Решение по дело №279/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 декември 2019 г. (в сила от 5 ноември 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700279
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 251

 

гр. Сливен, 10. 12. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на четиринадесети  ноември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 279 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от „Р.“ ООД с ЕИК: ………………., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, бул. ”Цар Симеон” № 35, представлявано от у. В.Д.В., подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. за кампания 2017 г. с Изх. № 02-200-2600/1545 от 04.06.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, В ЧАСТТА, с която са наложени намаления и санкции.

            В жалбата си оспорващият твърди, че оспореният акт е неправилен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и нарушение на материалния закон. Излага съображения, че: незаконосъобразно в резултат на извършените административни проверки е установена разлика между декларираната и установената площ на заявените за подпомагане парцели; парцелите, по отношение на които е констатирана разлика, представляват трайни насаждения – маслодайни рози, и тяхната площ не се променя; изложените в уведомителното писмо фактически основания не отговарят на обективната действителност; биологичният ангажимент по отношение на парцели с код БРП 3 е поет със заявлението за подпомагане за кампания 2016 г. и твърдението в оспорения акт, че 2017 г. е трета година от поетия ангажимент по направлението, не отговаря на действителността; парцелите, за които е постановен отказ за кампания 2017 г., представляват трайни насаждения – маслодайни рози, и по отношение на тях минималният период на преход, съгласно Регламент на Комисията /ЕО/ № 889 / 2008, следва да бъде три години; административният орган е нарушил изискването на чл. 26, ал. 1, изр. 1 от АПК – адресатът на акта не е уведомен за започналото административно производство; актът е необоснован в резултат на нарушение на изискването на чл. 35 от АПК. Заявено е искане за отмяна на акта в оспорената му част.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се представлява.

Административният орган – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ – София, редовно призован, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена и излага съображения в подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорения акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становището на административния орган и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият „Р.“ ООД е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 620813 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. За кампания 2017 г. е подал Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН/: 20/080617/13906, като една от заявените мерки за подпомагане е мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 – 2020 г.– направление „Биологично растениевъдство“, със заявени площи по направлението с код на дейност БРП 3 /За биологично растениевъдство в преход– трайни насаждения, лозя и маслодайна роза/ в общ размер на 43,80 ха. Към заявлението са приложени Таблица на използваните парцели 2017 г., съдържаща данни за идентификация на парцелите, и карти на съответните блокове на земеделското стопанство /БЗС/.

Със Заповед № РД 46-428 от 13.12.2017 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2017 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/, и на заинтересованите земеделски стопани е дадена възможност да се запознаят с обхвата на специализирания слой за Кампания 2017 г. и да подадат възражение срещу конкретни части от него в срок до 05.01.2018 г. включително.

По делото няма данни за подадено от оспорващото дружество възражение срещу обхвата на специализирания слой.

Със Заповед № РД 46-139 от 28.02.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 33а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2017 г.

На 04.06.2019 г. е издаден оспореният в настоящото производство административен акт – Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2017 г. с Изх. № 02-200-2600/1545 от 04.06.2019 г. С процесния акт оспорващият „Р.“ ООД е уведомен за оторизирана субсидия по направление „Биологично растениевъдство“ с код БРП 3 в размер на 52 583,80 лева, както и за наложени намаление и санкция за наддеклариране в размер на 7 729,94 лева, и санкция за неспазване на базови изисквания в размер на 2 734,99 лева. В акта е посочено, че за декларираните в заявлението за подпомагане за 2017 г. площи по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“, 2017 г. е трета година от поетия от кандидата ангажимент по направлението. В таблица на страница 2 от акта са описани площите, за които ДФЗ – РА отказва финансово подпомагане, като в колона 7 от таблицата са посочени установените площи на парцелите след извършени административни проверки, а колона 10 от таблицата са изброени площите на парцелите след намаления за неспазени базови и други изисквания. В таблица на страница 4 от акта, озаглавена „Площи с неспазени базови и други изисквания“ са описани два броя парцели, за които в колона 11 от таблицата е посочено, че не е спазено изискването да не се надвишават минималните периоди на преход, съгласно чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., и е извършено позоваване на раздел V, т. А „Базови изисквания“ от Методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, изменена със Заповед № РД 09-233 от 12.03.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. В таблица на страница 6 от акта се съдържа изчисление на финансово подпомагане по направлението, като относно площите, заявени с код БРП 3, се съдържат следните данни: заявена площ за участие – 43,80 ха; установена /определена/ площ – 42,01 ха; наддекларирана площ в хектари и проценти – 1,79 ха и 4,26 %; санкционирана площ – 3,58 ха; установена площ след проверка за базови и други изисквания – 36,53 ха; санкционирана площ за неспазени базови изисквания – 1,90 ха; намаление и санкция за наддеклариране – 7 729,94 лева; санкция за неспазване на базови изисквания – 2 734,99 лева; оторизирана сума – 52 583,80 лева.

Оспореният акт е издаден от З. и. д. на ДФЗ– София, П. С.

Със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, на П. Д. С. – з. и. д. на ДФЗ, са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания /т. 1 от Заповедта/.

По делото е представена Методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, изменена със Заповед № РД 09-233 от 12.03.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. Заповедта е издадена на основание чл. 13 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. В заповедта е разпоредено Методиката да се прилага за заявления, подадени през кампания 2016 г. и кампания 2017 г.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.Ж.З. със специалност „г., к. и ф.”. Вещото лице дава заключение, че: За кампания 2017 г. по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., направление „Биологично растениевъдство“, код на дейност БРП 3, „Р.“ ООД е заявило за подпомагане 17 парцела в землището на с. Турия, община Павел баня, с обща декларирана площ 43,80 ха; Границите на слоя за процесните парцели са изчертани чрез дешифриране на ЦОФК за района, обновена по резултатите от аерофото заснемане през 2017 г.; Дружеството „Р.“ ООД не се е възползвало от правото си да подаде възражение срещу обхвата на слоя; Извън слоя „Площи, допустими за подпомагане“ са площи в размер на 1,79 ха от 7 парцела; Дешифрирането на ЦОФК, изчертаването на слоя и определянето на площите в слоя и извън него за процесните имоти е извършено коректно; Наддекларираната площ е 1,79 ха, а процентът на наддеклариране е 4,26 %; Санкционираната площ е 3,58 ха /удвоеният размер на наддекларираната площ/; Установената площ след проверка за спазване на базови и други изисквания е 36,53 ха; Оторизираната сума 52 583,80 лева е произведение на установената площ след проверка за спазване на базови и други изисквания и годишната ставка за БРП 3 /36,53 ха, умножени по 1439,4688 лв.; Парцели № 73451-94-1-1 и № 73451-101-1-1 за първи път са заявени за подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ през 2015 г. в направление „Биологично растениевъдство“, култура – площи с угари, с код на дейност БР 0 - За биологично растениевъдство – угар; през 2016 г. и 2017 г. същите парцели са заявени за подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ в направление „Биологично растениевъдство“ с код на дейност БРП 3 - За биологично растениевъдство в преход – трайни насаждения, лозя и маслодайна роза.

Съдът възприема заключението на вещото лице З. с изключение на частта от заключението, в която са направени констатации за площи с надвишен минимален период на преход и за установената площ след проверка за спазване на базови и други изисквания, тъй като в тази част заключението не кореспондира със събраните по делото доказателства.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок – оспореното уведомително писмо е съобщено на оспорващия на 26.06.2019 г., а жалбата срещу него е входирана в деловодството на съда на 08.07.2019 г. Подадена е от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителен директор на ДФЗ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. е делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В производството не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Твърденията на оспорващия, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни. Оспореното уведомително писмо е мотивирано. Посочени са: приетите за наддекларирани площи, които са индивидуализирани в достатъчна степен; конкретните фактически обстоятелства, мотивирали административния орган да определи тези площи като наддекларирани; установените площи след проверка за базови и други изисквания; правните основания, въз основа на които площите са приети съответно за установени и санкционирани; правилата, по които са изчислени установената и санкционираната площ, както и размера на наложените намаления и санкции. Не е нарушена разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от АПК, доколкото производството е образувано по заявление, подадено от оспорващия. Спазена е и разпоредбата на чл. 35 от АПК, тъй като актът е издаден след изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма и при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, но е частично незаконосъобразен, поради допуснати нарушения на материалния закон.

По отношение на приетите от административния орган наддекларирана площ в размер на 1,79 ха и санкционираната площ в размер на 3,58 ха, от доказателствата по делото е установено, че размерите на тези площи са определени законосъобразно. В тази връзка изводът на административния орган, че посочената в акта наддекларирана площ в размер на 1,79 ха – като попадаща извън специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за 2017  г., е правилен. В разглеждания случай окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2017 г. е одобрен със Заповед № РД 46-139 от 28.02.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. От приетото по делото и неоспорено от страните заключение на вещото лице е установено по несъмнен начин, че извън слоя „Площи, допустими за подпомагане“ за 2017 г. са площи в размер на 1,79 ха от 7 парцела, като дешифрирането на ЦОФК, изчертаването на слоя и определянето на площите в слоя и извън него за процесните имоти е извършено коректно от административния орган. Констатациите на вещото лице относно размера на наддекларираната площ /попадаща извън определения от МЗХГ слой „Площи, допустими за подпомагане”/ са идентични с размерите, посочени в оспорения акт. С оглед на тези размери, правилно са определени от административния орган и процентът на наддеклариране – 4,26 %, и санкционирана площ – 3,58 ха, като съобразени с правилото на чл. 19, параграф 1 от Делегиран Регламент /ЕС/ № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година. В резултат, правилно е изчислена и санкцията за наддеклариране в размер на 7 729,94 лева, при съобразяване с размерите на наддекларираната и санкционираната площ, и на ставката за биологична дейност с код БРП 3. По изложените съображения, уведомителното писмо в горепосочената част е законосъобразно, а подадената срещу него в тази част жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

По отношение на приетото от административния орган неспазване на базови изисквания, съдът счита, че административният орган незаконосъобразно е приел, че за два от заявените парцели: № 73451-94-1-1 и № 73451-101-1-1, не е спазено изискването да не се надвишават минималните периоди на преход, съгласно чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. По делото е установено, че тези парцели са заявени за първи път по процесната мярка и направление през 2015 г. с код на дейност БР 0 - За биологично растениевъдство – угар, а през 2016 г. и 2017 г. са заявени по процесната мярка и направление с код на дейност БРП 3- За биологично растениевъдство в преход – трайни насаждения, лозя и маслодайна роза. Следователно е установено, че площите са заявени за подпомагане за трета по ред година. В чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014– 2020 г. е предвидено, че плащания за преминаване към биологично земеделие /периода на преход/ се предоставят на подпомаганите лица за срок, който не надвишава минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36, ал. 1, чл. 37, ал. 1 и чл. 38 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола /ОВ, L 250 от 18.09.2008 г./. Съгласно, чл. 36, ал. 1 от Регламент (ЕО) № 889/2008 на Комисията от 5 септември 2008 година за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола, за да се считат растенията и растителните продукти за биологични, разпоредбите за производството, посочени в членове 9, 10, 11 и 12 от Регламент (ЕО) № 834/2007 и глава 1 от настоящия регламент и, по целесъобразност, изключенията от разпоредбите за производство в глава 6 от настоящия регламент трябва да се прилагат върху земеделските площи в преходен период най-малко две години преди сеитба или, при ливади или площи с многогодишни фуражни култури — поне две години преди употребата им като фураж, произведен по метода на биологичното земеделие, или при многогодишни култури, различни от фуражните, най-малко три години преди първата реколта от биологични продукти. Следователно, в цитираната разпоредба, за площи с многогодишни култури, различни от фуражните, е предвиден тригодишен минимален период на преход към биологично производство. За Кампания 2017 г., която е трета по ред година за подпомагане, процесните парцели са заявени с код на дейност БРП 3- За биологично растениевъдство в преход – трайни насаждения, лозя и маслодайна роза. Следователно, не е налице неспазване на изискването да не се надвишават минималните периоди на преход, поради което приетото от административния орган в противоположен смисъл е незаконосъобразно. В резултат, в противоречие с материалния закон са и констатациите на административния орган относно:  размер на установена площ след проверка за базови и други изисквания, размер на санкционирана площ за неспазени базови изисквания, санкция за неспазване на базови изисквания. Изложеното води до незаконосъобразност на уведомителното писмо в горепосочената част и представлява самостоятелно основание за отмяна на акта в тази част, поради нарушение на материалния закон.

С оглед разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне в отменената част, при съобразяване на изложените в мотивите на съдебното решение указания по прилагането на закона.

С оглед изхода на спора и съразмерно на отхвърлената част от жалбата, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна в размер на 50 лева, която сума следва да бъде присъдена на ДФЗ.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2017 г. с Изх. № 02-200-2600/1545 от 04.06.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, В ЧАСТТА, с която са установени: площи с неспазени базови изисквания и санкционирана площ за неспазени базови изисквания, и е наложена санкция за неспазване на базови изисквания в размер на 2 734,99 лева.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Р.“ ООД с ЕИК: ………………., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, бул. ”Цар Симеон” № 35, представлявано от у. В.Д.В., подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2017 г. с Изх. № 02-200-2600/1545 от 04.06.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, В ЧАСТТА, с която са наложени намаление и санкция за наддеклариране в размер на 7 729,94 лева.

ИЗПРАЩА преписката на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново произнасяне по подаденото от „Р.“ ООД с УРН: 620813 Заявление за подпомагане с УИН: 20/080617/13906 по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ с код на дейност БРП 3, В ЧАСТТА относно декларирани парцели с идентификатори № 73451-94-1-1 и № 73451-101-1-1, в 14-дневен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото решение.

ОСЪЖДА Р.“ ООД с ЕИК: …………….., със седалище и адрес на управление: гр. Сливен, бул. ”Цар Симеон” № 35, представлявано от у. В.Д.В., да заплати на Държавен фонд “Земеделие” – София, сумата от 50 /петдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: