Решение по дело №366/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 34
Дата: 3 февруари 2020 г. (в сила от 21 февруари 2020 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20197120700366
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 03.02.2020г.

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на тринадесети януари две хиляди и двадесета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мелиха Халил                           

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 366/ 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване ( ЗЗО).

Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение ( МБАЛ) „ Д-р Атанас Дафовски” АД – ***, подадена чрез изпълнителния директор на лечебното заведение,срещу т.т. 1,2,3,4,5, 17,18,19,20,21 и 22 от Заповед за налагане на санкции, № РД-21-274/ 09.09.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорените части от административния акт, като постановен при неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, без да са посочени конкретни пороци на административното производство по издаване на заповедта. Твърди се, че дейностите, описани в т.т.1-5 и т.т.17-22 от заповедта, са действително и реално извършени при спазване изискванията на НРДМД за 2018г., както и че са спазени критериите за хоспитализация и дехоспитализация на пациентите, заложени в диагностично-лечебния алгоритъм на съответните клинични пътеки.

Следващо посочено основание за незаконосъобразност на административния акт са съществени нарушения на процесуалните правила ( без да са изложени конкретни съображения за това), извършени от директора на РЗОК – Кърджали при извършената проверка, опорочаващи цялото административно производство и налагащи отмяна на административния акт, без произнасяне по същество. Иска се да се отмени заповедта за налагане на санкции в оспорените части и се претендират деловодни разноски.

Ответникът – Директорът на РЗОК – Кърджали, чрез процесуален представител по пълномощие, оспорва жалбата. В представена писмена защита пълномощникът на ответника изразява становище, че заповедта е законосъобразна, тъй като е издадена от компетентен орган; в предвидената форма и при съобразяване с посочените в нея разпоредби.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения 14-дневен срок по чл. 149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.76, ал. 5 от ЗЗОи от лице, за което оспорения акт създава неблагоприятни последици.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят МБАЛ „ Д-р Ат. Дафовски” АД – *** е лечебно заведение по смисъла на чл. 9, ал. 1, т. 1 от Закона за лечебните заведения и в това си качество е сключил Договор с НЗОК, № ***/ *** г. за оказване на болнична помощ по описани в същия клинични пътеки.

Със Заповед № РД-20-309/ 10.07.2019 г. Директорът на РЗОК – Кърджали е наредил да се извърши проверка на лечебното заведение, определил е задачата и служителите от РЗОК – Кърджали, които да извършат проверката. Резултатите от проверкатаса отразени в Протокол, № ***/ *** г. на определените със заповедта за извършване на проверка служители в РЗОК – Кърджали. В Доклад, № ***/ *** г. на проверяващия екип са описани установените нарушения. Отразено е, че изпълнителят на болнична медицинска помощ не е предявил възражение по констатациите в протокола, в предвидения, в чл.74, ал.4 от ЗЗО, срок.

По искане на жалбоподателя са назначени и приети, без оспорвания от страните, три съдебно-медицинска експертизи, изготвени от лекари със специалност „***“, „***“ и „***“.

При така установените факти настоящият състав на съда приема, че жалбата е основателна в частта, с която се оспорват т.1, т.4 и т.5 от заповедта за налагане на санкции, а е неоснователна в останалата част, с която се обжалват т.т.2,3, 17,18,19,20,21 и 22 от същата заповед. Съображенията за този извод са следните:

Заповед за налагане на санкции, № РД-21-274/ 09.09.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от компетентен орган, но в частта за установените нарушения, описани в т.т.1,4 и 5, е постановена в противоречие с материалноправните норми, поради което същата е незаконосъобразна в тези части.

          В т.1 от оспорения административен акт е прието, че жалбоподателят е извършил нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ при отчетен случай по КП № 1 „***“ с ИЗ № *** на ЗОЛ К. Х. К. с ЕГН **********. Наличието на нарушение е мотивирано с нарушение изискванията за дехоспитализация при изписване на пациентката, тъй като  при дехоспитализацията не е изготвено медицинско заключение за медицински риск от приключване на болничното лечение въз основа на обективни данни за стабилно общо състояние (параклиника) и не е отразено в ИЗ. В Заповедта е записано, че ***. При изписването на ЗОЛ на *** г. ***. При тези параклинични данни е прието, че е констатирано нестабилно общо състояние на ЗОЛ. Административинят орган е достигнал до извод, че не е изготвено медицинско заключение за липса на медицински риск от приключване на болничното лечение, което да е обективизирано в обективни данни за стабилно общо състояние (клинични/параклинични), посочено в т.IIДехоспитализация и определяне на следболничен режим“ от алгоритмите на КП № 1 към Приложение № 17А „Клинични пътеки“ на НРДМД 2018 г.

От заключението на СМЕ, изготвено от лекар със специалност „***“ се установява, че пациентката К. Х. К. е ***. В обобщение на изложеното лекарят дава заключение, че е спазен ДЛА за КП № 1, като в съдебно заседание подробно мотивира това свое становище.

При така установените факти АС – Кърджали приема, че заповедта в посочената част е незаконосъобразна поради следното:

Съгласно посочената, в оспорената част от административния акт на директора на РЗОК – Кърджали, фактическа обстановка, нарушението представлява  неизготвяне на медицинско заключение за липса на медицински риск от приключване на болничното лечение, което да е обективизирано в обективни данни за стабилно общо състояние (клинични/параклинични), посочено в т.IIДехоспитализация и определяне на следболничен режим“ от алгоритмите на КП № 1 към Приложение № 17А „Клинични пътеки“ на НРДМД 2018 г. Действително в т.4, разд.II от ДЛА на КП № 1 е предвидено, Контрол на здравното състояние на пациента и медицинско заключение за липса на медицински риск от приключване на болничното лечение въз основа на обективни данни за стабилно общо състояние (клинични/параклинични) и:

Медицински критерии за дехоспитализация: ***.

От приетото заключение на СМЕ се установява, че ***. От наличните медицински документи е видно, че ***. Коректно е попълнен и фиш „Клинико-лабораторен минимум”.

В т.4-та от оспорената заповед на директора на РЗОК – Кърджали е прието, че са нарушени условията и реда за оказване на медицинска помощ, защото при отчетен случай по КП № 29 „***” с ИЗ на ЗОЛ Р. С. А., при задължителната диагностична процедура ***.

От приетото заключение на СМЕ се установява, че пациентката е ***.  Заключението на СМЕ, за този случай, е че е спазен ДЛА на КП № 29 и липсата на изследване на *** и *** не представлява пропуск.

АС – Кърджали приема, че жалбата срещу т.4-та от заповедта за налагане на санкции е основателна поради следното:

От Кодове на основни процедури по МКБ 9 КМ, Основни диагностични процедури,  на КП № 29 се установява, че за процедура с  № *** (***) е предвидено следното:

***

Т.е. изследването на *** и *** ( неизвършването на което е прието за нарушение в оспорената част от заповедта) е по необходимост, т.е. по преценка на лекарския екип. В настоящия случай и от приетото заключение се установява, че обективното състояние на пациентката не е налагало изследване на ***, поради което ВЛ е приело, че липсата на такова не представлява пропуск в ДЛА на КП № 29.

В т.5-та от заповедта за налагане на санкции е прието нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, тъй като при отчетен случай по КП № 29  „ ***”  на ЗОЛ Р. А. А. не е изпълнен ДЛА на КП, според който *** изследвания се извършват по време на престоя задължително при ***. В оспорената част от заповедта е посочено, че от ИЗ на ЗОЛ се установява, че същият е ***, т.е. пациента е бил с ***. На 10. и 12.06.2019 г. не са извършени *** изследвания според изискването на КП № 29.

Съгласно заключението на СМЕ пациентът е ***.

При така установените факти съдът намира жалбата за основателна, тъй като в т.2 – ДЛА на КП № 29 е предвидено, че *** се извършват при необходимост по време на престоя (***) и при изписването. Т.е. става ясно, че когато се налага, по преценка на лекаря, за някой състояния, сред които и ***, се извършват ***. В настоящия случай, независимо че ЗОЛ е ***, лекарят е преценил, че не следва да се извършват ***, което предвид обективното състояние на пациента при изписването, установено от заключението на СМЕ и медицинската документация, не представлява нарушение на ДЛА на КП № 29.

В т.2-ра от заповедта на директора на РЗОК – Кърджали е прието, че са нарушени условията и реда за оказване на медицинска помощ, защото при отчетен случай по КП № 197 „***” на ЗОЛ В. Б. М., пациента е приет без индикации за хоспитализация по тази КП. Посочено е, че от ИЗ на ЗОЛ, в частта „Анамнеза”, не се съобщава за ***, като при приемането в лечебното заведение ЗОЛ ***. От заключението на СМЕ става ясно, че ЗОЛ В. М. е лекуван в периода: ***-*** г. по повод на ***. Окончателната диагноза при изписването е ***. Постъпва с ***. Нито в анамнезата, нито в епикризата и ИЗ не е описано *** или ***. В съответствие с тези констатации е дадено заключение, че няма индикации за хоспитализация по КП № 197.

АС – Кърджали приема, че заключението е в съответствие с приетото в оспорената част от заповедта, поради следните съображения: В т.1 към раздел 2. „Индикации за хоспитализация и лечение“ по КП № 197 е предвидено, че индикации за хоспитализация са: ***. Съгласно заключението на СМЕ, което се основава на събраните медицински документи, за конкретния случай не е установен никой от изброените критерии. Следователно, констатацията в оспорената част от заповедта се потдържадава, което води до извод за законосъобразност на тази част от оспорения административен акт.

В т.3-та от заповедта на директора на РЗОК – Кърджали е прието, че е извършено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, защото при отчетен случай по КП № 74 „***” на ЗОЛ И. С. П. не е спазен ДЛА. Нарушението е мотивирано с констатация, че при задължителна диагностична процедура ***, включваща задължителен пакет медико-диагностични изследвания, не е изследван ***.

Заключението на СМЕ е в смисъл, че пациентът е хоспитализиран и лекуван по повод на ***. Проведено е адекватно лечение ***. ***. Според ВЛ липсата на изследване на *** не е съществен пропуск, защото не е имало сериозни отклонения в лабораторните показатели (***). ***. Общото състояние на пациента бързо се е възстановило и стабилизирало. При изписването ***. На следващо място се сочи, че лабораториите не винаги имат китове в наличност за изследване на ***.

При преценка на заключението съдът взе предвид следното: От Кодове на основни процедури по МКБ 9 КМ, Основни диагностични процедури,  на КП № 74, се установява, че е предвидено ***, което включва задължително следния пакет медико-диагностични изследвания:

***

***

***.

В част „Изискване”, към КП № 74 е посочено следното: Клиничната пътека се счита за завършена, ако са приложени и отчетени минимум пет основни диагностични процедури с кодове:

- ***

*****

*****.

Т.е. изследването на *** е задължително за тази КП и не е по преценка на лекаря, поради което е следвало да бъде извършено. Следователно, правилно в оспорената част от заповедта, е прието, че е нарушен ДЛА на КП № 74.

В т.т.17-19 от оспорената заповед е констатирано нарушение на установените изисквания за работа с медицинска документация, защото за описаните случаи в епикризата на пациентите не е отразена информация за проведено лечение с определени медикаменти (описани във всяка от трите точки). Съдът приема, че нарушението е доказано от приложените епикризи на ЗОЛ. Правилно са посочени нарушените разпоредби на НРДМД 2018 г. В посочената като нарушена разпоредба на чл.287, ал.3, т.8 от НРДМД 2018 г.( изм. – ДВ, бр. 4 от 2019 г., в сила от 1.01.2019 г., отм. бр. 7 от 24.01.2020 г., в сила от 1.01.2020 г.) е предвидено, че Епикризата съдържа следните реквизити: терапевтична схема – задължително вписване на използваните в хода на лечението на ЗОЛ вид лекарства. Безспорно се установи, че епикризите на описаните в т.т.17-19 от заповедта три ЗОЛ не съдържат данни за лекарствата, с които те са били лекувани. Посоченото не представлява маловажен случай по смисъла на §1, т.4, 4.2 от ДР на НРДМД 2018 г.( отм. бр. 7 от 24.01.2020 г., в сила от 1.01.2020 г.).

В т.т.19-21 от заповедта  за налагане на санкции на директора на РЗОК – Кърджали са описани три случая на установените изисквания за работа с медицинска документация. Нарушенията са описани по следния начин: Отчетената диагностична процедура ***, която представлява изследване ***, не съдържа собственоръчно положено име на специалиста, провел изследването”. Съгласно посочената като нарушена разпоредба на чл.289, т.10 от НРДМД 2018 г.( отм.): Документиране в хода на хоспитализацията: при извършване на изследвания *** и др., същите съдържат апаратната дата на извършването, име на пациента и собственоръчно положено име и подпис от специалиста, разчел изследването. От приложените ИЗ на тримата пациенти се установява, че нарушенията са безспорно доказани и не представляват маловажен случай предвид разпоредбата на пар.1, т.4, 4.2 от ДР на НРДМД 2018 г.( отм. бр. 7 от 24.01.2020 г., в сила от 1.01.2020 г.).

От изложеното следва, че жалбата е неоснователна в частите си срещу т.т.2,3 и 17,18,19,20,21 и 22 от Заповед за налагане на санкции № РД-21-274/ 09.09.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали и следва да се отхвърли.

          При този изход на спора своевременно заявеното искане на жалбоподателя за присъждане на разноски следва да се уважи съразмерно с уважената част от жалбата. Доказаните деловодни разноски от жалбоподателя са в размер на 600 лв., от които 50 лв. – внесена държавна такса и 550 лв. – депозит за назначената СМЕ. Съобразно с уважената част от жалбата ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя деловодни разноски в размер на 163.64 лева. 

 

 

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2-ро от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед за налагане на санкции, № РД-21-274/ 09.09.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.т.1,4 и 5, с която на МБАЛ "Д-р Атанас Дафовски" АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, за описани три нарушения е наложена санкция „Финансова неустойка“ в  размер от по 200 лв., или санкция в общ размер от 600.00 лв. (шестстотин лева).

Отхвърля жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД – *** срещу Заповед за налагане на санкции, № РД-21-274/ 09.09.2019 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.т.2,3, 17,18,19,20,21 и 22, с която на лечебното заведение е наложена санкция „Финансова неустойка“ в общ размер на 1 600 лв. (хиляда и шестстотин лева).

Осъжда Районна здравно осигурителна каса – Кърджали да заплати на МБАЛ „ Д-р Атанас Дафовски” АД – *** с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление:*** деловодни разноски в размер на 163.64 лева (сто и шестдесет и три лева и шестдесет и четири стотинки).

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

                                                                              Съдия: