№ 37611
гр. С., 10.09.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 144 СЪСТАВ, в закрито заседание на
десети септември през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:СВЕТЛАНА Н. РАЧЕВА ЯНЕВА
като разгледа докладваното от СВЕТЛАНА Н. РАЧЕВА ЯНЕВА Гражданско
дело № 20251110139592 по описа за 2025 година
Извършена е проверка по реда на чл.140, ал. 1 ГПК.
Производството е по исковата молба на М. М. А., ЕГН **********, с
адрес гр. С., ж.к ************ чрез адв. Т. при АК - Б., с адрес на кантората
гр. С., ул. ****** спрямо НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ, ЕИК по БУЛСТАТ *********, с адрес: С. 1169, пл. „Народно
събрание“ № 2, представлявано от председателя Наталия Василева Киселова
чрез Ангел Милчев – пълномощник с адрес в С..
Ищцата твърди, че на основание Трудов договор с № 132/21.02.2025 г. е
съществувало тр. правоотношение между нея и НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ като служител и работодател като ТД е бил
сключен за срок, а именно „за срок: до 5 работни дни от избирането на
председател на съответната комисия в следващото Народно събрание с
основание по чл. 68, ал. 1, т. 5 КТ и на длъжността „старши експертен
сътрудник“ в НС с място на работа в НС, Комисия за околна среда и водите и
при месечно възнаграждение от 2 124 лева, с последен размер от 2403 лева
при продължителността на работния ден от 8 часа на ден и с подписана към
ТД длъжностна характеристика. Твърди се, че ищцата е постъпила на работа
на 24.02.2025 г. като със Заповед № 627/13.06.2025 г. ТД е бил прекратен,
считано от 13.06.2025 г., на основание чл. 325, ал. 1, т. 3 КТ с изтичане на
уговорения срок без мотиви за това.
Така стореното уволнение се оспорва като се навежда, че не е налице
соченото в заповедта основание, договорът е прекратен без предизвестие
поради изтичане на срока по него. Оспорва се да са налице и основанията,
посочени в заповедта по чл. 8, ал.1, т.10 от ПОДНС, съгласно която
Председателят на Народното събрание в изпълнение на правомощията по чл.
77, ал. 1 и чл. 78, т. 1 от Конституцията назначава и освобождава главния
секретар на Народното събрание; назначава и освобождава служителите към
кабинета на председателя, както и служителите към кабинетите на заместник-
председателите и парламентарните групи по тяхно предложение със срок до 5
1
работни дни от избирането на лицата по чл. 4, ал. 2, респективно от
образуването на парламентарна група в следващото Народно събрание;
назначава и освобождава служителите в парламентарните комисии по
предложение на техния председател със срок до 5 работни дни от избирането
на председателя на съответната комисия в следващото Народно събрание, на
нормата на § 7, ал. 2 от ПОДНС, съгласно която служителите в
администрацията на Народното събрание са парламентарни служители, чийто
статут се определя в правилника по чл. 8, ал. 1, т. 11 и чл. 33, ал. 4 от
Правилника за работата на администрацията на НС, съгласно която
служителите към кабинета на председателя на Народното събрание, към
кабинетите на заместник-председателите на Народното събрание, към
парламентарните групи и към постоянните комисии се назначават на срочни
трудови договори на основание чл. 68, ал. 1. т. 5 от КТ, както и наведеното
основание - Решение за промени в ръководството на Комисията по околна
среда и водите, прието от 51-вото НС на 05.06.2025 г..
Не се спори, че ТД е бил срочен такъв, а именно за срок до 5 дни от
избирането на Председател в следващото НС като се има предвид бъдещото
52-ро НС, тъй като трудовия договор е сключен с 51-вото НС, което действа и
към настоящия момент. Но се излага, че ТД е бил сключен за мандата на 51-
вото НС, който по принцип е 4 години съгласно чл. 64, ал. 1 КРБ, освен ако не
са налице предсрочни парламентарни избори и избор на нов състав на НС, тъй
като НС е постоянно действащ орган и единствения начин за смяна на един
състав на НС с друг състав на НС е избори. Излага се, че към момента на
прекратяване на договора мандатът на 51 -вото НС не е изтекъл, както и че 52-
ро НС все още не е конституирано и не е налице основанието, посочено в
трудовия договор - изтичането на определения срок и без значение е
цитираното в заповедта Решение за промени в ръководството на Комисията по
околна среда и водите, прието от 51-вото НС.
Ето защо се желае стореното уволнение като незаконосъобразно да бъде
отменено и ищцата да бъде възстановена на предишната си работа, както и на
основание чл. 225, ал. 1 от КТ да й бъде изплатено обезщетение за времето, в
което тя е останала без работа от шест месеца за периода от 13.06.2025 до
13.12.2025 г. за сумата от 14 418 лева на база БТВ за един месец от 2 403 лева
ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на депозиране
на исковата молба до окончателното изплащане на сумата и като се ангажират
доказателства се желае решение в този смисъл.
В срока за отговор е депозиран такъв, с който се оспорва иска. Не се
спори по фактите и се навежда, че е налице соченото в заповедта основание
като се излага, че правоотношението между страните е пряко свързано с
избора на председател на съответната постоянна комисия. Постоянните
комисии в НС са помощни органи на народното представителство, които
подпомагат неговата дейност, като подготвят проекти за закони, решения,
декларации и обръщения и за надлежното изпълнение на тези парламентарни
задачи НС сключва трудов договор със служителите към съответните комисии
2
за заемане на длъжност за определен мандат. Сочи се, че в конкретния случай
възникването и прекратяването на трудовите правоотношения с
парламентарните служители към комисиите е уредено с изрична правна
разпоредба в ПОДНС, който е нормативен акт с ранг на закон - чл. 8, ал. 1, т.
10 ПОДНС, съгласно която служителите в парламентарните комисии се
назначават и освобождават от Председателя на НС по предложение на техния
председател със срок до 5 работни дни от избирането на председателя на
съответната комисия в следващото НС. Сочи се, че съгласно чл. 8, ал. 1, т. 10
от ПОДНС предложението на председателя на съответната комисия до органа
по назначаване е условие за възникването на правоотношението, респективно
липсата му - за неговото прекратяване и той е органът, който преценява
необходимостта от попълване на състава на комисията с експертни сътрудници
и предлага сключването на трудови договори с тях, с оглед тяхната
компетентност и квалификация. Излага се и че парламентарните служители в
постоянните комисии са пряко подчинени на Председателя на съответната
комисия и извършват и отчитат своята работа именно пред него ето защо се
навежда, че прекратяването на трудовото правоотношение на ищцата поради
изтичане на уговорения срок е законосъобразно като се излага и че са спазени
и всички изисквания за това по чл. 8, ал. 1, т. 10 от ПОДНС и § 7, ал. 2 от ДР
на същия, чл. 34, ал. 4 от Правилника за работата на администрацията на НС и
Решение за промени в ръководството на Комисията по околна среда и водите,
прието от 51-вото Народно събрание на 05.06.2025 г. Като не се оспорват
ангажираните от страна на ищцата доказателства и се ангажират такива се
желае решение в този смисъл с претенция за разноски.
Съдът приема, че е сезиран с искове са с правно основание по чл. 344,
ал. 1, т.1, предл. първо и второ, чл. 344, ал.1, т.2 от КТ, 344, ал.1, т.3 от КТ във
вр. с чл. 225, ал. 1 от КТ – за признаване на уволнение за незаконно и неговата
отмяна, за възстановяване на ищеца на заеманата преди уволнението
длъжност и за заплащане на обезщетение за оставане без работа поради
незаконното уволнение за периода на оставане без работа.
Съгласно чл. 140, ал. 1 от ГПК след като провери редовността и
допустимостта на предявените искове, както и другите искания и възражения
на страните, съдът се произнася с определение по всички предварителни
въпроси и по допускане на доказателствата.
Настоящият състав намира, че така предявените претенции са
допустими, поради което делото следва да бъде насрочено за разглеждане в
открито заседание, за което да се призоват страните, на които следва да се
връчи препис от настоящото определение.
В тежест на ищеца е да установи, че между него и ответника е било
възникнало, съществувало и е било прекратено правоотношение по ТД от
21.02.2025г. като страните нямат спор за това. .
Доказателствата са допустими и необходими и следва да бъдат
допуснати като следва да бъде задължен ответника да представи по делото в
копие тр. досие на ищцата до датата на съдебното заседание.
3
При горното и на основание чл. 140 от ГПК Софийски районен съд
ОПРЕДЕЛИ:
ВНАСЯ делото за разглеждане в съдебно заседание и го НАСРОЧВА за
07.10.2025г. от 12.00 часа, за която дата и час да се призоват страните.
ПРИКАНВА страните към спогодба и използване на способите за
доброволно уреждане на спора.
ДА СЕ ВРЪЧАТ преписи от настоящото определение на страните.
ДОПУСКА като доказателства по делото приложените към исковата молба
и отговора документи и задължава на основание чл.190 от ГПК ответника да
представи по делото тр. досие на ищцата с указание последиците на чл. 161 от
ГПК.
ДА СЕ ВРЪЧАТ на страните преписи от настоящото определение, а на
ищеца да се връчи и препис от писмения отговор.
УКАЗВА на ищеца, че до датата на съдебното заседание следва да
конкретизира исковата си молба съобразно мотивната част на определението.
НАПЪТВА страните към спогодба, като им указва, че в случай че постигнат
такава, на ищеца ще му бъде възстановена половината внесена държавна
такса.
УКАЗВА на страните, че към Софийския районен съд действа Център
по медиация, към който страните могат да се обърнат за разрешаване на
спора извънсъдебно. Центърът по медиация се намира на бул. „Цар Борис III“
№ 54, ет. 2, ст. 204. Повече информация можете да получите на тел. 02 /895 54
23 от 9,00 до 17 часа, пишете и на ел. адрес: ********@******.*** .
По доклада страните могат да изразят становища писмено в срок от
една седмица от връчване на настоящото във връзка с дадените указания и
доклада по делото и да предприемат съответните процесуални действия
като в противен случай губят тази възможност.
Определението не подлежи на самостоятелно обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4