Решение по дело №805/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 февруари 2020 г.
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20197160700805
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

31

гр. Перник, 04.02.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на двадесет и девети януари две хиляди и двадесета година, в състав:

                                             

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                         ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                            ЛОРА СТЕФАНОВА

         

          При секретаря НАТАЛИЯ СИМЕОНОВА и прокурора РОСИЦА РАНКОВА, като разгледа докладваното от съдия Стефанова КАНД № 805/2019 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

          Образувано е по касационна жалба, подадена от Комисия за защита на потребителите, със седалище в гр. София, площад „Славейков“ 4а против Решение № 651/31.10.2019 г., постановено по АНД № 1342/2019 г. по описа на Районен съд – Перник, с което e отменено наказателно постановление № К-14569/10.06.2019 г., издадено от Директор на Регионална дирекция за областите София, Софийска, Кюстендил, Перник, Благоевград към Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисията за защита на потребителите, с което на ****, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр. София, ****е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. на основание чл. 222а от Закона за защита на потребителите за нарушаване на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП.

          В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобрзаност на обжалвания съдебен акт, поради нарушение на материалния закон – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН. Посочено е, че районният съд неправилно е приел, че АУАН, с който е поставено началото на административно-наказателното производство и наказателното постановление не отговарят на изискванията на чл. 42 от ЗАНН, респективно на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Обосновано е становището, че са спазени изискванията на цитираните разпоредби за форма, съдържание и реквизити, както и че е доказано извършването на административното нарушение за което е санкциониран ****.  Искането към съда е да отмени решението на районния съд и да потвърди наказателното постановление.

          В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован не е изпратил представител.

          Ответникът по касационната жалба – ****, не е изразил становище в срока по чл. 213а, ал. 1 от АПК и не е представляван в съдебно заседание.

          Окръжна прокуратура – Перник, представлявана от прокурор Росица Ранкова дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага на съда да остави в сила обжалваното решение.

          Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

          Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК, за което решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

          Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

          За да постанови обжалваното решение, районният съд е приел, че на 19.10.2017 г. потребителят В.С.Д., получила по договор за лизинг, сключен на 18.10.2017 г. с ****, мобилен апарат марка ****. На 15.12.2018 г. в магазина, в който сключила договора, находящ се в гр. Перник, ул. ****, предявила рекламация за дефект на закупената стока, за което е съставен протокол № *********. След изпращането и в обслужващия сервиз, е съставен сервизен протокол № *********/02.01.2019 г, в който е отразено, че се касае за механично повреден дисплей. Телефонът не е отремонтиран. Потребителят подал жалба до КЗП, с вх. № С-03-284/14.01.2019 г. Във връзка с нея, на15.01.2019 г. свидетелката Е.Г.Б.– служител в РД – София при КЗП, извършила проверка в търговския обект и съставила констативен протокол № К-2684513/15.01.2019 г., в който отразила установеното. Приела, че е осъществено нарушение по чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, за което съставила АУАН № К-14569/06.03.2019 г. Въз основа на него е издадено наказателното постановление, предмет на съдебен контрол. 

          При така установеното от фактическа страна, районният съд е достигнал до извода, че АУАН и НП не съответстват на изискването на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като в тях не са посочени обстоятелства, представляващи елемент от състава на нарушението, а именно, че в едномесечен срок от предявяване на рекламацията, стоката не е приведена в съответствие с договора, което е засегнало правото на защита на нарушителя. Приел е също, че административно-наказателното производство е образувано преди изтичането на срока по чл. 113, ал. 2 от ЗЗП, който е предоставен на търговеца за изпълнение на задължението му за гаранционно обслужване, поради което и бездействието му не осъществява състав на административно нарушение. Заключил е, че по аргумент на въведената в чл. 108 от ЗЗП оборима презумпция, в настоящия случай в тежест на административно-наказващия орган е да установи, че повредата на телефонния апарат е подлежала на гаранционно отстраняване, което той не е доказал. По тези съображения е приел, че наказателното постановление е незаконосъобразно и го е отменил.

          Настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е валидно и допустимо.

          Решението е и правилно. При спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН, районният съд е установил фактическата обстановка. Събрал е писмени и гласни доказателства, относими към всички обстоятелства, предмет на доказване по делото. Изводите са формирани след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. При разглеждането на делото не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

          Неоснователни са възраженията на касационния жалбоподател за неправилно приложение на закона. Правилно въз основа на събраните в хода на съдебното следствие доказателства, районният съд е достигнал до извода за недоказаност на нарушението, за което е наложена имуществена санкция на ****. Съгласно чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗЗП когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с него в срок от един месец, считано от предявяване на рекламацията от потребителя. Изпълнителното деяние на нарушението по чл. 113 от ЗЗП се осъществява чрез бездействие и изпълнението му започва от момента на изтичане на един месец, считано от предявяване на рекламацията. Безспорно установено е, че в настоящият случай рекламацията е предявена на 15.12.2018 г. Следователно срокът, в който продавачът е длъжен да извърши гаранционното обслужване изтича на 15.01.2019 г. При неизвършване на такова, след тази дата търговецът започва да осъществява състава на нарушението по чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗЗП. Както в АУАН, така и в НП е посочено, че нарушението, за което е санкциониран ответника е извършено на 02.01.2019 г. Към този момент, обаче все още не е  изтекъл срокът, който законът предоставя на продавача, за да осъществи гаранционно сервизно обслужване на потребителска стока. По тази причина извършването на нарушението по чл. 113, ал. 1, вр. ал. 2 от ЗЗП е било обективно невъзможно. Обстоятелството, че в сервизния протокол № *********/02.01.2019 г. е отразена констатация, че повредата е механично причинена и не е извършен ремонт на телефонния апарат не обосновава извод за субсимиране на състава на нарушението, за което е наложена имуществена санкция. Неоснователен е доводът на касатора, че чл. 113, ал. 1 и ал. 2 от ЗЗП предвижда два различни състава на административно нарушение, като в случая деянието на търговеца е квалифицирано по чл. 113, ал. 1 от ЗЗП. Чл. 113, ал. 1 от ЗЗП въвежда задължение за търговеца да извърши гаранционно обслужване, а ал. 2 определя срока, в който то следва да бъде изпълнено. Следователно ал. 2 на чл. 113 от ЗЗП не урежда задължение, различно от посоченото в ал. 1, а определя срока за предоставяне на гаранционното обслужване. По тази причина нарушението ще бъде осъществено, ако продавачът не привел стоката, за която е постъпила рекламация, в съотевствие съгласно договора за продажба и срокът по чл. 113, ал. 2 от ЗЗП е изтекъл. В настоящия случай тези обективни признаци от състава на нарушението не са налице, тъй като към 02.01.2019 г., когато АНО е приел, че е извършено нарушението, не е изтекъл едномесечният срок от предявяване на рекламацията.

          Отделно от това следва да се посочи, че тъй като потребителят е получил стоката на 19.10.2017 г., към момента на рекламацията – 15.12.2018 г. е изтекъл срокът чл. 108 от ЗЗП. Цитираната норма въвежда оборима презумпция според която всяко несъответствие на потребителската стока с договора за продажба, което се прояви до 6 месеца след доставянето и, се смята, че е съществувало и при доставянето, освен ако се докаже, че липсата на съответствие се дължи на естеството на стоката или на характера на несъответствието. Тя разпределя и доказателствената тежест между страните по договора за продажба. Затова, за да откаже да извърши гаранционно обслужване, продавачът трябва да установи по безспорен начин, че са налице посочените в нея изключения. По аргумент от чл. 108 от ЗЗП след изтичане на шестмесечния срок, в тежест на купувача е да установи, че несъответствието на стоката с договора, не е настъпило в резултат на неправилната и употреба. В настоящия случай, видно от административно-наказателната преписка, при предявяване на рекламацията, клиентът не представил доказателства в тази насока. В протокол за приемане на устройство от 15.12.2018 г. е отразен вида на несъответствието – „петна по дисплея“ и констатацията на приемащия за наличие на следи от нормална употреба. След преглед на стоката в оторизиран сервиз е установено, че несъответствието се дължи на механично въздействие върху телефонния апарат, което изключва гаранционното му обслужване. Това е отразено в сервизен протокол от 02.01.2019 г., който е доказателство за причината, поради която е настъпила повредата. Съгласно гаранционните условия механичното увреждане на стоката, изключва гаранционното и обслужване. Затова за **** не е съществувало задължение да ремонтира и поправи телефонния апарат, за който е направена рекламация.

          С оглед всичко изложено, настоящият касационен състав намира за правилен изводът на районният съд, че не е доказано извършването на нарушение по чл. 113 от ЗЗП. По отношение на обжалваното решение не са налице касационни основания за отмяна, поради което и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК следва да бъде оставено в сила.

          Мотивиран от горното, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

          ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 651/31.10.2019 г., постановено по АНД № 1342/2019 г. по описа на Районен съд – Перник.

          РЕШЕНИЕТО е окончателно.

         

                                               

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

                                                                             2./п/