Решение по дело №3407/2017 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 799
Дата: 24 април 2018 г. (в сила от 17 октомври 2019 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20177040703407
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2017 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№799                          дата  24 април 2018г.                  град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 26 март 2018 год.,  в следния състав:

 

                                                                                   Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                         

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: …………………….

 

разгледа адм. дело № 3407 по описа за 2017 год.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.40, ал.1 от ЗДОИ.

Предмет на оспорване е Решение № К-1092-104/09.11.2017г. на изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД – гр.Бургас, с което е отказано предоставяне на информация, поискана със заявление вх.№ К-1092-75/11.09.2017г., подадено от Я.И.П. ***.

Жалбоподателят П. счита решението за незаконосъобразно, като постановено в разрез с материалния закон, както и при съществени нарушения на административнипроизводствените правила. По същество счита, че търсената от нея информация представлява обществена такава по смисъла на чл.2, ал.1 от ЗДОИ и административният орган дължи нейното предоставяне. Иска се отмяна на процесното решение, връщане преписката на административния орган, като и да се задължи същия да се произнесе по съществото на искането, както и присъждане на разноските по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява, като извънсъдебно е депозирала молба, с която е изложила подробно становище по съществото на спора. 

Ответникът – изпълнителен директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД – гр.Бургас, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена. Възразява по присъждането на разноски в полза на жалбоподателя. Претендира възнаграждение. Представя писмени бележки по същество на спора.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, обсъди доводите на страните и съобрази разпоредбите на закона, установи следното:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е частично основателна.

Жалбоподателят П. е сезирала изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД – гр.Бургас със заявление вх. № К-1092-75/11.09.2017г., с което е поискала достъп до обществена информация относно следните обстоятелства: т.1 - незаверени преписи от всички договори, които са сключени от дружеството и попадат в обхвата на чл. 20, ал. 4 от ЗОП за периода от 15.06.2017 г. до момента на заявлението; т.2 - незаверени преписи от всички първични счетоводни документи, свързани с посочените в предходната точка договори по смисъла на чл. 20, ал. 5 от ЗОП (независимо дали договорите са в писмена форма или са неформални); т.3 - счетоводна справка, от която да е видно: какъв е общият размер на платените суми по посочените по-горе договори в табличен вид, като справката да съдържа информация най-малко по кой договор, каква сума и на кой доставчик и на коя дата е заплатена. Посочила е предпочитаната форма за обективиране на информацията – копия на хартиен носител.

С писмо изх.№ К-1092-85/26.09.2017г. на изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД – гр.Бургас жалбоподателят е уведомена, че искането ѝ не отговаря на изискванията на чл. 25, ал.2, т.1 ЗДОИ, като е посочено, че поради неточно описание на исканата информация органът не може да извърши правилна преценка относно характера на исканата информация и съответно дали същата да бъде представена в пълен или ограничен обем.

В изпълнение указанията на органа, от жалбоподателя е постъпила молба – уточнение вх.№ К-1092-96/27.10.2017г., в която е посочено, че по т.1 от заявлението, договорите, до които се търси достъп, следва да отговарят на едно от следните условия: да са на стойност до 50 000лв. с предмет на дейност възложени СМР или такива на стойност по-малка от 70 000лв. когато техен предмет са услуги по Приложение № 2 към чл. 11, ал.3 от ЗОП, или договорите да са на стойност до 30 000лв., когато със съответния договор дружеството е възложило доставки и услуги извън горните две хипотези. По т.2 от заявлението си жалбоподателката е уточнила, че под първичен счетоводен документ следва да бъде разбирано такъв документ, който отговаря на законната дефиниция  по чл.4, ал.2 от ЗСч, включително, но не само, всички фактури, приемо-предавателни протоколи, стокови разписки, товарителници, както и всички документи, касаещи плащанията, извършени от страна на дружеството в изпълнение на задълженията му по договорите от т.1 на заявлението. На трето място - относно счетоводната справка, поискана от жалбоподателя в т.3 от заявлението, същата е уточнила, че тя следва да представлява справка в табличен вид, от която да е видно какъв е общият размер на платените суми по посочените в т.1 договори, като са предложени по вид и съдържание пет колони, които поисканата таблица следва да съдържа.

Заявлението е разгледано от изпълнителния директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД – гр.Бургас, по което е постановено процесното Решение за достъп до обществена информация № К-1092-104/09.11.2017г. В мотивите на решението е посочено, че исканата информация не е описана точно, като искането е направено по общ начин, без конкретно посочване на определени договори и страни, поради което органът няма възможност да извърши преценка за обществения характер на търсената информация, дали същата съществува в поискания вид и обем, респ. къде се съхранява. Посочено е още, че административният орган е лишен от възможност да извърши преценка доколко исканият достъп до обществена информация е свободен по смисъла на чл.17, ал. 1 от ЗДОИ, с оглед на което е отказано да бъде предоставена исканата информация.

Решението в частта, в която не е предоставена информация относно незаверени преписи от всички договори, които са сключени от дружеството и попадат в обхвата на чл. 20, ал. 4 от ЗОП за периода от 15.06.2017 г. до 11.09.2017г. и незаверени преписи от всички първични счетоводни документи, свързани с посочените договори по смисъла на чл. 20, ал. 5 от ЗОП (независимо дали договорите са в писмена форма или са неформални), е незаконосъобразно. 

Съгласно нормата на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.  Ответникът е задължен субект по смисъла на ЗДОИ, като попада в хипотезата на §1 т.4 от ДР на ЗДОИ - „Публичноправна организация“ е юридическо лице, което независимо от неговия търговски или производствен характер е създадено с цел задоволяване на обществени интереси и за което е изпълнено някое от следните условия: ……….. в) обект е на управленски контрол от страна на възложители по чл. 7, т. 1 или 3 от Закона за обществените поръчки; управленски контрол е налице, когато едно лице може по какъвто и да е начин да упражнява доминиращо влияние върху дейността на друго лице”, предвид обстоятелството, че е юридическо лице, чието търговско предприятие е организирано като еднолично акционерно дружество, като дружеството е обект на управленски контрол от страна на Държавата чрез МРРБ и  упражнява доминиращо влияние върху дейността му.

Исканата информация относно незаверени преписи от всички договори, които са сключени от дружеството и попадат в обхвата на чл. 20, ал. 4 от ЗОП за периода от 15.06.2017 г. до 11.09.2017г. и незаверени преписи от всички първични счетоводни документи, свързани с посочените договори по смисъла на чл. 20, ал. 5 от ЗОП, има характер на обществена такава по смисъла на чл. 2 от ЗДОИ, свързана е с обществения живот в Република България и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закона субект. Съгласно чл.9 от Закона обществената информация, създавана и съхранявана от органите и техните администрации, е официална и служебна, като  чл.11 от ЗДОИ определя, че служебна е информацията, която се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации. В този смисъл, исканата информация е относно разходването на публични средства и е свързана с работата на публичноправна организация и има характер на "служебна" по смисъла на чл. 11 от закона. Съгласно разпоредбата на чл.13, ал.1 от ЗДОИ достъпът до служебна обществена информация е свободен с изключение на случаите, изрично уредени с ал.2 на същата норма, предвиждаща възможност за ограничаване на достъпа до такава информация, когато тя е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение, а също и когато съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи и предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и сведения, свързани с тях. В случая, поисканата от жалбоподателя информация не попада в обхвата на посоченото ограничение и след като информацията относно сключените договори в посочения период представлява служебна обществена информация по смисъла на чл.11 от ЗДОИ, тя следва да му бъде предоставена от задължения субект.

Не се констатира да е налице някое от основанията за отказ по смисъла на  чл. 37 от ЗДОИ, в частност – информацията не е класифицирана, няма данни за изричен отказ от трето лице, както и няма данни исканата информация вече да е била предоставена на молителя през предходните шест месеца. Съгласно разпоредбата на чл.13, ал.4 от ЗДОИ, достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес, като задължение на органа при разглеждане на искането за предоставяне на служебна информация да извърши преценка за наличието на такъв интерес, което в случая не е сторено и няма изложени мотиви в тази насока.

Решението е законосъобразно в останалата част.

Легитимната цел на искането за предоставяне на достъп до информация по реда на чл. 2, ал.1 от ЗДОИ е лицето, което търси информацията да си състави собствено мнение за дейността на задължения субект. За да е възможно съставянето на такова мнение, информацията трябва да е налична, т.е. служебната обществена информация вече да е събрана или създадена от задължения субект, при и по повод на неговата дейност. По тази причина поисканата в заявлението счетоводна справка не се установява да попада в горепосочената категория. Липсват доказателства, че такава справка е изработена от ответника и тя съществува в правния мир. Касае се по-скоро за съставяне на нарочен документ, който да съдържа обработени в табличен вид  данните, генерирани от предходните две искания в заявлението, поради което законосъобразно е отказано изготвянето на такава таблична справка.

На основание изложените мотиви оспореният отказ следва да се отмени като незаконосъобразен в частта, в която не е предоставена информация относно незаверени преписи от всички договори, които са сключени от дружеството и попадат в обхвата на чл. 20, ал. 4 от ЗОП за периода от 15.06.2017 г. до 11.09.2017г. и незаверени преписи от всички първични счетоводни документи, свързани с посочените договори по смисъла на чл. 20, ал. 5 от ЗОП (независимо дали договорите са в писмена форма или са неформални), като преписката се върне на административния орган за разглеждането й, съобразно изложените по-горе мотиви. Жалбата следва да се отхвърли в частта по т.3 от искането за изготвяне на справка в табличен вид, обобщаваща данните по т.1 и т.2 от заявлението. 

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 и чл.174 от АПК, Бургаският административен съд,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № К-1092-104/09.11.2017г. на изпълнителен директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД – гр.Бургас, В ЧАСТТА, в която е отказано предоставянето на информация по реда на ЗДОИ по т.1 и т.2 от заявление вх.№ К-1092-75/11.09.2017г., подадено от Я.И.П. ***.

ВРЪЩА административната преписка на изпълнителен директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД – гр.Бургас за разглеждане на   заявление вх. № К-1092-75/11.09.2017г., подадено от Я.И.П. ***, В ЧАСТТА по т.1 и т.2 от заявлението и издаване на административен акт в 14-дневен срок, считано от получаването на преписката, съобразно мотивите на настоящия съдебен акт.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Я.И.П. *** против Решение № К-1092-104/09.11.2017г. на изпълнителен директор на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД – гр.Бургас, В ЧАСТТА против отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по т.3 от заявление вх.№ К-1092-75/11.09.2017г.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        СЪДИЯ: