Решение по дело №671/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 66
Дата: 18 февруари 2020 г. (в сила от 18 февруари 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20197080700671
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 66

 

гр. Враца, 18.02.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 21.01.2020 г. /двадесет и първи януари две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА  ВАСИЛЕВА

       ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА МОНОВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 671 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК във връзка с чл. 63 ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на К.В.К. *** против Решение № 264 от 01.08.2019 г. на Районен съд - Враца, постановено по АНД № 414 по описа на съда за 2019 г., с което е потвърден Електронен фиш (ЕФ) серия К, № 2285088, издаден от ОДМВР - Враца на основание чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) срещу касатора за нарушение по чл. 21, ал. 1 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 2  ЗДвП, като е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв. (петдесет лева).

В жалбата са изложени доводи, че решението на първата съдебна инстанция е неправилно, незаконосъобразно и необосновано, като постановено в нарушение на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 НПК. Поддържа се, че присъствието на контролен орган на мястото на нарушението води до прилагане на ЗАНН и изисква процедура по съставяне на АУАН и НП. Твърди се, че не са съобразени сроковете по чл. 34 от ЗАНН, тъй като ЕФ е издаден след изтичане на шестмесечен срок от установяване на нарушението.

Сочените пороци на ЕФ, жалбоподателят заявява като основания за отмяна на решението на първата съдебна инстанция, както и по същество отмяна на обжалвания електронен фиш.

Ответникът - ОДМВР – Враца не изразява становище по делото. 

Представителят на Окръжна прокуратура - Враца дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Моли за оставяне в сила на  решението,  като правилно и законосъобразно.

По делото не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Административен съд – Враца, в качеството си на касационна инстанция, като взе предвид наведените в жалбата доводи и като съобрази разпоредбата на чл. 218 АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена в установения с чл. 211, ал. 1 АПК 14-дневен срок от надлежна страна срещу подлежащ на касационна проверка валиден и допустим съдебен акт, при което същата е процесуално допустима. 

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С обжалваното решение РС – Враца е потвърдил електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 2285088 на ОДМВР – Враца, издаден на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, с който на К.В.К. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.  За да стигне до този извод, съдът е приел, че същият е издаден от компетентен орган, при спазване на установената в чл. 189, ал. 4 ЗДвП форма, като съдържа всички лимитативно посочени в този текст реквизити.

При постановяване на съдебния си акт районният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалния закон, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице. Съдът е проявил процесуална активност, като е събрал всички относими към спора доказателства, които е обсъдил поотделно и в тяхната съвкупност и се е мотивирал защо е достигнал до крайния си извод за законосъобразност на оспорения пред него електронен фиш. В съответствие със събраните доказателства и при правилно прилагане на материалния закон, районният съд е приел, че нарушението е доказано по безспорен начин. Като е управлявал МПС със скорост от 69 км/ч, надвишаваща с 19 км/ч позволената от ЗДвП за движение в населено място от 50 км/ч, жалбоподателят е реализирал състав на нарушение именно по чл. 21, ал. 1 във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 2 ЗДвП, за което правилно е административно наказан със съответното по вид и абсолютно по размер административно наказание. Нарушението е установено с техническо средство тип „TFR1-M 611“, което е преминало първоначална и последваща проверка в Лаборатория за проверка на радарни скоростомери и анализатори за алкохол в дъха, съответства на изискванията и е одобрен тип мобилно средство за измерване на скорост, видно от представените по делото Протокол № 4-13-17/19.10.17 г. и Удостоверение на Българския институт по метрология № 10.02.4835 от 24.02.2010 г. със срок на валидност до 24.02.2020 г.

С оглед на това, нарушението се явява доказано по безспорен начин, електронният фиш, предмет на разглеждане, съдържа всички реквизити, изискуеми от закона, правната квалификация съответства на извършеното нарушение и правилно е приложена санкционната норма.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че присъствието на контролен орган на мястото на нарушението води до прилагане на ЗАНН и изисква процедура по съставяне на АУАН и НП. Според §6 т. 65 от ДР на ЗДвП „Автоматизирани технически средства и системи“ са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: както „стационарни“ – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган и „мобилни“ – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с АТСС, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба. В случая нарушението е установено с мобилно АТСС, временно разположено на участъка от пътя, където е извършено и заснето нарушението, в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. Електронният фиш е издаден в отсъствието на контролен орган и на нарушител съобразно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Законът не изисква съставянето на АУАН за нарушение, което е било установено чрез АТСС.

Въззивният съд е обсъдил и възражението на жалбоподателя за неспазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН, като в съответствие със закона и съдебната практика е приел същото за неоснователно.

Доколкото електронният фиш съчетава в себе си АУАН и наказателно постановление сроковете по чл. 34, ал.1 от ЗАНН не са приложими. Първият срок за съставяне на АУАН не е приложим, защото в одобрения от министъра на вътрешните работи образец на електронен фиш няма реквизит „дата на издаване”. По тази причина не може да се установи в какъв срок от установяване на нарушението е издаден електронния фиш, същевременно не може да се приеме, че липсата на дата води до незаконосъобразност, защото електронния фиш е надлежно утвърден и се издава по образец, в който липсва дата на неговото издаване.

Не са приложими и сроковете, регламентирани в чл.34, ал.3 от ЗАНН, тъй като електронния фиш съдържа в себе си както АУАН така и наказателно постановление.

Приложима е абсолютната давност, регламентирана в чл. 81, ал. 3, във връзка с чл. 80, ал. 1, т. 5 от НК, вр. чл. 11 от ЗАНН, която в случая не е изтекла, тъй като от установяване на нарушението, извършено на 08.09.2018г. до настоящия момент не са изминали четири години и половина.

Липсват данни, а и не се твърди от страна на К. да е депозирал декларация, съобразно  чл. 189, ал. 5 ЗДвП, в която да посочи данни за лицето, извършило нарушението. След  като  не е упражнил правото си да  възрази и  да посочи конкретно  физическо лице, което е управлявало на посочената  дата  автомобила, с който е извършено нарушението,  следва да понесе неблагоприятните последици, които законът свързва с  това бездействие, а именно - издаване на електронен  фиш  за ангажиране отговорността на собственика на  автомобила, с който автомобил е извършено конкретното  административно нарушение, а това е именно жалбоподателят.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав счита за правилни и обосновани фактическите и правни изводи на РС – Враца, мотивирали го да потвърди обжалвания ЕФНГ.

            При служебна проверка на решението съобразно чл. 218, ал. 2 от АПК на основания извън посочените в касационната жалба, съдът не намира такива, които да сочат на отмяна на оспорения съдебен акт. Същият е постановен от законен състав, в рамките на заявения спор, при правилно прилагане на материалния закон.

            По тези съображения жалбата следва да се отхвърли, а оспореното решение като правилно да бъде оставено в сила.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, вр. чл. 218 от АПК,  Административен съд – Враца

 

РЕШИ:

 

 

           ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 264/01.08.2019 г., постановено по АНД № 414 по описа за 2019 г. на Районен съд - Враца.

 

Решението е окончателно и  не подлежи на обжалване и протест.

 

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 2.