Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 251
гр. Сливен, 10. 12. 2019 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание
на четиринадесети ноември, две хиляди
и деветнадесета година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: ГАЛЯ ИВАНОВА
При участието на секретаря Галя Георгиева, като
разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 279 по описа на съда за 2019 година, за да се
произнесе, съобрази следното:
Производството е по
реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.
Образувано е по жалба от „Р.“ ООД с ЕИК: ………………., със
седалище и адрес на управление: гр. Сливен, бул. ”Цар Симеон” № 35,
представлявано от у. В.Д.В., подадена против Уведомително писмо за извършена
оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“
от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014-2020 г. за кампания
2017 г. с Изх. № 02-200-2600/1545 от 04.06.2019 г., издадено от Заместник
изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, В ЧАСТТА, с която
са наложени намаления и санкции.
В жалбата си оспорващият
твърди, че оспореният акт е неправилен, поради съществено нарушение на
административнопроизводствените правила и нарушение на материалния закон.
Излага съображения, че: незаконосъобразно в резултат на извършените
административни проверки е установена разлика между декларираната и
установената площ на заявените за подпомагане парцели; парцелите, по отношение
на които е констатирана разлика, представляват трайни насаждения – маслодайни
рози, и тяхната площ не се променя; изложените в уведомителното писмо
фактически основания не отговарят на обективната действителност; биологичният
ангажимент по отношение на парцели с код БРП 3 е поет със заявлението за
подпомагане за кампания 2016 г. и твърдението в оспорения акт, че 2017 г. е
трета година от поетия ангажимент по направлението, не отговаря на
действителността; парцелите, за които е постановен отказ за кампания 2017 г.,
представляват трайни насаждения – маслодайни рози, и по отношение на тях
минималният период на преход, съгласно Регламент на Комисията /ЕО/ № 889 / 2008,
следва да бъде три години; административният орган е нарушил изискването на чл.
26, ал. 1, изр. 1 от АПК – адресатът на акта не е уведомен за започналото
административно производство; актът е необоснован в резултат на нарушение на
изискването на чл. 35 от АПК. Заявено е искане за отмяна на акта в оспорената
му част.
В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се
представлява.
Административният орган – Заместник изпълнителния
директор на Държавен фонд “Земеделие” /ДФЗ/ – София, редовно призован, се
представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва
жалбата като неоснователна, моли да бъде отхвърлена и излага съображения в
подкрепа на твърденията си за законосъобразност на оспорения акт. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Административният съд, след като обсъди и прецени
наведените в жалбата доводи, становището на административния орган и събраните
по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа
страна следното:
Оспорващият „Р.“ ООД е регистриран с Уникален
регистрационен номер /УРН/ 620813 в Интегрираната система за администриране и
контрол /ИСАК/. За кампания 2017 г. е подал Заявление за подпомагане с Уникален
идентификационен номер /УИН/: 20/080617/13906, като една от заявените мерки за
подпомагане е мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 – 2020 г.–
направление „Биологично растениевъдство“, със заявени площи по направлението с
код на дейност БРП 3 /За биологично растениевъдство в преход– трайни
насаждения, лозя и маслодайна роза/ в общ размер на 43,80 ха. Към заявлението са
приложени Таблица на използваните парцели 2017 г., съдържаща данни за
идентификация на парцелите, и карти на съответните блокове на земеделското
стопанство /БЗС/.
Със Заповед № РД 46-428 от 13.12.2017 г. на Министъра
на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 16б, ал. 1 от
Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и
ползване на ИСАК, е одобрен проект на специализиран слой „Площи, допустими за
подпомагане“ за Кампания 2017 г., като част от Системата за идентификация на
земеделските парцели /СИЗП/, и на заинтересованите земеделски стопани е дадена
възможност да се запознаят с обхвата на специализирания слой за Кампания 2017
г. и да подадат възражение срещу конкретни части от него в срок до 05.01.2018
г. включително.
По делото няма данни за подадено от оспорващото
дружество възражение срещу обхвата на специализирания слой.
Със Заповед № РД 46-139 от 28.02.2018 г. на Министъра
на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 33а, ал. 2 от
Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и чл. 16г, ал. 4 от
Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане,
достъп и ползване на ИСАК, е одобрен окончателен специализиран слой „Площи,
допустими за подпомагане“ за Кампания 2017 г.
На 04.06.2019 г. е издаден оспореният в настоящото
производство административен акт – Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР
2014-2020 г. за кампания 2017 г. с Изх. № 02-200-2600/1545 от 04.06.2019 г. С
процесния акт оспорващият „Р.“ ООД е уведомен за оторизирана субсидия по
направление „Биологично растениевъдство“ с код БРП 3 в размер на 52 583,80
лева, както и за наложени намаление и санкция за наддеклариране в размер на 7 729,94
лева, и санкция за неспазване на базови изисквания в размер на 2 734,99 лева. В
акта е посочено, че за декларираните в заявлението за подпомагане за 2017 г. площи
по мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“,
2017 г. е трета година от поетия от кандидата ангажимент по направлението. В
таблица на страница 2 от акта са описани площите, за които ДФЗ – РА отказва
финансово подпомагане, като в колона 7 от таблицата са посочени установените
площи на парцелите след извършени административни проверки, а колона 10 от
таблицата са изброени площите на парцелите след намаления за неспазени базови и
други изисквания. В таблица на страница 4 от акта, озаглавена „Площи с неспазени базови и
други изисквания“ са описани два броя парцели, за които в колона 11 от
таблицата е посочено, че не е спазено изискването да не се надвишават
минималните периоди на преход, съгласно чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от
24.02.2015 г., и е извършено позоваване на раздел V, т. А „Базови изисквания“
от Методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 „Биологично
земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., утвърдена със Заповед № РД 09-144
от 23.02.2017 г. на Министъра на земеделието и храните, изменена със Заповед №
РД 09-233 от 12.03.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. В
таблица на страница 6 от акта се съдържа изчисление на финансово подпомагане по
направлението, като относно площите, заявени с код БРП 3, се съдържат следните
данни: заявена площ за участие – 43,80 ха; установена /определена/ площ – 42,01
ха; наддекларирана площ в хектари и проценти – 1,79 ха и 4,26 %; санкционирана
площ – 3,58 ха; установена площ след проверка за базови и други изисквания –
36,53 ха; санкционирана площ за неспазени базови изисквания – 1,90 ха; намаление
и санкция за наддеклариране – 7 729,94 лева; санкция за неспазване на базови
изисквания – 2 734,99 лева; оторизирана сума – 52 583,80 лева.
Оспореният акт е издаден от З. и. д. на ДФЗ– София, П.
С.
Със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. на
Изпълнителния директор на ДФЗ, издадена на основание чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и
ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, на П. Д. С. –
з. и. д. на ДФЗ, са делегирани правомощия да издава и подписва всички
уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена
оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за
финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за
условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания
/т. 1 от Заповедта/.
По делото е представена Методика за намаляване и
отказване на плащания по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода
2014 – 2020 г., утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017 г. на Министъра
на земеделието и храните, изменена със Заповед № РД 09-233 от 12.03.2018 г. на
Министъра на земеделието, храните и горите. Заповедта е издадена на основание чл.
13 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично
земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. В заповедта е разпоредено
Методиката да се прилага за заявления, подадени през кампания 2016 г. и
кампания 2017 г.
По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена
от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.Ж.З.
със специалност „г., к. и ф.”. Вещото лице дава заключение, че: За кампания
2017 г. по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г., направление
„Биологично растениевъдство“, код на дейност БРП 3, „Р.“ ООД е заявило за
подпомагане 17 парцела в землището на с. Турия, община Павел баня, с обща
декларирана площ 43,80 ха; Границите на слоя за процесните парцели са изчертани
чрез дешифриране на ЦОФК за района, обновена по резултатите от аерофото
заснемане през 2017 г.; Дружеството „Р.“ ООД не се е възползвало от правото си
да подаде възражение срещу обхвата на слоя; Извън слоя „Площи, допустими за подпомагане“
са площи в размер на 1,79 ха от 7 парцела; Дешифрирането на ЦОФК, изчертаването
на слоя и определянето на площите в слоя и извън него за процесните имоти е
извършено коректно; Наддекларираната площ е 1,79 ха, а процентът на
наддеклариране е 4,26 %; Санкционираната площ е 3,58 ха /удвоеният размер на
наддекларираната площ/; Установената площ след проверка за спазване на базови и
други изисквания е 36,53 ха; Оторизираната сума 52 583,80 лева е
произведение на установената площ след проверка за спазване на базови и други
изисквания и годишната ставка за БРП 3 /36,53 ха, умножени по 1439,4688 лв.;
Парцели № 73451-94-1-1 и № 73451-101-1-1 за първи път са заявени за подпомагане
по мярка 11 „Биологично земеделие“ през 2015 г. в направление „Биологично
растениевъдство“, култура – площи с угари, с код на дейност БР 0 - За биологично
растениевъдство – угар; през 2016 г. и 2017 г. същите парцели са заявени за
подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ в направление „Биологично
растениевъдство“ с код на дейност БРП 3 - За биологично растениевъдство в
преход – трайни насаждения, лозя и маслодайна роза.
Съдът възприема заключението на вещото лице З. с
изключение на частта от заключението, в която са направени констатации за площи
с надвишен минимален период на преход и за установената площ след проверка за
спазване на базови и други изисквания, тъй като в тази част заключението не
кореспондира със събраните по делото доказателства.
Въз основа на установените по делото факти, съдът
прави следните правни изводи:
Жалбата е допустима. Подадена е в предвидения в чл.
149, ал. 1 от АПК преклузивен срок – оспореното уведомително писмо е съобщено
на оспорващия на 26.06.2019 г., а жалбата срещу него е входирана в
деловодството на съда на 08.07.2019 г. Подадена е от надлежна страна, при
наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който
подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.
Разгледана по същество, жалбата е частично
основателна.
Оспореният акт е издаден от Заместник изпълнителен
директор на ДФЗ при наличие на компетентност. В разпоредбата на чл. 20а, ал. 1
и ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че Изпълнителният директор на ДФЗ е и
изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира,
ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП,
Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори
правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното
законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени
заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на
договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и
по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният
директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от
Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. е
делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и
подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни
плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани
до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от
27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за
директни плащания. Следователно административният акт е издаден от компетентен
орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.
Спазена е установената от закона форма – актът е
писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му.
Административният акт съдържа изискуемите от разпоредбата на чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити. В
производството не са допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила. Твърденията на оспорващия, заявени в
противоположен смисъл, са неоснователни. Оспореното уведомително писмо е
мотивирано. Посочени са: приетите за наддекларирани площи, които са
индивидуализирани в достатъчна степен; конкретните фактически обстоятелства,
мотивирали административния орган да определи тези площи като наддекларирани; установените
площи след проверка за базови и други изисквания; правните основания, въз
основа на които площите са приети съответно за установени и санкционирани;
правилата, по които са изчислени установената и санкционираната площ, както и
размера на наложените намаления и санкции. Не е нарушена разпоредбата на чл.
26, ал. 1 от АПК, доколкото производството е образувано по заявление, подадено
от оспорващия. Спазена е и разпоредбата на чл. 35 от АПК, тъй като актът е
издаден след изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая.
Оспореният административен акт е издаден от
компетентен орган, в предвидената от закона форма и при липса на съществени
нарушения на административнопроизводствените правила, но е частично
незаконосъобразен, поради допуснати нарушения на материалния закон.
По отношение на приетите от административния орган наддекларирана
площ в размер на 1,79 ха и санкционираната площ в размер на 3,58 ха, от
доказателствата по делото е установено, че размерите на тези площи са
определени законосъобразно. В тази връзка изводът на административния орган, че
посочената в акта наддекларирана площ в размер на 1,79 ха – като попадаща извън
специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане” за 2017 г., е правилен. В разглеждания случай
окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания
2017 г. е одобрен със Заповед № РД 46-139 от 28.02.2018 г. на Министъра на
земеделието, храните и горите. От приетото по делото и неоспорено от страните
заключение на вещото лице е установено по несъмнен начин, че извън слоя „Площи,
допустими за подпомагане“ за 2017 г. са площи в размер на 1,79 ха от 7 парцела,
като дешифрирането на ЦОФК, изчертаването на слоя и определянето на площите в
слоя и извън него за процесните имоти е извършено коректно от административния
орган. Констатациите на вещото лице относно размера на наддекларираната площ /попадаща
извън определения от МЗХГ слой „Площи, допустими за подпомагане”/ са идентични
с размерите, посочени в оспорения акт. С оглед на тези размери, правилно са
определени от административния орган и процентът на наддеклариране – 4,26 %, и
санкционирана площ – 3,58 ха, като съобразени с правилото на чл. 19, параграф 1
от Делегиран Регламент /ЕС/ № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година. В
резултат, правилно е изчислена и санкцията за наддеклариране в размер на 7
729,94 лева, при съобразяване с размерите на наддекларираната и санкционираната
площ, и на ставката за биологична дейност с код БРП 3. По изложените
съображения, уведомителното писмо в горепосочената част е законосъобразно, а
подадената срещу него в тази част жалба е неоснователна и като такава следва да
бъде отхвърлена.
По отношение на приетото от административния орган
неспазване на базови изисквания, съдът счита, че административният орган
незаконосъобразно е приел, че за два от заявените парцели: № 73451-94-1-1 и №
73451-101-1-1, не е спазено изискването да не се надвишават минималните периоди
на преход, съгласно чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. По делото е
установено, че тези парцели са заявени за първи път по процесната мярка и
направление през 2015 г. с код на дейност БР 0 - За биологично растениевъдство
– угар, а през 2016 г. и 2017 г. са заявени по процесната мярка и направление с
код на дейност БРП 3- За биологично растениевъдство в преход – трайни
насаждения, лозя и маслодайна роза. Следователно е установено, че площите са
заявени за подпомагане за трета по ред година. В чл. 11, ал. 4 от Наредба № 4
от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за
периода 2014– 2020 г. е предвидено, че плащания за преминаване към биологично
земеделие /периода на преход/ се предоставят на подпомаганите лица за срок,
който не надвишава минималните периоди на преход към биологично производство
съгласно чл. 36, ал. 1, чл. 37, ал. 1 и чл. 38 от Регламент на Комисията (ЕО) №
889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) №
834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на
биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и
контрола /ОВ, L 250 от 18.09.2008 г./. Съгласно, чл. 36, ал. 1 от Регламент
(ЕО) № 889/2008 на Комисията от 5 септември 2008 година за определяне на
подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно
биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение
на биологичното производство, етикетирането и контрола, за да се считат
растенията и растителните продукти за биологични, разпоредбите за
производството, посочени в членове 9, 10, 11 и 12 от Регламент (ЕО) № 834/2007
и глава 1 от настоящия регламент и, по целесъобразност, изключенията от
разпоредбите за производство в глава 6 от настоящия регламент трябва да се
прилагат върху земеделските площи в преходен период най-малко две години преди
сеитба или, при ливади или площи с многогодишни фуражни култури — поне две
години преди употребата им като фураж, произведен по метода на биологичното
земеделие, или при многогодишни култури, различни от фуражните, най-малко три
години преди първата реколта от биологични продукти. Следователно, в цитираната
разпоредба, за площи с многогодишни култури, различни от фуражните, е предвиден
тригодишен минимален период на преход към биологично производство. За Кампания
2017 г., която е трета по ред година за подпомагане, процесните парцели са
заявени с код на дейност БРП 3- За биологично растениевъдство в преход – трайни
насаждения, лозя и маслодайна роза. Следователно, не е налице неспазване на
изискването да не се надвишават минималните периоди на преход, поради което
приетото от административния орган в противоположен смисъл е незаконосъобразно.
В резултат, в противоречие с материалния закон са и констатациите на
административния орган относно: размер
на установена площ след проверка за базови и други изисквания, размер на санкционирана
площ за неспазени базови изисквания, санкция за неспазване на базови
изисквания. Изложеното води до незаконосъобразност на уведомителното писмо в
горепосочената част и представлява самостоятелно основание за отмяна на акта в
тази част, поради нарушение на материалния закон.
С оглед разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК,
преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново
произнасяне в отменената част, при съобразяване на изложените в мотивите на
съдебното решение указания по прилагането на закона.
С оглед изхода на спора и съразмерно на отхвърлената
част от жалбата, претенцията на административния орган за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение е основателна в размер на 50 лева, която сума следва да бъде
присъдена на ДФЗ.
Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2
и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд - Сливен
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Уведомително писмо за
извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично
земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за
кампания 2017 г. с Изх. № 02-200-2600/1545 от 04.06.2019 г., издадено от
Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, В ЧАСТТА,
с която са установени: площи с неспазени базови изисквания и санкционирана площ
за неспазени базови изисквания, и е наложена санкция за неспазване на базови
изисквания в размер на 2 734,99 лева.
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Р.“ ООД с ЕИК: ………………., със
седалище и адрес на управление: гр. Сливен, бул. ”Цар Симеон” № 35,
представлявано от у. В.Д.В., подадена против Уведомително писмо за извършена оторизация и
изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от
Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2017 г. с
Изх. № 02-200-2600/1545 от 04.06.2019 г., издадено от Заместник изпълнителен
директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, В ЧАСТТА, с която са наложени намаление
и санкция за наддеклариране в размер на 7 729,94 лева.
ИЗПРАЩА
преписката на Заместник
изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” – София, за ново
произнасяне по подаденото от „Р.“ ООД с УРН: 620813 Заявление за подпомагане с УИН: 20/080617/13906 по мярка 11 „Биологично
земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“ с код на дейност БРП 3, В
ЧАСТТА относно декларирани парцели с идентификатори № 73451-94-1-1 и №
73451-101-1-1, в 14-дневен срок от влизане на решението в сила, при спазване на
указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото решение.
ОСЪЖДА Р.“ ООД с ЕИК: …………….., със седалище и адрес
на управление: гр. Сливен, бул. ”Цар Симеон” № 35, представлявано от у. В.Д.В.,
да заплати на Държавен фонд “Земеделие” – София, сумата от 50 /петдесет/ лева,
представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението може да се обжалва с касационна жалба пред
Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: