Решение по дело №6/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 243
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700006
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 януари 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 243

 

гр. Враца, 16.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в публично заседание на 16.06.2020г. /шестнадесети юни две хиляди и двадесета година/ в състав:

                                                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                               ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА адм. дело № 6 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на Окръжна прокуратура - Враца, депозиран чрез прокурор Николай Лалов, с който е оспорена разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата, благоустройството и безопасността на движението на територията на Община Хайредин /наричана по-долу Наредбата/, приета с Решение № 465 по протокол № 46/13.02.2015 г. на Общински съвет – Хайредин, изменена с Решение № 428 по протокол № 50/21.03.2019г. на Общински съвет - Хайредин.

Твърди се, че оспорената разпоредба от Наредбата е в противоречие с материалноправна норма на нормативен акт от по-висока степен – чл. 72, ал. 1, предл. първо от Закона за устройство на територията /ЗУТ/, тъй като стопанските сгради се изграждат при наличие на разрешение за строеж и едва след това трябва да отговарят на други изисквания. Иска се отмяна на цитираната норма, като незаконосъобразна. Претендират се направените по делото разноски.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 188 от АПК оспорването е съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“ бр. 13/14.02.2020 г.

Ответникът Общински съвет – Хайредин не изразява становище по оспорването.

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура - Враца поддържа депозирания протест. Ответникът, редовно призован, не се представлява.

По делото са събрани писмени доказателства. Приложено е заверено копие от образуваната административна преписка, както и Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, действал към момента на приемане на Наредбата.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на страните, както и след проверка за допустимостта на протеста и за законосъобразността на подзаконовия нормативен акт в оспорената му част на основание чл. 185 вр. чл. 196 вр. с чл. 168, ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, счита протеста за процесуално допустим, а разгледан по същество - за неоснователен. Съображенията са следните:

С Решение № 465 по протокол № 46/13.02.2015 г. Общински съвет – Хайредин приема Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата, благоустройството и безопасността на движението на територията на Община Хайредин, която влиза в сила от деня на приемането ѝ, т.е. от 13.02.2015 г. В чл. 55 от Заключителните разпоредби на същата е предвидено основанието за издаването ѝ, а именно разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА. Наредбата е изменена с Решение № 428 по протокол № 50/21.03.2019г. на Общински съвет – Хайредин.

Наредбата представлява нормативен административен акт, уреждащ по общ начин определен кръг повтарящи се обществени отношения с местно значение, отнася се до неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие /арг. чл. 75, ал. 1 от АПК/. Предвид характера на оспорения акт, законодателят  не е ограничил със срок правото на съдебно оспорване, вкл. и от страна на прокурора / арг. чл. 187, ал. 1 вр. с чл. 186, ал. 2 от АПК/. В този аспект, подаденият протест се явява процесуално допустим.

С оглед препращащата норма на чл. 196 от АПК, съдът преценява законосъобразността на наредбата съобразно критериите по чл. 146 от АПК. Същата е приета от Общински съвет - Хайредин, който като орган на местното самоуправление притежава компетентност, предоставена му от чл. 8 от ЗНА, чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 76, ал. 3 от АПК, да издава нормативни актове, с които да урежда обществени отношения с местно значение. Предвид ограничения териториален обхват на оспорената наредба, определен с чл. 1 и визираните законови разпоредби, съдът прави извод, че наредбата е издадена от орган с териториална и материална компетентност. По отношение на процесуалния ред за приемането и разгласяването ѝ липсват възражения за допуснати нарушения, поради което съдът счита, че същият е спазен. Идентични са констатациите и за структурата на нормативния административен акт, отговаряща на изискванията на ЗНА. Налице е съответствие и с нормите на чл. 75, ал. 3 и ал. 4 от АПК относно наименованието и съдържанието на оспорения подзаконов административен акт.

Предмет на осъществявания съдебен контрол е разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредбата, според която стопанските сгради трябва да се изграждат, разполагат и оборудват така, че да отговарят на зоохигиенните и ветеринарномедицинските изисквания, както и на условията съгласно чл. 45 и чл. 46 от ЗУТ.

Твърденията в протеста са за противоречие на цитираната разпоредба с чл. 72, ал. 1, предл. първо от ЗУТ, който предвижда, че работите, свързани с разкопаване на улични и тротоарни настилки и вътрешноквартални пространства, се извършват въз основа на разрешение за строеж.

Изложените възражения на прокуратурата за незаконосъобразност на Наредбата в тази част, са неоснователни. Твърдяното противоречие с материалноправна норма на нормативен акт от по-висока степен не е налице, тъй като двете разпоредби имат различен обект на регулиране. Посочената законова норма урежда обществени отношения, свързани с изграждане на улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, докато оспорената разпоредба от Наредбата на Общински съвет – Хайредин урежда реда за изграждане, разполагане и оборудване на стопанските сгради.

По изложените съображения съдът намира разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредбата за законосъобразна. При приемането ѝ Общински съвет – Хайредин не е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Протестът е неоснователен и следва да се отхвърли.

От ответника по настоящото производство не са претендирани разноски, поради което такива не следва да му бъдат присъждани.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ протеста на Окръжна Прокуратура – Враца против разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред, чистотата, благоустройството и безопасността на движението на територията на Община Хайредин, приета с Решение № 465 по протокол № 46/13.02.2015 г. на Общински съвет – Хайредин, изменена с Решение № 428 по протокол № 50/21.03.2019г. на Общински съвет - Хайредин.

 

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

               ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                      2.