Определение по дело №1458/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1211
Дата: 17 юни 2019 г.
Съдия: Таня Борисова Комсалова
Дело: 20197180701458
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2019 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

Номер  1211                Година    2019         Град ПЛОВДИВ

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен Съд – Пловдив, Първо отделение, ІІІ състав

 

на   17   Юни   Година 2019

 

в  закрито заседание в следния състав :

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТАНЯ КОМСАЛОВА

 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ТАНЯ КОМСАЛОВА

адм. дело номер 1458 по описа за  2019 година

 

Съдът констатира, че настоящото съдебно производство е образувано по по­­­вод на жалба на Н.С.Т. ***, подадена чрез адв.Г.И.Т., със съд. адрес ***, против Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/ 13830 от 04.04.2019г. на Изпълнителния Директор на ДФ“Земеделие“ В ЧАСТТА МУ, с която „на основание чл.38 ал.15 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица“ от оторизираните за кампания 2014г. суми – 1 532,45 лева по СЕПП и 708,36 лева по СПП, е удържана сумата от общо 224,08 лева.

Съгласно нарочна писмена молба от 03.06.2019г. в останалите му част УП не се оспорва и не е предмет на настоящия правен спор.

Настоящият състав на Административен съд – Пловдив, след като разгледа та­­ка депозираната жалба, по повод на която е образувано настоящото производ­ство и приложените към нея писмени доказателства, вкл. и материалите по административната преписка, на­мира същата за процесуално НЕДОПУСТИ­МА поради следните съображе­ния.

Оспорената пред съда част на Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/ 13830 от 04.04.2019г. на Изпълнителния Директор на ДФ“Земеделие“, няма харак­тер на подлежащ на обжалване по реда на АПК индивидуален административен акт, което обосновава извод за недопустимостта на съдебното производство – чл.159 т.1 от АПК.

Съображенията на съда в тази насока с следните.

Считано от 01.01.2019г. са в сила измененията на Закона за данъците вър­ху доходите на физическите лица /ЗДДФЛ/ обн. в ДВ бр.98 от 27.11.2018г.

Съобразно новата ал.15 на чл.38 от ЗДДФЛ брутната сума на придобитите от физически лица, нерегистрирани като земеделски стопани, облагаеми доходи, получени под формата на държавни помощи, субсидии и друго подпомагане от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, от Европейския фонд за раз­витие на селските райони и от държавния бюджет, подлежат на облагане с окон­чателен данък, ставката за който е 10 на сто /така допълнението в текста на чл. 46 ал. 1 от ЗДДФЛ/.

В съответствие с чл.65 ал.14 във вр. с чл.46 ал.5 от ЗДДФЛ данъкът за до­ходите по чл.38, ал.15 се удържа и внася от администратора на съответната по­мощ в срок до края на месеца, следващ тримесечието на придобиването на до­хода.

В случая именно ДФ“Земеделие“ при изплащането на доход, попадащ в приложното поле на чл.38 ал.15 от ЗДДФЛ, в качеството си на администратор на съответната помощ има задължението да удържи и внесе в държавния бюджет дължимия от данъчно задълженото лице данък в посочените срокове.

Или в обобщение в тези случаи ДФ“Земеделие“ действа в качеството си единствено и само на платец на дохода по смисъла на данъчното законодател­ство, комуто последното вменява определени задължения по удържането и вна­сянето на данъка по чл.38 ал.15 от ЗДДФЛ.

Тази му дейност обаче не може да се квалифицира като такава по упражня­ване на предоставените му в областта на подпомагането на земеделските произ­водители властнически правомощия, за да се приеме, че в тази му част въпрос­ното УП има характер на индивидуален административен акт.

Още повече, че възприемането на обратното би довело до разрешаване на въпроси относно вида на дохода и начина му облагане, т.е. на дължимите във връзка с него данъци, разрешаването на които въпроси съобразно действащата позитивна правна уредба в РБългария са в правомощията изключително и само на съответните органи по приходите.

Т.е. единствено и само в съответното производство по ДОПК могат и след­ват да бъдат разрешени повдигнатите с настоящата жалба проблеми, а не по пътя на оспорване на процесното УП, което в тази му част още веднъж следва да се посочи няма и характер на индивидуален административен акт.

Или в обобщение когато по една или друга причина физическото лице счита, че неправилно му е бил удържан данък на основание чл.38, ал.15 и чл.65, ал. 14 от ЗДДФЛ, пътят на защита е производството по реда на Раздел І от глава шестнадесета на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Все в тази връзка тъй като данъчният закон не съдържа правило за изда­ването на някакъв специален документ от платеца на дохода във връзка с удър­жането на данъка /хипотезите на чл.45 от ЗДДФЛ не обхващат доходите по чл.38 от ЗДДФЛ/, то именно за яснота на данъчно задълженото лице това е посо­чено в издаденото му УП във връзка с изплатеното подпомагане, като в тази му част документът има единствено и само уведомителен характер.

Т.е. в оспорената си пред съда част УП не пред­с­тав­ля­ва индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и затова не под­лежи на съ­дебен контрол за законосъобразност съобразно с критериите, регла­­мен­ти­рани в чл.146 от АПК.

Защитата интересите на жалбоподателя не е по реда на обжалване на УП в производство по АПК, а в производството по реда на чл.129 и сл. от ДОПК.

В този смисъл и жалбата на Н.С.Т. ***, подадена чрез адв.Г.И.Т., със съд. адрес ***, против Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/13830 от 04.04. 2019г. на Изпълнителния Директор на ДФ“Земеделие“ В ЧАСТТА МУ, с която „на основание чл.38 ал.15 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица“ от оторизираните за кампания 2014г. суми – 1 532,45 лева по СЕПП и 708,36 лева по СПП, е удържана сумата от общо 224,08 лева, се явява без предмет и е процесуално не­до­пустима за разглеждане по същество, поради което и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото - прекратено.

На основание чл.253 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК следва да бъде отме­нено Разпореждането № 3556 от 04.06.2019г., постановено по настоящото дело, с което производство бе насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на страните.

Водим от горното и на основание чл.253 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК и чл.159 т.1 от АПК, съдът:

 

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И

 

ОТМЕНЯ Разпореждане № 3556/04.06.2019г., постановено по адм.дело № 1458/2019г. по описа на Административен съд – Пловдив, в частта му с която про­изводството е насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание на 03.07. 2019г. от 09,30 часа с призоваване на страните.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на Н.С.Т. ***, подадена чрез адв.Г.И.Т., със съд.адрес ***, против Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/13830 от 04.04.2019г. на Изпълнителния Директор на ДФ“Земеделие“ В ЧАСТТА МУ, с коя­то „на основание чл.38 ал.15 от Закона за данъците върху доходите на физичес­ките лица“ от оторизираните за кампания 2014г. суми – 1 532,45 лева по СЕПП и 708,36 лева по СПП, е удържана сумата от общо 224,08 лева, като процесуално недопустима и

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1458/2019г. по описа на Ад­ми­ни­стративен съд – Пловдив, Първо отделение, ІІІ състав.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 7 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : /п/