Решение по дело №1/2018 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 788
Дата: 28 февруари 2018 г. (в сила от 29 март 2018 г.)
Съдия: Светослава Иванова Алексиева
Дело: 20181720200001
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 януари 2018 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  50/28.02.                             Година 2018                                   Град   П.

 

                                          В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                               IVти наказателен състав

На тридесети  януари                                                                              Година 2018

 

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                           Председател: Светослава Алексиева

                                                           Съдебни заседатели:

Секретар: Капка Станчева

Прокурор:

като разгледа докладваното от  съдията административнонаказателно дело №00001  по описа за 2018 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            С наказателно постановление №81/05.12.2017 г. на Директор РЗИ – гр. П., на основание чл.210, ал.3 от Закона за здравето, във вр. с чл.53, ал.1 от ЗАНН, на „*****“ ЕООД, гр. П., представлявано от управителя С.Ю.Г. е наложена имуществена санкция, в размер 1000.00 /хиляда/ лв., за това, че при извършена проверка на 06.11.2017 г. в павилион  за пакетирани храни в СУРИЧЕ „*****“, находящ се в  гр. П., ул. „*****“ №10, експлоатиран от „*****“ ЕООД, било установено, че се предлагат забранени продукти - захарни и шоколадови изделия, различни от шоколад, както и че не се предлага задължителен асортимент минимум – нарушение на чл.6, т.5 от наредба 037 от 21.07.2009г. за здравословно хранене на учениците.

Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила  жалба от „*****“ ЕООД, представлявано от управителя С.Г., в която се оспорва законосъобразността на издаденото наказателно постановление от процесуална и материално-правна страна. Излагат се възражения, че в хода на административнонаказателната процедура са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила относно  изискванията към съдържанието на акта и постановлението и относно  административното наказване, както и че приетата фактическа обстановка не се  подкрепя от събраните доказателства.

В съдебните прения процесуалният представител на жалбоподателя – адв. Кр. С., поддържа възраженията в жалбата, като навежда конкретни доводи в тяхна подкрепа и пледира за отмяна на обжалвания административнонаказателен акт.

Въззиваемата страна не е изразила становище по жалбата и не е изпратила  в съдебно заседание свой процесуален представител.

Пернишкият районен съд, в настоящия съдебен състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните,  намира за установено следното:

На 06.11.2017г., инспектори в отдел “Държавен здравен контрол“ на Дирекция „Обществено здраве“ в РЗИ – П.  – свидетелите С.В.Г. и И.Р.Р. извършили проверка в обект – павилион  за пакетирани храни в СУРИЧЕ „*****“, находящ се в  гр. П., ул. „*****“ №10. Въз основа на представеното им от продавача Е.Р.удостоверение за регистрация на обекта, контролните органи констатирали, че в павилиона се предлагат забранени продукти - захарни и шоколадови изделия, различни от шоколад, като десерти „Baunty“, Kitkat“, BuenoKinder“, Highwaycake“, Cin Eti“, Donut cake“, халвички  и др.

В същото време установили, че не се предлага  задължителен асортимент минимум – нямало  продукти  от  групите храни: млека – кисело мляко, прясно мляко, айран, млека и млечно-кисели напитки, плодове и  зеленчуци, според сезона.

Констатациите си  отразили  в протокол от 06.11.2017 г., подписан от  продавача в обекта, с който поканили управителя на фирмата – С.  Г. да се яви в РЗИ  на 13.11.2017 г. за съставяне  на АУАН .

На 13.11.2017г., в присъствие на управителя срещу ЮЛ, експлоатиращо обекта – “*****” ЕООД, било образувано административнонаказателно производство със съставяне на АУАН № **********, като актосъставителят приел, че са нарушени разпоредбите на чл.6, т.5 и чл.22 от Наредба №37 от 21.07.2009г. за здравословно хранене на учениците. При  предявяване на АУАН Г. не вписала обяснения и възражения.

Допълнителни писмени такива не постъпили и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

Въз основа на събраните по преписката доказателства и след проверка по реда на чл.52, ал.4 от ЗАНН наказващият орган приел, че са налице основанията по чл.53, ал.1 от ЗАНН и издал наказателно постановление, с което на основание чл. 210, ал.3 от ЗЗдр ангажирал имуществената отговорност на – “*****” ЕООД за нарушение на  чл.6, т.5 от Наредба №37/2009г.

 Гореизложената фактическа обстановка съдът приема за установена по несъмнен начин, като взе предвид: показанията на свидетелите С.В.Г. и И.  Р.Р., като и приетите писмени доказателства: акт за установяване на административно нарушение № ********** от 13.11.2017г., протокол от извършена проверка от 06.11.2017г., писмо , изх. № 3553/15.01.2018г.  на  Директор РЗИ – П..

След съвкупен анализ на очертаната доказателствената съвкупност, съдът приема, че фактическите обстоятелства приети по-горе са обосновани и доказани. Основавайки се на показанията на свидетелите и на констатациите закрепени в съставения от проверката констативен протокол, подписан от работник в обекта на санкционираното дружество без каквито и да е възражения, съдът приема изложените в наказателното постановление фактически обстоятелства за обективно установени и съответстващи на действителното положение.

Въпреки възприемането на изводите на АНО от фактическа страна, съдът счита, че дадената от него правна оценка на иначе правилно установените факти е незаконосъобразна в насока правното им квалифициране и  административното наказване.

В този  смисъл възраженията на пълномощника на жалбоподателя  се приемат за основателни.

Изложените в обстоятелствената част на акта и постановлението фактически констатации очертават съставите на две отделни нарушения -  първото за нарушаване на забраната в чл.6, т.5 от Наредба №37/2009г.,  второто - за неспазване на изискването в чл.22, вр. чл.20 от същата наредба, подлежащи на отделно наказване съгласно чл.18 ЗАНН..

Въпреки това, видно е от съдържанието на наказателното постановление, че регламентираните отделно в нормативния акт изисквания са  подведени общо под нормата на чл.6, т.5 от Наредбата.  При  това положение не е ясно колко на брой нарушения АНО е счел, че са извършени и кои нормативни предписания са нарушени. В случай, че е приел за доказано и неизпълнение на изискването за осигуряване на задължителен асортимент минимум от храни и напитки, което логично следва от  обстоятелствената част на акта му, то наказателното постановление е издадено в разрез с изискването в чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН за точно посочване на нарушените законни разпоредби.

Допуснатото нарушение на закона  е  обусловило и следващо такова - незаконосъобразно на ЮЛ е наложено едно наказание за установената съвкупност от нарушения, в нарушение на разпоредбата на чл.18 от Закона за администартивните нарушения и наказания. Същата императивно предвижда, че когато едно лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. Налагането на една имуществена санкция за повече от едно отделно индивидуализирани в обстоятелствената част на НП административни нарушения представлява не само неправилно приложение на материалния закон (чл.18 от ЗАНН), но и съществено нарушение на процесуалните правилаако се приеме, че АНО е избрал да опише всички установени нарушения, но да санкционира само едно от тях, липсата на изрично обективирана воля в тази насока поставя в обективна невъзможност наказаното лице да организира защитата си, а съдътда преценява релевантните факти, за чието съответствие със закона следва да се произнесе. Това съставлява самостоятелно отменително основание за НП.

Основателно е и възражението за липса на точно описание на нарушението с излягане на всичките му признаци от обективна и субективна страна.  

Описанието на нарушението в акта и наказателното постановление се свежда до една лаконична констатация – че в павилиона за пакетирани  храни – обект на проверката, се предлагат забранени продукти и същевременно, че не  се предлага задължителен асортимент минимум. Липсва всякакво очертаване действията/бездействията на субекта, привлечен към отговорност.

Наредба №37/2009г. не съдържа административнонаказателни разпоредби, като в §2 и §3 от Заключителните разпоредби е предвидено, че същата се издава на основание чл. 34, ал. 2 във връзка с § 1, т. 11, буква "л" от Закона за здравето, а контролът по изпълнението й се извършва от органите на държавния здравен контрол. След като санкцията на административнонаказателната норма е изведена в текст на друг нормативен акт /в случая чл.210 от Закона за здравето/,  то задължителен елемент от обективната страна на състава е констатация, че ЮЛ, експлоатиращо  обекта, е извършвало  дейност  в нарушение на здравните изисквания, каквато и в акта и  в наказателното постановление липсва.

 Констатираните недостатъци съществено ограничават правото на защита на  наказания субект, тъй като същият е поставен в невъзможност да разбере за какви нарушения, на какво основание и в какво качество е привлечен като субект на отговорност, за да може адекватно да организира и упражни правото си на защита. 

Изложените съображения обосновават извод за  незаконосъобразност на обжалвания административен акт и обосновават отмяната му.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И  :

    

ОТМЕНЯ наказателно постановление №81/05.12.2017 г., изд. от Директор РЗИ – гр. П., с което на основание чл.210, ал.3 от Закона за здравето, във вр. с чл.53, ал.1 от ЗАНН, на „*****“ ЕООД, гр. П., ЕИК ******, със седалище и адрес на управление гр. П.,  ул. „******“ бл.14, вх. Д, ет.1, ап. 93, представлявано от управител С.Ю.Г. е наложена имуществена санкция, в размер 1000.00 /хиляда/ лв. за нарушение на чл.6, т.5 от Наредба №37 от 21.07.2009г. за здравословно хранене на учениците.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. П. на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

               Председател:/п/

 

 

Вярно с оригинала,

   ИГ