О
П Р Е
Д Е Л
Е Н И Е
Номер 1211 Година 2019
Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен Съд – Пловдив,
Първо отделение, ІІІ състав
на 17
Юни Година 2019
в закрито заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТАНЯ КОМСАЛОВА
като разгледа докладваното от
СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА
адм. дело номер 1458 по описа
за 2019 година
Съдът констатира, че настоящото съдебно производство е образувано по повод
на жалба на Н.С.Т. ***, подадена чрез адв.Г.И.Т., със съд. адрес ***, против
Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/ 13830 от 04.04.2019г. на Изпълнителния
Директор на ДФ“Земеделие“ В ЧАСТТА МУ, с която „на основание чл.38 ал.15 от
Закона за данъците върху доходите на физическите лица“ от оторизираните за
кампания 2014г. суми – 1 532,45 лева по СЕПП и 708,36 лева по СПП, е удържана
сумата от общо 224,08 лева.
Съгласно нарочна писмена молба от 03.06.2019г. в останалите му част УП не
се оспорва и не е предмет на настоящия правен спор.
Настоящият състав
на Административен съд – Пловдив, след като разгледа така
депозираната жалба, по повод на която е образувано настоящото производство и приложените
към нея писмени доказателства, вкл. и материалите по административната преписка, намира същата за процесуално НЕДОПУСТИМА поради следните съображения.
Оспорената пред съда част на Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/ 13830
от 04.04.2019г. на Изпълнителния Директор на ДФ“Земеделие“, няма характер на
подлежащ на обжалване по реда на АПК индивидуален административен акт, което
обосновава извод за недопустимостта на съдебното производство – чл.159 т.1 от АПК.
Съображенията на съда в тази насока с следните.
Считано от 01.01.2019г. са в сила измененията на Закона за данъците върху
доходите на физическите лица /ЗДДФЛ/ обн. в ДВ бр.98 от 27.11.2018г.
Съобразно новата ал.15 на чл.38 от ЗДДФЛ брутната сума на придобитите от
физически лица, нерегистрирани като земеделски стопани, облагаеми доходи,
получени под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от
Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския фонд за развитие
на селските райони и от държавния бюджет, подлежат на облагане с окончателен
данък, ставката за който е 10 на сто /така допълнението в текста на чл. 46 ал. 1
от ЗДДФЛ/.
В съответствие с чл.65 ал.14 във вр. с чл.46 ал.5 от ЗДДФЛ данъкът за доходите
по чл.38, ал.15 се удържа и внася от администратора на съответната помощ в
срок до края на месеца, следващ тримесечието на придобиването на дохода.
В случая именно ДФ“Земеделие“ при изплащането на доход, попадащ в
приложното поле на чл.38 ал.15 от ЗДДФЛ, в качеството си на администратор на
съответната помощ има задължението да удържи и внесе в държавния бюджет
дължимия от данъчно задълженото лице данък в посочените срокове.
Или в обобщение в тези случаи ДФ“Земеделие“ действа в качеството си
единствено и само на платец на дохода по смисъла на данъчното законодателство,
комуто последното вменява определени задължения по удържането и внасянето на
данъка по чл.38 ал.15 от ЗДДФЛ.
Тази му дейност обаче не може да се квалифицира като такава по упражняване
на предоставените му в областта на подпомагането на земеделските производители
властнически правомощия, за да се приеме, че в тази му част въпросното УП има
характер на индивидуален административен акт.
Още повече, че възприемането на обратното би довело до разрешаване на
въпроси относно вида на дохода и начина му облагане, т.е. на дължимите във
връзка с него данъци, разрешаването на които въпроси съобразно действащата
позитивна правна уредба в РБългария са в правомощията изключително и само на
съответните органи по приходите.
Т.е. единствено и само в съответното производство по ДОПК могат и следват
да бъдат разрешени повдигнатите с настоящата жалба проблеми, а не по пътя на
оспорване на процесното УП, което в тази му част още веднъж следва да се посочи
няма и характер на индивидуален административен акт.
Или в обобщение когато по една или друга причина физическото лице счита, че
неправилно му е бил удържан данък на основание чл.38, ал.15 и чл.65, ал. 14 от ЗДДФЛ, пътят на защита е производството по реда на Раздел І от глава
шестнадесета на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Все в тази връзка тъй като данъчният закон не съдържа правило за издаването
на някакъв специален документ от платеца на дохода във връзка с удържането на
данъка /хипотезите на чл.45 от ЗДДФЛ не обхващат доходите по чл.38 от ЗДДФЛ/,
то именно за яснота
на данъчно задълженото лице това е посочено в издаденото му УП във връзка с
изплатеното подпомагане, като в тази му част документът има единствено и само
уведомителен характер.
Т.е. в оспорената си пред съда част УП не представлява индивидуален
административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и затова не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност съобразно с критериите, регламентирани в чл.146 от АПК.
Защитата интересите на жалбоподателя не е по реда на обжалване на УП в
производство по АПК, а в производството по реда на чл.129 и сл. от ДОПК.
В този смисъл и жалбата на Н.С.Т. ***,
подадена чрез адв.Г.И.Т., със съд. адрес ***, против
Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/13830 от 04.04. 2019г. на Изпълнителния Директор на ДФ“Земеделие“ В
ЧАСТТА МУ, с която „на основание чл.38 ал.15 от Закона за данъците върху
доходите на физическите лица“ от оторизираните за кампания 2014г. суми – 1
532,45 лева по СЕПП и 708,36 лева по СПП, е удържана сумата от общо 224,08 лева, се явява без предмет и е процесуално недопустима за разглеждане по същество, поради което и
следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото -
прекратено.
На основание чл.253 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК следва да бъде отменено
Разпореждането № 3556 от 04.06.2019г., постановено по настоящото дело, с което
производство бе насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание с
призоваване на страните.
Водим от горното и на основание чл.253 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК и чл.159 т.1 от АПК, съдът:
О
П Р Е
Д Е Л И
ОТМЕНЯ Разпореждане № 3556/04.06.2019г., постановено по адм.дело № 1458/2019г. по
описа на Административен съд – Пловдив, в частта му с която производството е
насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание на 03.07. 2019г. от 09,30
часа с призоваване на страните.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Н.С.Т. ***, подадена чрез адв.Г.И.Т., със
съд.адрес ***, против Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/13830 от 04.04.2019г. на Изпълнителния
Директор на ДФ“Земеделие“ В ЧАСТТА МУ, с която „на основание чл.38 ал.15 от Закона за данъците
върху доходите на физическите лица“ от оторизираните за кампания 2014г. суми – 1 532,45 лева по
СЕПП и 708,36 лева по СПП, е удържана сумата от общо 224,08 лева, като процесуално недопустима и
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1458/2019г. по описа на Административен
съд – Пловдив, Първо отделение, ІІІ състав.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : /п/