№ /18.09.2019 година, гр. Варна
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, ІV СЪСТАВ, в публично заседание на четвърти септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЕВГЕНИЯ БАЕВА
при секретаря ВЕСЕЛКА КРУМОВА и при участието на прокурора АЛЕКСАНДЪР АТАНАСОВ, като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 2013 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Предявен е иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).
В исковата си молба ищецът Д.М.С. *** твърди, че е с Наказателно постановление № 439а-731 от 21.02.2019 година на началника на ІІІ-то Районно управление при Областна дирекция – Варна на Министерство на вътрешните работи му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 30 лева за нарушение по чл. 81, ал. 2, т. 2 от Закона за българските лични документи. Твърди, че наказателното постановление е отменено с Решение № 785 от 22.04.2019 година, постановено по НАХД № 1214/2019 година по описа на Районен съд – Варна. Твърди, че в производството е направил разходи за възнаграждение за един адвокат в размер на 500 лева. Моли съда да постанови решение, с което да осъди Областна дирекция – Варна на Министерство на вътрешните работи да му заплати сумата от 500 лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди, в резултат на отмяна на незаконосъобразно наказателно постановление. Претендира направените пред инстанцията съдебно-деловодни разноски.
В съдебно заседание ищецът, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. В писмено становище от 30.08.2019 година излага подробните си съображения за основателност на предявения иск по основание и размер. Претендира направените пред инстанцията съдебно-деловодни разноски.
Ответникът, чрез процесуален представител, оспорва иска по основание. В условията на евентуалност оспорва размера на иска.
Представителят на Окръжна прокуратура - Варна изразява становище за основателност на предявения иск по основание. Твърди, че размерът на претендираното обезщетение е завишен. Моли съда да постанови решение, с което да уважи иска, като присъди обезщетение в минимален размер.
Съдът, след преценка на представените по делото доказателства, доводите и възраженията на страните в производството, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
С Наказателно постановление № 439а-731 от 21.02.2019 година на началника на ІІІ-то Районно управление при Областна дирекция – Варна на Министерство на вътрешните работи на ищеца е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 30 лева за нарушение по чл. 81, ал. 2, т. 2 от Закона за българските документи за самоличност.
Между страните не се спори, а се и установява от представеното НАХД № 1214/2019 година по описа на Районен съд - Варна, че наказателното постановление е отменено с Решение № 785 от 22.04.2019 година. Решението е влязло в сила на 22.05.2019 година. Не се спори, а се и установява от представените НАХД № 1214/2019 година по описа на Районен съд – Варна, че ищецът е представляван от адвокат Ц.П. ***, който е изготвил въззивната жалба и е депозирал писмено становище по съществото на спора. Видно от представения договор за правна помощ (л. 17 от НАХД № 1214/2019 година на Районен съд – Варна) ищецът е заплатил сумата от 500 лева по договор за правна защита и съдействие.
Налагането на административни наказания от органите на администрацията за извършени административни нарушения е санкционираща управленска дейност, израз на държавната наказателна репресия. Тя непротиворечиво се определя като форма на административна (изпълнителна) дейност в широк смисъл, въз основа на властническия метод на правно регулиране, прилаган от административнонаказващите органи, така и с оглед административната правосубектност на последните. Независимо, че наказателното постановление не е административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), а правораздавателен такъв, определящо обстоятелство за правното основание на иска за обезщетение за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления, като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е, че той е издаден от административен орган, представлява властнически акт на органите на администрацията, въпреки че поражда наказателноправни последици. Неговото издаване е резултат от изпълнение на нормативно възложени задължения, от упражняване на административна правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Административната дейност е изпълнителна дейност и наред със съдебната и законодателната дейности, е основна проява на държавната власт. Дейността по налагане на административните наказания, свързана с издаване на наказателно постановление, както и извършените в нейните рамки действия или бездействия, се отличава от правозащитната дейност, вредите от която подлежат на обезщетение по реда на чл. 2 от ЗОДОВ, именно по упражнената от административните органи в този конкретен случай изпълнителна (административна) функция в рамките на държавната власт. Административният характер на дейността по издаване на наказателните постановления, както и на действията или бездействията по налагане на административните наказания, при или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления, действия или бездействия като такова по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Съобразно разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ, исковете по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ се разглеждат по реда на АПК. Компетентен съд е съответния административен съд – Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 година, постановено по тълкувателно дело № 2/2014 година.
С Тълкувателно решение № 1/15.03.2017 година, постановено по тълкувателно дело № 2/2016 година Общо събрание на съдиите от І и ІІ колегия на Върховния административен съд на Република България е приело, че заплатеното адвокатско възнаграждение за процесуално представителство е в пряка причинно-следствена връзка с отмяната на наказателното постановление. Адвокатското възнаграждение се дължи на основание сключен договор за правна помощ между адвоката и неговия клиент. Участието на адвокат, макар и да не е задължително, е в резултат на започналото срещу ищеца административнонаказателно производство. Същият има право на адвокатска защита и е ползвал такава. За нея дължи възнаграждение и с изплащането на цената на услугата се засяга имуществената му сфера в посока на намаляване. С решението е дадено задължително за съдилищата тълкуване, че изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната на наказателно постановление представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от ЗОДОВ.
Наведеното от ответника възражение за неоснователност на иска по размер подлежи на разглеждане в контекста на мотивите на Общото събрание на съдиите от І и ІІ колегия в посоченото по-горе решение. Общото събрание на съдиите е приело, че „възражението по чл. 78, ал. 5 от ГПК за прекомерност на платения адвокатски хонорар при несъответствие с действителната фактическа и правна сложност на делото и възможността на съда да го намали до минималния такъв, определен от наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата, е действително една от възможностите на страната, в случая държавата, да защити правата си и да не позволи на ответната страна да бъде присъден хонорар, несъответстващ на критериите на този член от закона - „справедлив и обоснован“. Делата за обезщетения по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ са искови производства, те се развиват по правилата на ГПК, доколкото материята не е уредена от АПК, и в тях страните могат да представят всички относими доказателства в подкрепа на твърденията си, да навеждат всякакви доводи в тяхна защита, да правят възражения и да се защитават с всички допустими от закона средства.“, „като съдът, спазвайки принципа на справедливостта и съразмерността, следва да присъди само и единствено такъв размер на обезщетение, който да отговаря на критериите на чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата - да е „обоснован и справедлив“, т.е да е съразмерен на извършената правна защита и съдействие и да обезщети страната за действително понесените от нея вреди от причиненото и от държавния орган непозволено увреждане, без да накърнява или да облагодетелства интересите на която и да е от страните в производството.“.
Съобразно разпоредбата на чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1/09.07.2004 година за минималните размери на адвокатските възнаграждения за процесуално представителство, защита и съдействие по дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл. 7, ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от 300 лева. Наложената с отмененото наказателно постановление глоба е в размер на 30 лева, поради което възнаграждението не може да бъде по-малко от 300 лева.
С оглед на изложеното съдът намира, че предявения иск е доказан по основание и до размера от 300 лева, като за разликата до 500 лева иска следва да се отхвърли, като неоснователен.
Предвид направеното искане и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на ищеца следва да се присъдят направените пред инстанцията съдебно-деловодни разноски в размер на 310 лева, представляващи : 10 лева – такса за образуване на делото и 300 лева – платено адвокатско възнаграждение по договор от 11.07.2019 година.
Предвид горното, съдът
Р Е Ш И :
ОСЪЖДА Областна дирекция – Варна на Министерство на вътрешните работи ДА ЗАПЛАТИ НА Д.М.С., ЕГН ********** *** сумата от 300 (триста) лева, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди – платено адвокатско възнаграждение по НАХД № 1214/2019 година по описа на Районен съд - Варна, в резултат на отмяната на Наказателно постановление № 439а-731 от 21.02.2019 година на началника на ІІІ-то Районно управление при Областна дирекция – Варна на Министерство на вътрешните работи, на основание чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди; ведно със законната лихва от 17.07.2019 година до окончателното погасяване на задължението, като ОТХВЪРЛЯ иска за разликата до 500 лева.
ОСЪЖДА Областна дирекция – Варна на Министерство на вътрешните работи ДА ЗАПЛАТИ НА Д.М.С., ЕГН ********** *** сумата от от 310 (триста и десет) лева, представляваща съдебно-деловодни разноски, на основание чл. 143, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните.
СЪДИЯ :