Решение по дело №253/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 август 2023 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20237140700253
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  515

гр. МОНТАНА, 15 август 2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 27 07 2023 г. в състав: 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: Петя Видова  като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, пети състав, Адм.д. № 253 по описа за 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното: 

Производството по делото е по реда на 20 от ППЗСУ, вр. с чл. 78 от ЗСУ.

Образувано е по жалба на Дирекция „Социално подпомагане” Разград против Отказ на Управителя на Дом за пълнолетни лица със сетивни нарушения /ДПЛСН/, гр. Вълчедръм да настани в Дома лицето Д*** Д*** К*** .

В жалбата се твърди, че отказът от настаняване на лицето Д*** К*** е незаконосъобразен и нецелесъобразен. На първо място счита, че не е спазена установената от закона форма, а именно в същия липсва посочване на правното основание и информация пред кой орган и в какъв срок подлежи на обжалване – чл. 59, ал. 2, т. 4 и т. 7 от АПК. Въз основа на депозирано Заявление с вх. № СУ/Д-РР/13.15.02.2023 г. от Д*** Д*** К*** до Директора на Дирекция „Социално подпомагане" /ДСП/ - Разград, е изготвена Предварителна оценка на потребностите от социални услуги, на основание чл. 7, ал, 1 от Правилника за прилагане на Закона за социалните услуги /ППЗСУ/. Оценката е изготвена в условията на чл. 9 от ППЗСУ, като с оглед обстоятелствата е преценено, че лицето е в кризисна ситуация, поради което е насочено незабавно да ползва подходяща социална услуга, съобразно неговите потребности и здравословно състояние. Предварителната оценка е изготвена по постоянния адрес на лицето, т.к. е лице в криза и се намира на територията на ДСП-Разград. Към 13.02.2023 г. г-н К*** е адресно регистриран с настоящ адрес ***, заявен на 16.01.2023 г. Г-н К*** е с практическа слепота на двете си очи, поради отлепване и разкъсване на ретината на двете очи. Няма възможности за оперативно лечение и възвръщане на остатъчно зрение. "Вижда" само силуети и тъмни фигури. Придружаващо заболяване е дисоциално разстройство на личността. Изпитва затруднение при поддържане на лична и битова хигиена- нуждае се от чужда помощ, притежава ЕР на ТЕЛК № 1778/22.07.2020 г. със срок до 01.07.2023 г. и определени 100% трайно намалена работоспособност с чужда помощ. Диагноза: Отлепване и разкъсване на ретината. Няма собствен имот. Настанен е, като лице в криза на 10.01.2023 г. в Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства /ЦНСТПЛПР/ гр. Долна баня. Прекратил е договора с услугата по собствено желание на 29.01.2023 г. Към датата на изготвяне на предварителната оценка се е намирал пред сградата на Дирекция „Социално подпомагане" гр. Разград без възможност за подслон. След извършеното проучване и направената социална анкета, относно индивидуалните потребности на лицето е констатирано, че г-н К*** е лице с трайно увреждане, в трудоспособна възраст, нуждаещо се спешно от подслон и подкрепа свързана с осигуряване на подходяща жизнена среда, включваща осигуряване на храна, помощ при поддържане на лична хигиена и тоалет, контрол на здравословното състояние и други съответстващи на индивидуалните му потребности. Предвид лошите метеорологични условия и ниските зимни температури, които създават реална заплаха за живота му е необходимо лицето спешно да бъде насочено към резидентна грижа за пълнолетни лица със сетивни увреждания. Социалната услуга Дом за пълнолетни лица със сетивни нарушения, съответства на идентифицираните му потребности и е единствена възможна алтернатива на този етап, която би задоволила в достатъчна степен неговите потребности. Близките му не желаят да му оказват подкрепа и контрол в ежедневието, не са в добри взаимоотношения. Категорично лицето се намира в криза, която не би могло само да преодолее. Лошите метеорологични условия и ниските зимни температури, към настоящия момент, утежняват ситуацията и създават реален риск за живота и здравето му. Налице са обстоятелства от здравен, семеен, социален характер, които налагат предприемане на спешни мерки и търсене на възможност за приоритетно настаняване на лицето в социална услуга за резидентна грижа за пълнолетни лица. В жалбата оспорващия се позовава на разпоредбата на чл. 78, ал. 1 от ЗСУ, според която лицето, което иска да ползва социална услуга, има право да избере доставчика на услугата, а съгласно ал. 5 от същата правна норма - доставчик на социална услуга, която се финансира от държавния бюджет, може да откаже предоставянето на услуга само когато: 1.     не предоставя исканите от лицето социални услуги; 2. след извършване на индивидуалната оценка на потребностите се установи, че чрез социалните услуги, които предлага, не могат да се удовлетворят потребностите на лицето, като в случая отказът е направен при условията на чл. 20, ал. 1 от ППЗСУ и чл. 78, ал. 5, т. 2 от Закона за социалните услуги. Мотивите в обжалвания отказ за настаняване на лицето, не кореспондират с идентифицираните потребности на същото, както и с приложеното ЕР на ТЕЛК, видно от което водещата диагноза е: отлепване и разкъсване на ретината. В изготвената предварителна оценка на потребностите не е изведена нужда от специални медицински грижи по отношение на лицето. Не е изготвена и предоставена на ДСП - Разград /насочваща дирекция/ индивидуална оценка на потребностите на потребителя, в която да е идентифицирана такава нужда от подкрепа. Основното и определящото в случая е, че лицето е в неравностойно положение, идентифицирано, като лице в криза и е насочено към социална услуга, чието ползване е заявено от самото лице, съобразно неговото здравословно състояние и нужди. В нормативната база не е разгледана възможност за отказ от прием, след насочване на лице - потребител при наличие на свободно място в съответната социална услуга, което е факт към момента на неговото насочване. По смисъла на ЗСУ и ППЗСУ лицето - потребител се приема в социалната услуга, като му се изготвя индивидуална оценка на потребностите за подкрепа, където то пребивава включително и през периода на обжалване на издадения отказ от услугата. Счита акта и за несъответен с целта на закона. Видно от документите, съставляващи административна преписка по издаване на изготвената предварителна оценка на потребностите от социални услуги за насочване на лицето Д*** Д*** К*** , същото е лице в неравностойно положение, с идентифицирани нужди за подкрепа. Оценката е изготвена в изпълнение на предвидените принципи и цели в Закона за социалните услуги, а именно:

-            Социалната работа е дейност, която се основава на правата на човека и социалната справедливост и е насочена към подкрепа на отделния човек, семейството, групи или общности за подобряване на качеството им на живот, чрез развитие на умения да използват собствените си възможности и тези на общността при посрещане на техните потребности;

-            Индивидуалният подход включва извършване на професионални действия за подкрепа и придружаване на лицето, при които неговите конкретни потребности, способности и възможности се поставят в центъра на работата;

-            Индивидуалната оценка на потребностите е професионално проучване на житейската ситуация и психо-социалното състояние на лицето с цел определяне на неговите емоционални и социални потребности и потребности от развитие и реализация, които да насочат социалната работа. Индивидуалната оценка на потребностите включва професионални становища, заключения, изводи и препоръки,основани на анализ;

-            Право на социални услуги има всяко лице, което се нуждае от подкрепа за превенция и/или преодоляване на социалното изключване, реализиране на права или подобряване на качеството му на живот, независимо от неговите възраст, здравно състояние, образование, доходи, социално и имуществено състояние;

-            При предоставянето на социални услуги не се допуска нарушаване на правата, свободите, достойнството и личната неприкосновеност на лицата. Социални услуги се предоставят съобразно желанието и личния избор на лицата.

Отказът на Дом за пълнолетни лица със сетивни нарушения - гр. Вълчедръм от 23.02.2023 г., издаден от Е*** А*** З*** - управител на социалната услуга за резидентна грижа, е издаден в противоречие с предвидените принципи и цели за защита на правата и интересите на хората в неравностойно положение, с идентифицирани нужди и потребности в насока осигуряване ползването на социални услуги при установена нужда от това, поради което същият се явява и нецелесъобразен. Моли да се отмени обжалваният отказ.

Ответната страна, чрез адв. Ц.Д., в с.з. оспорва жалбата.

Доказателствата по делото са писмени. Изслушано е заключение на вещо лице.

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

С Определение от 28 03 2023 г. настоящият състав е разпределил доказателствената тежест между страните, като при условията на чл. 171, ал. 5 и чл. 9, ал. 3 от АПК са дадени допълнителни указания и изискани доказателства от трета страна.

Съгласно представени 13 броя предварителни оценки, изготвени от ДСП Разград за периода 2019 – 2023 г., за лицето Д*** К*** , конкретно през 2019 г., са изготвени два броя оценки и доклади – м. март и м. август, по които социалните работници са давали мотивирани предложения същият да бъде настаняван в центрове от семеен тип за пълнолетни лица с психични разстройства /л.85/, респ. временно настанен в приюти /л. 81, л. 71/ като няма данни за такива настанявания. През 2021 г. са изготвени три броя предварителни оценки през месеците юни, юли и август с предложения дългосрочно да ползва социална услуга за резидентна грижа в специализирана среда, за временно настаняване като бездомно лице /л. 57-69/. Съгласно Уведомление от 31 08 2021 г. /л. 61/ е насочен за ползване на социални услуги в Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с физически увреждания /ЦНСТПЛФУ/, с. Крояч, Община Л*** , Област Разград. За месеците януари, април, август и септември 2022 г. /л. 36-56/ са изготвяни предварителни оценки с предложения за ползване на социална услуга за резидентна грижа за пълнолетни лица. Съгласно Уведомление за насочване за ползване на социални услуги от 23 12 2022 г. /л. 40/ е насочен в ЦНСТПЛПР гр. Долна Баня. През 2023 г. са изготвени два броя предварителни оценки през месец февруари с предложение за ползване на резидентна грижа. Съгласно Уведомление за насочване за ползване на социална услуга лицето е насочено в ДПЛСУ гр. Вълчедръм /л. 7/.

С оспорения Акт - Становище от Е*** А*** З*** , Управител на ДПЛСН, гр. Вълчедръм заявява, че се е запознала със случая и е констатирала, че лицето Д*** Д*** К*** е на 33 години, неженен, в работоспособна възраст, освидетелстван с ЕР на ТЕЛК № 1778/111 от 22.07.2020 г. От изготвената оценка се разбира,че на различни етапи лицето е получавало подкрепа от Дирекция „Социално подпомагане" Разград под различна форма. Ползваните социални услуги е напускал по взаимно съгласие или предсрочно са прекратявани. Поради това,че липсват данни, от които да е видно за причините довели до освобождаването му от ползваните социални услуги, както и по подробни данни за сегашното му здравословно-психическо и физическо състояние при вземане на решението е използвала допълнителни данни, установени при изготвянето на Предварителна оценка на потребностите изготвена по подадено заявление през 2021 г. с вх.№ СУ/Д-РР/153/09.05.2021 г. В тази оценка се описва, че здравословните проблеми на г-н К*** са започнали от ранна детска възраст. Описан е като волево-неустойчив, импулсивен, с прояви на конфликтност и агресия. Поставените диагнози, като; „Несоциализирано разстройство в поведението", "Дисоциално разстройство на личността" и „Емоционално нестабилна личност" крият сериозен проблем с психичното състояние на г-н Д*** К*** . Характерно за лицата с такива разстройства е, че не се съобразяват със социалните норми и задължения, при тях липсва съчувствие към другите. Емоционално студени са и проявяват склонност към насилие, както и невъзможност за създаване на близки взаимоотношения. Въз основа на тези факти в Предварителните оценки на потребностите на г-н К*** от Дирекция „Социално подпомагане” Разград, изготвени за периода 2021 г.- 2023 г. отказва да настани в ДПЛСН-гр. Вълчедръм лицето Д*** Д*** К*** . Като мотиви към отказа се посочва още здравословното - физическо и психично състояние, младата възраст от 33 години, необходимостта от запазване спокойствието и сигурността на потребителите, които са стари хора над 75 годишна възраст, както и липсата на други социални услуги на територията на община Вълчедръм, които могат да са в помощ и на г-н К*** при предоставяне на дългосрочна грижа.

С представената по делото съдебна експертиза изготвена по писмени данни от вещото лице д-р А.К.Ц. – магистър по специалност „Социална педагогика и социално подпомагане, специализация Андрогогика, квалификация социален работник/социален педагог, магистър по специалност Психология, квалификация психолог, с което се установява, че лицето Д*** К*** безспорно е лице, което се нуждае от помощ и грижа.  Разширеното семейство на лицето не желае да полага грижи за него в семейна среда. От документите е видно, че г-н К*** е с водеща диагноза „практическа слепота на двете си очи", но има и съпътстващи диагнози: „Несоциализирано разстройство в поведението, Дисоциално разстройство на личността и Емоционално нестабилна личност". В специализираната институция няма нужният персонал за обгрижване на лица с ментални заболявания, като психиатър, психолог и достатъчно медицински персонал. Предвид обстоятелствата, е необходимо да бъде оценена нуждата и на останалите потребители на специализираната институция, тъй като ако Домът не разполага с нужните специалисти, той не може да отговори на нуждите на г-н К*** , по отношение на съпътстващите му диагнози, които фигурират в документацията по делото. В с.з. при изслушване на заключението вещото лице заявява, че самото наименование на специализираната институция казва, че там са потребители, които са със сетивни увреждания. Никъде в институцията не е посочено, че може да се отглеждат потребители, които имат съпътстващи заболявания като умствена изостаналост или психични заболявания. По документите навсякъде пише, че лицето още от детска възраст е посещавало психиатрични детски клиники, т.е. тези съпътстващи заболявания не са  придобити в зряла възраст. Вещото лице не може да каже какви са причините за незрящото зрение на кандидат потребителя, но в Експертното решение тази диагноза е записана като водеща. Прави му впечатление, обаче, че никъде в историята назад от документацията няма подробен социален доклад. Целта на социалните доклади е социалният работник да опише историята на лицето, както и преминаването му от институции в институции. На приемащата институция следва да й е ясно как е родено, какви причини има, защото може някои от заболяванията да са в следствие на трудното раждане, как е отглеждано, отглеждано ли е в семейна среда, от детска възраст ли е прехвърляно от институция в институция, което е важно. Такава история на потребителя няма в никой социален доклад. Когато в една институция, както е във Вълчедръм, за незрящи, трябва да се направи една подробна комплексна оценка, която колегите са направили, в следствие на което отказват да настанят лицето, тъй като съпътстващите му заболявания първо пречат на това, че в Дома няма нужният персонал, а второ биха могли да нарушат правата на останалите потребители. Когато има психични заболявания в социалната услуга или специализираната институция трябва да има поне и най-малкото психолог. Трябва да има психиатър на граждански договор, за да може да се справя с кризите на потребителя. Самият персонал трябва да бъде обучен да работи с такива лица, защото социалната работа и грижата за лица, които имат психични заболявания и умствена изостаналост е специфична и е различна от полагането на грижи за незрящо лице или за друг вид профил - потребител. Целта на специализираните институции, е когато лицето остане в невъзможност сам да се обслужва, когато няма подкрепяща семейна среда, то да бъде настанено в такава защитена среда, в която да има възможност да се полагат адекватни грижи за него. В случая – да, той се настанява и няма вече проблем в общината, но приемащата институция следва да има възможността да му предостави качествена грижа. Трябва да се изследват тези неща. Не е само да се намери подслон, освен подслона и храната, е и грижата, за да се предостави качествен живот на този потребител. Това е човек, който има нужди и специфика при обгрижването. Във Вълчедръм и по принцип в малките населени места няма такива специалисти. За една санитарка, която има средно образование, когато лицето изпадне в криза, тя не знае какво са психични заболявания, няма никаква представа, как ще се справи и как ще опази още 50 човека. Другото което е направило впечатление на вещото лице, е че по принцип, когато се настаняват лица, дори и те да не поддържат контакти със своите близки и роднини, винаги презумпцията на социалните служби е да работят в посока лицата да подобрят своята комуникация с близки и роднини с цел като го подкрепят, като работят специалисти с него в дадената институция, то да се върне в своята семейна среда. От Вълчедръм до Разград, такова разстояние, не може да се работи в посока поддържане на семейните контакти. И ако едно дете по-лесно се адаптира в нова среда, на ново място, то за възрастния човек това не е добре. Законът дава право и потребителят си е избрал този дом, но затова са специалистите, тези дирекции, когато виждат, че лицето е дезориентирано в определена степен да му се помогне. От настаняването е възможно да се нарушат и интересите на останалите потребители в дома, поради това, че няма специалисти и те не могат да откликнат на неговите нужди и следствие на това ще се нарушат правата и спокойствието и на останалите. Вещото лице не е установило медицинска документация, която да установява това психично заболяване, въпреки че това е описано и от социалните служби в Разград. В техните предварителни оценки е отразено, че още в детска възраст лицето е лежало в детска клиника по психиатрия във Варна, което е индикатор, че това лице не е отключило това заболяване като възрастен. Психичното заболяване е много трудно за работа. Честото бягство, агресивното поведение, това са показатели, че лицето страда. Липсва история, липсва необходимата документация, медицински документи, никъде няма документи точно какво е, т.е. какви лекарства приема и следва да приема, за да може и той самият да се чувства добре. 

Съгласно договор № 36 от 01 09 2021 г. /л. 220-222/, между Община Л*** , в качеството си на доставчик и Д*** Д*** К*** , в качеството си на потребител, страните се договарят на потребителя да се предостави правото да ползва изброените социални услуги с краен срок 01 09 2024 г. С декларация, заверена от Кмета на Община Л*** лицето декларира отказ да ползва социалните услуги на ЦНСТПЛФУ с. Крояч, считано от 07 01 2022 г. /л. 231/

Съгласно предварителен договор от 10 01 2023 г. и договор от 30 01 2023 г. /л. 184-195/, между Община Долна баня, в качеството си на доставчик и Д*** Д*** К*** , в качеството си на потребител, страните се договарят на потребителя да се предостави правото да ползва социална услуга в ЦНСТПЛПР с краен срок 30 01 2026 г. Със Заявление от дата 03 02 2023 г. /л. 183/ лицето заявява отказ да ползва социалните услуги на ЦНСТПЛПР гр. Долна баня, считано от 10 02 2023 г.

По делото са представени още експертни решения, епикризи, изготвена индивидуална оценка на потребностите от подкрепа от ЦНСТ, с. Крояч.

При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е против ИАА, подлежащ на оспорване, от правно легитимирано лице - ДСП Разград, съгласно чл. 20, ал. 3, т. 2 от ППЗСУ. Оспореният отказ е получен на дата 10 03 2023 г., видно от входящия номер на придружителното писмо, с което е изпратен  /л. 5/, а жалбата е подадена на 20 03 2023 г. /л. 2 и л. 26/, видно от датата поставена в ИД, поради което е спазен 14 дневния законов срок или същата е допустима за разглеждане по същество.

Съгласно чл. 78, ал. 1, ал. 5 и ал. 6 от ЗСУ - Лицето, което иска да ползва социална услуга, има право да избере доставчика на услугата. Доставчик на социална услуга, която се финансира от държавния бюджет, може да откаже предоставянето на услуга само когато: 1. не предоставя исканите от лицето социални услуги; 2. след извършване на индивидуалната оценка на потребностите се установи, че чрез социалните услуги, които предлага, не могат да се удовлетворят потребностите на лицето. Редът за отказ за предоставяне на социална услуга, финансирана от държавния бюджет, се определя в правилника за прилагането на закона.

Съгласно чл. 20, ал. 1-3 от ППЗСУ - В случаите по чл. 78, ал. 5, т. 2 от Закона за социалните услуги доставчикът на социалната услуга, която се финансира от държавния бюджет, в срок до 5 работни дни изпраща индивидуалната оценка на потребностите и мотивиран отказ за предоставяне на услугата на дирекция "Социално подпомагане" или общината, извършила насочването, и на лицето, а индивидуален план за подкрепа не се изготвя.  В случаите по чл. 15 индивидуалната оценка на потребностите и мотивираният отказ за предоставяне на социалната услуга се изпращат на дирекция "Социално подпомагане", издала направлението за предоставяне на социални услуги по Закона за хората с увреждания, и на лицето с увреждане. Отказът по ал. 1 може да се обжалва по реда на Административнопроцесуалния кодекс от: 1. лицето; 2. дирекция "Социално подпомагане", извършила насочването или издала направлението за предоставяне на социални услуги по Закона за хората с увреждания; 3. общината, извършила насочването.

Безспорно е по делото, че лицето Д*** Д*** К*** , е лице, на което за периода 2019 г. - 2023 г. многократно са извършвани индивидуални оценки на потребностите, по които е давано предложение за дългосрочно ползване на социална услуга за резидентна грижа, като върху всички тях е отбелязвано желание на лицето да ползва същите. Няма спор и че лицето два пъти е насочвано от ДСП Ихтиман и ДСП Разград към ползването на такива социални услуги, а именно в ЦНСТПЛПР (център с психични разстройства) в гр. Долна Баня през месец декември 2022 г. и в ЦНСТПЛФУ (център с физически увреждания) в с. Крояч през м. август 2021 г. И в двата случая лицето собственоръчно декларира желанието си за напусне/отказва се от ползването на предоставената му социална услуга. Не се спори между страните и по отношение на обстоятелството, като по делото са налични и медицински доказателства за това, а именно, че Д*** Д*** К*** страда от психични заболявания, които са отразени като съпътстващи диагнози - „Несоциализирано разстройство в поведението, Дисоциално разстройство на личността и Емоционално нестабилна личност".    

Спорно е дали отказът на ответната страна да настанени лицето Д*** Д*** К*** е законосъобразен, т.е. дали социалните услуги, които предлага, не могат да удовлетворят потребностите на така насоченото за ползването им лице.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия – съответното заведение, предоставящо социалната услуга, към която е насочено лицето Д*** Д*** К*** .

Спазена е формата – обикновена писмена форма, поради липса на законово предвиждане за друго.

За изясняване на специфично установеният въпрос по възможността за предоставяне на адекватна социална услуга от ответната страна, така че със същата да бъдат удовлетворени потребностите на лицето, съдът е допуснал изслушване на вещо лице с квалификация психолог, имащо специални знания в сферата на социалната педагогика и социално подпомагане, специализация Андрогогика – доктор А.Ц.. Този състав на съда кредитира изслушаното заключение на вещото лице като дадено обективно безпристрастно, задълбочено, обосновано и съответно на останалите по делото доказателства. Съдът споделя становището на вещото лице и счита, че предоставянето на социална услуга не се свежда единствено до намирането на подслон и осигуряването на храна. В тази връзка всеки един ползвател на социална услуга се нуждае от специални/специфични грижи, с оглед неговото конкретно и индивидуално здравословно състояние. В случая Домьт за пълнолетни лица със сетивни нарушения /ДПЛСН/, гр. Вълчедръм не разполага с нужния квалифициран персонал като психолог, психиатър, обучен медицински персонал, който да може да се справи, както с ежедневните нужди на лицето, така и с евентуални негови кризи, каквито биха могли да възникнат с оглед безспорната установеност от съществуващите здравословни проблеми в неговото психично състояние. Това състояние и заболявания с конкретни диагнози, установени още от ранна детска възраст, е такова, което изисква специфична работа и грижа на специално обучени лица и се различава от работата и грижата, която се полага за незрящо лице или друг профил – потребител. Липсата на специалисти би довело до сериозно нарушаване правата, както на Д*** Д*** К*** , така и на останалите потребители в Дома, които са единствено възрастни незрящи лица, а това не е целта на закона.

В подкрепа на тези изводи са самоинициативните напускания на настанения потребител и отказът му от ползването на предоставената му социална услуга. По отношение на първото му настаняване в ЦНСТПЛФУ (с физически увреждания), лицето не посочва никаква причина, а по отношение на ЦНСТПЛПР (с психични разстройства) същото заявява, че по негова преценка мястото му не е в тази услуга. Тези действия и изявления сочат на лице, което няма ясна представа, както за нуждите си, така и за състоянието си, а с оглед становището на вещото лице психичните заболявания са трудни за работа или при тяхното наличие е необходимо съответното заведение, към което лицето се насочва да разполага със съответния медицински персонал, респ. специалисти с нужното образование.

На следващо място оспорващата страна не е изготвила пълен социален доклад, от който да може да се проследи цялата история на въпросното лице, насочено за ползване на социалната услуга в дома в гр. Вълчедрьм. Липсва и медицинска документация какво приема лицето, какво следва да приема, за да може той самият да се чувства добре. В тази връзка от представените по делото епикризи е видно, че на същото е провеждано съответно лечение. Отделно от това стои въпросът за желанието на лицето да продължи да следва съответно даденото лечение. Самото лице се насочва за настаняване в място, значително отдалечено от неговото родно такова, а това допълнително би усложнило неговото здравословно и психично състояние. В тази връзка вещото лице пояснява, че целите на социалните услуги следва да са в помощ на лицето да подобрят своите контакти с близки и роднини, без значение дали такива се поддържат, с оглед то да се върне в своята семейна среда. В случая разстоянието от Разград до Вълчедръм е такова, че тези цели и този специфичен вид работа обективно не могат да бъдат извършвани, респ. осъществени.

Целта на специализираните социални услуги е лицето да получи адекватна, качествена грижа, а с оглед на изложеното, в ДПЛСН насоченото лице Д*** К*** , не може да получи такава.

Като допълнение към настоящото изложение, въпреки че в случая е налице лице в неравностойно положение, а насочването към ползване на социална услуга е единствената възможна алтернатива, то следва да се има предвид, че насочването към ДПЛСН, гр. Вълчедръм е от месец март 2023 г., т.е. в период, когато лицето е насочвано и са сключени два отделни договора за ползване на аналогични социални услуги, а именно договор с ЦНСТПЛФУ, с. Крояч, който е със срок до 01 09 2024 г., а договорът с ЦНСТПЛПР, гр. Долна Баня е със срок до 30 01 2026 г. С оглед срока на действие на тези договори, е видно, че социалните институции са направили всичко необходимо съгласно закона да подсигурят на нуждаещото се лице нужната резидентна грижа, а дали същото ще се възползва от предоставената възможност е въпрос, който е извън техните правомощия.

Наличието на предоставена социална услуга за време, което все още не е изтекло – 2024 г., респ. 2026 г., не определя лицето като правоимащо, т.е. такова, на което да се следва изготвяне на поредната предварителна оценка на потребностите от социални услуги, респ. ново насочване към ползването на такива, именно с оглед на това, че за същото са спазени всички законови норми при условията и реда на ЗСУ и ППЗСУ, насочено е към ползването на социална услуга и е сключен договор със съответната институция, предоставяща тези услуги.

Обратното тълкуване, би означавало да се даде непредвидена в закона възможност на потребителите необосновано и според техни субективни виждания едностранно да прекратяват договорите с доставчиците на социални услуги, да стартират последващи производства пред съответно компетентните органи за поредното насочване към социална услуга, което е недопустимо и не това е целта на закона.  

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 1 и ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на Дирекция „Социално подпомагане” Разград против Отказ на Управителя на Дом за пълнолетни лица със сетивни нарушения /ДПЛСН/, гр. Вълчедръм да настани в Дома лицето Д*** Д*** К*** .

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Монтана пред Върховен Административен съд.    

 

 

                                                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :