О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
гр.Пловдив, 11. 09. 2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Пловдив, V
състав, в закрито заседание на 11, 09, 23г. в състав:
Административен
съдия: СТОИЛ БОТЕВ
като разгледа докладваното от съдията
ч. адм. д. № 2002/2023 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на
чл. 197 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Постъпила е жалба от Община
Асеновград, Булстат *********, с адрес: пл. „Акад. Николай Хайтов“ № 9,
представлявана от инж. Стоян Раднев Димитров - Заместник - кмет на Община
Асеновград, оправомощен със Заповед № А - 1700 от 24.07.2023 г. на д-р Христо
Грудев- Кмет на Община Асеновград против Решение № 1002-158 от 12.07.2023 г. на
Проф. дхн Георги Вайсилов - Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция
„Програма за образование“, с което е прекратено производството по предоставяне
на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по отношение на
кандидата Община Асеновград, БУЛСТАТ *********, с предложение за изпълнение на
инвестиция peг. № BG-RRP-1.007-0076 с наименование „Модернизация на
образователната среда в ОУ „Христо Ботев“ по процедура чрез подбор на
предложения за изпълнение на инвестиции № BG-RRP-1.007 „Модернизация на
образователна среда”, финансирана по стълб 1 „Иновативна България“, Компонент 1
„Образование и умения“, Инвестиция 2 (С1.12) „Модернизация на образователна
инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република
България.
Претендира се отмяна на оспорения акт
поради незаконосъобразност и поради нарушаване на материалния закон, както и на
производствените правила. Твърди се, че в конкретния случай е спазен Критерий
11 с доводи, че за предвидените в проектното предложение на Община Асеновград
видове строителни работи за модернизация на образователната среда в ОУ „Христо
Ботев“, не е необходима виза за проектиране, тъй като същите не попадат в нито
една от хипотезите на строеж по чл. 12, ал. 3, чл. 41, ал. 2, чл. 50, 51, 58,
59, чл. 133, ал. 6 и чл. 134, ал. 6, 7 и 8 от Закона за устройство на
територията, както и че са спазени изискванията на Критерий 27 от Методиката и
критериите за оценка на предложенията. Не се претендират разноски.
Ответникът – Изпълнителен Директор на
Изпълнителна Агенция „Програма за образование“, чрез процесуалния представител
Ивайло Божинов, главен юрисконсулт в Дирекция „Управление на риска и контрол“ и
пълномощник на Изпълнителен директор на ИАПО, счита жалбата за неоснователна и
недоказана, а оспореното решение за издадено от компетентен орган, в
изискуемата форма и при спазване на всички правила за издаването му, при пълно
и точно установяване на фактическата обстановка.
В представено писмено становище
излага подробни съображения като сочи, че „оценката за административно
съответствие и допустимост следва да бъде съобразена с чл. 140, ал. З от ЗУТ, както и че по
отношение на въведените критерии, доколкото същите не противоречат на
законоустановеното, е недопустимо искане
за осъществяване на косвен контрол на влязъл в сила административен акт, а
именно Условията за кандидатстване,
респективно косвен съдебен контрол чрез настоящото оспорване, тъй като обект на
контрол в производството по оспорване на Решение №1002-158/12.07.2023г. е спазването
на правилата, залегнали в Условията за кандидатстване, а не самите условия,
които са отделен и самостоятелен административен акт.
Най-сетне се сочи, че с оглед
описания начин на изпълнение на дейността и приложените към формуляра документи
на етапа на кандидатстване, Община Асеновград няма пълна проектна готовност
(вкл. разрешение за строеж), поради което по отношение допустимостта за
финансиране от Механизма за възстановяване и устойчивост на тази дейност се
прилагат изискванията на т. 11. „Дейности, допустими за финансиране“ от
Условията за кандидатстване, където в част „Важно за компонент 1, компонент 2,
компонент 3 и компонент 4, където изрично е предвидено представяне на Виза за проектиране съгласно чл. 140/140а от ЗУТ“, което условие е заложено и в т. 18 „ Списък на документите, които се
подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване.
По тези съображения се счита, че
Решение № 1002-158/12.07.2023 г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция „Програма за образование“ за прекратяване производството по
предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по
отношение на кандидата Община Асеновград, с предложение за изпълнение на
инвестиция рег. № BG-RRP-1.7-0076, е правилно, законосъобразно и издадено
съобразно административнопроизводствените правила, и се иска същото да бъде
потвърдено. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение,
определено съобразно чл. 37 от Закона за правната помощ.
По допустимостта на жалбата, съдът
констатира следното:
Оспореното решение за прекратяване на
производството е съобщено на жалбоподателя чрез публикуване на съобщение в ИСУН
на 12.07.2023 г., получено на същата дата, според представената по делото
нарочна разпечатка. От своя страна жалбата е подадена чрез куриер на 25.07.2023г.,
видно от представената разписка, т.е. в рамките на законоустановения срок.
Освен това, жалбата е подадена и при наличието на правен интерес, поради което
се явява допустима.
Разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
С процесното решение е прекратено
производството по предоставяне на средства от Механизма за възстановяване и
устойчивост по отношение на кандидата Община Асеновград, с предложение за
изпълнение на инвестиция рег. № BG-RRP-
1.7-0076 с наименование „Модернизация на образователната среда в ОУ
"Христо Ботев" по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение
на инвестиции № BG- RRP-1.007 „Модернизация на образователна среда”,
финансирана по стълб 1 „Иновативна България“, Компонент 1 „Образование и
умения“, Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на образователна инфраструктура“ от
Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България.
За да постанови посочения резултат
административният орган е приел, че кандидатът не отговаря на Критерий 11, в
който е посочено, че следва да бъде приложена Виза за проектиране съгласно чл.
140/140а от ЗУТ и Задание за проектиране, в което задание е посочено изискване
за съответствие на работния/техническия проект с Наредба № 24/2020 г. и Наредба
№ РД-02-20-3/2015 г за проектиране, изпълнение и поддържане на сграда за
обществено обслужване в областта на образованието и науката, здравеопазването,
културата и изкуствата, одобрено от Възложителя по ЗУТ (кандидата) (само при
инженеринг).
Прието е също, че проектното
предложение на кандидата не отговаря на Критерий 27, съгласно което се изисква
„Предложението за изпълнение на инвестиция да предвижда основен ремонт и/или
реконструкция на цялата сграда“.
Посочено е още от административния
орган, че кандидатът е приложил становище от главния архитект на Община
Асеновград, според което предвидените видове работи попадат в обхвата на
чл.151, ал.1, т.1 от ЗУТ - текущ ремонт, за които не е необходимо издаването на
виза за проектиране, като същевременно в т.11 от Условията за кандидатстване е
посочено, че "Предложенията за интервенции в съществуваща сграда на
училище/детска градина следва да включват основен ремонт и/или реконструкция на
цялата сграда. Не са допустими дейности, които целят частични интервенции и/или
самостоятелно внедряване на мерки за енергийна ефективност". С оглед на
това е прието, че критерий 27 не е изпълнен, защото предложението за изпълнение
на инвестиция на кандидата Община Асеновград не предвижда основен ремонт и/или
реконструкция на цялата сграда.
От фактическа страна се установява,
че със Заповед № РД-09-108 от 20.10.2022
г.на Ръководителя СНД по Инвестиции 1 и 2 НПВУ е утвърдена Документация за
провеждане на процедура чрез подбор на предложения BG-RRP-1.007 „Модернизация
на образователна среда“ за получаване на средства за изпълнение на инвестиции
от крайни получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост, финансирана
по Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на
образователна инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост
(НПВУ), както следва: 1. Насоки
по процедурата, определящи:
- условията
за кандидатстване за получаване на средства от Механизма за възстановяване и
устойчивост;
- условията
за изпълнение на одобрените инвестиции по процедурата.
2. Информация
за откриване на процедурата.
Със същата заповед е открита
Процедура чрез подбор на предложения BG-RRP-1.007 „Модернизация на
образователна среда“ за изпълнение на инвестиции от крайни получатели по
Механизма за възстановяване и устойчивост, финансирана по Компонент 1
„Образование и умения“, Инвестиция 2 (С1.12) „Модернизация на образователна
инфраструктура“ от НПВУ, считано от датата на публикуване на документите по т.
I по реда на т. IV от заповедта и е утвърдена Таблица за отразяване на
възражения и предложения по проект на насоки по процедура чрез подбор
BG-RRP-1.007 „Модернизация на образователна среда“.
Със Заповед № РД09-127/25.11.2022г.
и Заповед № РД09-137/13.12.2022г. на
същия административен орган е утвърдено Изменение на документация за провеждане
на процедура чрез подбор на предложения BG-RRP-1.007 „Модернизация на
образователна среда“ за получаване на средства за изпълнение на инвестиции от
крайни получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост, финансирана по
Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на
образователна инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и
устойчивост (НПВУ).
Няма спор, че документите по т. I и
III и заповедите са публикувани на интернет страницата на Изпълнителна агенция
„Програма за образование“, като Структура за наблюдение и докладване по
Инвестиция 2 (C1.I2) „Модернизация на образователна инфраструктура“ от НПВУ,
както и в Информационната система за Механизма (https://umis2020.
government.bg/login).
Община Асеновград е подало проектно
предложение, чрез формуляр за кандидатстване за участие в Процедура с код
BG-RRP-1. 007 – „Модернизация на образователна среда“, наименование на
проектното предложение: "Модернизация на образователната среда в ОУ
"Христо Ботев“. В графа „Цели на проектното предложение“ е посочено, че
проектното предложение цели осъвременяване на материална база, чрез закупуване
на оборудване и обзавеждане и реализиране на предписаните мерки в сертификата
за енергийна ефективност и задължителните такива от техническия паспорт на ОУ
„Христо Ботев“. Реализирането на проектното предложение ще доведе до намаляване
на разходите за отопление и охлаждане и подобряване на микроклимата в
училището, чрез което ще се повиши творческата среда в учебния и трудов процес
и ще рефлектира положително върху здравословното състояние на служителите,
учениците и помощния персонал.
Към предложението е приложено
техническо задание за проектиране, в което е посочено, че с техническото
задание за проектиране се предвижда разработване на Инвестиционен проект във
фаза Технически проект за осъществяване на модернизация и обновяване на образователната
инфраструктура на обект ОУ „Христо Ботев“, гр. Асеновград, чрез осъществяване
на основен ремонт, обновяване, оборудване и обзавеждане на училищната
образователна среда, находяща се на адрес: гр. Асеновград, ул. „Цар Иван Асен
II“ № 2.
Видно от съдържанието на Техническото
задание за проектиране - т. III и т. V, част Архитектура, със същото се
предвижда въвеждане на мерки за енергийна ефективност на сградата на ОУ „Христо
Ботев“, обособяване на спортни игрища в дворното пространство на училището, ремонтни
дейности, свързани с цялостно обновяване и модернизация на сградата на
училището /включващи ремонт на санитарни възли, подмяна на настилки, боядисване
на коридори и класни стаи, подмяна на сградни инсталации и осветление и др./,
ремонт на покрива на сградата, реконструкция за обновяване на STEM среда,
осигуряване на достъпна среда, доставка на обзавеждане и оборудване, както и
други, свързани с мерки, заложени в енергийното и техническото обследване,
които ще доведат до изцяло обновен облик на образователната институция отвън и
отвътре.
Предложението е било оценено от
назначена комисия със Заповед №РД 09-33/01.03.2023 г. Изпратено е съобщение до
Община Асеновград от Председателя на комисията за оценка и класиране по
процедурата, в което е изискано да се представи Виза за проектиране съгласно
чл. 140/140а от ЗУТ.
В отговор от страна на Община
Асеновград е представено становище от главния архитект на Община Асеновград,
според което предвидените видове работи попадат в обхвата на чл.151, ал.1, т.1
от ЗУТ - текущ ремонт, за които не е необходимо издаването на виза за
проектиране.
Комисията е разгледала проектното
предложение и допълнително представените писмени документи от Община Асеновград
и е констатирала, че кандидатът – Община Асеновград не е изпълнил Критерий 11,
тъй като не е представил „Виза за проектиране съгласно чл. 140/140а ЗУТ и
Задание за проектиране, в което е посочено изискване за съответствие на
работния/техническия проект с Наредба № 24/2020 г. и Наредба № РД-02-20-3/2015
г за проектиране, изпълнение и поддържане на сграда за обществено обслужване в
областта на образованието и науката, здравеопазването, културата и изкуствата,
одобрено от Възложителя по ЗУТ (кандидата) (само при инженеринг).
От комисията е прието за установено
също, че не е изпълнено и изискването, посочено в Критерий 27 Предложението за
изпълнение на инвестиция да предвижда основен ремонт и/или реконструкция на
цялата сграда.
Въз основа на извършената оценка на
административното съответствие и допустимостта, комисията по чл. 10, ал. 1 от
Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. е изготвила списък на отхвърлените
предложения, който е публикуван на страницата на СНД/ИАПО и в ИСМ.
За недопускането е било съобщено на
жалбоподателя по реда на чл. 61 от Административнопроцесуалния кодекс от
Председателя на Комисията за оценка и класиране по процедура чрез подбор на
предложения за изпълнение на инвестиции с рег. № BG-RRP-1.007 „Модернизация на
образователна среда”, определена със Заповед № РД09-33/01.03.2023 г. на
Изпълнителния директор на ИАПО и изменена със Заповеди № РД09-74/10.04.2023/ г.
и № РД09-97/ 15.05.2023 г., с което кандидатът е уведомен, че не е допуснат до
техническа и финансова оценка.
Постъпило е възражение от Кмета на
Община Асеновград, във връзка с което е извършена проверка на основателността
на постъпилото възражение от лица, определени със Заповед № РД09-137/03.07.2023
г. и е изготвен доклад, съдържащ становище по чл. 15, ал. 8 от ПМС № 114/2022г.
от лицата, определени да извършат проверка за основателността на полученото
възражение.
Последвало е издаването на процесното
решение, с което на основание чл. 15, ал. 10, т. 2 от Постановление № 114 на
Министерския съвет от 2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне
на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост
(ПМС № 114/2022 г.), чл. 3, ал. 1, т. 3, вр. с чл. 8, ал. 1, т. 2, ал. 2 и ал.
3 и Приложение № 1 от Постановление № 157 на Министерския съвет от 2022 г. за
определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на Плана за
възстановяване и устойчивост на Република България, и на техните основни
функции (ПМС № 157/2022 г.) и Заповед № РД09-73/18.01.2023 г., допълнена със
Заповед № РД09-849/13.04.2023 г. на министъра на образованието и науката, чл.
2, ал. 3, чл. 4, ал. 4 и чл. 6, т. 3 и т. 9 от Устройствения правилник на
Изпълнителна агенция „Програма за образование“ (ИАПО), приет с Постановление №
237 на Министерския съвет от 2017 г. във връзка с писмено възражение, подадено
в срок на 29.06.2023 г. чрез Информационната система за Механизма (ИСМ / ИСУН
2020) с комуникация № BG-RRP-1.007-0076-R001 от 29.06.2023 г., заведено в
деловодната система на ИАПО с вх. № 1002-146/30.06.2023 г., от кандидата Община
Асеновград, чието предложение за изпълнение на инвестиция рег. №
BG-RRP-1.007-0076 с наименование „Модернизация на образователната среда в ОУ
"Христо Ботев" по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение
на инвестиции № BG-RRP-1.007 „Модернизация на образователна среда” е включено в
списъка по чл. 15, ал. 3 от ПМС № 114/2022 г. по процедурата, публикуван на
23.06.2023 г., и след извършена проверка на основателността на постъпилото
възражение от лица, определени със Заповед № РД09-137/03.07.2023 г. и постъпил
доклад, съдържащ становище по чл. 15, ал. 8 от ПМС № 114/2022 г. от лицата,
определени да извършат проверка за основателността на полученото възражение, е
прекратено производството по предоставяне на средства от Механизма за
възстановяване и устойчивост по отношение на кандидата Община Асеновград, БУЛСТАТ
*********, с предложение за изпълнение на инвестиция рег. № BG-RRP-1.7-0076 с
наименование „Модернизация на образователната среда в ОУ "Христо
Ботев" по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции
№ BG- RRP-1.007 „Модернизация на образователна среда”, финансирана по стълб 1
„Иновативна България“, Компонент 1 „Образование и умения“, Инвестиция 2 (C1.I2)
„Модернизация на образователна инфраструктура“ от Националния план за
възстановяване и устойчивост на Република България.
При така установеното от фактическа
страна, от правна страна се установява, че оспореното решение е валиден
административен акт, издаден от материално компетентен орган, съгласно приетата по делото Заповед №
РД09-73/18.01.2023 г., допълнена със Заповед № РД09-849/13.04.2023 г. на
Министъра на образованието и науката на основание чл. 3, ал. 1, т. 3, вр. с чл.
8, ал. 1, т. 2, ал. 2 и ал. 3 и Приложение № 1 от Постановление № 157 на
Министерския съвет от 2022 г. за определяне на органите и структурите,
отговорни за изпълнението на Плана за възстановяване и устойчивост на Република
България, и на техните основни функции (ПМС № 157/2022 г.), чл. 2, ал. 3, чл.
4, ал. 4 и чл. 6, т. 3 и т. 9 от Устройствения правилник на Изпълнителна
агенция „Програма за образование“ (ИАПО), приет с Постановление № 237 на
Министерския съвет от 2017г.
Решението е постановено в изискуемата
писмена форма, съдържа задължителните реквизити, мотивирано е с излагане на
фактически и правни основания, подписано е от неговия издател.
В хода на административното
производство не са допуснати процесуални нарушения от категорията на
съществените, обуславящи отмяната на оспорения акт. Спазена е процедурата
разписана в чл. 15 ал.4 и сл. от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. за
определяне на детайлни правила за предоставяне на средства за крайни получатели
от Механизма за възстановяване и устойчивост. Предложението на кандидата е
разгледано и оценено от определената със
Заповед №РД 09-33/01.03.2023г. оценителна комисия съгласно чл. 10, ал. 1 от
Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. Съставен е списък с предложенията за
изпълнение на инвестиция, които не се допускат до техническа и финансова оценка
по реда на чл.15, ал.3 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. Списъкът е
публикуван и на интернет страницата на Структурата за наблюдение и докладване и
в Информационната система за МВУ, а за недопускането е съобщено на кандидата,
съответно по реда на чл. 15, ал. 3 от ПМС № 114/2022 г. Дадена е възможност да
се депозират възражения като същите са разгледани в срока по чл. 15, ал.10, т.2
от ПМС № 114/2022г. от комисията, която е изготвила доклад, съдържащ становище
съгласно чл. 15, ал.8 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г. и в срока по
чл. 15, ал.9 от Постановление № 114 на МС от 08.06.2022г.
Оспореното решение е постановено и
при правилно приложение на материалния закон:
Основният спор между страните се
концентрира върху обстоятелството дали са спазени критерии № 11 и №27 от
Условията за кандидатстване, съответно било ли е допустимо проектното предложение
от кандидата.
В конкретния случай след отправено до
съответния административен орган искане за образуване на административно
производство възниква неговото задължение, ако са налице изискуемите от закона
предпоставки за допустимост на искането и ако то е редовно, да се произнесе по
същество. Ако искането е недопустимо или е нередовно и нередовността не е
отстранена в срок, органът може да откаже да разгледа представения пред него
въпрос по същество и да прекрати производството по искането.
Това съдебно производство има за цел
да установи законосъобразността на преценката на административния орган за
недопустимост и/или нередовност на искането, с което е сезиран, но не и
установяването налице ли са основанията за издаване на искания административен
акт.
В Условията за кандидатстване са
уредени изискванията по отношение на допустимост и документална обоснованост на
предложенията за инвестиции и кандидатите. Следва да се отбележи, че условията
за кандидатстване за получаване на безвъзмездни средства по процедура чрез
подбор на предложения за изпълнение на инвестиции BG-RRP-1.007 “Модернизация на
образователната среда“ имат характер на задължителни правила по тази конкретна
процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на подадените проектни предложения.
Според т.15 от Условията за
кандидатстване оценката на предложенията за изпълнение на инвестиция включва
два етапа, като етап I е Оценка на административното съответствие и
допустимостта – етап от оценяването на предложение за изпълнение на инвестиция,
при който се извършва проверка относно формалното съответствие на предложението
за изпълнение на инвестиция и допустимостта на кандидата и проектните дейности,
съгласно критериите за допустимост, посочени в Методика и критерии за оценка на
предложение за изпълнение на инвестиция по процедура чрез подбор „Модернизация
на образователна среда“ (Приложение X към Условията за кандидатстване).
Правилата за предоставяне на средства
на крайните получатели по Механизма за възстановяване и устойчивост са регламентирани
в Постановление № 114 на Министерския съвет от 08.06.2022 г. за определяне на
детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма
за възстановяване и устойчивост.
Съгласно чл. 4 от Постановление № 114
на Министерския съвет от 2022 г. за определяне на детайлни правила за
предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и
устойчивост (ПМС № 114/2022 г.) кандидатите за средства от Механизма подават
предложение за изпълнение на инвестиция чрез формуляр за кандидатстване в
информационната система за Механизма в съответствие с условията, утвърдени от
ръководителя на структурата за наблюдение и докладване.
Видно от чл. 8, ал. 1 ПМС № 114/2022
г. при процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции се
извършва: 1. оценяване на всяко предложение, подадено в определения срок, което
включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта; б)
техническа и финансова оценка; 2. класиране на предложенията, чиято оценка е
по-голяма или равна на минимално допустимата по чл. 16, ал. 1, в низходящ ред;
3. определяне на предложения, за които се предоставят средства от Механизма.
Съгласно чл. 15, ал. 1 ПМС № 114/2022
г., на основание на която разпоредба е издаден обжалваният административен акт,
оценката на административното съответствие и допустимостта се извършва от
членове на оценителната комисия, като те могат да бъдат подпомагани от
помощник-оценители. Когато при оценката по ал. 1 се установи липса на документи
и/или друга нередовност, комисията еднократно изпраща на кандидата уведомление
за установените нередовности и определя срок за тяхното отстраняване, който не
може да бъде по-кратък от 7 дни. Уведомлението съдържа и информация, че
неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до недопускане на
предложението до техническа и финансова оценка и прекратяване на производството
по отношение на кандидата. Отстраняването на нередовностите не може да води до
промени по същество (чл. 15, ал. 2 ПМС № 114/2022 г.). Въз основа на
извършената оценка на административното съответствие и допустимостта, комисията
по чл. 10, ал. 1 изготвя списък на предложенията, които не се допускат до
техническа и финансова оценка. В списъка се посочват и основанията за
недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на структурата за
наблюдение и докладване и в информационната система за Механизма, а за
недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в списъка, по реда
на чл. 61 от Административнопроцесуалния кодекс (чл. 15, ал. 3 ПМС № 114/2022
г.). Кандидат, чието предложение е включено в списъка по ал. 3, може писмено да
възрази пред ръководителя на структурата за наблюдение и докладване в
едноседмичен срок от съобщаването. (чл. 15, ал. 4 ПМС № 114/2022 г.). След
извършване на проверка от определени от ръководителя на СПД лица и изготвяне на
писмено становище от тях, ръководителят на структурата за наблюдение и
докладване се произнася по основателността на възражението в 3-дневен срок от
получаването на становището. При произнасянето си той или връща предложението
за техническа и финансова оценка или прекратява производството по отношение на
кандидата, чието предложение не е допуснато до техническа и финансова оценка
(чл. 15, ал. 10 ПМС № 114/2022 г.).
Както е посочено в § 1, т. 4 от
Допълнителните разпоредби на ПМС 114/2022 г., оценката на административното
съответствие и допустимостта е етап от оценяването на предложението за
изпълнение на инвестиция, при който се извършва проверка относно формалното
съответствие на предложението и на допустимостта на кандидатите и заявените
дейности.
В случая производството е прекратено
на етапа на проверката на административното съответствие и допустимост.
Съгласно разпоредбите на ПМС № 114/2022 г. и одобрените Условия за
кандидатстване, оценката на предложенията за изпълнение на инвестиция по
настоящата процедура включва: етап 1: оценка на административното съответствие
и допустимостта и етап 2: техническа и финансова оценка.
Прекратяването на административното
производство по чл. 15, ал. 10, т. 2 от Постановление № 114 на МС от 8.06.2022
г. е след разглеждане на възражението срещу оценката за отхвърляне на
проектното предложение на етап 1: оценка на административното съответствие и
допустимостта. Прекратяването е в смисъл, че предложението не се допуска до
следващия етап, като се потвърждава оценката за отхвърляне на първия етап.
Предложението се отхвърля при оценката на етап 1 оценка на административното
съответствие и допустимостта и се прекратява производството, т. е. не се
допуска до втори етап: техническа и финансова оценка..
Съгласно ПМС 114/22 г. отстраняването
на нередовностите не може да води до промени по същество / на първия етап/. В
условията за кандидатстване е разписано кое обстоятелство на кой етап се
проверява, те подлежат на изпълнение и са основния и водещ акт за работата на
оценителите.
Съгласно т.11 на Условията за
кандидатстване: "Предложенията за интервенции в съществуваща сграда на
училище/детска градина следва да включват основен ремонт и/или реконструкция на
цялата сграда. Не са допустими дейности, които целят частични интервенции и/или
самостоятелно внедряване на мерки за енергийна ефективност".
Както е посочено и от процесуалния
представител на ответника въведените критерии с Условията за кандидатстване
критерии са достатъчно ясни и конкретни, като оценката за административно
съответствие и допустимост /ОАСД/ е съобразена с условията за предоставяне на
финансирането. В рамките на оперативната си самостоятелност и в съответствие с
чл. 2, ал. 2 от ПМС № 114/2022 г., СНД в Условията за кандидатстване по
процедура BG-RRP- 1.007 като допустимо за финансиране е заложила задължителното
изискване, съгласно т. 11 от Условията за кандидатстване, приложимо по
компонент 1 и компонент 2 - интервенции върху съществуващи училищни сгради.
Още при подаване на проектното
предложение кандидатът-Община Асеновград е запознат с условията на
кандидатстване. Нещо повече видно от
приложените по делото извадка от Въпроси и отговори по процедура чрез подбор
BG-RRP-1.007 “Модернизация на образователната среда, на кандидатите изрично е
указано във връзка с Въпрос № 36 от 18.11.2022 г. (постъпил чрез ИСУН 2020), че
„… че при подготовката на предложението
за изпълнение на инвестиция трябва да се съобразите е конкретните изисквания,
които са описани детайлно в Насоките по процедурата, а не преценката Ви да се
основава единствено на информацията във формуляра за кандидатстване в
Информационната система за Механизма ИСУН 2020, в случая на раздел 11.
„Прикачени електронно подписани документите“, тъй като документите за подаване
в ИСУН, които се присъединяват от СНД към съответната процедура са типови и са
формулирани по начин, който позволява те да бъдат използвани не само за целите
на конкретната процедура, но и за други процедури по НПВУ….“
От страна на кандидата не се оспорва
констатацията, че не е представена виза, а се твърди, че в случая се касае за
текущ ремонт, за което не е необходима представяне на изисканата виза.
Визата за проектиране представлява
акт, свързан с устройство на територията съгласно чл.1 от Закона за устройство
на територията /ЗУТ/. Визата може да представлява индивидуален административен
акт или да обективира извършването на административна услуга, в зависимост от
съдържанието на визата и правното основание за издаването й. Когато визата е
издадена с правно основание чл.140, ал.2 от ЗУТ и представлява копие от
действащ подробен устройствен план, тогава самата виза няма характеристиките
на индивидуален административен акт. В
този случай индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.3 от
Административнопроцесуалния кодекс представлява самото волеизявление за
издаване на визата, респ. отказът за издаването й, и съответно при неиздаване
на виза този отказ може да бъде обжалван.
По отношение допустимостта за
финансиране от Механизма за възстановяване и устойчивост на тази дейност се
прилагат изискванията на т. 11. „Дейности, допустими за финансиране“ от
Условията за кандидатстване, където в част „ВАЖНО ЗА КОМПОНЕНТ 1, КОМПОНЕНТ 2,
КОМПОНЕНТ 3 И КОМПОНЕНТ 4, изрично е посочено, че „За предложения, за които на
етапа на кандидатстване няма разработен работен/технически проект в пълна
проектна готовност (вкл. разрешение за строеж), кандидатът следва да представи
също и: Виза за проектиране съгласно чл. 140/140а от ЗУТ“. Това изискване е
посочено и в т. 18 „ Списък на документите, които се подават на етап
кандидатстване“ от Условията за кандидатстване, където е записано: „ Виза за
проектиране съгласно чл. 140/140а от ЗУТ и Задание за проектиране, в което е
посочено изискване за съответствие на работния/техническия проект с Наредба №
24/2020 г. и Наредба № РД-02-20-3/2015 г. за проектиране, изпълнение и
поддържане на сграда за обществено обслужване в областта на образованието и
науката, здравеопазването, културата и изкуствата, одобрено от Възложителя по
ЗУТ (кандидата) (само при инженеринг).
От страна на Община Асеновград се
сочи, че в представеното от Община Асеновград на Етап I - Оценка на
административното съответствие становище вх. № 15-00-176 от 25.04.2023 г. на
арх. Петко Прокопов - Главен архитект на Община Асеновград е описано, че е
строителни работи, свързани с подмяна на дограма, изпълнение на
топлоизолационни системи, ремонт на покриви и други съпътстващи дейности, както
и ремонт и обновяване на спортни площадки и прилежащия двор. За така описаните
видове работи, които ще се извършват са приложими условията на чл.151, ал.1,
т.1 от ЗУТ - текущ ремонт на сгради, постройки, съоръжения и инсталации, за
които не е необходимо издаването на виза за проектиране и/или разрешение за строеж.
В оглед на това твърди, че не е необходимо издаването на виза за проектиране
и/или разрешение за строеж.
Счита се на следващо място, че в
съответствие с изискванията на т. 11 на Условията за кандидатстване и във
връзка с изпълнение на изискванията на Критерий 27 от Критериите за оценка на
административното съответствие и допустимостта, към предложението за изпълнение
на инвестиция на Община Асеновград, заведено с рег. № BG-RRP-1.007-0076, е
представено техническо задание за проектиране на обект: „Модернизация на
образователната среда в ОУ „Христо Ботев“, в което техническото задание за
проектиране се предвижда разработване на Инвестиционен проект във фаза
Технически проект за осъществяване на модернизация и обновяване на
образователната инфраструктура на обект ОУ „Христо Ботев“, гр. Асеновград, чрез
осъществяване на основен ремонт, обновяване, оборудване и обзавеждане на
училищната образователна среда, находяща се на адрес: гр. Асеновград, ул. „Цар
Иван Асен II“ № 2.
Съгласно § 5, т. 42 ДР на ЗУТ "Основен ремонт" на
строеж е частично възстановяване и/или частична замяна на конструктивни
елементи, основни части, съоръжения или инсталации на строежа, както и
строително-монтажните работи, с които първоначално вложени, но износени
материали, конструкции и конструктивни елементи се заменят с други видове или
се извършват нови видове работи, с които се възстановява експлоатационната им
годност, подобрява се или се удължава срокът на тяхната експлоатация.
А съгласно § 5, т. 44 ДР на ЗУТ
"Реконструкция" на строеж е възстановяване, замяна на конструктивни
елементи, основни части, съоръжения или инсталации и изпълнението на нови
такива, с които се увеличават носимоспособността, устойчивостта и трайността на
строежите". В настоящия случай не е установено по, че е налице
възстановяване или замяна на конструктивни елементи, основни части или
изпълнението на нови такива, които увеличават носимоспособността, устойчивостта
и трайността на строежа.
„Основно обновяване" на строеж
по смисъла на § 5, т. 66 ДР на ЗУТ е комплекс от строителни и монтажни работи,
свързани с изпълнението на основните изисквания по чл. 169, ал. 1 и 3, които се
извършват по време на експлоатацията и засягат конструктивните елементи на
строежа, включително ограждащите конструкции и елементи на сгради, съоръжения и
елементи на техническата инфраструктура - отоплителни, вентилационни,
климатични, електрически, водоснабдителни, канализационни и други инсталации.
Посочените дейности в техническото
задание на Община Асеновград, въпреки че е включено и понятието „основен
ремонт“ не попадат в хипотезата на § 5, т. 42, нито в хипотезата на и т.44, нито по т. 66 от ДР на ЗУТ, предвид което основателно е прието
от ответния орган, че критериите по т.11 и по т.27 от Методиката не са спазени.
От друга страна във формуляра за
кандидатстване на дейност „Основен ремонт, реконструкция и основно обновяване
на сградата“ и начинът за изпълнението й, кандидатът изрично е посочил, че
дейността ще бъде изпълнена чрез възлагане и изпълнение на инженеринг на
проектното предложение, както и че за тази цел е изготвено техническо задание в
съответствие със ЗУТ. С оглед описания начин на изпълнение на дейността и
приложените към формуляра документи, на етапа на кандидатстване правилно е
прието от административния орган, че Община Асеновград няма пълна проектна
готовност (вкл. разрешение за строеж).
В конкретния случай предвидените
дейности не засягат носещи конструктивни елементи, основни части, съоръжения,
инсталации, които частично се възстановяват или заменят. Няма данни конструкции
и конструктивни елементи да се заменят с други видове или се извършват нови
видове работи, нито е налице подмяна на първоначално вложени, но износени
материали , или се извършват допълнителни работи, с които се възстановява,
подобрява, удължава експлоатационната годност на сградите. Главната разлика
между текущ и основен ремонт е в резултата и видовете СМР – има ли частична или
цялостна подмяна, възстановяване, съответно пълна подмяна, нови СМР, които
водят до възстановяване и удължаване на експлоатационна годност, то се касае за
основен ремонт. При текущия се касае за необходими дейности по поддържка и
изправност на сградите, които не възстановяват и не удължават експлоатационна
годност.
Както се посочи по горе самият
кандидат е представил становище, че извършваните дейности попадат в обхвата на
„текущ ремонт“ по смисъла на ЗУТ. От страна на Община Асеновград няма изложени
доводи кои дейности представляват основен ремонт, освен това, че наименованието
„основен ремонт“ фигурира в представеното техническо задание.
Изложените от съда съображения
обосновават извод за законосъобразност на оспорения административен акт. При
това положение жалбата като неоснователна ще следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на спора и
своевременно направеното искане от пълномощника на ответника за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение същото като основателно следва да се уважи и на
основание чл. 143, ал. 3 АПК да бъде осъдена Община Асеновград да заплати на
Министерството на образованието и науката юрисконсултско възнаграждение в
размер на 100 лева, определено по реда
на чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. с
чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от гореизложеното и на осн. чл.
200 от АПК Съдът
О П Р Е Д
Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община
Асеновград, Булстат *********, с адрес: пл. „Акад. Николай Хайтов“ № 9,
представлявана от инж. Стоян Раднев Димитров - Заместник - кмет на Община
Асеновград, оправомощен със Заповед № А - 1700 от 24.07.2023 г. на д-р Христо
Грудев- Кмет на Община Асеновград против Решение № 1002-158 от 12.07.2023 г. на
Проф. дхн Георги Вайсилов - Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция
„Програма за образование“, с което е прекратено производството по предоставяне
на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по отношение на
кандидата Община Асеновград, БУЛСТАТ *********, с предложение за изпълнение на
инвестиция per. № BG-RRP-1.007-0076, с наименование „Модернизация на
образователната среда в ОУ „Христо Ботев“ по процедура чрез подбор на
предложения за изпълнение на инвестиции № BG-RRP-1.007 „Модернизация на
образователна среда”, финансирана по стълб 1 „Иновативна България“, Компонент 1
„Образование и умения“, Инвестиция 2 (С1.12) „Модернизация на образователна
инфраструктура“ от Националния план за възстановяване и устойчивост на
Република България.
ОСЪЖДА Община Асеновград, Булстат
*********, с адрес: пл. „Акад. Николай Хайтов“ № 9, представлявана от Кмета на
Община Асеновград да заплати на Министерството на образованието и науката
направените по делото разноски за възнаграждение на юрисконсулт в размер на 100
(сто) лв.
Определението подлежи на обжалване с ЧЖ пред ВАС в 7-мо
дневен срок.
Административен съдия: