Р Е Ш Е Н И Е
08.11.2019 г.
Номер 263 2 0 1 9 година гр. Кюстендил
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Кюстендилски административен съд,
на девети октомври 2 0 1 9 година
в публично съдебно заседание в следния състав:
Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
Членове: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
Секретар: Светла Кърлова и с участието на
Прокурора: Йордан Георгиев
Като разгледа докладваното от съдия Демиревски
адм. дело № 380/2019 г. по описа на КнАдмС за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 185 – чл. 196 от Административно - процесуалния кодекс.
Делото е образувано по протест на Йордан Георгиев – Прокурор в ОП - Кюстендил срещу разпоредбите на чл. 11 т. 25 и чл. 33 ал. 8 в частта „… събиране…. транспортиране“, чл. 34 ал.1, чл. 36 в частта относно „събиране“, чл. 25, ал. 2, ал.3, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бобошево, приета с Решение № 582/31.07.2014 г. по Протокол № 48 от 31.07.2014 г. на Общински съвет Бобошево, многократно изменяна и допълвана, последно с Решение № 507 по Протокол № 42/28.06.2018 г. Твърди се, че цитираните разпоредби са в противоречие с нормативните разпоредби на акт от по – висока степен, и като такива са противозаконни. Излагат се подробни мотиви за тази незаконосъобразност и се иска отмяната .
Ответникът - Общински съвет – Бобошево не се представлява по делото и не изразява становище.
Представителят на прокуратурата поддържа протеста, счита го за основателен и моли оспорените разпоредби да бъдат обявени за нищожни и отменени.
По реда на чл. 188 във вр. с чл. 181 ал. 1 и ал. 2 от АПК съдът е съобщил оспорването в ДВ, бр. 75/24.09.2019 г. /лист 208/.
Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Предмет на оспорване по настоящето дело са разпоредбите на чл. 11 т. 25 и чл. 33 ал. 8 в частта „… събиране…. транспортиране“, чл. 34 ал.1, чл. 36 в частта относно „събиране“, чл. 25, ал. 2, ал.3, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бобошево, приета с Решение № 582/31.07.2014 г. по Протокол № 48 от 31.07.2014 г. на Общински съвет Бобошево, многократно изменяна и допълвана, последно с Решение № 507 по Протокол № 42/28.06.2018 г. Наредбата е подзаконов нормативен акт, чието оспорване пред съд е регламентирано в Дял трети, Раздел ІІІ, чл. 185 - 194 от АПК. Съгласно чл. 187 ал. 1 от АПК, упражняването на това процесуално право не е обвързано с преклузивен срок. Съгласно чл. 186 ал. 1 от АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Касае се за неопределен и неограничен брой адресати,спрямо които нормативната разпоредба има многократно правно действие /арг. чл. 75 ал. 1 от АПК/. Съгласно ал. 2 прокурорът също може да подаде протест срещу акта и в този аспект протестът на прокурор Георгиев се явява процесуално допустим.
Общинските съвети като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. По силата на чл. 76 ал. 3 от АПК, вр. с чл. 8 от ЗНА и с чл. 21 ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените им правомощия, те са овластени да издават административни актове, сред които и подзаконови нормативни актове под формата на наредби. Предвид изложеното, съдът намира, че Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бобошево е издадена от компетентен орган - Общински съвет – Бобошево, в изпълнение на конституционно закрепеното негово правомощие да издава наредби на територията на Община Бобошево. При приемането на Наредбата е спазена и изискуемата от закона специална форма. Спазени са изискванията на чл. 75 ал. 3 и 4 от АПК - посочен е вида на акта /Наредба/, органът, който го е приел /ОбС/ и е определен главният му предмет / управление на отпадъците/. Като структура, форма и обозначение на съдържанието Наредбата отговаря на изискванията на ЗНА и Указа за неговото прилагане.
Правото на общинските съвети да издават наредби, с които да уреждат съобразно нормативните актове от по - висока степен, неуредени от тях обществени отношения с местно значение, е регламентирано в чл. 8 от Закона за нормативните актове. Подзаконовите нормативни актове приемани от общинските съвети, се основават на нормативните актове от по - висока степен. Те могат да уреждат обществени отношения от местно значение, само и единствено при условията и границите, определени от по - високия по степен нормативен акт, като детайлизират неговото приложение. Общинските съвети, като органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в тяхната компетентност. С оглед на горецитираното, съдът ще обсъди протестираните разпоредби от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бобошево, за които се твърди, че са в противоречие с чл. 35 ал. 2 т. 2 и чл. 11 ал. 4 от ЗУО /Закон за управление на отпадъците/ във вр. с чл. 156б ал. 4 от ЗУТ /Закон за устройство на територията/, чл. 15 ал. 1 т. 1, 2, 3, 4 и 5 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали /обн. ДВ, бр.98/08.12.2017 г. на МС/ и чл. 11 ал.6 и ал. 7 от ЗУО.
На основание чл. 76 ал. 3 от АПК, общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативни актове от по - висока степен, обществени отношения с местно значение. В този смисъл следва да се съпоставят атакуваните разпоредби от Наредбата със съществуващите законови разпоредби в специалните закони.
С оспорената разпоредба на чл. 11 т. 25 в частта „..събиране и транспортиране..“ от Наредбата се забранява извършването на дейностите по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на излезли от употреба моторни превозни средства /ИУМПС/ и оползотворяване и/или обезвреждане на образуваните отпадъци от МПС от лица, които не притежават разрешение по чл. 35 от ЗУО.
Тази
разпоредба е в противоречие с разпоредбата чл. 35 ал. 2 т. 2 от ЗУО, която регламентира,
че разрешение не се изисква за събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла
на легалните дефиниции на тези понятия, посочени в §1 т. 41 и т. 43 от ДР на
ЗУО. Правната норма на ЗУО е императивна и в нея е посочено за кои дейности не
се изисква разрешение, а такива са включени в оспорената разпоредба от
общинската наредба.
С разпоредбата на чл. 33 ал. 8 от Наредбата е предвидено, че заповедта на кмета на общината за принудително преместване на ИУМПС на площадка за временно съхранение или в център за разкомплектоване на ИУМПС, се изпълнява от лицата, с които общината има сключен договор и които притежават разрешение по чл. 47 от ЗУО за извършване на дейности по събиране, транспортиране, временно съхраняване и разкомплектоване на ИУМПС за сметка на собственика. Разпоредбата е оспорена в частта „..събиране и транспортиране..“. И в тази норма е въведено изискване за притежаване на разрешение по чл. 35 от ЗУО. Тълкуването на приложимата правна уредба по ЗУО и сравнителният й анализ с текста на оспорената частично норма от наредбата, сочат, че от Общински съвет – Бобошево не е отчетен и разграничен специалният режим, уреден в чл. 35, ал. 2 от ЗУО, който по своята същност не е разрешителен, а регистрационен.
В чл. 34 ал.1 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Бобошево отново е въведено изискване за притежаване на разрешително по чл. 35 от ЗУО или комплексно такова, издадено по реда на ЗООС по отношение на дейността „събиране“. И тук следва нормата от наредбата да бъде съобразена с въведеното от закона изискване за регистрационен режим, а не разрешителен такъв. Същите изводи важат и за разпоредбата на чл. 36 от наредбата на ОбС – Бобошево, където е регламентирано, че дейностите събиране, съхранение, преработване и/или обезвреждане на излезли от употреба гуми /ИУГ/ се извършват от лица притежаващи разрешение по чл. 47 от ЗУО. Алинея 2 от тази разпоредба на ЗУО дава право на лицата, които притежават документ по чл. 35, да извършват и дейности като търговец и брокер по смисъла на този закон с отпадъците, посочени в документа, без регистрация по чл. 104. Т.е. и тук се изисква разрешение за „събиране“, което е в противоречие с разпоредбите от по-висок ранг.
Разписаното в разпоредбата на чл. 25 ал. 2 от наредбата на ОбС – Бобошево касае обстоятелствата, при които не се изисква изготвянето на план за управление на строителни отпадъци, изброени по точки: 1. премахване на сгради с разгъната застроена площ (РЗП), по-малка от 100 кв. м; 2. реконструкция и основен ремонт на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м; 3. промяна предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м; 4. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300 кв. м; 5. премахване на негодни за ползване или застрашаващи безопасността строежи, когато е наредено по спешност от компетентен орган. Видно от разпоредбите на чл. 15 ал.1 т. 1, 3, 4, 5 и 10 от Наредбата за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, ОбС-Бобошево си е позволил за въведе изисквания, които са в противоречие с вече въведени такива с нормативен акт от по-висока степен. Тоест с оспорения текст на Наредбата са предвидени случаи, които са предвидени и в горепосочената Наредба, но по отношение на тяхната квадратура са предвидени по-малки по размер кв. м.
В ал.3 и ал. 4 на чл. 25 от Наредбата на ОбС Бобошево е посочено, че плана по ал.1 на с.чл. се включва в обхвата на инвестиционните проекти по глава осма от ЗУТ, а за обектите за които не се изисква одобрен инвестиционен проект, се изготвя, като самостоятелен план, а плановете за управление на строителни отпадъци се одобряват –за строежи, за които се изисква одобрен инвестиционен проект, като част от процедурата за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти по реда на Глава осма от ЗУТ; за обекти, за които не се изисква одобрен инвестиционен проект се одобряват от кмета на общината или упълномощено от него длъжностно лице. Разпоредбата на чл. 11 ал. 4 ЗУО, изм. ДВ, бр.13 от 2017 г., доп. ДВ, бр. 25 от 2019 г. гласи, че плановете за управление на строителните отпадъци, когато не са одобрени по реда на чл. 156б ал. 6 от ЗУТ, се одобряват от кмета на общината или оправомощено от него длъжностно лице по искане на възложителя на строежа след влизане в сила на разрешението за строеж и преди откриване на строителната площадка или преди започване на дейностите по изграждане или премахване на обект по ал.1. При анализ на законовата норма се откриват противоречия между посоченото в подзаконовия нормативен акт като, това че обектите, за които не се изисква одобрен инвестиционен проект, се изготвя самостоятелен план. Законадателят е посочил друга уредба - според чл. 11 ал. 4 на ЗУО във вр. с чл. 156б от ЗУТ плана за управление на строителните отпадъци /ПУСО/ се одобряват от кмета на общината или оправомощенно от него длъжностно лице по искане на възложителя на строежа след влизане в сила на разрешението за строеж и преди откриване на строителната площадка/ или преди започване на дейности по изграждане или премахване на съответния обект или по искане на възложителя от главния архитект на общината заедно с инвестиционния проект и се вписват в разрешението за строеж. При това положение вече не е налице категоричността за определяне на компетентността за одобряване на ПУСО, респ. Наредбата недопустимо се отличава от законодателното разрешение чрез отричане на правото на избор, представено със закона.
Разпоредбата на чл. 25 ал. 5 и ал. 6 от Наредбата ОбС Бобошево касае изискването на компетентния орган за предоставяне на допълнителна информация или отстраняване на нередовности в случай на несъответствие с изискванията по чл. 43 ал. 4 от ЗУО, след изпращане на мотивирано становище до заявителя не по-късно от 15 дни от получаване на плана, а в срок до един месец от получаването на плана за управление на отпадъците или отстраняване на нередовностите, кметът на общината одобрява същия или мотивирано отказва одобрението му. Представителят на прокуратурата оспорва разпоредбите в частта, отнасяща се за срока. Законодателят е предвидил в чл. 11 ал.6 и ал. 7 от ЗУО Компетентните органи по ал. 4 и 5 да изискват предоставяне на допълнителна информация или отстраняване на нередовности в случай на несъответствие с изисквания на наредбата по чл. 43 ал. 4, като изпращат мотивирано становище до заявителя не по-късно от 14 дни от получаването на плана и да одобряват плана за управление на строителни отпадъци или мотивирано отказват одобряването му в 14-дневен срок от получаването на плана или от отстраняването на нередовностите и/или предоставянето на допълнителната информация. И тук е налице противоречие с разпоредби от нормативен акт с по-висок ранг. Недопустимо е да се предвиждат срокове, различни от тези, предвидени в ЗУО.
От направения сравнителен анализ на оспорените разпоредби е видно, че всички противоречат на разпоредби от Закона за управление на отпадъците и Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали, поради което са незаконосъобразни и следва да бъдат отменени.
В аспекта на проверката за спазване на административнопроизводствените правила за приемането на оспорените разпоредби съдът счита, че те са спазени – процедурата по приемането на наредбата е започнала с Предложение изх. № 2384/16.07.2014 г. на кмета на Община Бобошево за приемане на наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бобошево, ведно с мотиви към него. По делото са представени доказателства за публикуване на проекта на оспорения нормативен акт на интернет страницата на ОбС заедно с мотивите на вносителя /л. 42/ – спазена е процедурата по чл. 26 ал. 2 от ЗНА. Проектът за нормативен акт е разгледан на проведено публично обсъждане на 24.07.2014 г., за което е представен протокол /л.44/.
Наредбата е приета с Решение № 582/31.07.2014 г. по Протокол № 48/31.07.2014 г. на Общински съвет – Бобошево. Видно от протокола от проведеното заседание, на него са присъствали 10 от общо 11 общински съветници. След проведено явно гласуване, общинските съветници са гласували „за“ приемане на Наредбата, като „против“ и „въздържал се“ няма. Наредбата е многократно изменяна и допълвана, последно с Решение № 507 по Протокол № 42/28.06.2018 г., като процедурата също е спазена.
Предвид всички гореизложени съображения, съдът счита подаденият протест за основателен, а оспорените разпоредби за незаконосъобразни.
На основание чл. 143 ал. 1 във вр. с чл. 196 от АПК ОбС – Бобошево дължи заплащане на сторените от Окръжна прокуратура – Кюстендил деловодни разноски в размер на 20.00 лв. – такса за обнародване на оспорването в ДВ.
Водим от горното и на основание чл. 193 ал. 1 от АПК, Кюстендилският административен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по протест на Йордан Георгиев – Прокурор в Окръжна прокуратура гр. Кюстендил, разпоредбите на чл. 11 т. 25 и чл. 33 ал. 8 в частта „… събиране…. транспортиране“, чл. 34 ал.1, чл. 36 в частта относно „събиране“, чл. 25, ал. 2, ал.3, ал. 4, ал. 5 и ал. 6 от Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Бобошево, приета с Решение № 582/31.07.2014 г. по Протокол № 48 от 31.07.2014 г. на Общински съвет Бобошево, многократно изменяна и допълвана, последно с Решение № 507 по Протокол № 42/28.06.2018 г.
ОСЪЖДА Общински съвет – Бобошево да заплати на Окръжна прокуратура – Кюстендил деловодни разноски в размер на 20.00 лв.
Решението може да се обжалва и протестира пред ВАС на Р. България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.
Решението влиза в сила от деня на обнародването му от Председателя на ОбС – Бобошево, по начина, по който е обявена оспорената Наредба.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: