Решение по дело №621/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 май 2021 г. (в сила от 4 юни 2021 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20207060700621
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

111

 

гр.Велико Търново, 11.05.2021г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, X-ти състав, в публично заседание  на двадесет и четвърти март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                                                       Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря В. Г.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 621 по описа на Административен съд Велико Търново за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на ООД „Съдружие 2018” с адрес на управление с.Павел, ул.”35-та” № 3 против Решение № Ц 1012-04-51 # 11 / 10.09.2020г. на Директора на ТП на НОИ Велико Търново, с което е отхвърлена жалбата на дружеството срещу Задължителни предписания № ЗД-1-04-00782280 / 13.07.2020г. на старши инспектор по осигуряването при ТП на НОИ Велико Търново, с което е предписано да бъдат заличени данните за осигуряване на лицето К.Д.П. за периодите от 16.01.2020г. до 31.01.2020г. и от 19.02.2020г. до 31.05.2020г. В жалбата се твърди незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния и процесуалния закони. Излагат се доводи за полагане на труд от лицето в предприятието, като в резултат от него започва производствена дейност. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответната страна изразява становище за неоснователност на жалбата с подробно изложени съображения. Моли за отхвърляне на оспорването и присъждане на ***ско възнаграждение.

Предмет на настоящото съдебно производство e Решение № Ц 1012-04-51 # 11 / 10.09.2020г. на Директора на ТП на НОИ Велико Търново, с което  е отхвърлена жалбата на дружеството срещу Задължителни предписания № ЗД-1-04-00782280 / 13.07.2020г. на старши инспектор по осигуряването при ТП на НОИ Велико Търново, с което е предписано да бъдат заличени данните за осигуряване на лицето К.Д.П. за периодите от 16.01.2020г. до 31.01.2020г. и от 19.02.2020г. до 31.05.2020г.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

ООД „Съдружие” е вписано в Търговския регистър от 26.11.2018г. с капитал от 100лв. и съдружници Земеделска кооперация за производство и услуги „Съдружие-94” с дялово участие 50лв., А.И.Т. с дялово участие 48 лв. и И.Т.И. с дялово участие 2лв. Управител на дружеството от вписването му до 05.03.2021г. е И.Т.И.. През 2019г. дружеството не извършва дейност, а през 2020г. извършва производство на дървени колчета.

На 16.01.2020г., на основание чл.68, ал.1, т.4 от КТ /за работа на длъжност, която се заема с конкурс - за времето, докато бъде заета въз основа на конкурс/ между дружеството и К.Д.П. е сключен трудов договор, за длъжносттаорганизатор, стопански дейности“ с уговорено трудово възнаграждение 2000 лева, за срок до заемането на длъжността след провеждане на конкурс. В трудовия договор е отразено, че служителят е постъпил на работа на посочената дата, като за това е изготвен и протокол от същата дата. Със заповед за прекратяване на трудов договор от 31.01.2020г. на основание чл.325, ал.1, т.4 от КТ /със завършване на определената работа/ е прекратено трудовото правоотношение, считано от посочената дата.

На 19.02.2020 г. между същите страни е сключен нов трудов договор, на същото правно основание, за същата длъжност и със същото трудово възнаграждение. От 16.03.2020г. и до издаването на задължителните предписания К.П. е в непрекъсната временна неработоспособност, за което са представени 4 болнични листи  с диагнозанестабилна стенокардия“. 

От контролен орган на ТП на НОИ е извършена проверка по разходите на ДОО на ООДСъдружие 2018“. В хода на проверката от упълномощеното лице А.Т. са представени писмени обяснения, че дружеството от м. януари 2020г.  започва дейност - производство на дървени колчета за страната и за държави от ЕС. През същия месец е назначен К.П. катоорганизатор производствени дейности“, пряко подчинен на пълномощника А.Т., а през м. март още две лица като общи работници. Заплатите са платени чрез РПВ. Запознаването на лицата с основните изисквания и начина на изпълнение на задълженията е възложено на К.П.. За дейността си дружеството ползва инвентар и помещения в стопанския двор на ЗКПУ „Съдружие-94“, която е и съсобственик на дружеството.

Представени са изисканите от контролните органи писмени документи – трудови договори, ведомости за заплати, правилник, справки, молби, СД-ии и ДП и ДПр по ЗДДС, фактури и др.

Съгласно присъствени форми и ведомости за заплати за м.01.2020г. П.има отработени 12 дни, за м.02.2020г. – 8 работни дни , за м.03 – 9 отработени дни, 3 дни болнични за сметка на работодателя и 9 дни болнични за сметка на НОИ, за м.04.202г. – 20 дни в болнични и м.05.2020г. – 18 дни в болнични.

За периода на проверката – 01-05.2020г. – в дружеството има назначени с трудов договор още 3 лица. На 19.03.2020г. са сключени трудови договори № 3 с Е.С.М.и № 4 с Д.С.В.на длъжност „общ работник”. На 12.05.2020г. е сключен трудов договор № 5 с Н.Н.И.а-Т.а на длъжност „секретар”.

Изискана е информация от ТД на НАП – Велико Търново, като от приложените от приходната администрация документи е видно регистрацията по ЗДДС на ООДСъдружие 2018“ от 08.01.2019г. по избор, деклариране на 1 продажба през м.01.2020г. с дължимо за периода ДДС в размер на 44 100,18лв., 1 продажба през м.03.2020г. в режим ВОД и отразени покупки 16 бр. през м.02.2020г. и 46 бр. през м.03.2020г. Съгласно данните отразени в Дневници за покупки за данъчни периоди м.02 и м.03.2020г. закупуваните стоки и услуги през тези два месеца са банцингови ленти и заточването им, горива, материали /25лв./, куриерски услуги, маска чували ръкавици /м.01/, диск за циркуляр, гвоздеи и тел, лопата с фибродръжка, планка и видий, втулки и шайби и дърва /27.03.2020г./ Пред административния орган е представена една фактура за разходите - № 0....1718 / 27.03.2020г., издадена от ЕООД „Лес груп 77” с предмет – дърва за огрев – акация – 70 куб. на стойност 5 250лв. без ДДС.

Представени са и издадените от дружеството фактури, ведно с транспортни документи. Фактура № 0.....1 / 31.01.2020г. с получател ЗКПУ „Съдружие-94” с предмет колове бичени – 1м. и 2м., 275 куб.м. на стойност общо 220 500лв. без ДДС. Фактура № 0....2 / 12.02.2020г. с получател Idelys Франция с предмет „колове акация с размер 1м. и 0,80м.”  27,72 куб.м. Към фактурата е приложена международна товарителница от 12.02.2020г. с превозвач ЕООД „Лес груп 77”. Фактура № 0....3 / 13.03.2020г. с получател Idelys Франция с предмет „колове акация с размер 1м.”  27 куб.м. Към фактурата е приложена международна товарителница от 13.03.2020г. с превозвач ЕООД „Лес груп 77

От К.П. са изискани писмени обяснения, като той заявава, че не е подписвал документи, свързани с дейността на фирмата освен тези при назначаването му. Показани са му работни площадки и фирмени канцеларии в с.Павел-център и стопански двор, въвеждан е и инструктиран за дейностите, свързани с длъжностните му задължения по ръководене и организация дейността на предприятието, а именно нормална дейност в цеха за производство на дървени колчета, информиране за състоянието на апаратурата, наличието на суровини и материали, използване на лични предпазни средства, нормално провеждане на технологичния процес, информиране на пряк ръководител за нередности, обобщаване на производствените резултати и др. Съпоставяйки със средните показатели на други подобни в сектора имал възможността да анализира, констатира и при възможност да се направят необходимите предложения за максимална продуктивност и възвращаемост на вложенията и отстраняване на съществени пропуски. Пряк контакт, запознаване, изпълнение, отчитане на служебни задължения е осъществяван пред и със г-н Ал. Т.. Информация за свободното работно място бил получил от Ал.Т.и от свои познати.

На 08.07.2020г. от К.П. са представени допълнителни обяснения, че не помни имената на работниците, които обслужват машините и подават материал за изработка на изделия. При започване на дейността през месец януари не може да каже точния брой на назначените лица в дружеството. Инструктажите на работещите лица се провеждат в производствения цех или друго подходящо за целта място и периодично се отразявали в дневник. Организиран е осем часов работен ден от 9 до 17 часа. Работата му включва и анализ на дейността и запознаване на ръководството с обобщенията, които не са оформяни документално. Обучението на работниците включва запознаване с процеса на дейността и характера на производството. Основната дейност е запознаване с характера на работа, качеството на труда и преценка от негова страна дали да продължи трудовото правоотношение.

Установените при проверката факти са обобщени в констативен протокол № КП – 5-04-00782264 / 13.07.2020г. и е достигнато до заключението, че К.П. не е упражнявал трудова дейност. Въз основа на констативния протокол е издадено и задължителното предписание към работодателя за заличаване на декларираните данни за осигуряване на работника К.П.. Предписанията са оспорени по административен ред и са потвърдени с процесното решение.

В хода на настоящото производство страните представят нови доказателства – молба от К.П. за отпускане на парично обезщетение за безработица поради прекратяване на трудовото му правоотношение на 30.12.2020г. Решение № 102 /21.12.2020г. на Окръжен съд Велико Търново, с което е обявена неплатежоспособността на ЗКПУ „Съдружие-94” и кооперацията е обявена в несъстоятелност, справки от НЗОК за личен лекар и заплатени дейности на К.П., образци от подписите на управителя на жалбоподателя и упълномощеното лице, публикувани в Търговския регистър, Заповед за прекратяване на трудовото правоотношение № 220 / 10.01.2020г., епикриза, писмени обяснения от Ив.И., фактури издадени от дружеството през 2020г.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган, в предписаната писмена форма, и при спазване на формалните процесуални правила за издаването му.

Основният спорен въпрос между страните е наличието на полаган труд от назначения с два трудови договора К.П. за периода от първото му назначаване до постъпването му в болница.

За разрешаването на този спорен въпрос от значение са установяването на факти за дейността на дружеството. Без значение е здравословното състояние на П.преди постъпването му на работа в дружеството, липсата на проведен конкурс за длъжността с оглед правното основание на трудовия договор, разминаване в работното време, прекратяване на трудовото правоотношение, обявяване в несъстоятелност на единия от съдружниците, упълномощаването на представителя на дружеството.

Фактическите въпроси, на които отговор следва да бъде даден с настоящото решение, са налице ли е производство на дървени колове от ООД „Съдружие 2018” в периода 01.01.-16.03.2020г. и каква дейност извършва П.в същия период.

За удостоверяване на извършването на стопанска дейност от жалбоподателя пред административния орган са представени фактури за продадена продукция, фактура за покупка на дърва, отчетени разходи и оборотна ведомост. Като съобрази вида на производството, съдът намира, че за удостоверяване на извършването му е необходимо представянето на доказателства за наличието на помещение за производство и складиране, специализирана техника, квалифициран персонал и материали. В писмени обяснения на упълномощеното лице се твърди, че производствената дейност се извършва в помещение /цех/ на ЗКПУ „Съдружие-94”. Не са представени договор за отдаване под наем на помещение. Дори и при липсата на доказателства за наличие на наемно правоотношение съдът намира, че при свързаността на кооперацията и търговското дружество, е възможно предоставянето на помещение безвъзмездно и без оформяне по надлежния ред на отношенията. Възможно е предоставянето от същата кооперация и на място за съхранение и специализирани машини. Независимо от липсата на доказателства за наличието на собственост на ЗКПУ „Съдружие-94” върху помещения, имоти и машини, които да предоставя на жалбоподателя, съдът намира, че е възможно и вероятно ООД „Съдружие 2018” да ползва такива без оформяне на документи.

По отношение на останалите предпоставки за производството на дървени колове не са представени доказателства.

Няма данни за наличие на суровини за производството на дървени колове. През 2019г. дружеството не извършва дейност. За м.01.2020г. няма закупувани материали – само маски, чували и ръкавици. Видно от представената оборотна ведомост за периода 01-04.2020г. по сметка материали няма налично салдо, следователно преди 01.01.2020г. липсват закупени материали. От приложените дневници за покупки за данъчни периоди м.01, 02, 03 и 04.2020г. е видно наличието само на една фактура с предмет дърва -  № 0....1718 / 27.03.2020г. При липсата на материали за производството на дървени колчета, очевидно не е възможно да бъде произведена продукция.

В периода 01 – 15.01.2020г. в дружеството липсват назначени работници, в периода 16 – 31.01.2020г. на работа е единствено К.П.. От 01-18.02.2020г. отново липсват назначени работници, а от 19.02. до 16.03.2020г. на работа е отново единствено К.П.. От 19.03.2020г. са назначени двама работници на длъжност „общ работник”. Следователно в периода за който е повдигнат спора пред съда, липсва изобщо работна сила или назначения работник не притежава квалификация за работа с дървообработващи машини. Изводът е за липса на възможност за производство на дървени колове без работници.

Следва да се отбележи и факта, че фактура № 0.....1 / 31.01.2020г. с получател ЗКПУ „Съдружие-94” с предмет колове бичени – 1м. и 2м., 275 куб.м. на стойност общо 220 500лв. е без извършване на доставка – към същата е издадено кредитно известие № 0...5 / 01.06.2020г. / представено пред съда/ за цялата стойност. В оборотната ведомост за периода 01.01-30.04.2020г. липсва вписване на получени в брой или по банков път 220 500лв., следователно липсва и плащане по фактурата.

При тези данни заявените от К.П. факти за видовете работа, която е извършвал в предприятието – работодател, са в противоречие с представените писмени доказателства. Не е възможно П.да е наблюдавал работата на работниците, извършвал оценка на нея, провеждал инструктаж, извършвал обучение на работници, тъй като други работници освен него няма назначени. Не е възможно да е извършвал и организация дейността на предприятието, а именно нормална дейност в цеха за производство на дървени колчета, информиране за състоянието на апаратурата, наличието на суровини и материали, използване на лични предпазни средства, нормално провеждане на технологичния процес, информиране на пряк ръководител за нередности, обобщаване на производствените резултати, тъй като производствена дейност предприятието не е извършвало.

Логични са твърденията на процесуалния представител на жалбоподателя за дейността на П.в предприятието заявени в пледоария по същество – организиране на цялостната дейност по изработката на дървени колчета. Според защитата „той е посещавал Горски стопанства за дървесина, срещал се с фирми за дърводобив, издирвал от частни лица машини за тяхната изработка, закупувал всички материали с личната си кола, с ненормирано работно време”. В същото време самото лице пред контролните органи в писмени обяснения не си спомня да е извършвало подобна работа. Напротив. Според писмените обяснения П.е наблюдавал производствения процес, извършвал обучение на работници, оценка на ефективност на производството и т.н. Противоречието между двете тези лишава която и да е от тях от достоверност. Както вече бе отбелязано, от доказателствата по делото се установява невъзможността П.да е извършвал твърдяната от него работа. По делото не са представени доказателства за закупуване на машини за производство на колове, като и в счетоводните документи липсва отразен такъв разход. В оборотната ведомост липсват сметки за собствени машини и съоръжения, поради което и съдът намира за недоказано твърдението за закупуване на машини.

Причините за прекратяването и повторното сключване на трудовия договор са без правно значение за спора, поради което и не следва да се разглеждат.

От контролния орган не се твърди измама – сключване на трудов договор и заплащане на осигуровки с оглед бъдещи обезщетения за неработоспособност – поради което и заболяването на работника е без значение на спора и не следва да бъде разглеждано.

Доколкото по делото се установи, че в периода от назначаването до заболяването К.П. не е полагал труд, а и самото дружество не е извършвало дейност, то липсва основание за осигуряването му, както приема и контролния орган.     

По изложените съображения съдът намира оспореното решение за издадено при спазване на процесуалния и материалния закони, поради което и жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора основателно се явява искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на на ООД „Съдружие 2018” с адрес на управление с.Павел, ул.”35-та” № 3 против Решение № Ц 1012-04-51 # 11 / 10.09.2020г. на Директора на ТП на НОИ Велико Търново.

 

ОСЪЖДА ООД „Съдружие 2018” с адрес на управление с.Павел, ул.”35-та” № 3 да заплати на Националния осигурителен институт сумата от 250лв. / двеста и петдесет лева/.

 

            РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                                           

Съдия: