Решение по дело №678/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 458
Дата: 22 декември 2022 г.
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20227080700678
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 458

 

гр. Враца, 22.12.2022 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  шести състав, в публично заседание на  08.12.2022г. /  осми декември  две хиляди  двадесет и втора   година/  в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря Стела Бобойчева,  като разгледа докладваното от  съдията   адм. дело №678  по описа на АдмС – Враца за 2022г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и следващите  АПК.  

Образувано е по жалба  на * Т.Т.  Ф. ***  против  ЗАПОВЕД № РД-01-143/17.10.2022г.  на  Директора на РЗИ-Враца, с която е наредено да се начислят и изплатят със заплатите за месец октомври 2022г. допълнителни възнаграждения за постигнати резултати, които са от икономия на разходи за заплати, възнаграждения-сума за начисление, за 2022г. на служителите от РЗИ-Враца, съгласно утвърден списък. Заповедта е оспорена в частта “Утвърден списък“. Прави се искане за уважаване на жалбата, като основателна по изложени в нея съображения. Претендират се разноски по делото.

В с.з. жалбоподателят, чрез * М.Д.  поддържа жалбата. Посочва се, че в заповедта липсват фактически основания и мотиви за издаването, както е  в императивните правила на АПК. Претендират се разноски по делото, съгласно представен списък. Съображения в подкрепа на направеното оспорване са изложени в представена по делото писмена защита.

Ответникът - Директорът на РЗИ-Враца в с.з. чрез * С.Г. оспорва жалбата, като неоснователна. Излагат се доводи за законосъобразност на оспорената заповед. Претендират се разноски по делото. Представена е и писмена защита с изложени съображения по съществото на спора, както и за недопустимост на жалбата. 

След като обсъди доводите на страните и доказателствата по делото, съдът приема за установено от фактическа и правна  страна следното :

Със Заповед № РД-01-143/17.10.2022г.  на  Директора на РЗИ - Враца  на основание чл.67, ал.7,т.5, ал.8, ал.9 и ал.10 от Закон за държавния служител, чл.107а, ал.14,т.5 ал.15 и ал.16 от Кодекс на труда и чл.31, ал.4 от Вътрешните  правила за заплатите на РЗИ-Враца, в сила от 01.03.2020г. е наредено да се начислят и изплатят със заплатите за месец октомври 2022г. допълнителни възнаграждения за постигнати резултати, които са от икономия на разходи за заплати, възнаграждения-сума за начисление, за 2022г. на служителите от РЗИ-Враца, в размер на 67 000 лева, съгласно  утвърден списък. Към  заповедта  е приложен и утвърдения списък от директора на РЗИ-Враца на служителите от РЗИ-Враца, имащи право на допълнителни възнаграждения за постигнати резултати за периода 01.01.2022г. -30.09.2022г. и от който е видно, че на всички служители е начислено ДВПР, като по отношение на всеки служител е определен индивидуален размер, а по отношение  на * Т.Ф., заемаща длъжност „**“ в графа ДВПР е посочено - 0. Заповедта  е  оспорена  в  частта “Утвърден списък“, касаещ  жалбоподателката и в тази част е предмет на делото.

Със заповед № РД-01-68/30.03.2020г. на Директора на РЗИ-Враца са утвърдени вътрешни правила за заплатите на служителите в РЗИ-Враца и е възложено на директорите на дирекции в РЗИ-Враца да запознаят срещу подпис всички служители с утвърдените правила. От приложения списък към заповедта е видно, че с тях е запознат срещу подпис на 30.03.2020г. само директор на АПФСО, като други не са запознати с тях, вкл. и **. Приложени  са  и утвърдените  от директора на РЗИ-Враца вътрешни правила за заплатите на служителите в РЗИ-Враца от м. март 2020г.

От приложен по делото формуляр за оценка на резултатите  постигнати от служителя * Т.Ф. - ** за периода 01.01.2022г. – 30.09.2022г., с дата на оценяване 10.10.2022г. от оценявания ръководител * О.Д.,*** е видно, че е получила оценка 5 „Неприемливи резултати“, като в същия в коментар лицето е  изразило несъгласие с  дадената оценка.  Срещу  така дадената оценка до директора на  РЗИ-Враца е депозирано от жалбоподателката  възражение на 12.10.2022г., по което  директора на РЗИ-Враца  се  е  произнесъл с резолюция, че не приема възражението.

Представен е и фиш за заплати за м.октомври 2022г., касаещ жалбоподателката и от същия е видно, че не е начислено и изплатено ДВПР.

Представени са по делото и 2 броя доклади от извършени проверки от Инспектората на МЗ от 22.02.2022г. и от 30.06.2022г., в които са констатирани нарушения в работата на РЗИ-Враца, както и 2 броя заповеди на Директора на РЗИ-Враца, с които на жалбоподателката са наложени дисциплинарни наказания, а именно Заповед №РД-01-123/14.09.2022г. с наложено дисциплинарно наказание „порицание“ и заповед № РД-01-47/14.03.2022г. с наложено дисциплинарно наказание „забележка“ . Приложен е и протокол № 04/04.10.2022г. , утвърден от директора на РЗИ от проведено заседание на директорския съвет на РЗИ-Враца и заповед №РД-02-62/03.10.2022г. за провеждане на заседание на директорския съвет.

Въз основа на описаните по-горе  и  приети за установени по делото факти, които не се оспорват от страните по делото, съдът направи следните правни изводи:

            По отношение допустимостта на жалбата.

Настоящият съдебен състав намира, че жалбата е допустима за разглеждане в настоящото производство, като подадена от надлежна страна и срещу годен за оспорване акт, издаден от адм.орган при упражнявана от него функция по ръководство и контрол в РЗИ,  който съдържа властническо волеизявления, с което се отказва изплащане на ДВПР по отношение на жалбоподателката. По този начин пряко и непосредствено се засягат нейни  права и законни интереси, тъй като същата има право на ДВПР, при положен от нея труд, изплащането на което й е отказано. Тоест налице е годен за оспорване ИАА по см. на чл.21 от АПК. По отношение на допустимостта на жалбата и направени  възражения от проц. представител на ответника за недопустимост на жалбата, съдът се е произнесъл и в с.з.  на 08.12.2022г., които мотиви не намира за необходимо отново да приповтаря. В тази насока и повторно наведените  възражения  от  ответника за недопустимост на жалбата са  неоснователни.

Съгласно изричната разпоредба на чл.168, ал.1 от АПК от компетентността на съда е да се произнесе  по законосъобразността на обжалвания административен акт, като проверява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона.

Определянето на допълнително трудово възнаграждение, макар и предоставено на преценката на административния ръководител, следва да бъде извършено съобразно законовите предели на упражняване на оперативната самостоятелност, в съответствие с нормативните и подзаконовите нормативни актове, регламентиращи тези отношения,  свързани с допълнителните трудови възнаграждения на работещите, както и в съответствие с целта на закона.

По делото се установява, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, но  не отговаря на изискването за форма на акта.  Видно от утвърдения списък  на всички  служителите в РЗИ-Враца  е  определено и начислено ДВПР, а  

само на жалбоподателката не е определено, а  е  посочено - 0. В заповедта, както и в утвърдения списък по отношение на жалбоподателката липсват каквито и да е мотиви по отношение на определеното и ДВПР- 0.  В тази насока основателно е  оплакването й за нарушение на чл.59 АПК, тъй като в заповедта по отношение на нея не са посочени правните и фактическите основания за неначисляване и неизплащане на ДВПР за периода I- IX 2022г. По същество те представляват юридическият факт (респ. фактическият състав), от който органът  черпи упражненото от  него право  да определя ДВПР. Това са конкретните  факти, въз основа на които същият е счел, че  следва да упражни предоставената му компетентност и на базата на които се извършва последващата съдебна преценка за законосъобразност на акта. Същия се е позовал на правни основния за определяне на ДВПР за другите служители в РЗИ на които е определил такова,  но не и по отношение на жалбоподателката. След като е считал, че такова не й се следва е следвало да мотивира отказа си по отношение на нея, което не е сторил и съдът не може да упражни контрол за законосъобразност на същия в настоящото производство. Позоваването на проц.представител на ответника в с.з. и в представени по делото писмени бележки на дадената от органа оценка при оценяването на служителя 5 „неприемливи резултати“, че възражението по нея не е прието, докладите на Инспектора на МЗ, въз основа на които на Ф. са наложени 2 бр. дисциплинарни наказания,  не може да замести мотивите на органа в издадения от него акт и утвърден списък с посочено  ДВПР - 0, тъй като същите следва да са изложени  от органа в самия акт, а не при неговото оспорване. Допустимо е мотивите на  акта да бъдат изложени и в друг документ, изхождащ от същия или помощен на него орган преди издаване на акта, но  в случая такива не  са налице, видно от данните по делото. Съгласно изискването за форма, регламентирано в чл.59, ал.2, т.4 от АПК, административният акт следва да съдържа фактическите и правните основания за издаване на акта, т. е. да бъде мотивиран. Мотивите следва да сочат какви фактически констатации е направил административният орган при издаването на акта и въз основа на какви доказателства отказва изплащането на ДВПР по отношение на Ф.. Изискването за мотивировка, изведена от конкретни доказателства, представлява една от гаранциите за законосъобразност на акта, които законът е установил за защита на правата на страните. В  действителност съгласно чл.27 от Вътрешните правила не се изплаща допълнително възнаграждение при неприемливи резултати, но от страна на ответника не са посочени такива правни и фактически основания по отношение на оспорващата и съдът не може на база представените доказателства да изведе такъв извод вместо органа. С оглед на изложеното съдът приема, че по отношение на жалбоподателката не са посочени правни и фактически основния, въз основа на които не й е определено и начислено ДВПР, което  представлява съществено процесуално нарушение и води до отмяна на акт в оспорената му част на това основание, без да е необходимо да се разглежда спора по същество.  Преписката следва да бъде върната на органа за ново произнасяне, в  частта касаеща жалбоподателката, с указания съгласно мотивите  на  решението.

С оглед изхода на спора и своевременно направено искане за разноски от процесуалния представител на жалбоподателя, на основание  чл.143, ал.3 от АПК следва да се присъдят такива в общ размер на  510.00 лева, от които  10.00- държавна такса и 500.00 лева- адвокатско възнаграждение,съгласно представен списък. На ответника не следва да се присъждат разноски.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2   АПК, Съдът 

 

Р Е Ш И :

          

            ОТМЕНЯ  ЗАПОВЕД № РД-01-143/17.10.2022г.  на  Директора на РЗИ-Враца,  в  частта утвърден списък, относно * Т.Ф. и връща преписката на органа за  ново произнасяне, съгласно мотивите на  решението.

ОСЪЖДА  РЗИ-Враца да заплати на  Т.Т.Ф. ***  разноски по делото в общ  размер на 510.00/петстотин и десет/ лева.  

Решението  подлежи  на  обжалване  в 14-дневен срок от съобщението на страните  му,  чрез АдмС - Враца  пред  ВАС - София.

 

АДМ.СЪДИЯ: