Решение по дело №222/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 16
Дата: 22 януари 2021 г.
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20207270700222
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ...........

град Шумен, 22.01.2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Шуменският административен съд, в публичното заседание на единадесети януари две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                                                                   Председател: Кремена Б.а

                                                                          Членове:  Христинка Димитрова

                                                                                              Маргарита Стергиовска

                                                                          

при секретаря Ив. Велчева и с участие на прокурор П. Вълчев от ШОП, като разгледа докладваното от председателя Кр. Б.а КАНД № 222 по описа за 2020г. на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е въз основа на касационна жалба на „А.Т.“ ЕООД, ***, депозирана чрез адвокат Б. от Адвокатска колегия – Шумен, срещу Решение № 260007/02.09.2020г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 834/2020г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 43/27.04.2020г. на директора на Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен, с което на основание чл. 136, ал. 2, т. 3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/  на „А.Т.“ ЕООД, ЕИК *********, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 7000 /седем хиляди/ лева за нарушение по чл. 136, ал. 2, т. 3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 35, ал. 1 от ЗУО.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Изложени са аргументи за допуснати съществени процесуални нарушения в хода на санкционното производство. Твърди се, че решаващият извод на съда е направен, без да бъдат съобразени всички събрани доказателства, което налага извода, че съдебният акт е неправилен. Сочи се още, че санкционираното дружество не е извършило вмененото му нарушение, което е и изписано неясно и противоречиво в текстовата част НП. Релевират се и доводи, че видът на отпадъка неправилно е бил определен от контролните органи и същият се явява отпадъчен тонер, а не негодни тонер касети. Поради това се отправя искане за отмяна на съдебното решение и на потвърдения с него санкционен акт. Сочените отменителни основания се поддържат в съдебно заседание от представляващия „А.Т.“ ЕООД, адвокат Б., който претендира и присъждане на разноски за пред две инстанции.

Ответната страна, РИОСВ  - гр. Шумен, в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт Г., която излага доводи за законосъобразност на постановения съдебен акт.

Представителят на Шуменска окръжна прокуратура възприема касационната жалба допустима, но неоснователна и моли за решение в този смисъл.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, касационната жалба се явява неоснователна по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

Дружеството „А.Т.“ ЕООД стопанисва площадка за дейности с отпадъци, находяща се на ул. „Възраждане“ № 77 в с. Хитрино, обл. Шумен, парцел УПИ V, кв. 12 и УПИ VI, кв. 12 по плана на с. Хитрино. Дружеството притежава издаден от РИОСВ –  гр. Шумен документ по чл. 67  от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ за дейности с отпадъци - Решение № 15 – ДО – 314 – 01 от 06.07.2018 г., като в това решение е включена базата в с. Хитрино, обл. Шумен. Цитираният разрешителен документ след 2018г. бил променян многократно, като били прибавяни или заличавани различни дейности или кодове отпадъци, като последното изменение на разрешението било от 29.05.2019 г. с № 15 – ДО – 315 – 04, като в разрешителния документ не се разрешава дейност по третиране на отпадъци негодни за употреба тонер касети /код 16 02 16 – компоненти, отстранени от излязло от употреба оборудване, различни от упоменатото в 16 02 15/.

На 06.01.2020г. била извършена проверка на площадка за дейности с отпадъци, стопанисвана от „А.Т.“ ЕООД, находяща се в парцел УПИ V, кв. 12 и УПИ VI, кв. 12 по плана на с. Хитрино, обл. Шумен на ул. „Възраждане“ № 77, от длъжностни лица към Регионална инспекция по околна среда и води – гр. Шумен /РИОСВ – гр. Шумен/, по повод Заповед № РД – 964 от 20.12.2019г., издадена от министъра на околната среда и водите с цел установяване спазването на екологичното законодателство. Съобразно посочения разрешителен документ обаче „А.Т.“ ЕООД няма право да оползотворява отпадък с код R – 13 – съхранение на отпадъци до извършването на някоя от дейностите с код R 1 – R 12, с изключение на временно съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до събирането им, тъй като дружеството не притежава издадено от РИОСВ – гр. Шумен разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл. 35 от ЗУО за съответната дейност и площадка за отпадъци със съответния код, съгласно наредбата по чл. 3 от ЗУО за класификация на отпадъците.

В хода на проверката било установено, че на посочената площадка на открито са съхранявани отпадъци, представляващи негодни за употреба тонер касети, опаковани в биг – бегове с вместимост около 2 куб. метра всеки. Също така от записите в отчетите книги на дружеството било констатирано, че негодните за употреба тонер касети били приети на площадката в периода 01.08.2019 г. – 12.12.2019г. с код 08 03 18, количество 122.69 тона, внесени от Италия. За извършения внос при проверката били представени 11 бр. окомплектовани документи - фактура, международна товарителница, Анекс VII и опаковъчен лист. Съгласно представените документи било установено, че тонер касетите били внесени с код 08 03 18 съобразно Наредба № 2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците. Резултатите от проверката били обективирани в Констативен протокол № ПП - 01/06.01.2020 г., във връзка с което било дадено задължително за изпълнение предписание да се предостави в РИОСВ – Шумен копия на документи /работен лист за класификация или други/, които да удостоверят класифицирането на отпадъка от тонер касети с код 08 03 18 и да удостоверят неговия неопасен характер, със срок за изпълнение - 13.01.2020г.

Въз основа на констатациите от проверката, обективирани в посочения констативен протокол и като съобразил издадения документ за дейност с отпадъци по чл. 67 от ЗУО на „А.Т.“ ЕООД от 29.05.2019г., съгласно който за площадката, обект на проверка, дружеството няма разрешена дейност по приемане и съхранение на негодни за употреба тонер касети /код 16 02 16 – компоненти, отстранени от излязло от употреба оборудване, различни от упоменатото в 16 02 15/, на основание чл. 14, ал. 4 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/ директорът на РИОСВ – Шумен издал Предписание № 4/08.01.2020 г., с което предписал на дружеството - жалбоподател да се предадат наличните на площадката употребявани тонер касети /код 16 02 16 – компоненти, отстранени от излязло от употреба оборудване, различни от упоменатото в 16 02 15/ на лице, притежаващо документ по чл. 35 от ЗУО за дейност със съответния код отпадък; да се представят в РИОСВ – Шумен документи, удостоверяващи предаването /приемно – предавателни протоколи, договор по чл. 8, ал. 1 от ЗУО/. Предписанието било получено от управителя на дружеството на 13.01.2020г. С молба № ОА-124/10.01.2020г. дружеството поискало удължаване на срока по КП № ПП-01/06.01.2020г., като с писмо изх. № ОА-124-1/14.01.2020г. срокът за изпълнение на предписание № 1 по КП е удължен до 20.01.2020г.  Впоследствие с молба № ДО-14/14.01.2020г., адресирана до РИОСВ – Шумен дружеството отправило запитване под кой код да бъде предаден отпадъкът - код 08 03 18 или код 16 02 16, предвид установеното с Предписание № 4/08.01.2020г. несъответствие между вида и характера на приетия отпадък и кодовата му характеристика. С писмо изх. № ДО-14/15.01.2020г. директорът на РИОСВ – Шумен уведомил дружеството, че съгласно изискванията на Регламент (ЕО) 1013/2016 на Европейския парламент и на Съвета от 14.06.2004г., Ръководството за класификация на отпадъци за трансграничен превоз /издание МОСВ/, както и Наредба № 2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците, негодните за употреба тонер касети следва да се класифицират към отпадъците в група 16 02 или 20 01, в зависимост от техния произход и състав. В допълнение посочил, че класификацията на отпадъците се извършва от техния причинител по реда на глава Втора от Наредба № 2 от 23.07.2014г. за класификация на отпадъците. Впоследствие, с писмо вх. № ОА-271/20.01.2020г. дружеството представило в РИОСВ – Шумен информация за класификация на отпадъка с код 08 03 18 - копие от анализ.

Проверяващите длъжностни лица РИОСВ – гр. Шумен обаче съобразявайки изискванията на Регламент (ЕО) 1013/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 14.06.2004г., както и Ръководството за класификация на отпадъци за трансграничен превоз, издадено от МОСВ, заключили, че отпадъка представлява негодни за употреба тонер касети, който в зависимост от произхода и състава си следва да се класифицира с кодове 16 02 14, 16 02 16 или 20 01 36, попадащи в позиция В1110 от Регламент (ЕО) 1013/2006 и позиция GС020 за страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/, а не като отпадъчен тонер за печатане с класификация на отпадък с код 08 03 18.

За констатираното нарушение на 20.01.2020 г. на дружеството - жалбоподател в присъствието на упълномощено от дружеството лице бил съставен бил съставен Акт за установяване на административно нарушение № ПП-01, като актосъставителят описал тези свои констатации и квалифицирал нарушението като такова по чл. 136, ал. 2, т. 3 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, във вр. чл. 35,  ал. 1 от ЗУО, а именно, че дружество „А.Т.“ ЕООД е извършило нарушение, като е извършило дейност по оползотворяване на отпадъци с код R – 13 /съхраняване на отпадъци до извършване на някоя от дейностите с кодове R 1 - R 12, с изключение на временното съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до събирането им/, съгласно Приложение № 2 към § 1, т. 13 от Закона за управление на отпадъците, без да притежава издадено от компетентен орган разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл. 35 от ЗУО за съответната дейност и площадка за отпадъци със съответния код, съгласно наредбата по чл. 3 от ЗУО за класификация на отпадъците. Впоследствие актът бил предявен на упълномощено от дружеството лице и подписан от негова страна с възражения, сочейки, че не е съгласен с констатациите. Освен това, дружеството - жалбоподател се е възползвало от законното си право и е депозирало допълнителни писмени възражения в срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН, но били счетени за неоснователни от наказващия орган.

Въз основа на така съставения акт и на материалите съдържащи се в преписката било издадено процесното наказателно постановление.

При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Съдът посочил, че вмененото на дружеството неизпълнение е индивидуализирано в степен, позволяваща да се разбере какво е обвинението и срещу какво да се организира защитата. Съдебният състав извел и решаващия извод относно безспорната установеност на простъпката. В тази връзка районният съд обсъдил относимата правна уредба и съобразил приобщения доказателствен материал, достигайки до решаващото си становище относно наличие на предпоставките за ангажиране отговорността на юридическото лице за това, че е третирало отпадък, представляващ негодни тонер касети, без да притежава съответния документ по чл. 35 от ЗУО, поради което потвърдил оспорения правораздавателен акт.

Касационният съд счита заявените оплаквания на жалбоподателя за неоснователни, съответно счита обжалвания съдебен акт за правилен като при неговото постановяване не са били допуснати съществени процесуални нарушения и неспазване на приложимите материалноправни разпоредби. На дружеството е вменено извършване на нарушение на чл. 136, ал. 2, т. 3 от ЗУО, според който се забраняват няколко вида дейности с отпадъци, включително и тяхното третиране без съответното разрешение или регистрационен документ, когато такива се изискват. Понятието „третиране“ е дефинирано в § 1, т. 44 от ДР на ЗУО като дейност по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди оползотворяване или обезвреждане. Под формата на нерегламентирано оползотворяване контролните органи са счели, че юридическото лице е допуснало съответното нарушение. Понятието „оползотворяване“ също е регламентирано в  § 1, т. 13 от Допълнителните разпоредби на Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ като всяка дейност, която има като основен резултат използването на отпадъка за полезна цел чрез замяна на други материали, които иначе биха били използвани за изпълнението на конкретна функция, или подготовката на отпадъка да изпълнява тази функция в производствено предприятие или в икономиката като цяло. Приложение № 2 от своя страна съдържа неизчерпателен списък на дейностите по оползотворяване, една от които е и тази по съхранение отпадъка до извършването на някоя от дейностите с кодове R 1 - R 12, също определени в Приложение № 2, с изключение на временното съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до събирането им. Именно като съхранение на отпадъци до извършването на някоя от дейностите с кодове R 1 - R 12 е описана и деятелността на санкционирания субект, като касационната инстанция се солидаризира с мотивите на районния съд, че описанието на поведението на субекта е пределно и ясно и същият е разбрал какво правонарушение му се вменява.

На следващо място, съдът намира, че по категоричен начин е установен и вида на съответния отпадък, за който дружеството некоректно твърди, че е отпадъчен тонер в тонер касети, аргументирайки се със съдържанието на документите, изготвени в резултата на договорните му отношения с италианския му контрагент. Противно на това становище, контролните органи са установили, че отпадъкът по своята същност представлява 122.69 тона негодни тонер касети, за оползотворяването на които дружеството действително не разполага със съответния документ, изискуем от ЗУО. Именно в изпълнение на възложените на служителите на РИОСВ контролни функции, визирани в чл. 113 от ЗУО е била извършена проверката на стопанисвания от касатора терен, при която е установено наличието на отпадъците негодни за употреба тонер касети, попадащи в позиция B1110 от Регламент (ЕО) № 1013/2006г. на Европейския парламент и на Съвета  от  14  юни  2006г. относно превози на отпадъци, подлежащи на класификация като компоненти, отстранени от излязло от употреба електрическо и електронно оборудване с кодове 16 02 14, 16 02 16 или 20 01 36, а не под код 08 03 18, определен в Регламента като отпадъчен тонер за печатане. В тази насока следва да се отбележи, че неправилно касаторът възприема квалифицирането на кода на процесния отпадък от страна на контролните органи за незаконосъобразно, аргументирайки се с цитираното Известие на Комисията – Технически насоки относно квалифицирането на отпадъци. Това е така, защото при класификация на отпадъци, за да бъде намерен подходящия код се разглеждат заглавията на главите и подглавите в Европейския списък на отпадъка или вида на отпадъка. Наименованието на глава 08 от списъка е „Отпадъци от производство, формулиране, доставяне и употреба (ПФДУ) на покрития, лакове, стъкловидни емайли), лепила/адхезиви, уплътняващи материали и печатарски мастила“, а на подглава 08 03 е „Отпадъци от ПФДУ на печатарски мастила“, което означава, че кодът посочен от дружеството – жалбоподател, а именно 08 03 18 и огледалният му 08 03 17*, би могло да бъде поставен само на мастилото, което вече е отстранено от тонер-касетата. Доколкото обаче отпадъка, съхраняван на стопанисваната от дружеството – жалбоподател площадка, представлява тонер – касета, то поставения код е погрешен. Подходящата позиция в случая е от подгрупа “16 02 – отпадъци от електрическо и електронно оборудване“ и по-конкретно кодове „16 02 15* - опасни компоненти, отстранени от излязло от употреба оборудване“ или „16 02 16 – компоненти, отстранени от излязло от употреба оборудване, различни от посочените в 16 05 15. Тук е мястото да се отбележи с оглед твърденията на касатора за наличие на противоречие между норми от европейското законодателство и норми от вътрешния правов ред, че на основание чл. 3, ал. 1 от ЗУО е приета Наредба № 2 от 23.07.2014г. за класификацията на отпадъците, която определя реда за класифицирането на отпадъците. Това класифициране е съобразено със списъка на отпадъците, установен с Решение 2000/532/ЕО на Комисията от 3 май 2000г. за замяна на Решение 94/3/ЕО за установяване на списък на отпадъците в съответствие с член 1, буква "а)" от Директива 75/442/ЕИО на Съвета относно отпадъците и Решение 94/904/ЕО на Съвета за установяване на списък на опасните отпадъци в съответствие с член 1, параграф 4 от Директива 91/689/ЕИО на Съвета относно опасните отпадъци, наричано по-нататък "Решение 2000/532/ЕО". Именно в Приложение № 1 към чл. 5, ал. 1 от наредбата е дадена класификацията на отпадъците в съответствие с Европейския списък на отпадъците, съобразено от контролните органи, поради което не е налице соченото от касатора противоречие.

Установено по делото е и обстоятелството, че дружеството не разполага с разрешение за третиране на отпадъците негодни тонер касети, поради което правилно административнонаказващият орган е приел, че е извършено нарушение по  чл. 136, ал. 2, т. 3 от ЗУО. Оттук следва да се приеме за установено по несъмнен начин извършването на нарушението, визирано в АУАН и НП, за което законосъобразно е наложена имуществена санкция в законоустановения минимум от 7000 лв. До аналогичен извод е достигнал и районният съд, поради което постановеното от него съдебно решение следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното, Шуменският административен съд

 

 

Р   Е    Ш    И   :   

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260007/02.09.2020г. на Районен съд – Шумен, постановено по ВНАХД № 834/2020г. по описа на съда.

Решението е окончателно.

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................           ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                              

                                                                                                   2..........................

 

 

 

            ЗАБЕЛЕЖКА:Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 22.01.2021 г.