Р Е Ш Е Н И Е
№ 01.08.2020 година
град Стара Загора
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД
VІІ наказателен състав, на девети юли две хиляди и двадесета година.
В публично заседание в следния състав,
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ
Секретар: ДЕЯНА
ГЕНОВА
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,
а.н.дело № 1526 по описа за 2020 година,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 20-1228-001144
от 29.04.2020 година на Началник група сектор „ПП”, към ОД на МВР - Стара
Загора /упълномощен със Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018 година на Министъра
на МВР/, с което на А.В.М., ЕГН ********** е наложено административно наказание
– „глоба” в размер на 200 лева и лишаване от правоуправление на МПС за срок от шест
месеца за допуснато нарушение по чл.140, ал.1, във връзка с чл.175, ал.3,
предложение първо, от Закона за движението по пътищата, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА ОД на МВР Стара Загора ДА ЗАПЛАТИ на А.В.М., ЕГН **********,
сумата от 300 /триста/ лева, представляваща възнаграждение за правна защита и
съдействие.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от
получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара
Загора.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ :
М
О Т И В И :
Обжалвано е наказателно
постановление № 20-1228-001144 от 29.04.2020 година на Началник група сектор
„ПП”, към ОД на МВР - Стара Загора /упълномощен със Заповед № 8121з-515 от
14.05.2018 година на Министъра на МВР/, с което на А.В.М., ЕГН ********** е
наложено административно наказание – „глоба” в размер на 200 лева и лишаване от
правоуправление на МПС за срок от шест месеца за допуснато нарушение по чл.140,
ал.1, във връзка с чл.175, ал.3, предложение първо, от Закона за движението по
пътищата.
В
жалбата и в съдебно заседание, чрез процесуалния представител, адвокат Я.И. ***,
се излагат съображения за незаконосъобразност на наказателното постановление и се
моли съда същото да бъде отменено. Претендира се за присъждане на направените
по делото разноски.
Въззиваемият,
редовно и своевременно призован, не изпраща представител и не взема становище
по основателността на подадената жалба.
Старозагорският
районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по
делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на
страните намери за установено следното:
Жалбата
е подадено от правоимащо лице и разгледана по същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.
На
А.В.М. е съставен Акт за установяване на административно нарушение № Д915286 от
14.02.2020 година, за това, че на 14.02.2020 година около 09.10 часа в град
Стара Загора, по булевард „Свети Патриарх Евтимий“ до стадион „Трейс Арена“ в
посока юг-север управлява лек автомобил „Мерцедес“ с регистрационен № СТ 6666
РВ, собственост на „Метал Инвест“ЕООД, с управител А.В.М., като при извършената
проверка е установено, че моторното превозно средство е със служебно прекратена
регистрация на 04.02.2020 година, на основание чл.143, ал.10 от Закона за
движението по пътищата. Деянието е квалифицирано като административно нарушение
по чл.140, ал.1, без да се посочи конкретно предложение от Закона за движението
по пътищата. При съставяне на акта жалбоподателят не се е възползвал от правото
си на възражение, включително и от това по реда на чл.44, ал.1 от ЗАНН.
Въз
основа на този акт за установяване на административно нарушение е издадено
обжалваното наказателно постановление, в което нарушението е описано и
квалифицирано така, както са в акта. На жалбоподателя, на основание чл.175, ал.3,
предложение първо от Закона за движението по пътищата е наложено
административно наказание – „глоба” в размер на 200 лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от шест месеца.
При
съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът намира, че
наказателно постановление е незаконосъобразно.
От
събраните по делото доказателства се установява, че на 04.02.2020 година,
регистрацията на моторно превозно средства – лек автомобил марка „Мерцедес
С400“ с регистрационен № СТ 6666 РВ, била прекратена на основание чл.143, ал.10
от Закона за движението по пътищата – след получено уведомление в сектор „Пътна
полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора, от „Гаранционен фонд“, че автомобила е
без надлежно сключена и валидна застраховка „Гражданска отговорност“.
Уведомлението за собственика било изпратено от страна сектор „Пътна полиция“
при ОД на МВР – Стара Загора едва на 03.04.2020 година, като не се представиха
данни кога е получено /лист 7 ми от делото/. Моторното превозно средство е
собственост на „Метал Инвест“ЕООД, чиито едноличен собственик е жалбоподателя.
Следователно съдът приема, че последния е бил уведомен за прекратената
регистрация едва след 03.04.2020 година.
На
14.02.2020 година около 09.10 часа в град Стара Загора, М. е управлявал
въпросното моторно превозно средство, като се движел с него по булевард „Свети
Патриарх Евтимий“, и бил спрян за проверка от органите на реда. Към момента на
проверката М. не е знаел че управляваното от него моторно превозно средство е с
прекратена регистрация – не е бил уведомен по надлежен начин относно това
обстоятелство.
Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. За управление на МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но без табели с
регистрационен номер, в нормата на чл.175, ал.3 от ЗДвП е предвидено,
че съответния водач се наказва с лишаване от право да управлява моторно
превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500
лв. Ангажирането на административнонаказателната отговорност по посочената
санкционна норма изисква нарушителят да е действал умишлено, респективно да е
управлявал съответното МПС със съзнанието, че същото е без регистрация, включително
и служебно прекратена такава или, че пътното средство е регистрирано, но е без
поставени регистрационни табели. В тази връзка релевантно за настоящия случай е
обстоятелството, дали на 14.02.2020 гаденя, жалбоподателя е управлявал лекия
автомобил, описан в констативния и санкционния акт, знаейки, че автомобила е
със служебно прекратена регистрация. По делото не се спори, че е налице
служебно прекратяване на регистрацията на лекия автомобил на основание чл.143,
ал.10 от ЗДвП. По силата на посочената разпоредба служебно се прекратява
регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от
Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 от Кодекса за застраховането и се уведомява
собственикът на пътното превозно средство, т.е. законодателят е въвел
нормативно задължение за компетентния орган, при служебно прекратяване на
регистрацията на това основание, да уведоми собственика на ППС. В разглеждания
случай уведомяване на собственика на процесното МПС след прекратяването на
регистрацията на автомобила на 04.02.2020 година е извършвано едва след
03.04.2020 година. Следователно към момента на проверката, за М. липсва
надлежно уведомяване. Неуведомяването за прекратената регистрация, към момента
на проверката, в случая са попречили на М. да осъзнае общественоопасния
характер на извършеното от него действие по управление на автомобил с
прекратена регистрация и да предвиди или да допусне настъпването на
общественоопасните му последици. Отсъствието на умисъл като част от състава на
нарушението по чл.175, ал.3 от ЗДвП прави деянието,
извършено от жалбоподателя несъставомерно поради липса на субективният елемент
на визираното нарушение, тъй деецът не е знаел, че регистрацията на автомобила
е прекратена служебно и поради това не е знаел и че не следва да го управлява
по пътищата, отворени за обществено ползване.
При така установеното въззивната
инстанция намира, че макар от обективна страна да са налице елементите от
състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП, то липсват каквито
и да било доказателства за това, деянието да е осъществено от А.М. виновно.
Наличието на постановление на Районна прокуратура – Стара Загора за отказ за
образуване на наказателно производство и изпращането му на
административнонаказващия орган не сочи за обратното. Това е така, защото
наказващият орган следва сам да изгради свободното си убеждение по фактите, съставомерността
на деянието и приложимия закон, а не да се основава на констатациите, съдържащи
се в постановлението на прокурора. Последното, за разлика от определенията,
решенията и присъдата на съда, не се ползва със сила на присъденото нещо, още
повече, че в конкретното постановление е посочено, че преписката се изпраща за преценка за реализиране на
административнонаказателна отговорност по отношение на нарушителя. Нещо повече
там също е посочено изрично, че М. не е знаел за прекратената регистрация към
момента на проверката, поради неизпълнение на законовите задължения от страна
на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора. В тази смисъл Решение №
116 от 18.06.2020 година постановено по к.а.н.дело № 77/20202 година по описа
на Административен съд град Стара Загора и Решение № 82 от 13.04.2020 година
постановено по к.а.н.дело № 53/20202 година по описа на Административен съд
град Стара Загора.
Предвид
гореизложеното съдът намира, че обжалваното наказателно постановление се явява
незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Предвид
заявената претенция от страна на жалбоподателя за присъждане на направените от
него разноски, съдът осъди въззиваемия да заплати на жалбоподателя сумата от
300 /триста/ лева представляваща направените разноски за ползвана и реализирана
правна защита и съдействие.
Воден
от горните мотиви, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: