРИКЕЛ“ ЕАД притежава валидно Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г., за енергийни продукти по чл.24, ал.2, т.3 от ЗАДС (използвани при производство на електрическа енергия, от лица, получили лиценз за производство на електрическа енергия, издаден по реда на Закона за енергетиката) и за енергийни продукти по чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС (използвани за цели, различни от моторно гориво или гориво за отопление) - за производство на пара /топлинна енергия/ за технологични процеси /подсушаване на сурови въглища/ на площадка „Брикетопроизводство“. Съгласно УОАКП, енергийните продукти, които може да се използват от „Брикел“ ЕАД като ОАКП, са: 1. въглища с кодове по КН 27021000, 27022000, 27011100, 27011210, 27011900; 2.тежко гориво с кодове по КН 27101962 и 27101964; 3. други масла, различни от смазочните с код по КН 27101999 и 4. масла и други продукти, в които ароматните съставки преобладават - сурови - леки с код по КН 27079999. Производственото предприятие на “БРИКЕЛ” ЕАД обединява при дейността си две обособени и същевременно свързани помежду си производства, а именно: 1. комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, което производство се осъществява при използването на енергийни продукти – лигнитни въглища, дори на прах, но неагломерирани с код по КН 2702 1000 и лигнити, агломерирани /брикети от лигнитни въглища/ - обогатено енергийно гориво (ОЕГ) с код по КН 2702 2000 и 2. Производство на брикети от лигнитни въглища и ОЕГ, технологичните процеси на което производство включват обогатяване на постъпващите в предприятието сурови въглища чрез подсушаване, от които се получават въглища - обогатено енергийно гориво (ОЕГ), а чрез подсушаване и пресоване се получават въглищни брикети. Двете производства са разположени на две производствени площадки - на площадка „Електропроизводство” (ТЕЦ) се произвежда електрическа и топлинна енергия, а на площадка „Брикетопроизводство” - Брикетна фабрика се произвеждат брикети и ОЕГ. Произведената от горивната инсталация (ТЕЦ) топлинна енергия се използва за производство на електроенергия, за пара за обогатяване на въглищата за производство на брикети и ОЕГ и за гореща вода за топлоснабдителната мрежа на гр. Гълъбово. Всяка турбина на ТЕЦ има по един промишлен и един топлофикационен пароотбор, като централата разполага с четири промишлени пароотбора за нуждите на производство на обогатено енергийно гориво (ОЕГ) и четири отоплителни пароотбора за отопление на гр. Гълъбово. Част от произведената технологична пара, получена при изгарянето в ТЕЦ на енергийните продукти, след преминаване през турбините, произвеждащи електрическа енергия, се отвежда посредством специално предназначен промишлен пароотбор към площадка „Брикетопроизводство” (Брикетна фабрика) и се използва единствено за производството на нови крайни продукти – ОЕГ, като отработената пара след сушилните барабани се връща обратно. Според заключението на изпълнената по делото СТЕ, технологичните процеси по обогатяване на лигнитни въглища и производството на ОЕГ в Брикетна фабрика, не могат да се осъществяват без произведената от изгарянето на енергийните продукти  (въглища и мазут) технологична пара, като парозахранването на площадка Брикетопроизводство (Брикетна фабрика), се извършва изцяло от отделената технологична пара при изгарянето на енергийните продукти на площадка Електропроизводство (ТЕЦ Брикел). Съответно обогатяването на суровите лигнитни въглища за производството на ОЕГ е невъзможно без топлинната им обработка и без използването на топлината, отделена от изгарянето на въглищата за производство на топлинна енергия в ТЕЦ, като енергийните продукти и получената в резултат на изгарянето им технологична пара, отвеждана от специално предназначените промишлени пароотбори в Брикетна фабрика, са използвани само за нови крайни енергийни продукти – производство на ОЕГ. Заключението на вещото лице е, че произвежданата и подавана пара на площадката на „Брикетопроизводство“ е със специална производствена цел -  производство на обогатено енергийно гориво,  като тази пара, която се отвежда от пароотбора на ТЕЦ към площадката на „Брикетопроизводство“, нито е предназначена, нито може да бъде директно реализирана като топлина за отопление на територията на страната, за износ или за друга държава – членка на ЕС, нито се използва като вид моторно гориво, като единственото й предназначение е енергийното обезпечаване и реализиране на технологичния процес по производство на нови крайни енергийни продукти - ОЕГ. В заключението е посочено и че няма някакви изменения в технологичната схема или каквито и да е било други изменения в производствения процес по обогатяване на лигнитни въглища и производството на ОЕГ и брикети, настъпили след 01.01.2018г., в сравнение с технологията и производствения процес преди тази дата.

 

От фактическа страна дружеството – жалбоподател не оспорва направената от митническите органи констатация при извършената на 27.01.2021г. проверка, че 30 % от общото количество на използваните при комбинираното производство на топлинна и електрическа енергия енергийни продукти (въглища и мазут), се прилагат в технологичен процес за производство на топлинна енергия (технологична пара) чрез изгарянето на тези продукти като гориво за котлоагрегатите на ТЕЦ, която отделена при горенето на енергийните продукти топлина, се използва чрез преносна следа – пара, в технологичните процеси на площадка „Брикетопроизводство“ по обогатяване на сурови лигнитни въглища и производство на нови крайни продукти – брикети и ОЕГ.

Спорът по делото е правен и се свързва с това, дали така описаният начин на използваните за производство на електрическа и топлинна енергия въглища и мазут, при който енергията на част от тях под формата на топлинна енергия се използва при производството на брикети и ОЕГ на площадка „Брикетопроизводство“, сочи на използване на тези продукти като „енергийни продукти за отопление“ по см. на чл.4, т.37 от ЗАДС (ДВ бр. 97/ 2017г., в сила от 01.01.2018г.) и съотв. налице ли е основанието по чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" от ЗАДС за прекратяване действието на издаденото УОАКП на „БРИКЕЛ“ ЕАД, тъй като освободеният от акциз краен потребите е престанал да отговоря на условието на  чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС енергийните продукти да се използват само за цели, различни от моторно гориво и гориво за отопление.

 

За да е налице хипотеза чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" от ЗАДС за прекратяване по инициатива на органа на действието на УОАКП, е необходимо да бъде установено, че ОАКП е престанал да отговаря на условията за освобождаване от облагане с акциз по чл. 22, ал. 2 или чл. 24, ал. 2, т. 1 – 5. Следователно наличието на посоченото материалноправно основание за упражняване на административното правомощие, изисква установяването и доказването на възникнали след издаването на УОАКП юридически или доказателствени факти и обстоятелства, имащи спрямо признатото с УОАКП право на освобождаване от акциз, значение на правоизключващи, правопогасяващи или правопрекратяващи факти. Съгласно заключението на изпълнената по делото СТЕ, няма някакви изменения в технологичната схема или каквито и да е било други изменения в производствения процес по обогатяване на лигнитни въглища и производството на ОЕГ и брикети, настъпили след 01.01.2018г., в сравнение с технологията и производствения процес преди тази дата. Следователно както към датата на издаване на Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД, така и към датата извършената от митническите органи проверка и издаването на оспореното решение, част от използваните от дружеството енергийни продукти при комбинираното производство на топлинна и електрическа енергия, се прилагат в технологичен процес за производство на топлинна енергия (технологична пара), която се разходва в технологичните процеси на площадка „Брикетопроизводство“ по обогатяване на сурови лигнитни въглища и производство на нови крайни енергийни продукти с код по КН 2702 2000. При липса на каквито и да е било данни за извършени от дружеството изменения в технологичните процеси по обогатяване на лигнитни въглища и производството на ОЕГ и брикети след издаването на УОАКП № BG003000E0198/ 20.11.2017г., очевидно не може да се приеме, че прилаганите от „БРИКЕЛ“ ЕАД след 01.01.2018г. технологични и производствени процеси са довели до промяна на предназначението, целите за използване или начина на използване на енергийните продукти и съотв. ОАКП е престанал да отговаря на условията по чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС. След като дружеството е отговаряло на условията на чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС към датата на издаване на УОАКП и при липсата на каквато и да било промяна в технологичния процес на производство и на вида на енергийните продукти, влагани в този процес, наличието на хипотезата чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г“ от ЗАДС, се явява недоказано.

 

Всъщност по същество обуславящите съображения на решаващия административен орган за наличието на материалноправното основание по чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" от ЗАДС, се свързват с констатацията, че доколкото част от енергийните продукти (въглища и мазут) се използват от „БРИКЕЛ“ ЕАД за сушене на сурови въглища и съотв. участват в процес, свързан с отделянето на топлина, същите се явяват „енергийни продукти за отопление“ по см. на новата разпоредба на чл. 4, т. 37 от ЗАДС /ДВ, бр. 97 от 2017г., в сила от 01.01.2018г./ и съотв. използването им като енергийни продукти за отопление обуславя извод за липсата на условието по чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС за определянето им като освободени от акциз енергийни продукти.

На първо място следва да се отбележи нормата на чл. 4, т. 37 от ЗАДС е с дефинитивен характер т.е съдържа легално определение на понятието  „енергиен продукт за отопление“ по см. на ЗАДС. Според определението, дадено в чл. 4, т. 37 от ЗАДС /ДВ, бр. 97 от 2017г., в сила от 01.01.2018 г./ „енергиен продукт за отопление" е продукт, участващ в процес, свързан с отделянето на топлина, която се използва непосредствено или чрез преносна среда. Енергийният продукт за отопление не се ограничава само до използването му за отопление на помещение. Използването на енергиен продукт за отопление включва и всички случаи, когато енергийните продукти се изгарят и получената топлина се използва независимо от крайното ѝ предназначение, включително използването в оранжерии, сушилни, бази за вторични суровини, с изключение: а) за цели по т. 10 и 33; б) за цели, различни от моторно гориво или гориво за отопление“. Предходно действалата редакция на разпоредбата на чл.4, т.37 от ЗАДС /в сила към датата на издаване на УОАКП № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД/, е определяла като енергиен продукт за отопление „продуктът, участващ в процес, свързан с отделянето на топлина, която се използва непосредствено или чрез преносна среда. Енергийният продукт за отопление включва всички случаи, когато енергийни продукти се изгарят и получената топлина се използва независимо от крайното й предназначение, с изключение: а) за цели по т. 10 и 33 и б) за цели, различни от моторно гориво или гориво за отопление“. От съпоставката между двете редакции на нормата на чл.4, т.37 от ЗАДС и съотв. на дефиницията на понятието „енергиен продукт за отопление“, е видно, че с направеното  изменение на чл. 4, т. 37 от ЗАДС /ДВ, бр. 97 от 2017г., в сила от 01.01.2018г./ не се променя съдържанието на понятието т.е не се разширява или стеснява приложното поле на законовия текст, а се уточнява смисъла вложен в дефинитивната норма. И преди, и след изменението на законовата разпоредба, определящо при извършваната от административния орган преценка е обстоятелството за каква цел се използва енергийния продукт Отделно от това и по старата, и по новата редакция на чл.4, т.37 от ЗАДС, изключението по чл.4, т.37, б. „б“ от ЗАДС, остава непроменено.

 В случая именно на изключението по чл.4, т.37, б. „б“ от ЗАДС се основава правото на „БРИКЕЛ“ ЕАД по чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС на освобождаване от облагане с акциз на енергийните продукти, използвани за цели, различни от моторно гориво или гориво за отопление. По изложените по-горе съображения че технологичният процес, както и целта, за която се използват енергийните продукти, не са се изменяли във времето, като производството и влаганите в него горива са такива, каквито са били и при издаването удостоверението за освобождаване от облагане с акциз при условията на чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС /който факт всъщност не се оспорва от ответника/, следва извода, че не е осъществена хипотезата на чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" от ЗАДС. Безспорно е, че няма технологичен процес, който да е свързан с използване чрез изгаряне на горива и при който да не се отделя топлина. Съобразно трайната и константна практика на ВАС, когато един енергиен продукт се използва в производствена дейност на предприятието за получаване на наситена пара за целите на самото производство /както е в случая/, той не се използва за отопление по смисъла на чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС, тъй като получаването на наситена пара за целите на производствения процес не е равнозначно на отопление, а съгласно чл. 2, § 4, б. „б“ от Директива 2003/96/ЕО от нейното приложно поле са изключени енергийните продукти, използвани за цели, различни от моторни горива или горива за отопление. Противно на възприетото в оспореното решение на Директора на ТД Тракийска, не е налице промяна в тълкуването на понятието „енергиен продукт за отопление“, обусловена от съобразяването с т.56 от Решение по дело С-240/ 01 на СЕС и възприета с това решение позиция какво следва да се разбира под понятието „използвани като гориво за отопление“ продукти по см. на чл.2, § 2 от Директива 92/81/ ЕИО на Съвета от 19 октомври 1992г. В случая от доказателствата по делото се установява (а и не се оспорва от митническите органи), че част общото количество на използваните енергийни продукти (въглища и мазут) при комбинираното производство на топлинна и електрическа енергия, се прилагат в технологичен процес за производство на топлинна енергия чрез изгарянето на тези продукти като гориво за котлоагрегатите на ТЕЦ, която отделена при горенето на енергийните продукти топлина, се използва чрез преносна следа – пара, в технологичните процеси на площадка „Брикетопроизводство“ по обогатяване на сурови лигнитни въглища и производство на нови крайни енергийни продукти с код по КН 2702 2000. Съгласно заключението на изпълнената по делото СТЕ, процесът на обогатяване на суровите лигнитни въглища се извършва чрез топлинната им обработка при повишаване температурата на въглищата до 200 градуса, в резултат на което настъпват физико-химични промени, водещи до повишаване калоричността на горивото и по този начин се произвежда нов продукт – обогатено енергийно гориво (ОЕГ). Съответно технологичните процеси по обогатяване на въглищата чрез топлинната им обработка е невъзможно без използването на топлината, отделена от изгарянето на въглищата за производство на топлинна енергия в ТЕЦ, респ. производството на ОЕГ в Брикетна фабрика не може да се осъществи без произведената от изгарянето на енергийните продукти (сурови лигнитни въглища и мазут) технологична пара, като парозахранването на площадка Брикетопроизводство (Брикетна фабрика) се извършва от площадка Електропроизводство (ТЕЦ Брикел) посредством 4 паропровода, а отработената пара след сушилните барабани се връща обратно. Ако и технологичният процес по обогатяването на въглищата на площадка „Брикетопоризводство“ чрез топлинната им обработка посредством подаването на отделената при изгарянето енергийните продукти технологична пара с температура 230˚С и налягане 5-7 атм., което води до повишаване температурата на въглищата до 200 градуса, да се свързва с протичането на физико-химични процеси на основата на „сушене“ на суровите лигнитни въглища, това обстоятелство не релевира използване на енергийните продукти за отопление по см. на чл. 4, т. 37 от ЗАДС.  

Доколкото въз основа на заключението на СТЕ по несъмнен начин се установява, че:  

1. Технологичната линия за производство на ОЕГ не се използва като отоплителна инсталация, съотв.  парата, която се използва за обогатяване на въглищата на площадка „Брикетопоризводство“ /с температура 230˚С и налягане 5-7 атм./, не може да бъде предназначена и използвана за отопление;

2. Отделената топлина при използването на енергийните продукти чрез тяхното изгаряне в ТЕЦ Брикел при комбинираното производство на електрическа и топлинна енергия и подаването й като технологична пара на площадката наБрикетопроизводство“, е със специална производствена цел -  обезпечаване и реализиране на технологичния процес по производство на нови крайни енергийни продукти - ОЕГ с код по КН 2702 2000, част от които впоследствие се използват от „БРИКЕЛ“ ЕАД като освободен от акциз краен потребител по чл.24, ал.2, т.3 от ЗАДС за производство на електрическа и топлинна енергия чрез влагането им като суровина в ТЕЦ Брикел;

3. Технологичната пара, която се отвежда от пароотборите на ТЕЦ към площадката на „Брикетопроизводство“, нито е предназначена, нито може да бъде директно реализирана като топлина за отопление на територията на страната, за износ или за друга държава – членка на ЕС, нито се използва като вид моторно гориво;

4. Произведената технологична пара, получена при изгарянето в ТЕЦ на енергийните продукти, след преминаване през турбините, произвеждащи електрическа енергия, се отвежда посредством специално предназначени промишлени пароотбори към площадка “Брикетопроизводство”, които пароотбори за нуждите на производството на ОЕГ в Брикетна фабрика, са различни от топлофикационните пароотбори (със самостоятелни, отделни измервателни прибори за разход, температура и налягане), чрез които се осъществява топлофикацията на гр. Гълъбово от топлоносител гореща вода (за което използване на енергийните продукти за отопление /за гореща вода за топлоснабдителната мрежа на гр. Гълъбово/, митническите органи не оспорват начисляването и заплащането на акциз от страна на „БРИКЕЛ“ ЕАД) и

5.  Енергийните продукти и произведената от тях при изгарянето им технологична пара, подавана на площадката на „Брикетопроизводство“, не се използват за нужди и цели на територията на обекта, различни от тези за обезпечаване на технологичните процеси за производство на нови енергийни продукти – ОЕГ и брикети (отоплението на административни, битови и производствени помещения на територията на Брикетна фабрика се осъществява с електроуреди и конвектори на ел. енергия),

 

            следва извода, че използването от „БРИКЕЛ“ ЕАД на енергийни продукти (въглища и мазут), в т. ч отделената при изгарянето на продуктите топлина и влагането на получената технологична пара на площадка „Брикетопроизводство“ за сушене на сурови въглища, като част от технологичните процеси по производство на нови енергийни продукти – ОЕГ и брикети, не представлява използване на енергийни продукти за цели като гориво за отопление. С оглед на което фактически, правно и доказателствено необоснован се явява направения от решаващия орган извод, че по отношение на „БРИКЕЛ“ ЕАД е налице материалноправната предпоставка, с която законът в разпоредбата на чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" от ЗАДС, свързва упражняването на правомощието за прекратяване действието на издадено удостоверение на освободен от акциз краен потребител в хипотезата, когато лицето е престанало да отговаря на условията за освобождаване от облагане с акциз по чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС.

 По отношение наличието на основанието чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „а" във вр. с чл. 24а, ал. 3, т. т.т 8-11 от ЗАДС за прекратяване действието на УОАКП № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“: 

 

 Решаващият административен орган е приел, че предвид обстоятелството, че удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198 е издадено и на основание чл. 24, ал. 2, т. 4 от ЗАДС, за „БРИКЕЛ” ЕАД са приложими новите разпоредби на чл. 24а, ал. 3, т.т. 8-11 от ЗАДС (ДВ, бр. 96 от 2019 г., в сила от 01.01.2020 г.), като съгласно §38, ал.2 към Закон за изменение на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2020г. /ДВ, бр. 84/2020г./,  срокът за привеждане дейността на лицата, получили удостоверения по чл.24б, ал.6 от ЗАДС, в съответствие с изискванията на чл.24а, ал.3, т.8-11 от същия закон, е бил удължен до 31.12.2020г. Съгласно разпоредбата на чл.24а, ал.3, т.8 от ЗАДС, освободеният от акциз краен потребител следва за използва автоматизирани системи за отчетност, които позволяват извършването в реално време на контрол на количествата енергийни продукти, които ще се получават и използват в обекта, както и на суровините, материалите, произведените или складираните стоки, вписани в искането му за издаване на УОАКП. В чл. 24а, ал.3, т.9 от ЗАДС е регламентирано, че ОАКП е длъжен самостоятелно и за своя сметка осигурява интернет достъп на митническите органи до автоматизираните системи за отчетност по т. 8 в случаите по чл. 24, ал. 2, т. 4, когато ще се получават и използват в обекта енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20. Нормата на чл.24а, ал.3, т.10 от ЗАДС установява задължение за ОАКП в случаите по чл. 24, ал. 2, т. 4 да използва средства за измерване и контрол: а) на количествата енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20 на местата, на които ще се получават в обекта; б) на количествата енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20 на местата, в които постъпват в съответната производствена инсталация в обекта и/или се влагат в производствения процес и в) на количествата произведени стоки на местата, на които стоките се извеждат от обекта, като съгласно т.11 на чл.24а, ал.3 от ЗАДС средствата за измерване и контрол по т. 10 трябва да отговарят на изискванията на този закон, Закона за измерванията и нормативните актове по прилагането им.

 От посочената законова регламентация следва извода, че нормативно установените с новите разпоредби на чл.24а, ал.3, т.9, т.10 и т.11 задължения за ОАКП, са само случаите по чл. 24, ал. 2, т. 4, когато от ОАКП ще се получават и използват в обекта /влагат в производствения процес/ енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20. Съгласно заключението на изпълнената по делото СТЕ обаче, от посочените в Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E019. енергийни продукти, „Брикел“ ЕАД получава единствено следните горива с код по КН: сурови лигнитни въглища, дори на прах, неагломерирани – с код по КН 27021000; лигнити, агломерирани, обогатени лигнитни въглища – с код по КН 27022000; мазут - с код по КН 27079999 и други видове въглища – с код по КН  27011900. След 2020г. не се използват енергийни продукти с кодове по КН 27101962 и 27101964 /тежко гориво/ и 27101999 /други масла, различни от смазочните/. Заключението на вещото лице е, че енергийни продукти с код по КН 2710 12 до КН 2710 20 дружеството не е получавало и не получава, съотв. не е съхранявало или използвало нито към момента на проверката, нито към момента на изпълнение на експертизата. С оглед на така установеното съдът приема, че въведените с разпоредбата на чл.24а, ал.3, т.9, т.10 и т.11 от ЗАДС изисквания и задължения за ОАКП, регламентирани като такива единствено за случаите на получаване и използване в обекта на енергийни продукти с код по КН 2710 12 до 2710 20, са неотносими и неприложими по отношение на „БРИКЕЛ“ ЕАД и съответно тяхното неизпълнение не представлява основание за прекратяване действието на Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД в хипотезата на 24е, ал. 1, т.4, б. „а“ от ЗАДС.  

Възприетото като неизпълнено изискване по 24а, ал.3, т.8 от ЗАДС /ОАКП да използва автоматизирани системи за отчетност, които позволяват извършването в реално време на контрол на количествата енергийни продукти, които ще се получават и използват в обекта, както и на суровините, материалите, произведените или складираните стоки/, решаващият административен орган е обосновал с констатацията на митническите органи при извършената на 27.01.2021г. проверка, че дружеството използва автоматизирана система за отчетност - счетоводен софтуер Ажур L, като от представените справки от АЖУР L не може да се извърши проследяемост колко въглища с код по КН 27021000 са използвани за производството на въглища с код по КН 27022000 за целите на контрола в реално време. Прието е, че водената от „Брикел” ЕАД отчетност не позволява разграничение на дейностите, касаещи регистрациите на дружеството като освободен от акциз краен потребител и тези по чл.57а, ал.1 от ЗАДС. Съгласно заключението на изпълнената по делото съдебно-техническа (компютърна) експертиза, в „БРИКЕЛ“ ЕАД е внедрена и използвана автоматизирана система за отчетност, като считано от 14.02.2019г. е функционираща система за отчетност – софтуерен продукт с наименование NSYS Акцизен данъчен склад версия 1.1.68.4, даваща възможност за водене на приходни и разходни АДД, придружителни акцизни документи и опростени придружителни документи, осигуряваща отдалечен интернет достъп на Агенция „Митници“, при непрекъсваемост на интернет свързаността (24/7) посредством два независими интернет доставчика, като ако поради някакви технически се прекъсне връзката с основния доставчик, автоматично се превключва към резервния доставчик за достъп до интернет. Считано от 12.03.2021г. се използва софтуер с наименование TaxStoreGen – 2022.13.5 - програма, разработена от „Унисофт“ ЕООД, съдържаща няколко модула (подробно описани в заключението), в съответствие с изискванията и нормите на ЗАДС и ППЗАДС. Според изпълнилото експертизата вещо лице, няма данни, нито причини, към датата на извършената от митническите органи проверка /27.01.2021г./ да не е бил осигурен, респ. да не и бил възможен интернет достъп на митническите органи до функциониращата автоматизирана система за отчетност.  Въз основа на така установеното от СТЕ, не е ясно по какви съображения е прието, че функционираща към момента на проверката система за отчетност – софтуерен продукт NSYS Акцизен данъчен склад версия 1.1.68.4, даваща възможност за водене на приходни и разходни АДД, придружителни акцизни документи и опростени придружителни документи и осигуряваща отдалечен интернет достъп на Агенция „Митници“,  не е отговаряла на изискванията по 24а, ал.3, т.8 от ЗАДС от гл. т на възможността за извършване в реално време на контрол на количествата енергийни продукти, които се получават и използват в обекта, както и на суровините, материалите, произведените или складираните стоки. При липса на законово изискване към използваната от ОАКП автоматизирана система за отчетност, за отчитане от какво количество суровина (енергиен продукт) какво количество краен продукт се получава, невъзможността от ползваната от „БРИКЕЛ“ ЕАД автоматизирана система за отчетност - счетоводен софтуер Ажур L, да се извърши проследяемост колко въглища с код по КН 27021000 са използвани за производството на въглища с код по КН 27022000,  не може да се разглежда като неизпълнено изискване по 24а, ал.3, т.8 от ЗАДС, още повече, че с оглед описаните по-горе специфики на технологичните процеси, очевидно обективно практически невъзможно е да се определи в реално време от колко точно количество сурови лигнитни въглища какво количество ОЕГ е произведено.  Но дори и да се приеме, че към датата на проверката ползваната от „БРИКЕЛ“ ЕАД автоматизирана система за отчетност не е разполагала в цялост с необходимата функционалност за да покрие изискванията по 24а, ал.3, т.8 от ЗАДС, от доказателствата по делото се установява, че в кратък срок след констатираните при проверката проблеми във връзка с възможността за извършване в реално време на контрол от страна на митническите органи, считано от 12.03.2021г. е внедрен и използван  софтуер TaxStoreGen – 2022.13.5, функционалностите на който изцяло съответстват на изискванията на ЗАДС и ППЗАДС. В този смисъл макар и малко след законово определения срок /до 31.12.2020г./, „БРИКЕЛ“ ЕАД е привело дейността си в съответствие с изискването по чл.24а, ал.3, т.8 от ЗАДС, като към датата на постановяване на обжалваното решение /09.07.2021г./ не е било налице материалноправното основание за прекратяване действието на УОАКП по чл. 24е, ал. 1, т.4, б. „а“ от ЗАДС, основано на неизпълнено изискване от ОАКП по чл.24а, ал.3, т.8 от ЗАДС.

С оглед на гореизложеното необоснован, от гл. т. на събраните по делото доказателства и неправилен, от гл.т. на закона е направеният от решаващия административен орган извод, че са налице материалноправните предпоставки по чл. 24е, ал. 1, т.4, б. „а“ във вр. с чл.24а, ал.3, т.т 8-11 от ЗАДС, за прекратяване действието на УОАКП № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД.

 

За пълнота на изложението следва да се отбележи, че съдът приема за неоснователно възражението на жалбоподателя за нищожност на оспореното решение поради постановяването му в нарушение на императивната норма на чл.156, ал.3 от АПК. Оттегленото Решение № РТД3000-1846/32-220778/ 30.07.2020г. на Директора на ТД Тракийска на Агенция „Митници“, макар и идентично като предмет на волеизявлението и разпоредените правни последици с обжалвания акт  /за прекратяване действието на Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД/, се основава на различни материалноправни и фактически основания за упражненото административно правомощие.

 

 Предвид изложеното, обжалваното Решение № РТД 3000-1543/ 32-218526 от 09.07.2021г. на Директора на ТД Тракийска при Агенция „Митници“, като издадено в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон, следва да бъде отменено, като незаконосъобразно.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд,

 

Р    Е    Ш    И :

 ОТМЕНЯ по жалба на „БРИКЕЛ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Гълъбово, представлявано от Изпълнителния директор Я.П. П., Решение № РТД 3000-1543/ 32-218526 от 09.07.2021г., издадено от Директора на Териториална дирекция Тракийска на Агенция „Митници“, с което на основание чл. 24е, ал. 1, т.4, б. „а“ във вр. с чл.24а, ал.3, т.т 8-11 и чл. 24е, ал. 1, т. 4, б. „г" във вр. с чл.24, ал.2, т.4 от ЗАДС, е прекратено действието на Удостоверение за освободен от акциз краен потребител № BG003000E0198/ 20.11.2017г. на „БРИКЕЛ“ ЕАД, като незаконосъобразно.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: