Решение по дело №48/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 май 2023 г.
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20237210700048
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   № 49

 

гр. Силистра, 31.05.2023 г.

 

В     И  М  Е  Т  О     Н А     Н  А  Р  О  Д  А

      

Административен съд Силистра, в открито съдебно заседание на единадесети май,две хиляди двадесет и трета година ,в състав: съдия Павлина Георгиева-Железова при участието на секретаря Румяна Пенева разгледа докладваното от административния съдия адм.д.№ 48 / 2023 г. по описа на Административен съд Силистра, и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда и на основанията по чл. 203 и сл. от АПК във вр. с чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ и чл. 86 от ЗЗД.

Предявени са два обективно съединени иска по повод на два изменени административни акта.

„Екопродукт“ ООД претендира от Областна дирекция по безопасност на храните (ОДБХ) – Силистра обезщетение за имуществени вреди под формата на законна лихва по чл. 86 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД). Твърди, че с Акт № 1 от 12.09.2019 г. и Акт. № 2 от 13.09.2019 г., издадени от ответника, оспорени по съдебен ред с приключил съдебен контрол, са изменени главниците на обезщетения за съответни животни, които са били умъртвени, и за определен период, в който изплащането на определените главници се е забавило във времето ,дружеството е претърпяло вреди под формата на законна лихва по чл. 86 от ЗЗД. По повод забавеното изплащане на увеличената част от главницата по Акт № 1 / 12.09.2019 г. се претендира законна лихва в размер на 598 509,29 лева за периода от 12.09.2019 г., (датата, на която е издаден Акт № 1 / 12.09.2019 г. и на която дата е изплатено първоначално определеното с Акт № 1 обезщетение), до 11.10.2022 г. (датата на която е платена увеличената главница).

Съответно по повод на Акт № 2 от 13.09.2019 г. се твърди, че на датата на издаване на посочения акт е определено и изплатено обезщетение за умъртвени животни в размер на 2 128 179. 15 лева. Административният акт е бил оспорен като първоинстанционният съд с Решение № 5 от 08.02.2022 г., по адм. дело № 102 / 2021 г., по описа на Административен съд - Силистра е завишил главницата, представляваща обезщетение за умъртвени животни, с 555 450,85 лв. Последвал е касационен контрол и цитираното съдебно решение, с което е определено посоченото увеличение, е влязло в сила на 22.11.2022 г. (Решение № 10 620 от 22.11.2022 г. по адм. дело № 4312 / 2022 г. по описа на ВАС). Един месец по-късно, на 20.12.2022 г. сумата (главницата по изменението) е била заплатена от ответника на ищеца.

Претендира се обезщетение по чл. 86 от ЗЗД в размер на 184 378,82 лева за периода от 13.09.2019 г., (датата, на която е изплатено първоначално определеното с Акт № 2 обезщетение) - законна лихва върху обезщетение за умъртвени животни (Решение № 5 / 08.02.2022 г. по адм. дело № 102 / 2021 г. по описа на Административен съд Силистра, влязло в сила на 22.11.2022 г.) Периодът на просрочие се твърди и се претендира, че е от 13.09.2019 г., (датата, на която е изплатено първоначално определеното с Акт № 2 обезщетение с по-нисък размер, до 20.12.2022 г. (датата на изплащане на допълнителното увеличение).

Моли се за присъждане на разноски по делото в размер на 39 867 лева съгласно представен списък, в които се включва ДТ в размер на 50 лева и адвокатски хонорар от 39 817 лева.

Ответникът чрез юрисконсулт И.В. счита, че искът е недопустим, тъй като процесните административни актове не били отменени, а изменени. В тази връзка не са налице хипотезите на чл. 203 и чл. 204 от АПК, където се предвижда отмяна, а не изменение на акта. При условията на евентуалност, ако се приеме, че съдебното производство е допустимо, предявява възражение за изтекла погасителна давност по чл. 111, б. “б“ от ЗЗД.

Окръжна прокуратура Силистра, чрез прокурор Ганчева, поддържа заключение за неоснователност на исковете.

Административен съд – гр. Силистра, като прецени доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

По допустимостта на претенциите - процесните изменения на административни актове представляват форма на отмяна на унищожаеми административни актове - отмяна на отказа в частта над определения от административния орган размер и постановяване на увеличението. Следователно неоснователно е възражението за недопустимост поради липса на отменен административен акт.

По претенцията за обезщетение за вреди по повод на изменен Акт № 1 от 12.09.2019 г:

От писмените доказателства по делото, както и от служебно достъпната информация по адм. дело № 101 / 2021 г. по описа на АС - Силистра, се установява, че с Акт № 1 / 12.09.2019 г. Дирекция „Безопасност на храните“ - Силистра е определила обезщетение за умъртвени животни в размер на 6 771 288,20 лева. Сумата е изплатена на датата на издаване на административния акт - 12.09.2019 г. Последният е бил оспорен от настоящия ищец. По делото е постановено Решение № 6 от 16.02.2022 г. по адм. дело № 101 / 2021 г., по описа на Административен съд – Силистра, влязло в сила на 15.07.2022 г., с което обезщетението е завишено от 6 771 288,20 лева на 8 684 817,02 лева (т.е положителната разлика е 1 913 528,82 лв.). Три месеца по-късно, на 11.10.2022 г. ответникът е изплатил на ищеца това увеличение в размер на 1 913 528,82 лв.

По претенцията за обезщетение за вреди по повод на изменен Акт № 2 от 13.09.2019 г.:

От писмените доказателства по делото, както и от служебно достъпната информация от адм. дело № 102 / 2021 г. по описа на АС - Силистра, се установява, че с Акт № 2 / 13.09.2019 г. Дирекция „Безопасност на храните“ - Силистра е определила обезщетение за умъртвени животни в размер на 2 128 179,15 лева. Административният акт е бил оспорен като първоинстанционният съд с Решение № 5 от 08.02.2022 г., по адм. дело № 102 / 2021 г., по описа на Административен съд - Силистра е завишил главницата, представляваща обезщетение за умъртвени животни, с 555 450,85 лв. Последвал е касационен контрол и цитираното съдебно решение, с което е определено процесното увеличение, е било потвърдено и е влязло в сила на 22.11.2022 г. (Решение № 10 620 от 22.11.2022 г. по адм. дело № 4312 / 2022 г. по описа на ВАС). Един месец по-късно, на 20.12.2022 г. сумата (главницата по изменението) е била заплатена от ответника на ищеца.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът извежда следните правни изводи:

Предявени са два обективно съединени иска за обезщетение по чл. 86 от ЗЗД върху изплатени с твърдения за забавено изпълнение главници по два административни акта, които, в резултат на съдебен контрол, са с увеличени суми.

Съгласно т. 4 от Тълкувателно решение № 3 / 2004 г. на ОСГК на ВКС, когато се претендират вреди от незаконосъобразни актове на администрацията, вземането за обезщетение за вреди от незаконосъобразността става изискуемо от момента на влизане в сила на решението, с което се отменя незаконосъобразния административен акт. В случая отмяната на административния акт се изразява в изменението му в посока увеличение на размера на определените главници, представляващи обезщетение за умъртвени животни. Окончателният акт, с който се проявяват последиците на увеличението по процесния административния акт, бележи датата на падежа. По акт № 1 от 12.09.2019 г. падежът на дължимост на увеличението от 1 913 528,82 лв. е 15.07.2022 г., която сума е платена три месеца по-късно, на 11.10.2022 г. За този период, съгласно прилагане на алгоритъма за изчисляване на законна лихва по чл. 86 от ЗЗД, достъпен в интернет пространството, се дължи обезщетение в размер на 46 775,15 лв.

Неоснователна е тезата на ищеца, че претендираното обезщетение се дължи от датата на издаване на административния акт, който в последствие е бил изменен с увеличена стойност на главницата. Забава е налице при ясно знание за дължимост на главницата, каквото знание липсва в процесните хипотези, тъй като увеличението е било стабилизирано с приключването на съдебния контрол.

Възражението за изтекла погасителна давност по чл. 111 от ЗЗД се явява неоснователно,тъй като не е изтекла общата погасителна давност, считано от влизане в сила на незаконосъобразния акт.

Аналогично По акт № 2 от 13.09.2019 г. падежът на дължимост на увеличението от 555 450,85 лв. е 22.11.2022 г. Сумата е платена един месец по-късно, на 20.12.2022 г. За този период, съгласно прилагане алгоритъма за изчисляване на законна лихва по чл. 86 от ЗЗД, достъпен в интернет пространството, се дължи обезщетение в размер на 4 320,17 лв.

По изложените съображения предявените искове за законна лихва върху съответните главници се явяват частично основателни, в каквото връзка следва пропорционално да се редуцират дължимите по делото разноски. Същите са поискани за присъждане и от двете страни по делото.

Ищецът претендира за присъждане на разноски в размер на 39 867 лева, съответни на материален интерес от 782 888 лв.

Уважената част от исковете е до размер на 51 095 лв., а отхвърлената – 731 793 лв.

При това положение пропорционално изчислените дължими разноски се равняват на 2 602 лв. (х = 51 095 лв. уважена част, умножена по 39 867 лв. претендирани разноски делено на поддържания материален интерес 782 888 лв.)

В полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева предвид наличието на отхвърлителна част от решението.

Разноските следва да се присъдят при компенсация.

Така мотивиран, АС-Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните – Силистра ЕИК: ********* с адрес: гр. Силистра, ул. „Тутракан“ № 3, да заплати на „Екопродукт“ ООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление: с. Попина, община Ситово, област Силистра, ул. „Марица“ № 17 обезщетение за забавено изпълнение на два изменени административни акта (Акт № 1 / 12.09.2019 г. и Акт № 2 от 13.19.2019 г.) под формата на законна лихва в размер на 51 095 лв. (петдесет и една хиляди и деветдесет и пет) лева;

ОТХВЪРЛЯ исковете на „Екопродукт“ ООД, ЕИК: ********* за разликата в претендирания размер на обезщетение по чл. 86 от ЗЗД над 51 095 петдесет и една хиляди и деветдесет и пет) лева като неоснователни (т.е разликата от 731 793 (седемстотин тридесет и една хиляди седемстотин деветдесет и три лева ).

ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на храните – Силистра, ЕИК: *********, с адрес: гр. Силистра, ул. „Тутракан“ № 3, да заплати на „Екопродукт“ ООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: с. Попина, община Ситово, област Силистра, ул. „Марица“ № 17 разноски в размер на 2 602 (две хиляди шестстотин и два) лева.

ОСЪЖДА „Екопродукт“ ООД, ЕИК:*********, със седалище и адрес на управление: с. Попина, община Ситово, област Силистра, ул. „Марица“ № 17 да заплати на Областна дирекция  по безопасност на храните – Силистра ЕИК: *********, с адрес: гр. Силистра, ул. „Тутракан“ № 3, разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 (двеста) лева.

ОТХВЪРЛЯ искането на „Екопродукт“ ООД, ЕИК: ********* за разликата в претендирания размер на разноски, а именно за размера от 37 265 (тридесет и седем хиляди двеста шестдесет и пет) лева.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок от връчване на преписи на страните.

 

 

                                                                                   СЪДИЯ: