Решение по дело №55/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 май 2020 г. (в сила от 9 декември 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700055
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 171

гр. Перник, 28.052020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         Административен съд-Перник, в публично съдебно заседание на петнадесети май през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                 Съдия: Слава Георгиева

         При секретаря Е. В., като разгледа административно дело № 55/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 166, ал. 3 от Данъчноосигурителния процесуален кодекс (ДОПК) във вр. с чл. 27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11 от 3.04.2008 г. за условията и реда за прилагане на мярка 211 "Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони" и мярка 212 "Плащания на земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба № 11/03.04.2008 г.)

         Образувано е жалба Ц.И.Г., с адрес *** против Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-140-6500/1881 от 14.11.2019г., издаден от зам. изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“.  С акта за установяване на публично държавно вземане Ц.Г. е изключена от подпомагане и е установено публично държавно вземане в размер на 710.46 лв., представляващо 25% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2011г., 2012г., 2013г. и 2014г..

В жалбата се навеждат доводи за неправилност и незаконосъобразност на издадения АУПДВ. В молба, депозирана по делото на 20.03.2020г. се застъпва тезата, че актът е издаден от некомпетентен орган, а представените от органа доказателства  не установяват извършени плащания по мярка  211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони”. Иска се отмяна на оспорения акт и присъждане на разноски.

         В открито съдебно заседание, жалбоподателят не се явява и не изпраща представител. С молба от 14.05.2020г., с характер на писмени бележки пълномощникът на жалбоподателя адв. А.Д. моли съда да уважи жалбата и да отмени оспорвания акт. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

         В открито съдебно заседание ответникът – заместник – изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, редовно призован не се е явил и не е изпратил представител. По делото на 14.05.2020г. е постъпила молба от юк. Я. К.а, в която е изразено становище за неоснователност на жалбата. Направено е искане жалбата да се отхвърли като неоснователна и да се присъди юрисконсултстко възнаграждение. Прави се и възражение  за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

По допустимостта:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК и от страна, която е засегната от акта. Оспорва се индивидуален административен акт. Поради това същата е процесуално допустима и се дължи разглеждането й по същество.

Административен съд–Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено:

От фактическа страна:

По подадено заявление с УИН 14/060611/29476 жалбоподателката е регистрирана по следните схеми и мерки за подпомагане: „Схема за единно плащане на площ”  и „Плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони”.

За кампания 2011г. Ц.И.Г. е подала заявление за регистрация и заявление за подпомагане на 17.05.2011г., по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ и по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“, с УИН 14/060611/29476. След извършени административни проверки и проверки на място на данните в така подаденото заявление и сравняването им със съответната налична информация, съдържаща се в регистри на ИСАК изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“ е издал уведомително писмо, с изх. № 02-140-6500/698 от 30.06.2012г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, в това число и по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“  за кампания 2011. От него е видно, че по мярката е оторизирана сума в размер на 2841.82лв. и на 29.05.2012г. е изплатена.  

За кампания 2012г. Ц.И.Г. е подала заявление  на 15.05.2012г., по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ , по Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя /НДР/ и по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“. От уведомително писмо, с изх. № 02-140-6500/2525 от 21.09.2013г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания е видно, че не са оторизирани суми и не е извършено плащане по заявените за подпомагане мерки.

За кампания 2013г. Ц.И.Г. е подала заявление  на 13.05.2013г., по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ , по Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя /НДР/ и по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“. От уведомително писмо, с изх. № 02-140-6500/1924 от 14.08.2014г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания е видно, че не са оторизирани суми и не е извършено плащане по заявените за подпомагане мерки.

За кампания 2014г. Ц.И.Г. е подала заявление  за подпомагане на 30.05.2014г., по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ , по Схема за преразпределително плащане /СПП/, по Схема за национални доплащания на хектар земеделска земя /НДР/ и по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“. От уведомително писмо, с изх. № 02-140-6500/3232 от 29.09.2015г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания е видно, че не са оторизирани суми и не е извършено плащане по заявените за подпомагане мерки.

За кампания 2015г. няма подадено заявление за подпомагане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони“.

С писмо изх. № 01-6500/3482 от 25.06.2019г. заместник– изпълнителен директор на ДФ „Земеделие” е открил производство за установяване на публично държавно вземане. Основание за образуване на производството е неспазване на петгодишен ангажимент по мярка 211 поет със заявление  УИН 14/060611/29476 в кампания 2011г., като през 2015г. не е подадено заявление  от страна на жалбоподателя по тази мярка. Прието е, че не са спазени изискванията на чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г.. С писмото Г. е уведомена за изплатените до момента суми за кампании 2011г., 2012г., 2013г. и 2014г., които са съответно в размер на 2841.82лв. по заявлението от 2011г. и за останалите са в размер на нула лева, като е посочено, че на основание чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11/03.04.2008г., същата следва да възстанови сума в размер на 710.46лв., която представлява 25% от получената субсидия по мярка 211 поради прекратяване на участието си в мярка 211 след четвъртата година от поетия ангажимент. Предоставена и е възможност за депозиране на възражения. Писмото е съобщено на жалбоподателката на 10.07.2019г., видно от известие за доставяне. Възражения не са подадени в указания срок.

Зам.-изпълнителният директор на ДФ“Земеделие“ е издал АУПДВ с изх. № 02-140-6500/1881 от 14.11.2019г., с който на основание чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 11/03.04.2008г. е изключил от подпомагане Ц.Г. и установил  подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 710.46 лв., представляващо 25% от общата изплатена сума по мярка 211 за кампании 2011г., 2012г., 2013г. и 2014г..

Предмет на съдебен контрол е законосъобразността на АУПДВ с изх. № 02-140-6500/1881 от 14.11.2019г., издаден от зам.-изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“.

В хода на съдебното производство страните не ангажират други доказателства, поради което така възприетата фактическа обстановка се възприема от документите в административната преписка приети като годни доказателства по делото. 

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

АУПДВ е издаден от компетентен орган. Чл. 166, ал. 1 от ДОПК предвижда, че публичните държавни вземания се установяват от органа, определен в съответния закон. Съответният закон в случая е Закона за подпомагането на земеделските производители. В чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП е предвидено, че изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на ДОПК. Ал. 6 на същата разпоредба урежда възможността това правомощие да бъде делегирано на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. По делото е приложена Заповед № 03-РД/2891 от 23.07.2019г., издадена от изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, с която /т. 18, т. 19/ на основание чл. 20а, ал. 6 от ЗПЗП правомощията по чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП за издаване и подписване на писма за откриване на производство по издаване на актовете за установяване на публични държавни вземания и за издаване и подписване на актовете за установяване на публични държавни вземания по мярка 211 „Плащания за земеделски стопани в райони с ограничения, различни от планинските райони” и/или изключване от подпомагане по чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008г. за условията и реда за прилагане на мярка 211, са делегирани на П. С., заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“. Както писмото за откриване на административно производство, така и оспорвания акт са подписани именно от П. С., заместник изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“. Въз основа на това се приема, че доводът за липса на компетентност на издателя на административния акт е неоснователен. Актът е издаден от компетентен орган, поради което не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.

Актът е издаден в писмена форма и отговаря на изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК. Има посочени правни основания и изложени фактически такива. Мотивиран е. Съдържа ясно и конкретно разпореждане, разяснена е възможността, срока и органа, пред който може да се обжалва, датиран и подписан е. Не се констатират основания по чл. 146, т. 2 от АПК за отмяната му.

При издаване на акта не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, които да се възприемат за съществени и само на това основание АУПДВ да се отмени. Административният орган се е позовал на резултати от административна проверка по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП, които са обективирани в писмените доказателства по делото. Отделно от това и жалбоподателката не оспорва факта, че не е подала заявление за 2015г. Налице са и доказателства за извършени компенсаторни плащания по мярката за кампания 2011. Ответникът представя доказателства за уведомяване на адресата на акта по реда на чл. 26, ал. 1 от АПК за започване на административно производство по установяване на публично държавно вземане, като по този начин е осигурена възможността му по чл. 34 от АПК да участва в производството. Актът е издаден след като са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая по реда на чл. 35 от АПК. При това положение се приема, че не са налице основания, които да доведат до отмяна на акта в условията на чл. 146, т. 3 от АПК.

Обжалваният акт за установяване на публично държавно вземане е издаден при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта му. В чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. са предвидени задължения за кандидатите за подпомагане по мярка 211 „Плащания на земеделски стопани за природни ограничения в планинските райони” да извършват земеделска дейност в съответния необлагодетелстван район за период от най-малко пет последователни години от първото компенсаторно плащане и да подават заявление за подпомагане с декларирани площи в съответния необлагодетелстван район всяка година след първото компенсаторно плащане. Санкцията за неизпълнение на задължението по чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредбата е уредена в чл. 14, ал. 1 от същият нормативен акт. В относимата редакция, след изменението му с Решение № 4401 от 13.04.2016г. на ВАС по адм. д. 4639/2015г., обнародвано в ДВ бр. 13/07.02.2017г., е предвидено, че земеделски стопанин, който не подаде заявление за подпомагане по време на поетия петгодишен ангажимент, се изключва от подпомагане по тази наредба и се задължава да възстанови получените до момента компенсаторни плащания за необлагодетелстваните райони или част от тях в зависимост от годината, в която e прекратил участието си в мерките. Издаване на акт за прекратяване на подпомагане, към дата на издаване на атакувания АУПДВ не е предвидено, като предпоставка за установяване на публично държавно вземане. Доводите на защитата в противна насока са неоснователни.

В настоящия случай, жалбоподателката е получила първото компесаторно плащане по мярка 211 за камапния  2011 година. Приетите уведомителни писма са с достоверна дата и на основание чл. 179, ал. 1 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК удостоверяват, посочените в тях обстоятелства. Доказателствената им стойност не е разколебана в хода на настоящето производство. С оглед на това са приема, че на жалбоподателката е изплатена сума по мярка 211 за процесните години в размер на 2841.82лв.  Затова съгласно чл. 4, ал. 1, т. 2 и т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. е имала задължение в продължение на още четири години да осъществява субсидираната дейност и да подава заявления за подпомагане. Не е спорно между страните, че същата не е подала заявление за подпомагане за 2015г., което е било установено от ответника при извършената от него административна проверка по чл. 37, ал. 2 от ЗПЗП. При това положение е налице основание за приложение на нормата на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 11/03.04.2008г. за изключване на жалбоподателката от подпомагане и за установяване в нейна тежест на публично държавно вземане в размер на 25% от общо получените компесаторни плащания за необлагодетествани райони, съгласно чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредбата. Именно на това правно основание се е позовал и административния орган. От доказателствата по делото, се установява, че общият размер на изплатените суми по мярка 211 за кампании 2011г., 2012г., 2013г. и 2014г. е 2841.82лв. Затова правилно е определена като подлежаща на възстановяване от жалбоподателката сума в размер на 710.46лв. Предвид изложеното се приема, че оспореният акт за установяване на публично държавно вземане е издаден при наличие на предвидените  в чл. 14, ал. 1, т. 4, във вр. с чл. 4, ал. 1, т. 3 от Наредба № 11/03.04.2008г. материални предпоставки. Съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 1 от Наредбата при наличие на извършени компесаторни плащания и неизпълнение на задължението на получателя им да подаде заявление за подпомагане е налице основание за изключване от подпомагане по мярка 211 и за установяване на публично държавно вземане. В случая както се прие по-горе фактическите основания са се осъществели и затова оспореният административен акт е материално законосъобразен.

АУПДВ съответства и на целта на закона. По разбиране на състава развитие на селските и планинските райони чрез безвъзмездно финансиране се постига при дългосрочно осъществяване на подпомаганата дейност. По мярка 211 е прието, че продължителността и следва да е поне 5 години. Преждевременното и прекратяване е в противоречие с целта, формулирана в чл. 2, т. 9 от ЗПЗП за които се предоставя субсидията, затова задължаването на получателят  да я възстанови е в съответствие с целта по чл. 2, т. 9 от ЗПЗП, в частност тези посочени в чл. 1, ал. 4 от Наредба № 11/03.04.2008г..

 С  оглед на изложеното настоящия състав намира, че жалбата е напълно неоснователна и като такава ще се отхвърли. АУПДВ е издаден от компетентен орган, в предписаната от закона форма. При издаването му са спазени административно производствените правила и са приложени относимите правни основания. Същият е съобразен и с целта на закона.

         По разноските:

При този изход на спора ответната страна има право на разноски. Присъждането на разноски за юрисконсулско възнаграждение е направено своевременно. Разгледана по същество претенцията е основателна. Съгласно чл. 143, ал. 4 от АПК жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответника по жалбата юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лева, определено по реда на чл. 24  от Наредба за заплащането на правната помощ. 

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.И.Г., с адрес *** против Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-140-6500/1881 от 14.11.2019г., издаден от зам. изпълнителен директор на ДФ“Земеделие“.

ОСЪЖДА Ц.И.Г., с ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Държавен фонд „Земеделие”, със седалище и адрес: гр. София, бул. Цар Борис ІІІ № 136, сумата от 100.00 лв. /сто лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от връчването му на страните.

                                                       

 

СЪДИЯ: /п/