Определение по дело №2414/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1477
Дата: 29 септември 2022 г.
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20227180702414
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ 

№ 1477

гр. Пловдив, 29.09.2022 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - Пловдив,  ІІ-ри състав, в закрито заседание на двадесет и девети септември, две хиляди двадесет и втора година  в състав:                

                                      

            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ

 

като разгледа административно дело № 2414 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на С.Н.Т., ЕГН **********. След оставяне на жалбата без движение е уточнено, че се обжалва  Решение № 84/ 29.08.2022 г. на Общински съвет Стамболийски, като жалбата била подадена „в качеството на жител ***, поради което жалбодателят имал „пряк правен интерес от дългоспрочните решения на Общинския съвет“.

Административен съд   - Пловдив, ІІ състав, намира оспорването недопустимо, предвид следното:

Оспореното решение е взето на основание чл.21, ал.1, т.10 и ал.2 от ЗМСМА, във вр. с чл.4, т.1, чл.13 и чл.17 от ЗОД, като със същото е дадено съгласие за поемане на общински дълг.

По аргумент от чл. 3, чл. 39, чл. 40 и чл. 45 от Закона за публичните финанси, поемането на общински дълг, като компонент на обществените отношения в системата на публичните финанси, е част от решението за приемане на общинския бюджет.  С него се определя максималният размер на новия общински дълг, общинските гаранции, които може да бъдат издадени през годината и максималният размер на общинския дълг и общинските гаранции към края на бюджетната година. Съгласно чл. 40 ЗПФ дължимите суми за лихви и погашения по главниците по общинския дълг са дефинирани като приоритетно задължение на общинския бюджет, а сумите от поетия дълг участват в приходната част на общинския бюджет - чл. 45, ал. 1, т. 1, б. "ж" ЗПФ. Независимо, че решението за поемане на общински дълг е акт с еднократно правно действие и засяга неопределен кръг лица, то същото не рефлектира пряко и непосредствено в тяхната правна сфера, поради което не би могло да се квалифицира като общ административен акт, още по-малко като индивидуален или нормативен административен акт. Бидейки волеизявление на Общинския съвет, това решение е правен акт, който не засяга пряко права, свободи или законни интереси на местната общност, тъй като въздействието му е опосредено от действието на акта за приемане на общинския бюджет. Последният, съобразно приетото с ТР № 2/16.04.2013 г. на ВАС по т. д. № 4/2011 г., подлежи на съдебен контрол за законосъобразност и именно в неговите рамки следва да се прецени корелацията на конкретното решение за поемане на дълг с определения максимален размер на общинския дълг. Пряка рефлексия в правната сфера на оспорващите обаче решението за поемане на дълг няма, поради което жалбодателят няма правен интерес, а още по-малко пряк, личен и непосредствен такъв, от оспорването. Отделно от това следва да се отбележи, че доколкото поемането на общински дълг, като компонент на обществените отношения в системата на публичните финанси, е част от решението за приемане на общинския бюджет, то оспореното решение няма и самостоятелен характер, а представлява част от процедурата по приемане на общинския бюджет, поради което на основание чл.74 от АПК вр. чл.21, ал.5 от АПК не подлежи на самостоятелно оспорване. Най-накрая – от решението е видно, че от една страна същото е за поемане на дълг за финансиране на инвестиционни проекти в полза на местната общност, а от друга страна същото не създава права, нито преки задължения, нито непосредствено  засяга права, свободи или законни интереси на конкретното лице, което отново потвърждава извода за липса на пряк, личен и непосредствен правен  интерес за оспорване, а като основание за извеждане на такъв не може да се приеме единствено факта, че жалбодателят бил жител ***.

При това положение жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, производството по делото – прекратено, а произнасянето по искането за спиране на изпълнението на оспореното решение е безпредметно.

Мотивиран от изложеното, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Н.Т., ЕГН **********, срещу  Решение № 84/ 29.08.2022 г. на Общински съвет Стамболийски.

ПРЕКРАТЯВА производството по Адм. д. № 2414/ 2022 г. по описа на Административен съд – Пловдив.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/